Παρασκευή 2 Φεβρουαρίου 2024

ΟΙ ΤΡΕΙΣ ΙΕΡΑΡΧΕΣ : ΤΑ ΤΡΙΑ ΑΙΩΝΙΑ ΚΟΣΜΗΜΑΤΑ ΤΩΝ ΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΤΗΣ ΘΕΟΛΟΓΙΑΣ


Γράφει ο Ελευθέριος Ανδρώνης 

Τρεις υπέρλαμπροι φωστήρες του πνεύματος. Τρεις ακλόνητοι στύλοι της Εκκλησίας και των γραμμάτων. Τρεις επιφανείς άγιοι που μπόλιασαν τη μόρφωση με την ορθόδοξη πίστη. Οι Άγιοι Τρεις Ιεράρχες, είναι οι τρεις πύρινες ρομφαίες που ορθοτόμησαν την ανθρωπότητα με τον θεόπνευστο λόγο τους.

Θεοφόροι Πατέρες, άφταστοι θεολόγοι, δεινοί ρήτορες, πανεπιστήμονες, διδάσκαλοι, προστάτες της ελληνικής Παιδείας και των Γραμμάτων, εμφύσησαν ελληνοχριστιανική ψυχή στην εκπαίδευση και τη φωταγώγησαν με φως Χριστού. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που σήμερα εξορίζεται η αργία των Τριών Ιεραρχών από την εκπαίδευση, για να φτιαχτεί ανεμπόδιστα ένα μηδενιστικό και άθεο οικοδόμημα που ξεριζώνει όλες τις πνευματικές αξίες από τα σχολεία.

Όμως αυτή η πνευματική ρίζα που άφησαν οι Τρεις Ιεράρχες, δεν υπάρχει περίπτωση να νεκρωθεί όσο και αν λυσσούν οι άθεες εξουσίες. Οι Τρεις Ιεράρχες υπέμειναν διωγμούς, εξορίες, συκοφαντίες και αδικίες, έχοντας απέναντί τους μέχρι και αυτοκράτορες. Η ακτινοβολία τους άντεξε στο πέρασμα 16 αιώνων. Δεν θα επισκιαστούν σήμερα από μερικά πολιτικά απολειφάδια που προωθούν την ατζέντα των αφεντικών τους.

Ο Μέγας Βασίλειος, ο Ιερός Χρυσόστομος και ο Γρηγόριος Ναζιανζηνός έβαλαν ανεξίτηλη σφραγίδα με το γραπτό και προφορικό έργο τους στο πνευματικό στερέωμα του 4ου και 5ου αιώνα. Σπούδασαν στις πιο επιφανείς σχολές της εποχής τους, πρόσφεραν τη ζωή τους στους φτωχούς και αναγκεμένους, στηλίτευσαν τους πλούσιους, κεραυνοβόλησαν την αλαζονεία της εξουσίας, θεμελίωσαν σωτηριώδη δόγματα, πολέμησαν τις αιρέσεις και φώτισαν την οικουμένη με τη σοφία του Αγίου Πνεύματος.

Το ποιμαντικό έργο τους έβαλε τέλος στα υπαρξιακά ερωτήματα και τα αδιέξοδα της ελληνικής φιλοσοφίας. Κατέχοντας άριστα τη διαλεκτική δεινότητα της αρχαιοελληνικής διανόησης, οι Τρεις Ιεράρχες προσανατόλισαν τη φιλοσοφία προς τη φιλοθεΐα, σπάζοντας τα στεγανά της ειδωλολατρικής νοοτροπίας.

Κρατώντας το απόσταγμα της ελληνικής σκέψης, γεφύρωσαν τον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό με τη χριστιανική διδασκαλία και – τρόπον τινά – ολοκλήρωσαν με θριαμβευτικό τρόπο εκείνο το κήρυγμα του Απόστολου Παύλου στον Άρειο Πάγο που μίλησε στους αλαζόνες Αθηναίους για τον «Άγνωστο Θεό», αλλά δεν βρήκε ανταπόκριση. Να ένα μεγάλο θαύμα της ιστορίας. Μερικοί ταπεινοί ψαράδες (Απόστολοι) και ένας σκηνοποιός (ο Παύλος), κατέπληξαν την οικουμένη και άφησαν μαγιά για τα μεγαλύτερα πνεύματα του 4ου αιώνα (τους Τρεις Ιεράρχες), ώστε να την μεταδώσουν και να την πολλαπλασιάσουν, βάζοντας οριστικό τέλος στην εποχή των ειδώλων.

Οι Τρεις Ιεράρχες δεν ακύρωσαν τον ελληνισμό, αλλά διαχώρισαν τα ωφέλιμα στοιχεία του από τα επιβλαβή, και τον αναγέννησαν. Έδωσαν ανάσα αιώνιας ζωής στον παρηκμασμένο αρχαιοελληνικό πολιτισμό. Πάντρεψαν τα γράμματα και τις εσωτερικές αναζητήσεις του ανθρώπου, με τη μία και μοναδική αποκεκαλυμμένη αλήθεια, τη διδασκαλία του Ευαγγελίου.

Στο λαβύρινθο των ατελείωτων ερωτημάτων, εκείνοι αποκάλυψαν την έξοδο, έδωσαν προοπτική σωτηρίας στους λαούς και κοινώνησαν τη Θεία διδασκαλία στους απλοϊκούς ανθρώπους, και όχι μόνο στους σοφούς της εποχής. Τα ανυπέρβλητα νοήματα του Ευαγγελίου έγιναν κοινό κτήμα για την κάθε ψυχή, σε αντίθεση με τον ελιτισμό που χαρακτήριζε τις φιλοσοφικές σχολές των ειδωλολατρών.

Ολόκληρο το τιτάνιο έργο και η διδασκαλία των Τριών Ιεραρχών «βοά» τη μαρτυρία ότι η παιδεία και η μόρφωση οφείλει να είναι άρρηκτα συνδεδεμένες με την πνευματική προκοπή, με την απόκτηση της αρετής, με την ανάδειξη των ανθρώπων ως πνευματικές και θεοσεβείς προσωπικότητες.

Ο Ιερός Χρυσόστομος γράφει ότι «η Παιδεία είναι μέγιστο αγαθό για τον άνθρωπο, είναι μετάληψη αγιότητας. Αυτή ξεριζώνει από τον άνθρωπο την ραθυμία, τις πονηρές επιθυμίες, το πάθος για τα υλικά αγαθά, αυτή αναμορφώνει την ψυχή, αυτή καθιστά την ψυχή, με την χάρη του Αγίου Πνεύματος, αγία».

Ο δε Μέγας Βασίλειος έγραφε: «Η παιδεία είναι πολύ ωφέλιμη στον άνθρωπο, αλλά απαιτεί πολύ επίμονη προσπάθεια, ώστε να ξεριζωθούν από την ψυχή του παιδαγωγού αδυναμίες και πάθη».

Να λοιπόν ποιο είναι το παιδαγωγικό σύστημα των Τριών Ιεραρχών. Μια Παιδεία που δεν θα αναλώνεται σε στείρες γνώσεις, αλλά θα προσφέρει και αγωγή της ψυχής, θα ενισχύει τον αγώνα για την αντιμετώπιση των παθών, θα εμπνέει τον μαθητή να ακολουθήσει τον δρόμο της αγιότητας. Μια Παιδεία που δεν διαχωρίζει τα Θεία Γράμματα από τα κοσμικά.

Αδιανόητα πράγματα για τα σημερινά σχολεία, που εν πολλοίς έχουν μετατραπεί σε φροντιστήρια «παπαγαλίας» και εκπαιδευτήρια ανηθικότητας. Ο πραγματικός σκοπός της Παιδείας όμως είναι το να ανυψώνει το πνεύμα, όχι να το εκμηδενίζει και απλά να παραγεμίζει τον εγκέφαλο με έναν καταιγισμό άτακτων πληροφοριών.

Να γιατί το έργο των Τριών Ιεραρχών αποτελεί «αγκάθι» για το υλιστικό σύστημα εκπαίδευσης. Οι Τρεις Ιεράρχες διαμόρφωναν ελεύθερες προσωπικότητες, ενώ η άθεη Παιδεία διαμορφώνει απρόσωπες μονάδες, εξαρτήματα μιας βιομηχανίας που ενσωματώνονται στη μηχανή της κατανάλωσης…

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΝΕΟΛΑΙΑ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΤΙ ΕΣΤΙ ΕΘΝΟΣ

Το ΕΘΝΟΣ σχηματιζεται απο δυο βασικους παραγοντες,την ΦΥΛΗ και την ΣΥΝΕΙΔΗΣΗ.Λεγοντας <φυλη>,εννοουμε την<καταγωγη>-οτι πρεπει δηλ.τα ατομα του Εθνους να εχουν κοινη καταγωγη.Δεν αρκει να εχουν αυτα<συνειδηση>
περι κοινης καταγωγης.Δεν αρκει δηλ.να πιστευουν στην κοινη τους καταγωγη,αλλα να εχουν πραγματι κοινη καταγωγη.Διοτι ΜΟΝΟΝ η κοινη καταγωγη-η κοινη<φυλετικη υπαγωγη>-συνεπαγεται ΚΟΙΝΟΥΣ κληρονομικους χαρακτηρες,αρα κοινα πνευματικα στοιχεια.Οταν υπαρχει κοινη καταγωγη,τοτε υπαρχουν κατα το μαλλον η ηττον κοινη γλωσσα,κοινος πολιτισμος,κοινη θρησκεια,κοινα ηθη,κοινη ιστορια.Αυτα τα δευτερογενη στοιχεια δεν αποτελουν,το καθενα ξεχωριστα,απαραιτητο στοιχειο συγκροτησεως Εθνους.Εν τουτοις ολα αυτα,οταν συνυπαρχουν,συντελουν στην συνοχη της κοινοτητος,στην δημιουργια δηλ.ΕΝΙΑΙΑΣ ΣΥΝΕΙΔΗΣΕΩΣ-του δευτερου παραγοντος συγκροτησεως του ΕΘΝΟΥΣ.ΕΘΝΟΣ ειναι επομενως ο ομοειδης φυλετικως λαος,που εχει συνειδηση της υπαρξεως του.
''Η ΚΑΤΑΓΩΓΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ''

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΣ

Η ΣΗΜΑΙΑ ΜΑΣ

Αυτή η σημαία στα μάτια τα δικά μας συμβολίζει τους Αγώνες όσων πολέμησαν, εργάστηκαν,θυσιάστηκαν, δολοφονήθηκαν, σκοτώθηκαν και έζησαν με πρώτιστες αξίες εκείνες της Ελευθερίας, της Δικαιοσύνης και της Πατρίδας. Αυτούς που έβαλαν το δικό τους λιθαράκι στην αιώνιο πανύψηλο φρούριο του Ελληνικού Πολιτισμού. Δεν είναι ικανή καμία βουλή, κανένα κράτος και κανένας πολιτικός ή κεφάλαιο να την ξεφτιλίζει και να την ξεπουλάει καθημερινά. Οι δειλοί τη βλέπουν με φόβο. Οι προδότες σαν πανί. Οι αστοί σαν ύφασμα. Οι άνανδροι την καίνε. Μα εμείς τη βλέπουμε σαν τη Μάνα που καρτερεί να μας δεί να εκπληρώνουμε τα όνειρα μας. Τα δικά μας,τα δικά της, του Γένους.

ΛΟΓΙΑ ΙΩΝΟΣ ΔΡΑΓΟΥΜΗ




















"Από στενός πατριώτης, γίνομαι εθνικιστής, με τη συνείδηση του έθνους μου και όλων των άλλων εθνών, γιατί οι διαφορές των εθνών πάντα θα υπάρχουν, και έχω τη συνείδησή τους και χαίρομαι που υπάρχουν αυτές οι διαφορές, που με τις αντιθέσεις τους, με τις αντιλήψεις τους, υψώνουν την ανθρώπινη συνείδηση και ενέργεια. Από άτομο γίνομαι άνθρωπος." (ΙΩΝ ΔΡΑΓΟΥΜΗΣ. ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ 18-3-1919)

ΕΘΝΙΚΟ ΠΕΙΣΜΑ

ΙΩΝ ΔΡΑΓΟΥΜΗΣ

''Δεν θελω να πεθανει το Εθνος μου,το Εθνος αυτο, που τοσα εκαμε στην ζωη του, το εξυπνο,το τοσο ανθρωπινο. Για να το φυλαξω απο τον θανατο πρεπει τωρα να το καμω πεισματαρικο στην ΕΘΝΙΚΗ ΠΙΣΤΗ,στον ΕΘΝΙΣΜΟ, ας ειναι και υπερβολικο το αισθημα που θελω να δωσω στους Ελληνες. Μονον ετσι θα ζησει το ΕΘΝΟΣ.''

''Σε οποιους με κατηγορουν η με περιγελουν, γιατι τους κεντρω το Εθνικο τους αισθημα και τους μιλω αποκλειστικα,θα λεγω:Λοιπον θελετε να πεθανει το Εθνος σας;Αν το θελετε,πεστε το καθαρα,μην κρυβοσαστε''

ΙΩΝ ΔΡΑΓΟΥΜΗΣ

Η ΡΗΣΗ ΠΟΥ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΞΕΧΝΑΜΕ



πισταμνους πρς εδτας τι δκαια μν ν τ
νθρωπείῳ λγ π τς σης νγκης κρνεται, δυνατ δ
ο
προχοντες πρσσουσι κα ο σθενες ξυγχωροσιν.

κατά την συζήτησιν των ανθρωπίνων πραγμάτων το επιχείρημα του δικαίου αξίαν έχει, όπου ίση υπάρχει δύναμις προς επιβολήν αυτού, ότι όμως ο ισχυρός επιβάλλει ό,τι του επιτρέπει η δύναμίς του και ο ασθενής παραχωρεί ό,τι του επιβάλλει η αδυναμία του"

ΘΟΥΚΥΔΙΔΟΥ ΙΣΤΟΡΙΑΙ Ε89

Μετάφραση Ελ. Βενιζέλου


28η ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 1940 - ΔΙΑΓΓΕΛΜΑ Ι. ΜΕΤΑΞΑ

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEi9AYAjQboFh1_5M3bFMvoiwdv6qY5bDyiuBuwvPV3Yjtp1ZG3BAXNnY5CWdpxeWu7FvNRIyWEpe_RHBqBZHx93XDCYKW4LJe3j_4jgmwduvaKGVqaTsCSNu7bWjJSewd6rxVoBPh5kloo/s400/%CE%99%CE%A9%CE%91%CE%9D%CE%9D%CE%97%CE%A3+%CE%9C%CE%95%CE%A4%CE%91%CE%9E%CE%91%CE%A3.jpg

“Η στιγμή επέστη που θα αγωνισθώμεν διά την ανεξαρτησίαν της Ελλάδος, την ακεραιότητα και την τιμήν της.
Μολονότι ετηρήσαμεν την πλέον αυστηράν ουδετερότητα και ίσην προς όλους, η Ιταλία μη αναγνωρίζουσα εις ημάς να ζήσωμεν ως ελεύθεροι Έλληνες, μου εζήτησε σήμερον την 3ην πρωινήν ώραν την παράδοσιν τμημάτων του Εθνικού εδάφους κατά την ιδίαν αυτής βούλησιν και ότι προς κατάληψιν αυτών η κίνησις των στρατευμάτων της θα ήρχιζε την 6ην πρωινήν. Απήντησα εις τον Ιταλόν Πρεσβευτήν ότι θεωρώ και το αίτημα αυτό καθ’ εαυτό και τον τρόπον με τον οποίον γίνεται τούτο ως κήρυξιν πολέμου της Ιταλίας κατά της Ελλάδος.
Έλληνες
Τώρα θα αποδείξωμεν εάν πράγματι είμεθα άξιοι των προγόνων μας και της ελευθερίας την οποίαν μας εξησφάλισαν οι προπάτορές μας. Όλον το Έθνος θα εγερθή σύσσωμον. Αγωνισθήτε διά την Πατρίδα, τας γυναίκας, τα παιδιά μας και τας ιεράς μας παραδόσεις. Νυν υπέρ πάντων ο αγών.


Η ΕΞΟΝΤΩΣΗ ΕΝΟΣ ΕΘΝΟΥΣ

Το πρώτο βήμα για να εξοντώσεις ένα έθνος
είναι να διαγράψεις τη μνήμη του.
Να καταστρέψεις τα βιβλία του,
την κουλτούρα του, την ιστορία του.
Μετά να βάλεις κάποιον να γράψει νέα βιβλία,
να κατασκευάσει μια νέα παιδεία,
να επινοήσει μια νέα ιστορία.
Δεν θα χρειαστεί πολύς καιρός
για να αρχίσει αυτό το έθνος
να ξεχνά ποιο είναι και ποιο ήταν.
Ο υπόλοιπος κόσμος γύρω του
θα το ξεχάσει ακόμα πιο γρήγορα.


Μ. Κούντερα

Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ ΣΕ 10 ΛΕΠΤΑ

ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΠΕΛΑΣΓΟΣ: 26 ΧΡΟΝΙΑ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗΣ ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑΣ ΣΤΗΝ ΔΙΑΧΡΟΝΙΚΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ.

free counters