Τετάρτη 9 Σεπτεμβρίου 2020

Η ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΗ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ ΑΡΧΙΣΕ ΠΡΙΝ ΧΙΛΙΑ ΧΡΟΝΙΑ

Ο χάρτης από το βιβλίο του αείμνηστου Σπύρου Βρυώνη  Η ΠΑΡΑΚΜΗ ΤΟΥ ΜΕΣΑΙΩΝΙΚΟΥ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ ΣΤΗ ΜΙΚΡΑ ΑΣΙΑ ΚΑΙ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΕΞΙΣΛΑΜΙΣΜΟΥ 11ος – 15ος ΑΙΩΝΑΣ, Εκδόσεις ΜΙΕΤ

 

 

 

 

 

 

 

 

Ο χάρτης από το βιβλίο του αείμνηστου Σπύρου Βρυώνη  Η ΠΑΡΑΚΜΗ ΤΟΥ ΜΕΣΑΙΩΝΙΚΟΥ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ ΣΤΗ ΜΙΚΡΑ ΑΣΙΑ ΚΑΙ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΕΞΙΣΛΑΜΙΣΜΟΥ 11ος – 15ος ΑΙΩΝΑΣ, Εκδόσεις ΜΙΕΤ

 

Του Ιωάννη Σπανού

Η Μικρασιατική Καταστροφή δεν ήταν ένα μαζικό εγκληματικό φαινόμενο του 1922. Ήταν το μακάβριο επιστέγασμα χιλίων χρόνων. Άρχισε πριν δέκα αιώνες. Από την εμφάνιση των Σελτζούκων (Ογούζων, Τουρκομάνων) από το πουθενά, μεταξύ Ώξου και Κασπίας και κατά τραγική συγκυρία γειτνίασαν με τη Βυζαντινή αυτοκρατορία. Έκτοτε και ειδικότερα από το 1040, με αρχηγό τον Tugril – Beg εγκαινίασαν τη μογγολική επιδρομική τακτική εναντίον του Μικρασιατικού Ελληνισμού, που αριθμούσε οκτώ εκατομμύρια κατά τον J.C Russel «Recent Advances in Medieval Demography», 1965,p.99, ή οκτώ εκατομμύρια οκτακόσιες χιλιάδες (Πρακτικά American philosophical Society – Late Ancient and Medieval Population – Philadelphia 1958, v.XLIII,p.81) από τον αιώνα μ.Χ. αιώνα.

Την ίδια επιδρομική τακτική συνέχισαν και επί σουλτανίας Quilidji- Aslan, ένα αιώνα μετά, επαναλαμβάνοντας τα ίδια μέσα και την ίδια παράλογη αιτιολογία περί «αμυντόρων της νομιμότητας» που χρησιμοποίησε ο Μουσταφά Κεμάλ, ο επιλεγόμενος Ατατούρκ «πατέρας των Τούρκων» 734 χρόνια μετά, ο Μπουλέντ Ετζεβίτ 798 χρόνια μετά και η τουρκική κατοχική δύναμη τις τελευταίες δεκαετίες στην Κύπρο. (Δ. Ζακυθηνού, «Βυζαντιναί Σπουδαί» M.E.G. τ.β΄.).

Κρίνεται αναγκαίο να υπογραμμιστεί ότι η Μικρά Ασία ήταν η κοιτίδα του πολιτισμού με πόλεις κοσμοξακουστές όπως: Σμύρνη, Μίλητος, Πριήνη, Κλαζομεναί, Αλικαρνασσός, Φώκαια, Ερυθραί, Χαλκιδών, Κνίδος, Έφεσσος, Λάβδανα, Νικομήδεια, Νίκαια, Δορύλαιον, Θυάτειρα, Πέργαμος και βορειότερα, στον Πόντο, Τραπεζούς, Σινώπη, Κερασούς, Ηράκλεια, Σαμψούς, Αμισός, Κοτύωρος  κ.ά.

Εξάλλου, στη Μικρά Ασία, από των αποτάτων αιώνων αναδείχθηκαν τιτανικά αναστήματα πνευματικών ανθρώπων όπως: Όμηρος, Θαλής, Ηράκλειτος, Βίας, Ξενοφάνης, Αναξαγόρας, Εκαταίος, Αναξιμένης κ.ά. που φώτισαν την ανθρωπότητα και υπήρξαν πρόδρομοι εκπληκτικών μορφών του αρχαίου και του Βυζαντινού πολιτισμού.

Η ολέθρια τακτική συνεχίστηκε και επί Οθμάν (1288-1325) που οργάνωσε την οθωμανική κατάσταση σε διαδοχή της σελτζουκικής, με πυρήνα την τάξη των δυσαρεστημένων Ghazi  που προέρχονταν από το Χορασσάν, την αρχαία Παρθία, κατά τον τουρκολόγο Paul Wittek.

Για την τακτική των Τούρκων είναι ανατριχιαστικές οι μαρτυρίες των ιστορικών Ακροπολίτη, Παχυμέρη, Γρηγορά, Σφραντζή, Δούκα, Χαλκοκονδύλη, Δ. Ζακυθηνού, J. Calmette, N.Barbaro, Banbinger, G. Sclurberger κ.ά. που διαδραματίζουν τη συμφορά όσων καυχιόνταν ότι συνέχιζαν τη στρατηγική του προτύπου τους, του Αττίλα, που ο ιστορικός Πρίσκος χαρακτήρισε «Μάστιγα Θεού», ο δε Μαρτίνος Λούθηρος προσευχόταν στον Θεό να απαλλάξει τον κόσμο από «τις θεομηνίες, την πανούκλα και τον Τούρκο»!

Ευθύς μετά τον Οθμάν, επί σουλτάνου Ορχάν (1326-1362), εφαρμόστηκε το εφιαλτικότερο «σύστημα» εναντίον της ανθρωπότητας. Το παιδομάζωμα. Η αρπαγή, δηλαδή, των πιο εύρωστων παιδιών κάθε 2, 3 ή 5 χρόνια, που μετέτρεπαν σε γενίτσερους ( νέο γένος), ταυτόχρονα με τις μαζικές σφαγές, τις λεηλασίες και τους αφανισμούς πόλεων όπως : Μελιτινή 1057, Σεβάστεια 1059, Έφεσσος 1304, Νίκαια 1337, Νικομήδεια 1337, με άγριους διωγμούς του λαού, που περιγράφει ο Γεώργιος Παχυμέρης ; «… άποροι και γυμνοί και ανέστιοι, όπη εκάστω εις σωτηρίαν  έδοξεν ασφαλές, όλω ποδί ανεχώρουν», αναφερόμενος παράλληλα στην τραγωδία του 14ου αιώνα. ( Γ. Παχυμέρη, Μ.Μ.Ε. τ.β΄σελ. 318, για την άλωση και την πτώση της Ελληνικής Αυτοκρατορίας των Μέσων Χρόνων). 

Αυτά τα δεδομένα και όσα ακολούθησαν στα τετρακόσια χρόνια της τουρκοκρατίας και στον 20ό αιώνα, ανάγκασαν τον πρώην Πρωθυπουργό της Βρετανίας Γλάδστωνα (Bulgarian Horrors and the Guestion of the East) να γράψει: «Ήταν στο σύνολό τους, από την πρώτη μαύρη μέρα που μπήκαν στην Ευρώπη, το μόνο δείγμα της ανθρωπότητας που έδειξε τη μεγαλύτερη έλλειψη ανθρωπισμού. Οπουδήποτε κι αν πήγαν, μια πλατιά κηλίδα έδειχνε τα ίχνη του περάσματός τους και σε όλη την έκταση της κυριαρχίας τους ο πολιτισμός εξαφανιζόταν».

Άλλωστε ο Ζορζ Κλεμανσώ, πρόεδρος του Ανωτάτου Συμβουλίου της Διάσκεψης Ειρήνης, (Ιούνιος 1919), σε απαντητικό έγγραφό του στο βεζύρη Νταμάντ Φερίντ για τα προηγηθέντα της Μικρασιατικής Καταστροφής του 1922, υπογράμμισε ότι «η Τουρκία οπουδήποτε βγήκε νικήτρια έφερε την καταστροφή».  

Αλλά είναι και άλλοι έγκριτοι πολιτικοί, ιστορικοί και δημοσιογράφοι που δεν απέκρυψαν τη φρίκη τους για τα κατά συρροήν κακουργήματα πριν και μετά το 1922, όπως ο ιστορικός Arnold Toynbee “The Question in Greece and Turkey” London 1922, p.140, “Ionian Vision” London 1973, p. 14. Και «Το Δυτικό Ζήτημα μεταξύ Ελλάδας-Τουρκίας», Θεσσαλονίκη, University Studio Prss, 2001. 

Περαιτέρω είναι οι Αμερικανοί διπλωμάτες Χένρυ Μόργκεντάου, πρέσβης στην Κωνσταντινούπολη «Τα μυστικά του Βοσπόρου» κι ο Τζιορτζ Χόρτον, πρόξενος στη Σμύρνη «Η Κατάρα της Ασίας» Νέα Υόρκη 1926.

Ο Τούρκος πολιτικός Νταμάντ Φερίντ πασάς, σε αγόρευσή του στην Οθωμανική Γερουσία στις 22 Οκτωβρίου 1918 διακήρυξε για τους διωγμούς και τις σφαγές των Ελλήνων: «Είναι έγκλημα ασυγχώρητο που πρέπει να αποδοθεί στο Κομιτάτο «Ένωση-Πρόοδος» (των Κεμαλικών). Οι Έλληνες εξολοθρεύτηκαν χωρίς οίκτο».

Από τους δημοσιογράφους αναφέρω τον Έρνεστ Χεμινγουέι (ανταποκρίσεις στην Torondo Star και τις αποκαλύψεις των διαταγών του Ταλαάτ πασά για τις σφαγές των Ελλήνων “Le Temps” 29 Ιουλίου 1926. ( Ιστορικό Αρχείο Γιάννη Σπανού). Και Γιάννη Σπανού: «Έλληνες και Τούρκοι δέκα αιώνες γειτονίας», επιφυλλίδες «Φιλελευθέρου», «Βραδυνής» Αθηνών, «Μακεδονίας» Θεσσαλονίκης και διαλέξεις. Επισημαίνω και τις αποκαλυπτικές εκθέσεις των Ελληνικών πρεσβειών και προξενείων : Κωνσταντινούπολης 13.11.1915, Ικονίου 7.3.1917, Κερασούντος 21.4.1917, Κωνσταντινούπολης 31.11. 1915, 15.7.1915, Ιουνίου 1915, Ιανουαρίου και Φεβρουαρίου 1917, που αποδεικνύουν ότι η Μικρασιατική Καταστροφή δεν ήταν μόνο έγκλημα του 1922.

Μέχρι το 1914 εκτοπίστηκαν από τον Πόντο 284.172 Έλληνες. Στη διάρκεια του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου ο αριθμός υπερέβη το μισό εκατομμύριο (774.235) συν η προσφυγιά από το 1919 μέχρι το 1923, με σφαγές ενός εκατομμυρίου και ενάμισι εκατομμυρίου προσφύγων.

Κρίνεται χρήσιμο να υπομνησθεί ότι ο Τούρκος πολιτικός Νταμάντ Φερίντ πασάς, σε αγόρευσή του στην Οθωμανική Γερουσία στις 22 Οκτωβρίου 1918 διακήρυξε για τους διωγμούς και τις σφαγές των Ελλήνων: «Είναι έγκλημα ασυγχώρητο που πρέπει να αποδοθεί στο Κομιτάτο «Ένωση-Πρόοδος» (των Κεμαλικών). Οι Έλληνες εξολοθρεύτηκαν χωρίς οίκτο». 

Εξάλλου η εφημερίδα Ακσάμ έγραψε: «Η κυβέρνηση διέπραξε ακατονόμαστα εγκλήματα και οφείλει να απολογηθεί. Και στην εφημερίδα Βακίτ, η Χαλιδέ- Εδίπ-Χανέμ, αρθρογράφησε υπό τον τίτλο «Μια εγκληματική τραγωδία».

Δεν είναι άσκοπο να υπομνησθεί και η απόδοση του Αττίλα από  E.A. Thomson στην «Ιστορία του Αττίλα και των Ούννων» Νέα Υόρκη 1948, και από την Cambridge Medieval History, vol.1, εφόσον ο Αττίλας απετέλεσε το πρότυπο εμπνεύσεων του Μπουλέντ Ετζεβίτ για την εισβολή και την γενοκτονία του 1974 στην Κύπρο: 

«Αττίλας, βασιλιάς των Ούννων (406-543). Ήταν αποτρόπαιος στην όψη, δεισιδαίμονας, δεν γνώριζε να γράφει και να διαβάζει, πονηρός, θρασύς και ικανός σ’ όλες τις τέχνες της διπλωματίας. Όπου οδήγησε τις ορδές του, προκάλεσε φοβερές συμφορές και ολοκληρωτική καταστροφή. Ο ίδιος συνήθιζε να καυχιέται ότι απ’ όπου περνούσε χορτάρι δεν ξαναβλάσταινε. Ήταν ένας κατακτητής που σκοπό είχε την καταστροφή και τη λεηλασία. Το πέρασμά του είναι συνυφασμένο με την αγριότητα, τον φόνο, τις ωμότητες και τη φωτιά. Οι κατακτήσεις του είχαν τις ίδιες συνέπειες όπως εκείνες του ανεμοστρόβιλου και όχι της εξαγνιστικής καταιγίδας που εγείρει τη φύση σε μια καινούργια ζωή. Ο ιστορικός Πρίσκος (568 μ.Χ.) τον χαρακτήρισε  τον Αττίλα «Μάστιγα Θεού» κι έτσι παρέμεινε γνωστός στην ιστορία».

ΜΕ ΑΝΕΛΕΗΤΗ ΣΚΛΗΡΟΤΗΤΑ 

Εν κατακλείδι παραθέτω απόσπασμα από την αφήγηση του Ιερού Αυγουστίνου (+604) στην «Εισβολή των Ούννων και των Βανδάλων» που αναπαριστά και όσα υπέστησαν οι Έλληνες της Κύπρου κατά την εισβολή του 1974:

«ΟΙ ΒΑΡΒΑΡΟΙ. Κατέστρεψαν τα πάντα με ανελέητη σκληρότητα. Βρήκαν μια χώρα καλλιεργημένη και εύφορη, κάλλος όλης της γης. Σκόρπισαν το θάνατο και την ερήμωση… Βασάνιζαν τους αιχμαλώτους με αφάνταστη μανία γυρεύοντας κρυμμένους θησαυρούς…. Δεν σέβονταν ούτε τις αδυναμίες των γηρατειών ούτε του γυναικείου φύλου, μήτε την αξιοπρέπεια του ευγενή, μήτε την αγιότητα του ιερέα… Άφησαν έρημες καλλιεργημένες εκτάσεις. Πολυκατοικημένες πόλεις τις άφησαν σχεδόν χωρίς κανένα κάτοικο. Μερικοί δυστυχείς που επέζησαν των οικογενειών τους περιπλανιόνταν με φόβο ανάμεσα στα ερείπια των εκκλησιών… Και τα χωράφια ήταν γεμάτα από τα κόκκαλα των σκοτωμένων»… (www.giannisspanos.com)

 

Φιλελεύθερος

ΙΝΦΟΓΝΩΜΩΝ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΤΙ ΕΣΤΙ ΕΘΝΟΣ

Το ΕΘΝΟΣ σχηματιζεται απο δυο βασικους παραγοντες,την ΦΥΛΗ και την ΣΥΝΕΙΔΗΣΗ.Λεγοντας <φυλη>,εννοουμε την<καταγωγη>-οτι πρεπει δηλ.τα ατομα του Εθνους να εχουν κοινη καταγωγη.Δεν αρκει να εχουν αυτα<συνειδηση>
περι κοινης καταγωγης.Δεν αρκει δηλ.να πιστευουν στην κοινη τους καταγωγη,αλλα να εχουν πραγματι κοινη καταγωγη.Διοτι ΜΟΝΟΝ η κοινη καταγωγη-η κοινη<φυλετικη υπαγωγη>-συνεπαγεται ΚΟΙΝΟΥΣ κληρονομικους χαρακτηρες,αρα κοινα πνευματικα στοιχεια.Οταν υπαρχει κοινη καταγωγη,τοτε υπαρχουν κατα το μαλλον η ηττον κοινη γλωσσα,κοινος πολιτισμος,κοινη θρησκεια,κοινα ηθη,κοινη ιστορια.Αυτα τα δευτερογενη στοιχεια δεν αποτελουν,το καθενα ξεχωριστα,απαραιτητο στοιχειο συγκροτησεως Εθνους.Εν τουτοις ολα αυτα,οταν συνυπαρχουν,συντελουν στην συνοχη της κοινοτητος,στην δημιουργια δηλ.ΕΝΙΑΙΑΣ ΣΥΝΕΙΔΗΣΕΩΣ-του δευτερου παραγοντος συγκροτησεως του ΕΘΝΟΥΣ.ΕΘΝΟΣ ειναι επομενως ο ομοειδης φυλετικως λαος,που εχει συνειδηση της υπαρξεως του.
''Η ΚΑΤΑΓΩΓΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ''

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΣ

Η ΣΗΜΑΙΑ ΜΑΣ

Αυτή η σημαία στα μάτια τα δικά μας συμβολίζει τους Αγώνες όσων πολέμησαν, εργάστηκαν,θυσιάστηκαν, δολοφονήθηκαν, σκοτώθηκαν και έζησαν με πρώτιστες αξίες εκείνες της Ελευθερίας, της Δικαιοσύνης και της Πατρίδας. Αυτούς που έβαλαν το δικό τους λιθαράκι στην αιώνιο πανύψηλο φρούριο του Ελληνικού Πολιτισμού. Δεν είναι ικανή καμία βουλή, κανένα κράτος και κανένας πολιτικός ή κεφάλαιο να την ξεφτιλίζει και να την ξεπουλάει καθημερινά. Οι δειλοί τη βλέπουν με φόβο. Οι προδότες σαν πανί. Οι αστοί σαν ύφασμα. Οι άνανδροι την καίνε. Μα εμείς τη βλέπουμε σαν τη Μάνα που καρτερεί να μας δεί να εκπληρώνουμε τα όνειρα μας. Τα δικά μας,τα δικά της, του Γένους.

ΛΟΓΙΑ ΙΩΝΟΣ ΔΡΑΓΟΥΜΗ




















"Από στενός πατριώτης, γίνομαι εθνικιστής, με τη συνείδηση του έθνους μου και όλων των άλλων εθνών, γιατί οι διαφορές των εθνών πάντα θα υπάρχουν, και έχω τη συνείδησή τους και χαίρομαι που υπάρχουν αυτές οι διαφορές, που με τις αντιθέσεις τους, με τις αντιλήψεις τους, υψώνουν την ανθρώπινη συνείδηση και ενέργεια. Από άτομο γίνομαι άνθρωπος." (ΙΩΝ ΔΡΑΓΟΥΜΗΣ. ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ 18-3-1919)

ΕΘΝΙΚΟ ΠΕΙΣΜΑ

ΙΩΝ ΔΡΑΓΟΥΜΗΣ

''Δεν θελω να πεθανει το Εθνος μου,το Εθνος αυτο, που τοσα εκαμε στην ζωη του, το εξυπνο,το τοσο ανθρωπινο. Για να το φυλαξω απο τον θανατο πρεπει τωρα να το καμω πεισματαρικο στην ΕΘΝΙΚΗ ΠΙΣΤΗ,στον ΕΘΝΙΣΜΟ, ας ειναι και υπερβολικο το αισθημα που θελω να δωσω στους Ελληνες. Μονον ετσι θα ζησει το ΕΘΝΟΣ.''

''Σε οποιους με κατηγορουν η με περιγελουν, γιατι τους κεντρω το Εθνικο τους αισθημα και τους μιλω αποκλειστικα,θα λεγω:Λοιπον θελετε να πεθανει το Εθνος σας;Αν το θελετε,πεστε το καθαρα,μην κρυβοσαστε''

ΙΩΝ ΔΡΑΓΟΥΜΗΣ

Η ΡΗΣΗ ΠΟΥ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΞΕΧΝΑΜΕ



πισταμνους πρς εδτας τι δκαια μν ν τ
νθρωπείῳ λγ π τς σης νγκης κρνεται, δυνατ δ
ο
προχοντες πρσσουσι κα ο σθενες ξυγχωροσιν.

κατά την συζήτησιν των ανθρωπίνων πραγμάτων το επιχείρημα του δικαίου αξίαν έχει, όπου ίση υπάρχει δύναμις προς επιβολήν αυτού, ότι όμως ο ισχυρός επιβάλλει ό,τι του επιτρέπει η δύναμίς του και ο ασθενής παραχωρεί ό,τι του επιβάλλει η αδυναμία του"

ΘΟΥΚΥΔΙΔΟΥ ΙΣΤΟΡΙΑΙ Ε89

Μετάφραση Ελ. Βενιζέλου


28η ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 1940 - ΔΙΑΓΓΕΛΜΑ Ι. ΜΕΤΑΞΑ

http://4.bp.blogspot.com/_NuhZMDR5O28/S_qK4rCNqWI/AAAAAAAAATQ/FgeBEEMBpt0/s400/%CE%99%CE%A9%CE%91%CE%9D%CE%9D%CE%97%CE%A3+%CE%9C%CE%95%CE%A4%CE%91%CE%9E%CE%91%CE%A3.jpg

“Η στιγμή επέστη που θα αγωνισθώμεν διά την ανεξαρτησίαν της Ελλάδος, την ακεραιότητα και την τιμήν της.
Μολονότι ετηρήσαμεν την πλέον αυστηράν ουδετερότητα και ίσην προς όλους, η Ιταλία μη αναγνωρίζουσα εις ημάς να ζήσωμεν ως ελεύθεροι Έλληνες, μου εζήτησε σήμερον την 3ην πρωινήν ώραν την παράδοσιν τμημάτων του Εθνικού εδάφους κατά την ιδίαν αυτής βούλησιν και ότι προς κατάληψιν αυτών η κίνησις των στρατευμάτων της θα ήρχιζε την 6ην πρωινήν. Απήντησα εις τον Ιταλόν Πρεσβευτήν ότι θεωρώ και το αίτημα αυτό καθ’ εαυτό και τον τρόπον με τον οποίον γίνεται τούτο ως κήρυξιν πολέμου της Ιταλίας κατά της Ελλάδος.
Έλληνες
Τώρα θα αποδείξωμεν εάν πράγματι είμεθα άξιοι των προγόνων μας και της ελευθερίας την οποίαν μας εξησφάλισαν οι προπάτορές μας. Όλον το Έθνος θα εγερθή σύσσωμον. Αγωνισθήτε διά την Πατρίδα, τας γυναίκας, τα παιδιά μας και τας ιεράς μας παραδόσεις. Νυν υπέρ πάντων ο αγών.


Η ΕΞΟΝΤΩΣΗ ΕΝΟΣ ΕΘΝΟΥΣ

Το πρώτο βήμα για να εξοντώσεις ένα έθνος
είναι να διαγράψεις τη μνήμη του.
Να καταστρέψεις τα βιβλία του,
την κουλτούρα του, την ιστορία του.
Μετά να βάλεις κάποιον να γράψει νέα βιβλία,
να κατασκευάσει μια νέα παιδεία,
να επινοήσει μια νέα ιστορία.
Δεν θα χρειαστεί πολύς καιρός
για να αρχίσει αυτό το έθνος
να ξεχνά ποιο είναι και ποιο ήταν.
Ο υπόλοιπος κόσμος γύρω του
θα το ξεχάσει ακόμα πιο γρήγορα.


Μ. Κούντερα

Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ ΣΕ 10 ΛΕΠΤΑ

ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΠΕΛΑΣΓΟΣ: 26 ΧΡΟΝΙΑ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗΣ ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑΣ ΣΤΗΝ ΔΙΑΧΡΟΝΙΚΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ.

free counters