Τρίτη 12 Δεκεμβρίου 2023

ΛΟΡΕΝΤΖΟΣ ΜΑΒΙΛΗΣ : ΜΙΑ ΠΟΛΥΔΙΑΣΤΑΤΗ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΑ


Κείμενο τοῦ «῞Εκτορα», μέλους τῆς ὁμάδας «῾Ελλάδος ᾿Ανόρθωσις»

Ὁ Λορέντζος Μαβίλλης γεννήθηκε στὶς 6 Σεπτεμβρίου τοῦ 1860 στὴν Ἰθάκη ἀπὸ Κερκυραίους γονεῖς. ῾Ο ὁμώνυμος παππούς του ἦταν ᾿Ισπανὸς πρόξενος στὴν Κέρκυρα πού παντρεύτηκε μιὰ ντόπια εὐγενή. ῾Ο πατέρας του ἦταν ὁ δικαστικὸς Παῦλος Μαβίλλης. ῾Η μητέρα του, ἡ Ἰωάννα Καποδίστρια-Σούφη, καταγόταν ἀπὸ ἀρχοντικὴ γενιά. Μάλιστα, ἦταν θεία τοῦ τότε πολιτικοῦ Γεωργίου Θεοτόκη καὶ ἀνιψιὰ τοῦ πρώτου κυβερνήτη τῆς Ἑλλάδας, τοῦ ᾿Ιωάννη Καποδίστρια. ῾Η ἴδια εἶχε ζήσει γιὰ μερικὰ χρόνια κοντὰ στὸν ἀγροτικὸ πληθυσμό τῆς Κέρκυρας. Αὐτὸ τὴν ἔκανε νὰ ἐκτιμήσει βαθιὰ τὴ γλῶσσα καὶ τὴν τέχνη τοῦ λαοῦ. Αὐτὴ τὴν ἀγάπη τὴ μετέδωσε στὸν Λορέντζο.

Ὁ Μαβίλλης φοίτησε στὸ ἐκπαιδευτήριο «Καποδίστριας» στὴν Κέρκυρα. Στὴν πνευματική του διαμόρφωση συνέβαλε σὲ μεγάλο βαθμὸ ὁ ᾿Ιωάννης ῾Ρωμανός, καθηγητής του στὸ γυμνάσιο, ἑλληνιστὴς καὶ ἱστοριογράφος. Αὐτὸς τὸν συνέστησε στὴν «᾿Αναγνωστικὴ ᾿Εταιρεία». ᾿Εκεῖ γνωρίστηκε μὲ τὸν λόγιο Ἰάκωβο Πολυλᾶ, ὁ ὁποῖος τὸν ἐπηρέασε καθοριστικά. Αὐτὸς κι ὁ Γεράσιμος Μαρκορᾶς τὸν ἔκαναν νὰ γνωρίσει τὴν ποίηση τοῦ Σολωμοῦ, ἡ ὁποία θὰ ἐπιδράσει ἀποφασιστικὰ πάνω στὴν δικιά του.

Παρακολούθησε μαθήματα στὴ Φιλοσοφικὴ Ἀθηνῶν γιὰ ἕνα χρόνο καὶ τὸ 1879 μετέβη στὴ Γερμανία, ὅπου θὰ ἔμενε μόνιμα γιὰ 14 ἔτη, ἐπιστρέφοντας μόνο γιὰ μικρὰ χρονικὰ διαστήματα στὴν Κέρκυρα. Σπούδασε ἀρχαία καὶ νεώτερη φιλοσοφία καὶ γλωσσολογία. Γνώριζε λατινικά, σανσκριτικά, ἀγγλικά, γαλλικά, ἰταλικά, ἰσπανικὰ καὶ γερμανικά. Μάλιστα, ἡ γλωσσομάθειά του τοῦ ἐπέτρεψε νὰ μεταφράσει ἀποσπάσματα τόσο ποιημάτων διαφόρων Εὐρωπαίων, ὅπως ὁ Σίλλερ, ὁ Γκαῖτε κι ὁ Βύρωνας, ὅσο καὶ ἐπῶν ὅπως ἡ «Αἰνειάδα» καὶ ἡ ἰνδικὴ «Μαχαμπχαράτα». Ἐπηρεάστηκε ἀπὸ τὶς ἰδέες τοῦ Κάντ, τοῦ Νίτσε, τοῦ Φίχτε καὶ τοῦ Σοπενχάουερ. Τὸ 1890 ἀναγορεύτηκε διδάκτωρ φιλοσοφίας στὸ πανεπιστήμιο Erlangen τῆς Βαυαρίας, μὲ τὴν διατριβή του γιὰ τὴ μελέτη χειρογραφων τοῦ βυζαντινοῦ χρονογράφου ᾿Ιωάννη Σκυλίτση. Τὴν ἴδια περίοδο, ἔγινε ἐξαιρετικὸς σκακιστής. Τὸ 1893 ἐπέστρεψε στην Κέρκυρα καὶ ἐντάχτηκε στὴν Κερκυραϊκὴ Σχολή. Τὴν ἴδια ἐποχὴ ἀνέπτυξε φιλία μὲ τὸν Κωνσταντῖνο Θεοτόκη.

Τὰ ποιήματά του γράφτηκαν στὴν δημοτικὴ καὶ εἶναι πλούσια σὲ ἐξιδανικευμένες εἰκόνες. ᾿Αναφέρονται σὲ μύθους, ἱστορικὰ πρόσωπα, τὴ φύση, τὴ λαϊκὴ ζωή, τὴ μελαγχολία, τὸ θάνατο, τὸν ἔρωτα καὶ τὴν πατρίδα. Σὲ αὐτὰ εἶναι φανερὴ ἡ ἐπιρροὴ τοῦ γαλλικοῦ παρνασσισμοῦ, τοῦ συμβολισμοῦ καὶ τοῦ ῥομαντισμοῦ -γερμανικῆς προέλευσης ἀμφότερα-, ὅπως καὶ ἡ φλογερὴ φιλοπατρία του. Μερικὰ ἀπὸ τὰ γνωστότερα ποιήματά του εἶναι τὰ ἐξής: «Πατρίδα», «Λήθη», «᾿Ελιά», «Καρδάκι» καὶ «Καλλιπάτειρα». Ὁ Μαβίλης θεωρεῖται ὁ τελευταῖος ἐκπρόσωπος τῆς Ἐπτανησιακῆς σχολῆς, στὴν ὁποία κατατάσσονται ποιητὲς ὅπως ὁ Σολωμὸς κι ὁ Κάλβος. Τὰ καλοδουλεμένα σονέτα του, μὲ τοὺς 14 στίχους καὶ τὴν ὑποχρεωτικὴ ὁμοιοκαταληξία, κατέχουν μιὰ ξεχωριστὴ θέση στὴν ἑλληνικὴ ποίηση. Στὰ τελευταία χρόνια τῆς ζωῆς του, ὁ Μαβίλλης διατηροῦσε ἐρωτικὸ δεσμὸ μὲ τὴν ἐπίσης ποιήτρια Θεώνη Δρακοπούλου («Μυρτιώτισσα»).

Ἡ ἐθνική του δράση ἦταν ἀξιέπαινη. Τὸ 1896 ἵδρυσε παράρτημα τῆς «Ἐθνικῆς Ἐταιρείας» στὴν Κέρκυρα. Τὸ ἴδιο ἔτος μετέβη μαζὶ μὲ ἄλλους ἐθελοντὲς στὴν ἐπαναστατημένη Κρήτη. Στὸν ἑλληνοτουρκικὸ πόλεμο τοῦ 1897 ὀργάνωσε καὶ συντηροῦσε μὲ δικά του ἔξοδα ἕνα σῶμα 70 ἐθελοντῶν. Ὁ ἴδιος τραυματίσθηκε σὲ μιὰ μάχη στὴν Ἤπειρο, ἐνῷ σκοτώθηκε ὁ Ἄγγλος φίλος του Κλέμμενς Χάρρις.

Τὸ 1910 ἐκλέχθηκε βουλευτὴς μὲ τὸ κόμμα τῶν Φιλελευθέρων, στὴ Β΄ ᾿Αναθεωρητική Βουλή. Στὶς 28 Φεβρουαρίου τοῦ 1911, σὲ μία ἀντιπαράθεση γιὰ τὸ γλωσσικὸ ζήτημα στὸ κοινοβούλιο, ὑπερασπίστηκε τὴ δημοτική, λέγοντας τὴν παρακάτω φράση: «Χυδαία γλῶσσα δὲν ὑπάρχει, ὑπάρχουν χυδαῖοι ἄνθρωποι». Τὴν ἴδια μέρα καταψήφισε τὸ ἄρθρο 107 τοῦ Συντάγματος, σύμφωνα μὲ τὸ ὁποῖο καθιερωνόταν ὡς ἐπίσημη γλῶσσα τοῦ κράτους ἡ καθαρεύουσα.

Τὸ φθινόπωρο τοῦ 1912 παραιτήθηκε ἀπὸ βουλευτὴς καὶ κατατάχθηκε ἐθελοντὴς σὲ ἕνα σῶμα Γαριβαλδινῶν Ἰταλῶν καὶ Ἑλλήνων ἐθελοντῶν ὑπὸ τὸν ᾿Αλέξανδρο ῾Ρῶμα. Τὴν 28η Νοεμβρίου, στὴν μάχη τοῦ Δρίσκου τῆς Ἠπείρου, τραυματίστηκε θανάσιμα ἀπὸ δυὸ σφαῖρες στὸ πρόσωπο. Τὰ τελευταῖα του λόγια ἦταν: «Δὲν εἶχα φανταστεῖ ποτὲ ὅτι θὰ εἶχα τὴν μεγάλη αὐτὴ τιμὴ νὰ πεθάνω γιὰ τὴν Ἑλλάδα». ῾Ο ῾Ρῶμας στεκόταν δίπλα του, τραυματισμένος, χαιρετῶντας σὲ στάση προσοχῆς καὶ μονολογοῦσε: «᾿Αγαθὴ ἡ μοίρα σου λοχαγὲ Μαβίλλη».᾿

Ακολουθεῖ ἕνα ποίημά του:

Μόν’ οἱ Μαραθωνομάχοι

Μόν’ οἱ Μαραθωμονάχοι
Δὲν σ’ ἐδόξασαν, πατρίδα,
Δὲν σ’ ἐδόξασαν μονάχοι
Οἱ τριακόσιοι τοῦ Λεωνίδα.
Ἐβαστάξαν τὰ παιδιά σου,
Παλληκάρια διαλεμμένα,
Πάντα σὰν τὰ ἰδρυὰ τοῦ δάσου,
Σὰν τοὺς βράχους, ἕνα κ’ ἕνα·
Ὅμοι’ ἀκλόνιστοι κι’ ἀγνάντια’
Σ τῶν ὀχτρῶν τὴν ἄγρια φόρα
Κι’ ὅμοια στέρεοι ’ςτὴ γιγάντια
Καὶ κακὴ τῆς τύχης μπόρα.
Ἀλλ’ ἀκόμα πλειὸ μεγάλη
Τῶν παιδιῶν σου ἡ δόξα ἐφάνη
Εἰς μίαν ἄλλη ἅγια πάλη
Γιὰ ἕνα πλει’ ὄμορφο στεφάνι·
Εἰς τὴν πάλη, ὅπου τὸ πνέμα
Τ’ οὐρανοῦ νικᾷ τὸν ᾍδη,
Τῆς ἀλήθειας μὲ τό ψέμα,
Τοῦ φωτὸς μὲ τὸ σκοτάδι.

Πηγές:

1) Νικόλαος Καρράς. Με Ιδεολογία Ελληνική, Νεοέλληνες Πνευματικοί Ήρωες. Εκδόσεις “Πελασγός” Ιωάννου Χρ. Γιαννάκενα. Β Έκδοση, Αθήνα 2019. σελ.41-47.
2) Cognosco Team, Λορέντζος Μαβίλης-Ποιητής και Ήρωας
3) Εγκυκλοπαίδεια ΠΑΠΥΡΟΥΣ ΛΑΡΟΥΣ. Εκδοτικός Οργανισμός Πάπυρος, 1963. Τόμος 9, σελ. 581.
4) Greek Language
Βιβλιονέτ
Πεμπτουσία – Λορέντζος Μαβίλης: «Δεν είχα φανταστεί ποτέ ότι θα είχα την μεγάλη τιμή να πεθάνω για την Ελλάδα»!
Βικηθήκη


https://cognoscoteam.gr/archives/40332

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΤΙ ΕΣΤΙ ΕΘΝΟΣ

Το ΕΘΝΟΣ σχηματιζεται απο δυο βασικους παραγοντες,την ΦΥΛΗ και την ΣΥΝΕΙΔΗΣΗ.Λεγοντας <φυλη>,εννοουμε την<καταγωγη>-οτι πρεπει δηλ.τα ατομα του Εθνους να εχουν κοινη καταγωγη.Δεν αρκει να εχουν αυτα<συνειδηση>
περι κοινης καταγωγης.Δεν αρκει δηλ.να πιστευουν στην κοινη τους καταγωγη,αλλα να εχουν πραγματι κοινη καταγωγη.Διοτι ΜΟΝΟΝ η κοινη καταγωγη-η κοινη<φυλετικη υπαγωγη>-συνεπαγεται ΚΟΙΝΟΥΣ κληρονομικους χαρακτηρες,αρα κοινα πνευματικα στοιχεια.Οταν υπαρχει κοινη καταγωγη,τοτε υπαρχουν κατα το μαλλον η ηττον κοινη γλωσσα,κοινος πολιτισμος,κοινη θρησκεια,κοινα ηθη,κοινη ιστορια.Αυτα τα δευτερογενη στοιχεια δεν αποτελουν,το καθενα ξεχωριστα,απαραιτητο στοιχειο συγκροτησεως Εθνους.Εν τουτοις ολα αυτα,οταν συνυπαρχουν,συντελουν στην συνοχη της κοινοτητος,στην δημιουργια δηλ.ΕΝΙΑΙΑΣ ΣΥΝΕΙΔΗΣΕΩΣ-του δευτερου παραγοντος συγκροτησεως του ΕΘΝΟΥΣ.ΕΘΝΟΣ ειναι επομενως ο ομοειδης φυλετικως λαος,που εχει συνειδηση της υπαρξεως του.
''Η ΚΑΤΑΓΩΓΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ''

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΣ

Η ΣΗΜΑΙΑ ΜΑΣ

Αυτή η σημαία στα μάτια τα δικά μας συμβολίζει τους Αγώνες όσων πολέμησαν, εργάστηκαν,θυσιάστηκαν, δολοφονήθηκαν, σκοτώθηκαν και έζησαν με πρώτιστες αξίες εκείνες της Ελευθερίας, της Δικαιοσύνης και της Πατρίδας. Αυτούς που έβαλαν το δικό τους λιθαράκι στην αιώνιο πανύψηλο φρούριο του Ελληνικού Πολιτισμού. Δεν είναι ικανή καμία βουλή, κανένα κράτος και κανένας πολιτικός ή κεφάλαιο να την ξεφτιλίζει και να την ξεπουλάει καθημερινά. Οι δειλοί τη βλέπουν με φόβο. Οι προδότες σαν πανί. Οι αστοί σαν ύφασμα. Οι άνανδροι την καίνε. Μα εμείς τη βλέπουμε σαν τη Μάνα που καρτερεί να μας δεί να εκπληρώνουμε τα όνειρα μας. Τα δικά μας,τα δικά της, του Γένους.

ΛΟΓΙΑ ΙΩΝΟΣ ΔΡΑΓΟΥΜΗ




















"Από στενός πατριώτης, γίνομαι εθνικιστής, με τη συνείδηση του έθνους μου και όλων των άλλων εθνών, γιατί οι διαφορές των εθνών πάντα θα υπάρχουν, και έχω τη συνείδησή τους και χαίρομαι που υπάρχουν αυτές οι διαφορές, που με τις αντιθέσεις τους, με τις αντιλήψεις τους, υψώνουν την ανθρώπινη συνείδηση και ενέργεια. Από άτομο γίνομαι άνθρωπος." (ΙΩΝ ΔΡΑΓΟΥΜΗΣ. ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ 18-3-1919)

ΕΘΝΙΚΟ ΠΕΙΣΜΑ

ΙΩΝ ΔΡΑΓΟΥΜΗΣ

''Δεν θελω να πεθανει το Εθνος μου,το Εθνος αυτο, που τοσα εκαμε στην ζωη του, το εξυπνο,το τοσο ανθρωπινο. Για να το φυλαξω απο τον θανατο πρεπει τωρα να το καμω πεισματαρικο στην ΕΘΝΙΚΗ ΠΙΣΤΗ,στον ΕΘΝΙΣΜΟ, ας ειναι και υπερβολικο το αισθημα που θελω να δωσω στους Ελληνες. Μονον ετσι θα ζησει το ΕΘΝΟΣ.''

''Σε οποιους με κατηγορουν η με περιγελουν, γιατι τους κεντρω το Εθνικο τους αισθημα και τους μιλω αποκλειστικα,θα λεγω:Λοιπον θελετε να πεθανει το Εθνος σας;Αν το θελετε,πεστε το καθαρα,μην κρυβοσαστε''

ΙΩΝ ΔΡΑΓΟΥΜΗΣ

Η ΡΗΣΗ ΠΟΥ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΞΕΧΝΑΜΕ



πισταμνους πρς εδτας τι δκαια μν ν τ
νθρωπείῳ λγ π τς σης νγκης κρνεται, δυνατ δ
ο
προχοντες πρσσουσι κα ο σθενες ξυγχωροσιν.

κατά την συζήτησιν των ανθρωπίνων πραγμάτων το επιχείρημα του δικαίου αξίαν έχει, όπου ίση υπάρχει δύναμις προς επιβολήν αυτού, ότι όμως ο ισχυρός επιβάλλει ό,τι του επιτρέπει η δύναμίς του και ο ασθενής παραχωρεί ό,τι του επιβάλλει η αδυναμία του"

ΘΟΥΚΥΔΙΔΟΥ ΙΣΤΟΡΙΑΙ Ε89

Μετάφραση Ελ. Βενιζέλου


28η ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 1940 - ΔΙΑΓΓΕΛΜΑ Ι. ΜΕΤΑΞΑ

http://4.bp.blogspot.com/_NuhZMDR5O28/S_qK4rCNqWI/AAAAAAAAATQ/FgeBEEMBpt0/s400/%CE%99%CE%A9%CE%91%CE%9D%CE%9D%CE%97%CE%A3+%CE%9C%CE%95%CE%A4%CE%91%CE%9E%CE%91%CE%A3.jpg

“Η στιγμή επέστη που θα αγωνισθώμεν διά την ανεξαρτησίαν της Ελλάδος, την ακεραιότητα και την τιμήν της.
Μολονότι ετηρήσαμεν την πλέον αυστηράν ουδετερότητα και ίσην προς όλους, η Ιταλία μη αναγνωρίζουσα εις ημάς να ζήσωμεν ως ελεύθεροι Έλληνες, μου εζήτησε σήμερον την 3ην πρωινήν ώραν την παράδοσιν τμημάτων του Εθνικού εδάφους κατά την ιδίαν αυτής βούλησιν και ότι προς κατάληψιν αυτών η κίνησις των στρατευμάτων της θα ήρχιζε την 6ην πρωινήν. Απήντησα εις τον Ιταλόν Πρεσβευτήν ότι θεωρώ και το αίτημα αυτό καθ’ εαυτό και τον τρόπον με τον οποίον γίνεται τούτο ως κήρυξιν πολέμου της Ιταλίας κατά της Ελλάδος.
Έλληνες
Τώρα θα αποδείξωμεν εάν πράγματι είμεθα άξιοι των προγόνων μας και της ελευθερίας την οποίαν μας εξησφάλισαν οι προπάτορές μας. Όλον το Έθνος θα εγερθή σύσσωμον. Αγωνισθήτε διά την Πατρίδα, τας γυναίκας, τα παιδιά μας και τας ιεράς μας παραδόσεις. Νυν υπέρ πάντων ο αγών.


Η ΕΞΟΝΤΩΣΗ ΕΝΟΣ ΕΘΝΟΥΣ

Το πρώτο βήμα για να εξοντώσεις ένα έθνος
είναι να διαγράψεις τη μνήμη του.
Να καταστρέψεις τα βιβλία του,
την κουλτούρα του, την ιστορία του.
Μετά να βάλεις κάποιον να γράψει νέα βιβλία,
να κατασκευάσει μια νέα παιδεία,
να επινοήσει μια νέα ιστορία.
Δεν θα χρειαστεί πολύς καιρός
για να αρχίσει αυτό το έθνος
να ξεχνά ποιο είναι και ποιο ήταν.
Ο υπόλοιπος κόσμος γύρω του
θα το ξεχάσει ακόμα πιο γρήγορα.


Μ. Κούντερα

Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ ΣΕ 10 ΛΕΠΤΑ

ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΠΕΛΑΣΓΟΣ: 26 ΧΡΟΝΙΑ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗΣ ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑΣ ΣΤΗΝ ΔΙΑΧΡΟΝΙΚΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ.

free counters