Παρασκευή 8 Μαΐου 2015

ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΟ ΧΩΡΙΟ ΑΓΙΟΣ ΑΝΔΡΕΑΣ (ΑΓΙΑΝΤΡΙΑΣ) ΑΓΙΩΝ ΣΑΡΑΝΤΑ ΑΠΟ ΤΗ ΣΦΕΒΑ (ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΑ)

Ορεινό χωριό στην επαρχία της Δίβρης, σε υψόμετρο 460 μ. τοποθετημένο στην χαμηλή πλευρά του Διβροβουνίου 16  χλμ ανατολικά  της πόλης των Αγ. Σαράντα.
Πήρε το όνομα του πολιούχου Αγίου Ανδρέα. Ο Αγιαντριάς αντικατέστησε τ’ Ανανδριανά, όπου βρίσκονταν η αρχαία πόλη Μαιανδρία.

 Στους τουρκικούς καταλόγους εμφαίνεται το 1432 με 18 οικογένειες και το 1582 με 96 οικογένειες. Το 1432 οι χρόνιοι ακσέ  έφθαναν τα 1890 και το 1582 τα 8435.  Στην απογραφή του 1852 εμφαίνεται με 25 σπίτια, το 1913 με 880 κατοίκους, το 1927 κατέβηκαν στους 256 και το 1935 τους 303 κατοίκους. 
Οι κάτοικοί του είναι όλοι ελληνικής καταγωγής.

Αρχαιολογικές ανακαλύψεις έφεραν σε φως την ύπαρξη μιας αρχαίας πόλης «ΜΑΙΑΝΔΡΙΑ»,πάνω στην οποία χτίστηκε το σημερινό χωριό.
Από το βιβλίο του Πέτρου Κούρτη «Ο Αγ. Ανδρέας (Αγ. Σαράντα)  «Η ΜΑΙΑΝΔΡΙΑ ΜΑΣ», μεταφέρουμε τα εξής: «Η αρχαία Μαιανδρία, σύμφωνα με τα στοιχεία που μας αναφέρει στο βιβλίο του «ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΙΑ ΤΗΣ ΗΠΕΙΡΟΥ του 1856», Τ. Β΄, σελ 103-104, ο ιστορικός Παναγιώτης Αραβαντινός, ο οποίος αφού μελέτησε και το έργο του Μελέτιου (18ος αιώνας), τονίζει πως ο σημερινός Αγιαντρέας βρίσκεται στη θέση των Ανανδριανών που 
ήταν πόλη πλησίον της αρχαίας Μαιανδρίας».
Ενώ η «Μεγάλη Ελληνική Εγκυκλοπαίδεια»: Τ.16ος, σελ 469 αναφέρει:
«Πόλις μεσόγειος της αρχαίας Ηπείρου εν τη Χαονία. Ο Αραβαντινός τοποθετεί ταύτην εις τα ερείπια τα κείμενα παρά το χωρίον Νίβιτσα της επαρχίας Κουρβελεσίου της Αλβανίας». 
(Εδώ τα αναφερόμενα του Αραβαντινού στην Εγκυκλοπαίδεια έρχονται σε αντίφαση με τα αναφερόμενα πάλι του Αραβαντινού από τον Π. Κούρτη).
Η Μαιανδρία κατεδαφίστηκε από το στρατό του Αιμίλιου Παύλου το έτος 168 π.Χ. Στην περιοχή που βρίσκονταν η πόλη έχουν βρεθεί διάφορα πήλινα αντικείμενα, νομίσματα, ένα αγαλματάκι και κίονες.

Οι Αγιαντρίτες έχουν ταξιδέψει πολύ και πολλοί απ’ αυτούς έχουν μεταναστεύσει.
Το 1928 ταξιδεύτηκαν για την Αργεντινή και Αίγυπτο 32 άτομα από τους οποίους επέστρεψαν μόνον τρία άτομα. Γνωστοί μετανάστες ήταν οι Ριζαίοι, οι Κουρτάτες, οι Ζαφειράτες, ο Αντρέας Κίτσιος (που αναπαύεται στα πάτρια χώματα), οι Κωτσήδες κ. ά.

Από τον Αγιαντριά  κατάγονταν ο φημισμένος κληρικός, ο Αρχιμανδρίτης Φιλήμων Κίτσος (1830-1878, φώτο). Ο Φιλήμων ήταν και πολιτικός ηγέτης στην επανάσταση του Λυκουρσίου, ιδρυτής και ευεργέτης της Κεντρικής Σχολής Θεολόγου (+1890)
Οι κάτοικοι του Αγιαντριά έλαβαν μέρος στον Αντιφασιστικό Αγώνα  και τον Απρίλιο του 1944 στο χωριό έγινε μια σκληρή μάχη με τις εχθρικές ορδές.

Η κτηνοτροφία και η φρουτοκαλλιέργεια είναι οι δύο βασικοί παράγοντες  απασχόλησης και οι κυριότεροι κλάδοι της οικονομίας  τους.
Έφθασε να λειτουργήσει οχτάχρονο σχολείο, ο αριθμός των κατοίκων να φθάσει τους  500 και να λειτουργήσει εμπορικό κέντρο.
Σήμερα, λόγω μετανάστευσης, το σχολείο έκλεισε, ο αριθμός των κατοίκων μειώθηκε αισθητά.

(από συνεργάτη της ΣΦΕΒΑ στη Β. Ήπειρο)

http://ellogosar.blogspot.gr/2015/05/blog-post_67.html

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΤΙ ΕΣΤΙ ΕΘΝΟΣ

Το ΕΘΝΟΣ σχηματιζεται απο δυο βασικους παραγοντες,την ΦΥΛΗ και την ΣΥΝΕΙΔΗΣΗ.Λεγοντας <φυλη>,εννοουμε την<καταγωγη>-οτι πρεπει δηλ.τα ατομα του Εθνους να εχουν κοινη καταγωγη.Δεν αρκει να εχουν αυτα<συνειδηση>
περι κοινης καταγωγης.Δεν αρκει δηλ.να πιστευουν στην κοινη τους καταγωγη,αλλα να εχουν πραγματι κοινη καταγωγη.Διοτι ΜΟΝΟΝ η κοινη καταγωγη-η κοινη<φυλετικη υπαγωγη>-συνεπαγεται ΚΟΙΝΟΥΣ κληρονομικους χαρακτηρες,αρα κοινα πνευματικα στοιχεια.Οταν υπαρχει κοινη καταγωγη,τοτε υπαρχουν κατα το μαλλον η ηττον κοινη γλωσσα,κοινος πολιτισμος,κοινη θρησκεια,κοινα ηθη,κοινη ιστορια.Αυτα τα δευτερογενη στοιχεια δεν αποτελουν,το καθενα ξεχωριστα,απαραιτητο στοιχειο συγκροτησεως Εθνους.Εν τουτοις ολα αυτα,οταν συνυπαρχουν,συντελουν στην συνοχη της κοινοτητος,στην δημιουργια δηλ.ΕΝΙΑΙΑΣ ΣΥΝΕΙΔΗΣΕΩΣ-του δευτερου παραγοντος συγκροτησεως του ΕΘΝΟΥΣ.ΕΘΝΟΣ ειναι επομενως ο ομοειδης φυλετικως λαος,που εχει συνειδηση της υπαρξεως του.
''Η ΚΑΤΑΓΩΓΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ''

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΣ

Η ΣΗΜΑΙΑ ΜΑΣ

Αυτή η σημαία στα μάτια τα δικά μας συμβολίζει τους Αγώνες όσων πολέμησαν, εργάστηκαν,θυσιάστηκαν, δολοφονήθηκαν, σκοτώθηκαν και έζησαν με πρώτιστες αξίες εκείνες της Ελευθερίας, της Δικαιοσύνης και της Πατρίδας. Αυτούς που έβαλαν το δικό τους λιθαράκι στην αιώνιο πανύψηλο φρούριο του Ελληνικού Πολιτισμού. Δεν είναι ικανή καμία βουλή, κανένα κράτος και κανένας πολιτικός ή κεφάλαιο να την ξεφτιλίζει και να την ξεπουλάει καθημερινά. Οι δειλοί τη βλέπουν με φόβο. Οι προδότες σαν πανί. Οι αστοί σαν ύφασμα. Οι άνανδροι την καίνε. Μα εμείς τη βλέπουμε σαν τη Μάνα που καρτερεί να μας δεί να εκπληρώνουμε τα όνειρα μας. Τα δικά μας,τα δικά της, του Γένους.

ΛΟΓΙΑ ΙΩΝΟΣ ΔΡΑΓΟΥΜΗ




















"Από στενός πατριώτης, γίνομαι εθνικιστής, με τη συνείδηση του έθνους μου και όλων των άλλων εθνών, γιατί οι διαφορές των εθνών πάντα θα υπάρχουν, και έχω τη συνείδησή τους και χαίρομαι που υπάρχουν αυτές οι διαφορές, που με τις αντιθέσεις τους, με τις αντιλήψεις τους, υψώνουν την ανθρώπινη συνείδηση και ενέργεια. Από άτομο γίνομαι άνθρωπος." (ΙΩΝ ΔΡΑΓΟΥΜΗΣ. ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ 18-3-1919)

ΕΘΝΙΚΟ ΠΕΙΣΜΑ

ΙΩΝ ΔΡΑΓΟΥΜΗΣ

''Δεν θελω να πεθανει το Εθνος μου,το Εθνος αυτο, που τοσα εκαμε στην ζωη του, το εξυπνο,το τοσο ανθρωπινο. Για να το φυλαξω απο τον θανατο πρεπει τωρα να το καμω πεισματαρικο στην ΕΘΝΙΚΗ ΠΙΣΤΗ,στον ΕΘΝΙΣΜΟ, ας ειναι και υπερβολικο το αισθημα που θελω να δωσω στους Ελληνες. Μονον ετσι θα ζησει το ΕΘΝΟΣ.''

''Σε οποιους με κατηγορουν η με περιγελουν, γιατι τους κεντρω το Εθνικο τους αισθημα και τους μιλω αποκλειστικα,θα λεγω:Λοιπον θελετε να πεθανει το Εθνος σας;Αν το θελετε,πεστε το καθαρα,μην κρυβοσαστε''

ΙΩΝ ΔΡΑΓΟΥΜΗΣ

Η ΡΗΣΗ ΠΟΥ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΞΕΧΝΑΜΕ



πισταμνους πρς εδτας τι δκαια μν ν τ
νθρωπείῳ λγ π τς σης νγκης κρνεται, δυνατ δ
ο
προχοντες πρσσουσι κα ο σθενες ξυγχωροσιν.

κατά την συζήτησιν των ανθρωπίνων πραγμάτων το επιχείρημα του δικαίου αξίαν έχει, όπου ίση υπάρχει δύναμις προς επιβολήν αυτού, ότι όμως ο ισχυρός επιβάλλει ό,τι του επιτρέπει η δύναμίς του και ο ασθενής παραχωρεί ό,τι του επιβάλλει η αδυναμία του"

ΘΟΥΚΥΔΙΔΟΥ ΙΣΤΟΡΙΑΙ Ε89

Μετάφραση Ελ. Βενιζέλου


28η ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 1940 - ΔΙΑΓΓΕΛΜΑ Ι. ΜΕΤΑΞΑ

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEi9AYAjQboFh1_5M3bFMvoiwdv6qY5bDyiuBuwvPV3Yjtp1ZG3BAXNnY5CWdpxeWu7FvNRIyWEpe_RHBqBZHx93XDCYKW4LJe3j_4jgmwduvaKGVqaTsCSNu7bWjJSewd6rxVoBPh5kloo/s400/%CE%99%CE%A9%CE%91%CE%9D%CE%9D%CE%97%CE%A3+%CE%9C%CE%95%CE%A4%CE%91%CE%9E%CE%91%CE%A3.jpg

“Η στιγμή επέστη που θα αγωνισθώμεν διά την ανεξαρτησίαν της Ελλάδος, την ακεραιότητα και την τιμήν της.
Μολονότι ετηρήσαμεν την πλέον αυστηράν ουδετερότητα και ίσην προς όλους, η Ιταλία μη αναγνωρίζουσα εις ημάς να ζήσωμεν ως ελεύθεροι Έλληνες, μου εζήτησε σήμερον την 3ην πρωινήν ώραν την παράδοσιν τμημάτων του Εθνικού εδάφους κατά την ιδίαν αυτής βούλησιν και ότι προς κατάληψιν αυτών η κίνησις των στρατευμάτων της θα ήρχιζε την 6ην πρωινήν. Απήντησα εις τον Ιταλόν Πρεσβευτήν ότι θεωρώ και το αίτημα αυτό καθ’ εαυτό και τον τρόπον με τον οποίον γίνεται τούτο ως κήρυξιν πολέμου της Ιταλίας κατά της Ελλάδος.
Έλληνες
Τώρα θα αποδείξωμεν εάν πράγματι είμεθα άξιοι των προγόνων μας και της ελευθερίας την οποίαν μας εξησφάλισαν οι προπάτορές μας. Όλον το Έθνος θα εγερθή σύσσωμον. Αγωνισθήτε διά την Πατρίδα, τας γυναίκας, τα παιδιά μας και τας ιεράς μας παραδόσεις. Νυν υπέρ πάντων ο αγών.


Η ΕΞΟΝΤΩΣΗ ΕΝΟΣ ΕΘΝΟΥΣ

Το πρώτο βήμα για να εξοντώσεις ένα έθνος
είναι να διαγράψεις τη μνήμη του.
Να καταστρέψεις τα βιβλία του,
την κουλτούρα του, την ιστορία του.
Μετά να βάλεις κάποιον να γράψει νέα βιβλία,
να κατασκευάσει μια νέα παιδεία,
να επινοήσει μια νέα ιστορία.
Δεν θα χρειαστεί πολύς καιρός
για να αρχίσει αυτό το έθνος
να ξεχνά ποιο είναι και ποιο ήταν.
Ο υπόλοιπος κόσμος γύρω του
θα το ξεχάσει ακόμα πιο γρήγορα.


Μ. Κούντερα

Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ ΣΕ 10 ΛΕΠΤΑ

ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΠΕΛΑΣΓΟΣ: 26 ΧΡΟΝΙΑ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗΣ ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑΣ ΣΤΗΝ ΔΙΑΧΡΟΝΙΚΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ.

free counters