Δευτέρα 21 Φεβρουαρίου 2011

Η ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΤΩΝ ΣΥΓΧΡΟΝΩΝ «ΓΟΤΘΩΝ»



Του Ιωάννη Σ. Θεοδωράτου
Δημοσιογράφου – Αμυντικού Αναλυτή

Το πρόβλημα της λαθρομετανάστευσης περιλαμβάνει μια πολύ σημαντική παράμετρο η οποία σχετίζεται με την ασφάλεια. Ένα κράτος, όσο ισχυρό κι αν είναι για την εποχή του, κινδυνεύει να αποσταθεροποιηθεί όταν αδυνατεί να ελέγξει τις εισερχόμενες μάζες οι οποίες εισβάλλουν χωρίς σχέδιο από τα σύνορα. Το παράδειγμα των Γότθων μπορεί να μας χρησιμεύσει ώστε να κατανοήσουμε καλλίτερα τις συνέπειες που μπορεί να έχει για ένα σύστημα η αθρόα εισδοχή ξένων πληθυσμιακών ομάδων και το πώς αυτές είναι δυνατό να χρησιμοποιηθούν πολιτικά και στρατιωτικά από τρίτους παράγοντες.
    Πριν από 1.600 χρόνια σημειώθηκαν κατακλυσμικές εξελίξεις οι οποίες μετέβαλλαν την ιστορία της Ευρώπης λόγω των βαρβαρικών εισβολών. Είχε προηγηθεί, το 332 μ.Χ., η εφαρμογή πολιτικής ειρηνικής διείσδυσης των Γερμανών Γότθων κατά της περίοδο της μονοκρατίας του Μεγάλου Κωνσταντίνου, ως μια προσπάθεια αντιμετώπισης του προβλήματος ασφαλείας των συνόρων, της δημογραφικής συρρίκνωσης και, κυρίως, της εκμετάλλευσης χιλιάδων νέων εργατικών χεριών προς όφελος της αυτοκρατορίας (στον αγροτικό τομέα και στον στρατό). Ο έπαρχος Ρώμης Οπτατιανός Πορφύριος είχε γράψει μάλιστα για την «επίλυση» του γοτθικού προβλήματος: «Τώρα που οι Γότθοι κάνουν τα ξίφη τους κυρτά δρεπάνια για να αφιερωθούν στην καλλιέργεια της γης, Συ, στο λαμπρό Σου ανάκτορο, μπορείς να απολαμβάνεις κάθε αγαθό. Το στολίδι του Πόντου, η αδελφή Ρώμη, αυξάνει τη δόξα των αρχαίων Τυρρηνών». Η εγκατάσταση των Γότθων στη Μυσία και στην Παννονία δεν έλυσε αλλά διόγκωσε το πρόβλημα. Το 369 μ.Χ. ο αυτοκράτορας Βάλεντας συνήψε νέα ειρήνη αναγνωρίζοντας την ανεξαρτησία των γοτθικών φύλων, με τον όρο της μη παραβίασης του συνόρου του Δούναβη. Στον πανηγυρικό του Θεμίστιου δεν αποτυπώνεται μόνο η ελπίδα ειρηνικής επίλυσης του ζητήματος αλλά και το κλίμα και το πνεύμα μιας εσφαλμένης τακτικής, χαρακτηρίζοντας ένα ολόκληρο ιδεολογικό ρεύμα, όμοιο με αυτό που χαρακτηρίζει σήμερα πολλούς συμπατριώτες μας. Ήταν η πρώτη φορά που στις σελίδες ενός επίσημου πανηγυρικού αναπτύχθηκε η άκρως επικίνδυνη ιδεολογική τοποθέτηση της ειρηνικής εισδοχής βαρβαρικών φύλων στην αυτοκρατορία. Ο Θεμίστιος σημείωνε με έμφαση «Σώζειν ήδη και περιστέλλειν, ως της αρχής μοίρας γεγενημένους», θυμίζοντας τις σημερινές διατυπώσεις Ελλήνων υπουργών, πολιτικών και δημοσιογράφων όταν αναφέρονται στους λαθρομετανάστες και στην ανάγκη εφαρμογής μιας πολιτικής με βάση όχι τα εθνικά συμφέροντα αλλά τα ανθρώπινα δικαιώματα.
    Το 376 μ.Χ. μάζες Γότθων πέρασαν τον Δούναβη με σκοπό να μεταβούν στη Θράκη όπου θα λάμβαναν γαίες. Ο Αμμιανός, προσπαθώντας να μιλήσει για τον αριθμό των βαρβάρων, τους παρομοίασε με «τους κόκκους της άμμου που μετατοπίζει η πνοή του Ζέφυρου στην έρημο της Λιβύης». Δυστυχώς η Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία απέτυχε να καταμετρήσει τον αριθμό των εισερχομένων και κανένας δεν γνώριζε πόσοι ήταν, γεγονός που αποδείχθηκε στη συνέχεια καταστροφικό. Στις 9 Αυγούστου 378 μ.Χ. οι Γότθοι συνέτριψαν το ρωμαϊκό στράτευμα κατά τη μάχη της Αδριανούπολης, ο αυτοκράτορας Βάλεντας σκοτώθηκε. Ουσιαστικά δεν υφίστατο πλέον στράτευμα και οι Γότθοι μονοπώλησαν τις υπηρεσίες τους. Ακόμη και επιφανείς ανώτεροι και ανώτατοι αξιωματικοί ήταν πια γερμανικής καταγωγής. Την άνοιξη του 380 μ.Χ., επί Θεοδοσίου Α΄, λεηλατήθηκε η Θεσσαλία. Ήδη όμως οι εισελθόντες είχαν κατορθώσει να αξιοποιήσουν τις εσωτερικές έριδες και να προσφέρουν έμμισθα τις υπηρεσίες τους σε όποιον τις ζητούσε. Ακολούθησε νέα συμφωνία ειρήνης (3 Οκτωβρίου 382 μ.Χ.), βάσει της οποίας επιτρεπόταν η εγκατάστασή τους στη Δακία και στη Θράκη μεταξύ Δούναβη και Αίμου και η ανάληψη υποχρέωσης παροχής στρατιωτικών υπηρεσιών αλλά υπό τις διαταγές των αξιωματικών τους και φυσικά έμμισθα. Αν και επρόκειτο για την ίδρυση του πρώτου βαρβαρικού κράτους εντός της αυτοκρατορίας, ο Θεμίστιος, αδυνατώντας να αντιληφθεί τι θα επακολουθούσε, έγραψε ότι οι Γότθοι αλλάζουν τα όπλα τους με γεωργικά εργαλεία, αφήνουν την λατρεία του Άρη και ακολουθούν τη Δήμητρα και το Διόνυσο.
    Μέρος της διανόησης πίστευε τότε ότι η πολιτική της ειρηνικής εγκατάστασης ήταν αναπόφευκτη, επωφελής για την οικονομία και έδινε τη δυνατότητα στην αυτοκρατορία να ενισχύσει οικονομικά και δημογραφικά τις δυνάμεις της, αγκαλιάζοντας το ετερόκλητο πλήθος και διδάσκοντάς το πώς να ενταχθεί στις δομές και να ευημερήσει. Το 395 μ.Χ., με το θάνατο του Θεοδοσίου Α΄, ένας Γερμανός, ο Στιλίχων, ήταν ο ρυθμιστή των πραγμάτων της αυτοκρατορίας, έχοντας τον τίτλο του πατρικίου και του στρατηγού της εκατέρας δυνάμεως (Magister Utriusque Militae) και την ιδιότητα του επιτρόπου των ανηλίκων υιών Αρκάδιου και Ονώριου. Το ίδιο έτος σημειώθηκε η εξέγερση του Αλάριχου, η οποία οδήγησε αρχικά, τη διετία 396-397, στη λεηλασία και στη καταστροφή της Ελλάδας, στην κατάρρευση των δυτικών συνόρων τη πρωτοχρονιά του 407 μ.Χ. και στην άλωση της Ρώμης το 410 μ.Χ.
    Η ιστορία διδάσκει και όταν την αγνοούμε επαναλαμβάνεται.

ΛΕΖΑΝΤΑ: Χρειάστηκαν μόνο 80 περίπου χρόνια (332-410) για να αποδειχθεί πόσο ολέθρια ήταν τα σφάλματα της πολιτικής ειρηνικής διείσδυσης των Γότθων στην αυτοκρατορία.

Δημοσιεύτηκε στο editorial του περιοδικού «Στρατιωτική Ιστορία»,
τεύχος 155, Ιούλιος 2009, εκδόσεις Περισκόπιο.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΤΙ ΕΣΤΙ ΕΘΝΟΣ

Το ΕΘΝΟΣ σχηματιζεται απο δυο βασικους παραγοντες,την ΦΥΛΗ και την ΣΥΝΕΙΔΗΣΗ.Λεγοντας <φυλη>,εννοουμε την<καταγωγη>-οτι πρεπει δηλ.τα ατομα του Εθνους να εχουν κοινη καταγωγη.Δεν αρκει να εχουν αυτα<συνειδηση>
περι κοινης καταγωγης.Δεν αρκει δηλ.να πιστευουν στην κοινη τους καταγωγη,αλλα να εχουν πραγματι κοινη καταγωγη.Διοτι ΜΟΝΟΝ η κοινη καταγωγη-η κοινη<φυλετικη υπαγωγη>-συνεπαγεται ΚΟΙΝΟΥΣ κληρονομικους χαρακτηρες,αρα κοινα πνευματικα στοιχεια.Οταν υπαρχει κοινη καταγωγη,τοτε υπαρχουν κατα το μαλλον η ηττον κοινη γλωσσα,κοινος πολιτισμος,κοινη θρησκεια,κοινα ηθη,κοινη ιστορια.Αυτα τα δευτερογενη στοιχεια δεν αποτελουν,το καθενα ξεχωριστα,απαραιτητο στοιχειο συγκροτησεως Εθνους.Εν τουτοις ολα αυτα,οταν συνυπαρχουν,συντελουν στην συνοχη της κοινοτητος,στην δημιουργια δηλ.ΕΝΙΑΙΑΣ ΣΥΝΕΙΔΗΣΕΩΣ-του δευτερου παραγοντος συγκροτησεως του ΕΘΝΟΥΣ.ΕΘΝΟΣ ειναι επομενως ο ομοειδης φυλετικως λαος,που εχει συνειδηση της υπαρξεως του.
''Η ΚΑΤΑΓΩΓΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ''

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΣ

Η ΣΗΜΑΙΑ ΜΑΣ

Αυτή η σημαία στα μάτια τα δικά μας συμβολίζει τους Αγώνες όσων πολέμησαν, εργάστηκαν,θυσιάστηκαν, δολοφονήθηκαν, σκοτώθηκαν και έζησαν με πρώτιστες αξίες εκείνες της Ελευθερίας, της Δικαιοσύνης και της Πατρίδας. Αυτούς που έβαλαν το δικό τους λιθαράκι στην αιώνιο πανύψηλο φρούριο του Ελληνικού Πολιτισμού. Δεν είναι ικανή καμία βουλή, κανένα κράτος και κανένας πολιτικός ή κεφάλαιο να την ξεφτιλίζει και να την ξεπουλάει καθημερινά. Οι δειλοί τη βλέπουν με φόβο. Οι προδότες σαν πανί. Οι αστοί σαν ύφασμα. Οι άνανδροι την καίνε. Μα εμείς τη βλέπουμε σαν τη Μάνα που καρτερεί να μας δεί να εκπληρώνουμε τα όνειρα μας. Τα δικά μας,τα δικά της, του Γένους.

ΛΟΓΙΑ ΙΩΝΟΣ ΔΡΑΓΟΥΜΗ




















"Από στενός πατριώτης, γίνομαι εθνικιστής, με τη συνείδηση του έθνους μου και όλων των άλλων εθνών, γιατί οι διαφορές των εθνών πάντα θα υπάρχουν, και έχω τη συνείδησή τους και χαίρομαι που υπάρχουν αυτές οι διαφορές, που με τις αντιθέσεις τους, με τις αντιλήψεις τους, υψώνουν την ανθρώπινη συνείδηση και ενέργεια. Από άτομο γίνομαι άνθρωπος." (ΙΩΝ ΔΡΑΓΟΥΜΗΣ. ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ 18-3-1919)

ΕΘΝΙΚΟ ΠΕΙΣΜΑ

ΙΩΝ ΔΡΑΓΟΥΜΗΣ

''Δεν θελω να πεθανει το Εθνος μου,το Εθνος αυτο, που τοσα εκαμε στην ζωη του, το εξυπνο,το τοσο ανθρωπινο. Για να το φυλαξω απο τον θανατο πρεπει τωρα να το καμω πεισματαρικο στην ΕΘΝΙΚΗ ΠΙΣΤΗ,στον ΕΘΝΙΣΜΟ, ας ειναι και υπερβολικο το αισθημα που θελω να δωσω στους Ελληνες. Μονον ετσι θα ζησει το ΕΘΝΟΣ.''

''Σε οποιους με κατηγορουν η με περιγελουν, γιατι τους κεντρω το Εθνικο τους αισθημα και τους μιλω αποκλειστικα,θα λεγω:Λοιπον θελετε να πεθανει το Εθνος σας;Αν το θελετε,πεστε το καθαρα,μην κρυβοσαστε''

ΙΩΝ ΔΡΑΓΟΥΜΗΣ

Η ΡΗΣΗ ΠΟΥ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΞΕΧΝΑΜΕ



πισταμνους πρς εδτας τι δκαια μν ν τ
νθρωπείῳ λγ π τς σης νγκης κρνεται, δυνατ δ
ο
προχοντες πρσσουσι κα ο σθενες ξυγχωροσιν.

κατά την συζήτησιν των ανθρωπίνων πραγμάτων το επιχείρημα του δικαίου αξίαν έχει, όπου ίση υπάρχει δύναμις προς επιβολήν αυτού, ότι όμως ο ισχυρός επιβάλλει ό,τι του επιτρέπει η δύναμίς του και ο ασθενής παραχωρεί ό,τι του επιβάλλει η αδυναμία του"

ΘΟΥΚΥΔΙΔΟΥ ΙΣΤΟΡΙΑΙ Ε89

Μετάφραση Ελ. Βενιζέλου


28η ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 1940 - ΔΙΑΓΓΕΛΜΑ Ι. ΜΕΤΑΞΑ

http://4.bp.blogspot.com/_NuhZMDR5O28/S_qK4rCNqWI/AAAAAAAAATQ/FgeBEEMBpt0/s400/%CE%99%CE%A9%CE%91%CE%9D%CE%9D%CE%97%CE%A3+%CE%9C%CE%95%CE%A4%CE%91%CE%9E%CE%91%CE%A3.jpg

“Η στιγμή επέστη που θα αγωνισθώμεν διά την ανεξαρτησίαν της Ελλάδος, την ακεραιότητα και την τιμήν της.
Μολονότι ετηρήσαμεν την πλέον αυστηράν ουδετερότητα και ίσην προς όλους, η Ιταλία μη αναγνωρίζουσα εις ημάς να ζήσωμεν ως ελεύθεροι Έλληνες, μου εζήτησε σήμερον την 3ην πρωινήν ώραν την παράδοσιν τμημάτων του Εθνικού εδάφους κατά την ιδίαν αυτής βούλησιν και ότι προς κατάληψιν αυτών η κίνησις των στρατευμάτων της θα ήρχιζε την 6ην πρωινήν. Απήντησα εις τον Ιταλόν Πρεσβευτήν ότι θεωρώ και το αίτημα αυτό καθ’ εαυτό και τον τρόπον με τον οποίον γίνεται τούτο ως κήρυξιν πολέμου της Ιταλίας κατά της Ελλάδος.
Έλληνες
Τώρα θα αποδείξωμεν εάν πράγματι είμεθα άξιοι των προγόνων μας και της ελευθερίας την οποίαν μας εξησφάλισαν οι προπάτορές μας. Όλον το Έθνος θα εγερθή σύσσωμον. Αγωνισθήτε διά την Πατρίδα, τας γυναίκας, τα παιδιά μας και τας ιεράς μας παραδόσεις. Νυν υπέρ πάντων ο αγών.


Η ΕΞΟΝΤΩΣΗ ΕΝΟΣ ΕΘΝΟΥΣ

Το πρώτο βήμα για να εξοντώσεις ένα έθνος
είναι να διαγράψεις τη μνήμη του.
Να καταστρέψεις τα βιβλία του,
την κουλτούρα του, την ιστορία του.
Μετά να βάλεις κάποιον να γράψει νέα βιβλία,
να κατασκευάσει μια νέα παιδεία,
να επινοήσει μια νέα ιστορία.
Δεν θα χρειαστεί πολύς καιρός
για να αρχίσει αυτό το έθνος
να ξεχνά ποιο είναι και ποιο ήταν.
Ο υπόλοιπος κόσμος γύρω του
θα το ξεχάσει ακόμα πιο γρήγορα.


Μ. Κούντερα

Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ ΣΕ 10 ΛΕΠΤΑ

ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΠΕΛΑΣΓΟΣ: 26 ΧΡΟΝΙΑ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗΣ ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑΣ ΣΤΗΝ ΔΙΑΧΡΟΝΙΚΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ.

free counters