Τρίτη 20 Σεπτεμβρίου 2016

ΑΓΝΩΣΤΟΙ ΗΡΩΕΣ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ : Ο ΓΕΡΟΠΛΑΤΑΝΟΣ ΤΗΣ ΕΟΚΑ ΣΑΒΒΑΣ ΚΟΥΛΛΑΜΗΣ

Ο Σάββας Κουλλαμής καταγόταν από τον Άγιο Παύλο Πιτσιλιάς, αλλά νυμφεύτηκε στον γειτονικό Άγιο Θεόδωρο, όπου έκανε οικογένεια και έζησε μια ζωή γεμάτη δράση, κινδύνους και σκληρή βιοπάλη, μέχρι που έφυγε από τούτη τη ζωή, αφήνοντας στην οικογένειά του ένα όνομα καλό και τιμημένο. Προτού αρχίσει ο Απελευθερωτικός Αγώνας της ΕΟΚΑ, ο Σάββας Κουλλαμής είχε τη μεγάλη τιμή να μυηθεί στην ΕΟΚΑ προτού αρχίσει η ένοπλη δράση από τον άλλο κορυφαίο πρωτεργάτη του Αγώνα, Νικόλα Αβραάμ, από τον Αϊ-Μάμα. Και οι δύο ορκίστηκαν αργότερα από τον ίδιο τον Αργηγό της ΕΟΚΑ Διγενή.

Η μύηση

Γράφει ο εθναπόστολος Ν. Αβραάμ-Αβδέλλας στο Ημερολόγιό του για τη μύηση του Κουλλαμή: «Την άλλη μέρα, πρωί, -8 Νοεμβρίου 1954- ήβρα τον Σάββαν Κουλλαμήν, από τον Άγιον Θεόδωρο, του εκμυστηρεύτηκα και εκείνου το πράγμα, όπου, μόλις το άκουσε, ενθουσιάστηκε και μου είπε ότι και στο χωριό του και στον Άγιο Ιωάννη της Πιτσιλιάς θ’ αναλάβει προσωπικά και υπευθύνως την υπόθεση. Και πράγματι ανέλαβε, εργάσθη, έγινε αντάρτης, ήτο με το Γέρο -το Διγενή- εις τη μάχη του Πεύκου και στη μάχη των Σπηλιών και κατόπιν επήγε με την ομάδα του Σπανού και συνελήφθη ύστερα με επτά άλλους εις το Όμοδος, εκαταδικάσθη εις ισόβια δεσμά και ήτο στη φυλακή έως ότου υπεγράφησαν οι συμφωνίες και εδόθη αμνηστία…».
Ο Κουλλαμής και ο Αβράμης συναντήθηκαν για πρώτη φορά με το Διγενή στο Σαϊττά. Σε χειρόγραφη αναφορά του, γράφει σχετικά ο Γεροπλάτανος: «Πρώτη συνάντησή μας με τον Αρχηγό Διγενή ήτο το 1955, δεν θυμάμαι ημερομηνία….Ειδοποιήθηκα μέσω του Νικόλα Αβραάμ από τον Άγιο Μάμα Λεμεσού, ο οποίος ήτο σύνδεσμος εις την περιφέρειαν Αμιάντου και κατεβήκαμε μαζί στο Σαϊττάν στο ξενοδοχείον του Πισσούριου και συναντηθήκαμε με τον Αρχηγό. Μου έκαμε ερωτήσεις, πού επολέμησα και του εξήγησα ότι το 1918 στη Μακεδονία, το 1944-45 στην Αίγυπτο, Αφρική και Ιταλίαν. Εκεί μας όρκισε τον όρκον της ΕΟΚΑ…».

Η ορκωμοσία

Ο Νικόλας Αβραάμ γράφει στο Ημερολόγιό του, για τη συνάντηση εκείνη της ορκωμοσίας τους: «Tο άλλο πρωί, 20 Μαρτίου 1955, εσκέφτηκα ότι έπρεπε να εξασφαλίσω ταξί διά τας ανάγκας της Οργανώσεως. Έστειλα εις τον Ξαντρήν-Αλέξαντρο Τρύφωνα, τον επιλεγόμενο Καστορή, από την Κακοπετριά -που ετύγχανε συγγενής του- και τον εκατατόπισε. Εδέχθη να μας εξυπηρετεί, τον όρκισε και τότε μας επήρε στον Σαϊττά. Εκεί ήλθεν ο Αρχηγός με τον Ευαγόρα, τον Γιαννάκη Δρουσιώτη, τον Χρ. Μασωνίδη, εκουβεντιάσαμεν, επήραμεν οδηγίες και εστράφημαν στον Αμίαντον….».
Ο Κουλλαμής, που είχε ορισθεί στο μεταξύ αρχηγός των ομάδων κρούσεως στην περιοχή, κατέβηκε με τον Αβράμη στη Λευκωσία, στις 12 Απριλίου, όπου συναντήθηκαν με τον Διγενή, από τον οποίο πήραν προφορικές οδηγίες για τις περαιτέρω ενέργειές τους. Γράφει στο Ημερολόγιό του ο Αβδέλλας: «Στις 10 Απριλίου 1955 ήρθε στον Αμίαντο ο Γιαννάκης Δρουσιώτης, ένα πραγματικό αγνό λεβεντόπαιδο και μου είπε να πάω στη Λευκωσία με τον Σάββαν Κουλλαμήν και μας θέλει ο Διγενής. Μας όρισεν την Τρίτην 12 Απριλίου, να πάμε με το λεωφορείο Αμιάντου. Έτσι και έγινε…». Στη συνέχεια αναφέρει τη διαδικασία της συνάντησης με το Γέρο και προσθέτει: «Εζήτησε την γνώμην μας αν έπρεπε κι αν μπορούσαμε να κτυπήσωμεν την Αστυνομίαν του Αμιάντου, διά την παραλαβήν όπλων. Εσυμφωνήσαμε ότι τούτο μπορεί να γίνει…».

Η μάχη του Πεύκου

Όταν στις έξι Μαΐου ο Ρένος Κυριακίδης -με το ψευδώνυμο Ρωμανός- ανέλαβε την τομεαρχία Πιτσιλιάς – Αμιάντου, ο Σάββας Κουλλαμής ήταν από τους στενότερους συνεργάτες του. Κι όταν άρχισε την οργάνωση ανταρτικών ομάδων, πρώτος ο Γεροπλάτανος, με το ψευδώνυμο Διοβουνιώτης, απάντησε παρών. Και στις αρχές του καλοκαιριού, όταν ο Διγενής έφθασε στην Κυπερούντα, Για τη μεγάλη επιχείρηση της ΕΟΚΑ, εξόρμηση προς τη Νίκη, ο Διοβουνιώτης ήταν ανάμεσα στους λίγους αγωνιστές που είχαν τη μεγάλη τιμή να πολεμήσουν κοντά στο Γέρο, στη Μάχη του Πεύκου, μεταξύ Κυπερούντας και Χανδριών, στις 23 Νοεμβρίου 1995. Και μια και μιλάμε για τη Μάχη του Πεύκου, την οποία οργάνωσε ο Ρένος Κυριακίδης με εντολή του Διγενή, πρέπει να αναφέρουμε ότι στην πλάκα που στήθηκε στον ιστορικό χώρο της μάχης, το όνομα του Ρωμανού είναι στα τελευταία. Αυτό αποτελεί ασέβεια προς τον αγωνιστή – τομεάρχη που είχε οργανώσει τόσες ενέδρες και άλλες καταδρομικές ενέργειες στην περιοχή Αμιάντου – Πιτσιλιάς.
Μετά τη μάχη του Πεύκου, ο Κουλλαμής ακολούθησε το Γέρο και τους άλλους αντάρτες στα λημέρια των Σπηλιών, όπου παρέμεινε κοντά στο Διγενή μέχρι τις 11 Δεκεμβρίου στην τοποθεσία που ήταν το αρχηγείο-ορμητήριο των ανταρτών. Από τα Σπήλια, ο Κουλλαμής με άλλους αντάρτες, μετά από μια δραματική, κοπιώδη πορεία, μέσω Μαραθάσας έφθασε στο Φοινί. Με τη σύλληψη του Ρένου Κυριακίδη, τη διαφυγή του Διγενή στην Κακοπετριά και αργότερα τη μετάβασή του στον Κύκκο, την τομεαρχία Πιτσιλιάς Αμιάντου ανέλαβε ο Γρηγόρης Αυξεντίου, ο οποίος άρχισε αμέσως την αναδιοργάνωσή της. Ο Σάββας Κουλλαμής εντάχθηκε στην ομάδα του Νίκου Σπανού, που είχε προωθηθεί στο Όμοδος. Εκεί, στο κρησφύγετο του Ομόδους, βρήκε τον Κουλλαμή και τους εφτά συντρόφους η προδοσία του Απόστρατου και του Καραδήμα, που ήταν και οι δύο συναγωνιστές τους δύο μέρες πριν.
Ο Γεροπλάτανος και οι συναγωνιστές του δικάστηκαν και καταδικάστηκαν σε ισόβια δεσμά και αφέθηκαν ελεύθεροι μετά την υπογραφή των συμφωνιών Ζυρίχης – Λονδίνου. Με την ίδρυση της νεοσύστατης Κυπριακής Δημοκρατίας ο Σάββας Κουλλαμής ρίχτηκε πάλι στη βιοπάλη, για να θρέψει την οικογένειά του. Διορίστηκε επιστάτης στην επαρχιακή διοίκηση Λεμεσού μέχρι που συνταξιοδοτήθηκε. Ο θάνατος τον βρήκε στις 20 Σεπτεμβρίου 1979, καταλείποντας ένα παιδί, 16 εγγόνια και σωρεία δισεγγόνων. Αιώνια θα παραμένει η μνήμη του λαμπρού αγωνιστή.

ΑΙΩΝΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΙΣΤΗ
ΕΛΛΑΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΤΙ ΕΣΤΙ ΕΘΝΟΣ

Το ΕΘΝΟΣ σχηματιζεται απο δυο βασικους παραγοντες,την ΦΥΛΗ και την ΣΥΝΕΙΔΗΣΗ.Λεγοντας <φυλη>,εννοουμε την<καταγωγη>-οτι πρεπει δηλ.τα ατομα του Εθνους να εχουν κοινη καταγωγη.Δεν αρκει να εχουν αυτα<συνειδηση>
περι κοινης καταγωγης.Δεν αρκει δηλ.να πιστευουν στην κοινη τους καταγωγη,αλλα να εχουν πραγματι κοινη καταγωγη.Διοτι ΜΟΝΟΝ η κοινη καταγωγη-η κοινη<φυλετικη υπαγωγη>-συνεπαγεται ΚΟΙΝΟΥΣ κληρονομικους χαρακτηρες,αρα κοινα πνευματικα στοιχεια.Οταν υπαρχει κοινη καταγωγη,τοτε υπαρχουν κατα το μαλλον η ηττον κοινη γλωσσα,κοινος πολιτισμος,κοινη θρησκεια,κοινα ηθη,κοινη ιστορια.Αυτα τα δευτερογενη στοιχεια δεν αποτελουν,το καθενα ξεχωριστα,απαραιτητο στοιχειο συγκροτησεως Εθνους.Εν τουτοις ολα αυτα,οταν συνυπαρχουν,συντελουν στην συνοχη της κοινοτητος,στην δημιουργια δηλ.ΕΝΙΑΙΑΣ ΣΥΝΕΙΔΗΣΕΩΣ-του δευτερου παραγοντος συγκροτησεως του ΕΘΝΟΥΣ.ΕΘΝΟΣ ειναι επομενως ο ομοειδης φυλετικως λαος,που εχει συνειδηση της υπαρξεως του.
''Η ΚΑΤΑΓΩΓΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ''

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΣ

Η ΣΗΜΑΙΑ ΜΑΣ

Αυτή η σημαία στα μάτια τα δικά μας συμβολίζει τους Αγώνες όσων πολέμησαν, εργάστηκαν,θυσιάστηκαν, δολοφονήθηκαν, σκοτώθηκαν και έζησαν με πρώτιστες αξίες εκείνες της Ελευθερίας, της Δικαιοσύνης και της Πατρίδας. Αυτούς που έβαλαν το δικό τους λιθαράκι στην αιώνιο πανύψηλο φρούριο του Ελληνικού Πολιτισμού. Δεν είναι ικανή καμία βουλή, κανένα κράτος και κανένας πολιτικός ή κεφάλαιο να την ξεφτιλίζει και να την ξεπουλάει καθημερινά. Οι δειλοί τη βλέπουν με φόβο. Οι προδότες σαν πανί. Οι αστοί σαν ύφασμα. Οι άνανδροι την καίνε. Μα εμείς τη βλέπουμε σαν τη Μάνα που καρτερεί να μας δεί να εκπληρώνουμε τα όνειρα μας. Τα δικά μας,τα δικά της, του Γένους.

ΛΟΓΙΑ ΙΩΝΟΣ ΔΡΑΓΟΥΜΗ




















"Από στενός πατριώτης, γίνομαι εθνικιστής, με τη συνείδηση του έθνους μου και όλων των άλλων εθνών, γιατί οι διαφορές των εθνών πάντα θα υπάρχουν, και έχω τη συνείδησή τους και χαίρομαι που υπάρχουν αυτές οι διαφορές, που με τις αντιθέσεις τους, με τις αντιλήψεις τους, υψώνουν την ανθρώπινη συνείδηση και ενέργεια. Από άτομο γίνομαι άνθρωπος." (ΙΩΝ ΔΡΑΓΟΥΜΗΣ. ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ 18-3-1919)

ΕΘΝΙΚΟ ΠΕΙΣΜΑ

ΙΩΝ ΔΡΑΓΟΥΜΗΣ

''Δεν θελω να πεθανει το Εθνος μου,το Εθνος αυτο, που τοσα εκαμε στην ζωη του, το εξυπνο,το τοσο ανθρωπινο. Για να το φυλαξω απο τον θανατο πρεπει τωρα να το καμω πεισματαρικο στην ΕΘΝΙΚΗ ΠΙΣΤΗ,στον ΕΘΝΙΣΜΟ, ας ειναι και υπερβολικο το αισθημα που θελω να δωσω στους Ελληνες. Μονον ετσι θα ζησει το ΕΘΝΟΣ.''

''Σε οποιους με κατηγορουν η με περιγελουν, γιατι τους κεντρω το Εθνικο τους αισθημα και τους μιλω αποκλειστικα,θα λεγω:Λοιπον θελετε να πεθανει το Εθνος σας;Αν το θελετε,πεστε το καθαρα,μην κρυβοσαστε''

ΙΩΝ ΔΡΑΓΟΥΜΗΣ

Η ΡΗΣΗ ΠΟΥ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΞΕΧΝΑΜΕ



πισταμνους πρς εδτας τι δκαια μν ν τ
νθρωπείῳ λγ π τς σης νγκης κρνεται, δυνατ δ
ο
προχοντες πρσσουσι κα ο σθενες ξυγχωροσιν.

κατά την συζήτησιν των ανθρωπίνων πραγμάτων το επιχείρημα του δικαίου αξίαν έχει, όπου ίση υπάρχει δύναμις προς επιβολήν αυτού, ότι όμως ο ισχυρός επιβάλλει ό,τι του επιτρέπει η δύναμίς του και ο ασθενής παραχωρεί ό,τι του επιβάλλει η αδυναμία του"

ΘΟΥΚΥΔΙΔΟΥ ΙΣΤΟΡΙΑΙ Ε89

Μετάφραση Ελ. Βενιζέλου


28η ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 1940 - ΔΙΑΓΓΕΛΜΑ Ι. ΜΕΤΑΞΑ

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEi9AYAjQboFh1_5M3bFMvoiwdv6qY5bDyiuBuwvPV3Yjtp1ZG3BAXNnY5CWdpxeWu7FvNRIyWEpe_RHBqBZHx93XDCYKW4LJe3j_4jgmwduvaKGVqaTsCSNu7bWjJSewd6rxVoBPh5kloo/s400/%CE%99%CE%A9%CE%91%CE%9D%CE%9D%CE%97%CE%A3+%CE%9C%CE%95%CE%A4%CE%91%CE%9E%CE%91%CE%A3.jpg

“Η στιγμή επέστη που θα αγωνισθώμεν διά την ανεξαρτησίαν της Ελλάδος, την ακεραιότητα και την τιμήν της.
Μολονότι ετηρήσαμεν την πλέον αυστηράν ουδετερότητα και ίσην προς όλους, η Ιταλία μη αναγνωρίζουσα εις ημάς να ζήσωμεν ως ελεύθεροι Έλληνες, μου εζήτησε σήμερον την 3ην πρωινήν ώραν την παράδοσιν τμημάτων του Εθνικού εδάφους κατά την ιδίαν αυτής βούλησιν και ότι προς κατάληψιν αυτών η κίνησις των στρατευμάτων της θα ήρχιζε την 6ην πρωινήν. Απήντησα εις τον Ιταλόν Πρεσβευτήν ότι θεωρώ και το αίτημα αυτό καθ’ εαυτό και τον τρόπον με τον οποίον γίνεται τούτο ως κήρυξιν πολέμου της Ιταλίας κατά της Ελλάδος.
Έλληνες
Τώρα θα αποδείξωμεν εάν πράγματι είμεθα άξιοι των προγόνων μας και της ελευθερίας την οποίαν μας εξησφάλισαν οι προπάτορές μας. Όλον το Έθνος θα εγερθή σύσσωμον. Αγωνισθήτε διά την Πατρίδα, τας γυναίκας, τα παιδιά μας και τας ιεράς μας παραδόσεις. Νυν υπέρ πάντων ο αγών.


Η ΕΞΟΝΤΩΣΗ ΕΝΟΣ ΕΘΝΟΥΣ

Το πρώτο βήμα για να εξοντώσεις ένα έθνος
είναι να διαγράψεις τη μνήμη του.
Να καταστρέψεις τα βιβλία του,
την κουλτούρα του, την ιστορία του.
Μετά να βάλεις κάποιον να γράψει νέα βιβλία,
να κατασκευάσει μια νέα παιδεία,
να επινοήσει μια νέα ιστορία.
Δεν θα χρειαστεί πολύς καιρός
για να αρχίσει αυτό το έθνος
να ξεχνά ποιο είναι και ποιο ήταν.
Ο υπόλοιπος κόσμος γύρω του
θα το ξεχάσει ακόμα πιο γρήγορα.


Μ. Κούντερα

Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ ΣΕ 10 ΛΕΠΤΑ

ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΠΕΛΑΣΓΟΣ: 26 ΧΡΟΝΙΑ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗΣ ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑΣ ΣΤΗΝ ΔΙΑΧΡΟΝΙΚΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ.

free counters