Τετάρτη, 14 Ιουλίου 2021

ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ ΕΝΔΟΧΩΡΑ : Ο ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΙΚΟΣ ΤΟΜΟΣ 374 ΣΕΛΙΔΩΝ ΓΙΑ ΤΟ 1821 ΠΟΥ ΕΚΔΙΔΕΤΑΙ ΣΤΗΝ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗ


Δὲν ξέρω πιά, τί παραπάνω μποροῦμε νὰ κάνουμε μέσω τῆς «Ἐνδοχώρας». Ὁ είδικός αὐτὸς αφιερωματικὸς τόμος, ποὺ κυκλοφόρησε ὑπὸ τὴ μορφὴ εἰδικοῦ τεύχους, τιμήθηκε μὲ πρωτότυπες ἐργασίες (ἐπιστημονικές, λογοτεχνικὲς κ.λπ.) ἀπὸ καταξιωμένους ἐπιστήμονες καὶ λογοτέχνες, φιλοτεχνήθηκε στὸ ἐξώφυλλο καὶ τὸ ὀπισθόφυλλό του ἀπὸ νέους δημιουργούς. Ὅλοι κατέθεσαν τὴν ψυχή τους καὶ συνετέλεσαν στὴν δημιουργία αὐτοῦ τοῦ τόμου τῶν 374 σελίδων, ποὺ ἀναδεικνύει γεγονότα καὶ πρόσωπα τῆς Ἐθνεγερσίας τοῦ 1821. Εὐχαριστῶ θερμὰ ὅσους τίμησαν τὴν «Ε» μὲ τὰ πονήματά τους καὶ μέσῳ αὐτῆς τὰ 200 χρόνια τῆς ἐθνικῆς μας ἐπετείου. ᾽Ελπίζω ὅτι ἡ ἔκδοση αὐτὴ θὰ ἀποτελέσει σημεῖο ἀναφορᾶς καὶ βιβλιογραφικὴ πηγὴ γιὰ πολλοὺς ἐρευνητές.

Από το Εισαγωγικό του Θεοφάνη Μαλκίδη:

«Διακόσια χρόνια μετά την Επανάσταση, αναδεικνύουμε το κυρίαρχο για την ελληνική οντολογία, για την εθνική μας επιβίωση και συνέχεια, γεγονός.
Οι στιγμές της Επανάστασης, οι καθοριστικές μάχες, τα πρόσωπα είναι παρόντα μέσα από τα κείμενα του ειδικού αυτού τεύχους. «Κι αν είμαστε ολίγοι εις το πλήθος του Μπραΐμη, παρηγοριόμαστε μ’ ένα τρόπον, ότι η τύχη μας έχει τους Έλληνες πάντοτε ολίγους. Ότι αρχή και τέλος, παλαιόθεν και ως τώρα, όλα τα θεριά πολεμούν να μας φάνε και δεν μπορούνε. Τρώνε από μας και μένει και μαγιά»


Ο βίος, τα κείμενα, τα πρότυπα και τα παραδείγματα της συγγνώμης που είχαν την τόλμη να ζητήσουν από εκείνους που έβλαψαν αλλά και όσους δεν έβλαψαν, η συγχώρεση στους διώκτες τους και τους δολοφόνους των παιδιών τους παραδίδονται από τις επαναστατημένες γενιές του 1821 στις σημερινές και τις αυριανές.
Τα κείμενα που περιλαμβάνονται στην ειδική έκδοση της «Ενδοχώρας», έκδοση που επιμελήθηκε ο Ιωάννης Κουριαννίδης, ο Δημήτρης Κασαπίδης και ο γράφων, συμβάλλουν στις οφειλόμενες πράξεις τιμής στους απελευθερωτές μας, αλλά και στην κατάθεση ενός λόγου ο οποίος τείνει να εξαφανιστεί από τη δημόσια συζήτηση, αφού εκτός από τα αναγκαία αναλυτικά εργαλεία και τις απαραίτητες ερευνητικές μεθόδους, χρησιμοποιούνται μεταξύ των άλλων όροι όπως Ελληνικότητα, Έθνος, όροι οι οποίοι έχουν σχεδόν εξαφανισθεί ή/και «ποινικοποιηθεί»….
Η συλλογική αυτή προσπάθεια για την προσέγγιση της Επανάστασης του 1821, καρπός της ερευνητικής και συγγραφικής εργασίας επιστημόνων από διαφορετικά πεδία, περιλαμβάνει τις εξής εργασίες: «Τα πυρπολικά. Η ιστορία τους και η συμβολή τους στην εθνεγερσία ᾽21» του Αθανασίου Λ. Κόρμαλη. «Συμβολοποίηση των μνημείων της Επανάστασης του 1821: Η περίπτωση του ναού της Μεταμορφώσεως του Σωτήρος στο Πυθαγόρειο της Σάμου» του Μανώλη Γ. Βαρβούνη. «Το ολοκαύτωμα της Σαμοθράκης: 1η Σεπτεμβρίου 1821» του Θεοφάνη Μαλκίδη. «Ηρωίδες του Γένους – Αμαζόνες της Λευτεριάς» (ποιήματα) της Γεωργίας – Γοργούς Αλεξίου. «Η 25η Μαρτίου 1821» (ποίημα) της Αρετής Σεφερλή – Καρατζά. «Γυναίκες του Ζαλόγγου (Ο χορός του Ζαλόγγου)» (ποίημα) της Γεωργίας – Γοργούς Αλεξίου. «Το 1821 και η αλήθεια μέσα από τα δημοτικά μας τραγούδια» του Κώστα Δ. Ξενιώτη. «Η συμμετοχή της περιοχής της Έδεσσας στην εθνεγερσία τού 1821» του Δημήτρη Ε. Ευαγγελίδη. «Τό μήνυμα καί ἡ σημασία τῆς Ἐπαναστάσεως τοῦ 1821» τοῦ Ἀντωνίου Ἀ. Ἀντωνάκου. «Τουρκοκρατία – Τρία δημοτικά τραγούδια της Θράκης» για την αντιγραφή: Θεόδωρος Π. Μποράκης. «Η μάχη της Πέτρας» του Κωνσταντίνου Σπίνου. «1821 – 2021 μετὰ Χριστόν. Ταξείδι ἐθνικῆς αὐτογνωσίας» του Ἀθανασίου Παπατζίμα. «Η συμμετοχή των Βορειοηπειρωτών στην εθνική παλιγγενεσία του 1821» του Φιλόθεου Κεμεντσετζίδη. «Η επέτειος των 200 χρόνων ως πεδίο επιθεώρησης των εθνικών αντανακλαστικών» του Δημήτρη Μάρτου. «Ἡ ἐπαρχία Γρεβενῶν στην ἐπανάσταση τοῦ 1821» του Ἀποστόλου Παπαδημητρίου. «Πρόσωπα του Νεοελληνικού Διαφωτισμού και του Φιλελληνισμού στήν Εθνεγερσία του 1821» της Δήμητρας Ρετσινά – Φωτεινίδου «Αναστάσιος Πολυζωίδης. Το σύμβολο της δικαστικής ανεξαρτησίας» του Γεωργίου Τάτσιου. «Το αἷμα τῶν Νεομαρτύρων στόν βωμό τῆς Πίστεως καὶ τῆς Ἐλευθερίας τοῦ Γένους» τοῦ Φωτίου Δ. Μιχαήλ. «Ενδοξότατοι Αγάδες σας χαιρετώ (διήγημα)» του Παναγιώτη Αντωνόπουλου. «Το ταξείδι ενός Βρετανού στον Έβρο την χρονιά που ιδρύθηκε το ελληνικό κράτος (1830)» του Πέτρου Αλεπάκου. «Ἡ κατὰ Χριστὸν ἐλευθερία» του ἀρχιμ. Διονυσίου Κατερίνα. «Ήταν άκαιρη η απόφαση για την Επανάσταση;» του Μελέτη Η. Μελετόπουλου «Οι Βιζβίζηδες (θεατρικό – προδημοσίευση)» του Κώστα Θρακιώτη. «Η άγνωστη μάχη του Μαραθώνα (Ιούλιος 1824)» του Γιάννη Β. Πέππα. «Μεσολόγγι» του Κώστα Τάταρη. «Η Κάλυμνος στην Επανάσταση του 1821. Γνώση πολύτιμη στο πλαίσιο του εορτασμού των 200 χρόνων από την έναρξή της» του Παναγιώτη Γιαμαίου. «Η συμμετοχή των Κυπρίων στην Εθνεγερσία του 1821» του Ιακώβου Γερούδη. «Κάποιες σκέψεις για τα 200 χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση» του Μιχαήλ Γ. Δανίκα. «Θράκη και Επανάσταση» του Αδαμαντίου Κοντοζάκη. «Η συμμετοχή των Θρακών στον Εθνικοαπελευθερωτικό Αγώνα του 1821» του Νίκου Θ. Τσουμπάκη. «Στοὺς δρόμους τοῦ πεπρωμένου (διήγημα, Εμμ. Παπάς)» τοῦ Γιάννη Χ. Κουριαννίδη. «Θυσία και θυσίες: Ένας αναστοχασμός για το 1821» του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Κερκύρας, Παξών και Διαποντίων Νήσων κ. Νεκταρίου. «200 χρόνια από το 1821. Οι αποδομητές του επί το έργον» του Δημητρίου Σαββίδη. «Τα παθήματα των Ελλήνων της Μακεδονίας κατά την Τουρκοκρατία» του Δημήτρη Νατσιού. «Πριγκίπισσα Ελισάβετ Υψηλάντη. Η “Πρωτομάνα των Φιλικών”. Μια ξεχασμένη μορφή τού 1821» του Γιώργου Μπάρμπα. «Τό 1821 και οι Βλαχόφωνοι Έλληνες» της Κούλας Λέντζιου – Τρίκου.»

Ζητήστε την «Ε» στο 6977462806, στο mail: endohora@yahoo.gr και σε επιλεγμένα βιβλιοπωλεία σε όλη την Ελλάδα. Αποστέλλεται σε όλη την Ελλάδα με αντικαταβολή € 12 χωρίς επιβάρυνση ταχυδρομικών τελών.


https://www.newslink.gr/politismos/vivlio/o-afieromatikos-tomos-374-selidon-gia-to-1821-tou-periodikou-endochora-pou-ekdidetai-stin-alexandroupoli/

 


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΤΙ ΕΣΤΙ ΕΘΝΟΣ

Το ΕΘΝΟΣ σχηματιζεται απο δυο βασικους παραγοντες,την ΦΥΛΗ και την ΣΥΝΕΙΔΗΣΗ.Λεγοντας <φυλη>,εννοουμε την<καταγωγη>-οτι πρεπει δηλ.τα ατομα του Εθνους να εχουν κοινη καταγωγη.Δεν αρκει να εχουν αυτα<συνειδηση>
περι κοινης καταγωγης.Δεν αρκει δηλ.να πιστευουν στην κοινη τους καταγωγη,αλλα να εχουν πραγματι κοινη καταγωγη.Διοτι ΜΟΝΟΝ η κοινη καταγωγη-η κοινη<φυλετικη υπαγωγη>-συνεπαγεται ΚΟΙΝΟΥΣ κληρονομικους χαρακτηρες,αρα κοινα πνευματικα στοιχεια.Οταν υπαρχει κοινη καταγωγη,τοτε υπαρχουν κατα το μαλλον η ηττον κοινη γλωσσα,κοινος πολιτισμος,κοινη θρησκεια,κοινα ηθη,κοινη ιστορια.Αυτα τα δευτερογενη στοιχεια δεν αποτελουν,το καθενα ξεχωριστα,απαραιτητο στοιχειο συγκροτησεως Εθνους.Εν τουτοις ολα αυτα,οταν συνυπαρχουν,συντελουν στην συνοχη της κοινοτητος,στην δημιουργια δηλ.ΕΝΙΑΙΑΣ ΣΥΝΕΙΔΗΣΕΩΣ-του δευτερου παραγοντος συγκροτησεως του ΕΘΝΟΥΣ.ΕΘΝΟΣ ειναι επομενως ο ομοειδης φυλετικως λαος,που εχει συνειδηση της υπαρξεως του.
''Η ΚΑΤΑΓΩΓΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ''

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΣ

Η ΣΗΜΑΙΑ ΜΑΣ

Αυτή η σημαία στα μάτια τα δικά μας συμβολίζει τους Αγώνες όσων πολέμησαν, εργάστηκαν,θυσιάστηκαν, δολοφονήθηκαν, σκοτώθηκαν και έζησαν με πρώτιστες αξίες εκείνες της Ελευθερίας, της Δικαιοσύνης και της Πατρίδας. Αυτούς που έβαλαν το δικό τους λιθαράκι στην αιώνιο πανύψηλο φρούριο του Ελληνικού Πολιτισμού. Δεν είναι ικανή καμία βουλή, κανένα κράτος και κανένας πολιτικός ή κεφάλαιο να την ξεφτιλίζει και να την ξεπουλάει καθημερινά. Οι δειλοί τη βλέπουν με φόβο. Οι προδότες σαν πανί. Οι αστοί σαν ύφασμα. Οι άνανδροι την καίνε. Μα εμείς τη βλέπουμε σαν τη Μάνα που καρτερεί να μας δεί να εκπληρώνουμε τα όνειρα μας. Τα δικά μας,τα δικά της, του Γένους.

ΛΟΓΙΑ ΙΩΝΟΣ ΔΡΑΓΟΥΜΗ




















"Από στενός πατριώτης, γίνομαι εθνικιστής, με τη συνείδηση του έθνους μου και όλων των άλλων εθνών, γιατί οι διαφορές των εθνών πάντα θα υπάρχουν, και έχω τη συνείδησή τους και χαίρομαι που υπάρχουν αυτές οι διαφορές, που με τις αντιθέσεις τους, με τις αντιλήψεις τους, υψώνουν την ανθρώπινη συνείδηση και ενέργεια. Από άτομο γίνομαι άνθρωπος." (ΙΩΝ ΔΡΑΓΟΥΜΗΣ. ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ 18-3-1919)

ΕΘΝΙΚΟ ΠΕΙΣΜΑ

ΙΩΝ ΔΡΑΓΟΥΜΗΣ

''Δεν θελω να πεθανει το Εθνος μου,το Εθνος αυτο, που τοσα εκαμε στην ζωη του, το εξυπνο,το τοσο ανθρωπινο. Για να το φυλαξω απο τον θανατο πρεπει τωρα να το καμω πεισματαρικο στην ΕΘΝΙΚΗ ΠΙΣΤΗ,στον ΕΘΝΙΣΜΟ, ας ειναι και υπερβολικο το αισθημα που θελω να δωσω στους Ελληνες. Μονον ετσι θα ζησει το ΕΘΝΟΣ.''

''Σε οποιους με κατηγορουν η με περιγελουν, γιατι τους κεντρω το Εθνικο τους αισθημα και τους μιλω αποκλειστικα,θα λεγω:Λοιπον θελετε να πεθανει το Εθνος σας;Αν το θελετε,πεστε το καθαρα,μην κρυβοσαστε''

ΙΩΝ ΔΡΑΓΟΥΜΗΣ

Η ΡΗΣΗ ΠΟΥ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΞΕΧΝΑΜΕ



πισταμνους πρς εδτας τι δκαια μν ν τ
νθρωπείῳ λγ π τς σης νγκης κρνεται, δυνατ δ
ο
προχοντες πρσσουσι κα ο σθενες ξυγχωροσιν.

κατά την συζήτησιν των ανθρωπίνων πραγμάτων το επιχείρημα του δικαίου αξίαν έχει, όπου ίση υπάρχει δύναμις προς επιβολήν αυτού, ότι όμως ο ισχυρός επιβάλλει ό,τι του επιτρέπει η δύναμίς του και ο ασθενής παραχωρεί ό,τι του επιβάλλει η αδυναμία του"

ΘΟΥΚΥΔΙΔΟΥ ΙΣΤΟΡΙΑΙ Ε89

Μετάφραση Ελ. Βενιζέλου


28η ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 1940 - ΔΙΑΓΓΕΛΜΑ Ι. ΜΕΤΑΞΑ

http://4.bp.blogspot.com/_NuhZMDR5O28/S_qK4rCNqWI/AAAAAAAAATQ/FgeBEEMBpt0/s400/%CE%99%CE%A9%CE%91%CE%9D%CE%9D%CE%97%CE%A3+%CE%9C%CE%95%CE%A4%CE%91%CE%9E%CE%91%CE%A3.jpg

“Η στιγμή επέστη που θα αγωνισθώμεν διά την ανεξαρτησίαν της Ελλάδος, την ακεραιότητα και την τιμήν της.
Μολονότι ετηρήσαμεν την πλέον αυστηράν ουδετερότητα και ίσην προς όλους, η Ιταλία μη αναγνωρίζουσα εις ημάς να ζήσωμεν ως ελεύθεροι Έλληνες, μου εζήτησε σήμερον την 3ην πρωινήν ώραν την παράδοσιν τμημάτων του Εθνικού εδάφους κατά την ιδίαν αυτής βούλησιν και ότι προς κατάληψιν αυτών η κίνησις των στρατευμάτων της θα ήρχιζε την 6ην πρωινήν. Απήντησα εις τον Ιταλόν Πρεσβευτήν ότι θεωρώ και το αίτημα αυτό καθ’ εαυτό και τον τρόπον με τον οποίον γίνεται τούτο ως κήρυξιν πολέμου της Ιταλίας κατά της Ελλάδος.
Έλληνες
Τώρα θα αποδείξωμεν εάν πράγματι είμεθα άξιοι των προγόνων μας και της ελευθερίας την οποίαν μας εξησφάλισαν οι προπάτορές μας. Όλον το Έθνος θα εγερθή σύσσωμον. Αγωνισθήτε διά την Πατρίδα, τας γυναίκας, τα παιδιά μας και τας ιεράς μας παραδόσεις. Νυν υπέρ πάντων ο αγών.


Η ΕΞΟΝΤΩΣΗ ΕΝΟΣ ΕΘΝΟΥΣ

Το πρώτο βήμα για να εξοντώσεις ένα έθνος
είναι να διαγράψεις τη μνήμη του.
Να καταστρέψεις τα βιβλία του,
την κουλτούρα του, την ιστορία του.
Μετά να βάλεις κάποιον να γράψει νέα βιβλία,
να κατασκευάσει μια νέα παιδεία,
να επινοήσει μια νέα ιστορία.
Δεν θα χρειαστεί πολύς καιρός
για να αρχίσει αυτό το έθνος
να ξεχνά ποιο είναι και ποιο ήταν.
Ο υπόλοιπος κόσμος γύρω του
θα το ξεχάσει ακόμα πιο γρήγορα.


Μ. Κούντερα

Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ ΣΕ 10 ΛΕΠΤΑ

ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΠΕΛΑΣΓΟΣ: 26 ΧΡΟΝΙΑ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗΣ ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑΣ ΣΤΗΝ ΔΙΑΧΡΟΝΙΚΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ.

free counters