Τετάρτη 9 Δεκεμβρίου 2015

Ο ΔΙΟΓΕΝΗΣ ΚΑΙ ΤΟ ΠΟΝΤΙΑΚΟ ΠΝΕΥΜΑ

Του Σαράντου Καργάκου
Ιστορικού - Συγγραφέως

Τὸ πιὸ ευτράπελο ποντιακὸ ἀνέκδοτο (πλὴν αὐτὸ τοῦ κ. Φίλη) εἶναι... ὀπτικό. Ὁ ἐπισκέπτης τῆς σημερινῆς Σινώπης, καθώς μπαίνει στὴν πόλη, βλέπει ἀπέναντι ἀπό τὶς παλαιὲς φυλακὲς νὰ ὑψώνεται ἕνα γύψινο ἄγαλμα τοῦ Διογένη ποὺ ὀρθώνεται πάνω σ’ ἕνα κρασοβάρελο!
Οἱ ἱστοριομαθεῖς γείτονές μας ταυτίζουν τὸ ἔνδοξο πιθάρι τοῦ Διογένη μὲ κάποιο βαρέλι κρασί. Τὸ «ἀνέκδοτο» γίνεται ἀκόμη πιὸ νόστιμο ἀπὸ τὴν ἐκεῖ παρουσία τοῦ τελευταίου δεσμοφύλακα, ἑνός μεγαλόσωμου ἄνδρα μὲ μουστάκια ποὺ ἔχουν μέγεθος φτερούγας γερακιοῦ. Αὐτὸς ἔχει ἀναλάβει –ἐπὶ ἀμοιβῇ φυσικὰ– νὰ ἐξιστορεῖ περιστατικὰ ἀπὸ τὴ ζωὴ τοῦ Διογένη ποὺ –φυσικὰ!– τόν γνώρισε προσωπικά! Ἀλλ’ ὁ καημένος ὁ Διογένης δὲν εἶχε τὴ χαρὰ νὰ γνωρίσει τὸν εὐρυμαθῆ πρώην δεσμοφύλακα.
Εἶχε γεννηθεῖ στὴ Σινώπη τὸ 404 π.Χ., ἀλλὰ δὲν ἔμεινε πολύ σ’ αὐτὴ. Εἶχε διωχθεῖ νεώτατος σὰν παραχαράκτης. Ἔφθασε στὴν Ἀθήνα, μαθήτευσε κοντὰ στὸν Ἀντισθένη καὶ σὲ μικρὸ διάστημα ἔγινε ὁ ἐπιφανέστερος τῶν Κυνικῶν. Γι’ αὐτὸ ἔμεινε γνωστὸς μὲ τὸ παρατσούκλι Διογένης ὁ Κύων (=σκύλος). Γιὰ τὸν ἰδιόρρυθμο φιλόσοφο διηγοῦνται πολλά, ποὺ ἴσως αὐτὰ ἀποτελοῦν τὴν ἀφετηριακὴ πηγὴ τῶν ποντιακῶν ἀνεκδότων. Τὸ πιὸ γνωστὸ εἶναι αὐτὸ ποὺ μέρα μεσημέρι γύριζε μ’ ἕνα φανάρι στὸ χέρι κι ἔλεγε τὸ περιλάλητο: «Ἄνθρωπον ζητῶ». Καὶ ποὺ νὰ ζοῦσε στὸν παρόντα καιρό!
Τὸ δεύτερο καὶ πολυπλοκώτερο ἦταν ἡ συνάντησή του μὲ τὸν Ἀλέξανδρο, «Τὶ νὰ κὰνω γιὰ σένα», τοῦ εἶπε ὁ ἀήττητος παῖς. Κι ὁ Διογένης τοῦ ἀπαντᾶ: «Νὰ μὴ μοῦ κρύβεις τὸν ἥλιο»! Ὁ  Πλάτων, παρόλο ποὺ ὁ Διογένης τὸν σατίριζε, τὸν ἐκτιμοῦσε καὶ τὸν ἔλεγε «Σωκράτην μαινόμενον». Καὶ δὲν εἶχε ἄδικο. Γιατὶ ὅσα καυστικὰ εἶπε ὁ φιλόσοφος ἀπὸ τὸν Πόντο εἶναι ἀθάνατα. Κάποτε τοῦ εἶπαν: «Οἱ Σινωπεῖς σὲ καταδίκασαν νὰ φύγεις». Καὶ ὁ Διογένης: «Ὁμοίως κι ἐγὼ τοὺς καταδίκασα νὰ μείνουν ἐκεῖ». Μέχρι ποὺ ἦρθε ὁ «ἐλευθερωτὴς» Κεμάλ!
Ἄλλοτε εἶδε ἕνα ἀκάθαρτο λουτρὸ καὶ ἔκανε τὸν ἀκόλουθο σχολιασμὸ: «Οἱ ἐδῶ λουόμενοι ποῦ λούζονται κατόπιν;». Κι ὅταν τοῦ εἶπαν, ποιὸ ἀπὸ τὰ θηρία δαγκώνει δυνατότερα, τὸ πέταξε: «Ἀπὸ τὰ ἄγρια ὁ συκοφάντης καὶ ἀπὸ τὰ ἥμερα ὁ κόλακας». Ἄς τὸ ἔχει ὑπόψη του τὸ τελευταῖο ὁ νῦν πρωθυπουργός. Τὸν ρώτησαν κάποτε γιατὶ ὁ χρυσὸς εἶναι ὠχρὸς; Ἰδοὺ ἡ ἀπάντηση: «Διότι τὸν ἐπιβουλεύονται πολλοὶ»! Κάποτε εἶδε τὸ γυιὸ μιᾶς ἑταὶρας νὰ πετροβολεῖ τοὺς διαβάτες. Κι ὁ Διογένης περιπαικτικὰ: «Πρόσεχε, παιδί μου. Μπορεῖ νὰ κτυπήσεις τὸν... πατέρα σου»!
Κι ὅταν τοῦ εἶπαν ποιὸς οἶνος τοῦ ἀρέσει περισσότερο, ὁ φιλόσοφος τὸ ξεφούρνισε: «Ὁ ξένος»! Δὲν φαίνεται νὰ εἶχε άγαθὴ γνώμη γιὰ τὶς τότε γυναῖκες. Κάποτε ποὺ εἶδε κάποια κρεμασμένη ἀπὸ μιὰ ἐλιὰ, εἶπε τὸ φαρμακερὸ: «Μακάρι ὅλα τὰ δέντρα νὰ ἔκαναν τέτοιους καρποὺς»! Καὶ κάτι διδακτικὸ γιὰ ἄτομα μεγάλης ἡλικίας.
Τοῦ εἶπαν: «Τώρα ποὺ γέρασες, πρέπει νὰ ἡσυχάσεις καὶ ν’ ἀναπαυθεῖς». Ἀπτόητος αὐτὸς εἶπε λόγο ποὺ μπορεῖ νὰ εἶναι σωτήριος στὸν παρόντα καιρό: «Ὑποθέσατε ὅτι ἔτρεχα στὸ στίβο. Θὰ ἦταν σωστὸ νὰ ἐγκαταλείψω τὸν ἀγῶνα λίγο προτοῦ φθάσω στὸ τέρμα ἀντὶ νὰ ἐντείνω περισσότερο τὶς προσπάθειές μου;». Καὶ συνέχισε. Bλέποντας μάλιστα τὸν προγάστορα (κοιλαρᾶ) πολιτικὸ Ἀνιμένη, τοῦ τὸ πέταξε: -Δῶσε τὴν κοιλιὰ σου στοὺς φτωχοὐς.
Κι ἐσὺ θὰ ξαλαφρώσεις καὶ μᾶς θὰ ὠφελήσεις.


ΑΙΩΝΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΙΣΤΗ
ΣΑΡΑΝΤΟΣ ΚΑΡΓΑΚΟΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΤΙ ΕΣΤΙ ΕΘΝΟΣ

Το ΕΘΝΟΣ σχηματιζεται απο δυο βασικους παραγοντες,την ΦΥΛΗ και την ΣΥΝΕΙΔΗΣΗ.Λεγοντας <φυλη>,εννοουμε την<καταγωγη>-οτι πρεπει δηλ.τα ατομα του Εθνους να εχουν κοινη καταγωγη.Δεν αρκει να εχουν αυτα<συνειδηση>
περι κοινης καταγωγης.Δεν αρκει δηλ.να πιστευουν στην κοινη τους καταγωγη,αλλα να εχουν πραγματι κοινη καταγωγη.Διοτι ΜΟΝΟΝ η κοινη καταγωγη-η κοινη<φυλετικη υπαγωγη>-συνεπαγεται ΚΟΙΝΟΥΣ κληρονομικους χαρακτηρες,αρα κοινα πνευματικα στοιχεια.Οταν υπαρχει κοινη καταγωγη,τοτε υπαρχουν κατα το μαλλον η ηττον κοινη γλωσσα,κοινος πολιτισμος,κοινη θρησκεια,κοινα ηθη,κοινη ιστορια.Αυτα τα δευτερογενη στοιχεια δεν αποτελουν,το καθενα ξεχωριστα,απαραιτητο στοιχειο συγκροτησεως Εθνους.Εν τουτοις ολα αυτα,οταν συνυπαρχουν,συντελουν στην συνοχη της κοινοτητος,στην δημιουργια δηλ.ΕΝΙΑΙΑΣ ΣΥΝΕΙΔΗΣΕΩΣ-του δευτερου παραγοντος συγκροτησεως του ΕΘΝΟΥΣ.ΕΘΝΟΣ ειναι επομενως ο ομοειδης φυλετικως λαος,που εχει συνειδηση της υπαρξεως του.
''Η ΚΑΤΑΓΩΓΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ''

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΣ

Η ΣΗΜΑΙΑ ΜΑΣ

Αυτή η σημαία στα μάτια τα δικά μας συμβολίζει τους Αγώνες όσων πολέμησαν, εργάστηκαν,θυσιάστηκαν, δολοφονήθηκαν, σκοτώθηκαν και έζησαν με πρώτιστες αξίες εκείνες της Ελευθερίας, της Δικαιοσύνης και της Πατρίδας. Αυτούς που έβαλαν το δικό τους λιθαράκι στην αιώνιο πανύψηλο φρούριο του Ελληνικού Πολιτισμού. Δεν είναι ικανή καμία βουλή, κανένα κράτος και κανένας πολιτικός ή κεφάλαιο να την ξεφτιλίζει και να την ξεπουλάει καθημερινά. Οι δειλοί τη βλέπουν με φόβο. Οι προδότες σαν πανί. Οι αστοί σαν ύφασμα. Οι άνανδροι την καίνε. Μα εμείς τη βλέπουμε σαν τη Μάνα που καρτερεί να μας δεί να εκπληρώνουμε τα όνειρα μας. Τα δικά μας,τα δικά της, του Γένους.

ΛΟΓΙΑ ΙΩΝΟΣ ΔΡΑΓΟΥΜΗ




















"Από στενός πατριώτης, γίνομαι εθνικιστής, με τη συνείδηση του έθνους μου και όλων των άλλων εθνών, γιατί οι διαφορές των εθνών πάντα θα υπάρχουν, και έχω τη συνείδησή τους και χαίρομαι που υπάρχουν αυτές οι διαφορές, που με τις αντιθέσεις τους, με τις αντιλήψεις τους, υψώνουν την ανθρώπινη συνείδηση και ενέργεια. Από άτομο γίνομαι άνθρωπος." (ΙΩΝ ΔΡΑΓΟΥΜΗΣ. ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ 18-3-1919)

ΕΘΝΙΚΟ ΠΕΙΣΜΑ

ΙΩΝ ΔΡΑΓΟΥΜΗΣ

''Δεν θελω να πεθανει το Εθνος μου,το Εθνος αυτο, που τοσα εκαμε στην ζωη του, το εξυπνο,το τοσο ανθρωπινο. Για να το φυλαξω απο τον θανατο πρεπει τωρα να το καμω πεισματαρικο στην ΕΘΝΙΚΗ ΠΙΣΤΗ,στον ΕΘΝΙΣΜΟ, ας ειναι και υπερβολικο το αισθημα που θελω να δωσω στους Ελληνες. Μονον ετσι θα ζησει το ΕΘΝΟΣ.''

''Σε οποιους με κατηγορουν η με περιγελουν, γιατι τους κεντρω το Εθνικο τους αισθημα και τους μιλω αποκλειστικα,θα λεγω:Λοιπον θελετε να πεθανει το Εθνος σας;Αν το θελετε,πεστε το καθαρα,μην κρυβοσαστε''

ΙΩΝ ΔΡΑΓΟΥΜΗΣ

Η ΡΗΣΗ ΠΟΥ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΞΕΧΝΑΜΕ



πισταμνους πρς εδτας τι δκαια μν ν τ
νθρωπείῳ λγ π τς σης νγκης κρνεται, δυνατ δ
ο
προχοντες πρσσουσι κα ο σθενες ξυγχωροσιν.

κατά την συζήτησιν των ανθρωπίνων πραγμάτων το επιχείρημα του δικαίου αξίαν έχει, όπου ίση υπάρχει δύναμις προς επιβολήν αυτού, ότι όμως ο ισχυρός επιβάλλει ό,τι του επιτρέπει η δύναμίς του και ο ασθενής παραχωρεί ό,τι του επιβάλλει η αδυναμία του"

ΘΟΥΚΥΔΙΔΟΥ ΙΣΤΟΡΙΑΙ Ε89

Μετάφραση Ελ. Βενιζέλου


28η ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 1940 - ΔΙΑΓΓΕΛΜΑ Ι. ΜΕΤΑΞΑ

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEi9AYAjQboFh1_5M3bFMvoiwdv6qY5bDyiuBuwvPV3Yjtp1ZG3BAXNnY5CWdpxeWu7FvNRIyWEpe_RHBqBZHx93XDCYKW4LJe3j_4jgmwduvaKGVqaTsCSNu7bWjJSewd6rxVoBPh5kloo/s400/%CE%99%CE%A9%CE%91%CE%9D%CE%9D%CE%97%CE%A3+%CE%9C%CE%95%CE%A4%CE%91%CE%9E%CE%91%CE%A3.jpg

“Η στιγμή επέστη που θα αγωνισθώμεν διά την ανεξαρτησίαν της Ελλάδος, την ακεραιότητα και την τιμήν της.
Μολονότι ετηρήσαμεν την πλέον αυστηράν ουδετερότητα και ίσην προς όλους, η Ιταλία μη αναγνωρίζουσα εις ημάς να ζήσωμεν ως ελεύθεροι Έλληνες, μου εζήτησε σήμερον την 3ην πρωινήν ώραν την παράδοσιν τμημάτων του Εθνικού εδάφους κατά την ιδίαν αυτής βούλησιν και ότι προς κατάληψιν αυτών η κίνησις των στρατευμάτων της θα ήρχιζε την 6ην πρωινήν. Απήντησα εις τον Ιταλόν Πρεσβευτήν ότι θεωρώ και το αίτημα αυτό καθ’ εαυτό και τον τρόπον με τον οποίον γίνεται τούτο ως κήρυξιν πολέμου της Ιταλίας κατά της Ελλάδος.
Έλληνες
Τώρα θα αποδείξωμεν εάν πράγματι είμεθα άξιοι των προγόνων μας και της ελευθερίας την οποίαν μας εξησφάλισαν οι προπάτορές μας. Όλον το Έθνος θα εγερθή σύσσωμον. Αγωνισθήτε διά την Πατρίδα, τας γυναίκας, τα παιδιά μας και τας ιεράς μας παραδόσεις. Νυν υπέρ πάντων ο αγών.


Η ΕΞΟΝΤΩΣΗ ΕΝΟΣ ΕΘΝΟΥΣ

Το πρώτο βήμα για να εξοντώσεις ένα έθνος
είναι να διαγράψεις τη μνήμη του.
Να καταστρέψεις τα βιβλία του,
την κουλτούρα του, την ιστορία του.
Μετά να βάλεις κάποιον να γράψει νέα βιβλία,
να κατασκευάσει μια νέα παιδεία,
να επινοήσει μια νέα ιστορία.
Δεν θα χρειαστεί πολύς καιρός
για να αρχίσει αυτό το έθνος
να ξεχνά ποιο είναι και ποιο ήταν.
Ο υπόλοιπος κόσμος γύρω του
θα το ξεχάσει ακόμα πιο γρήγορα.


Μ. Κούντερα

Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ ΣΕ 10 ΛΕΠΤΑ

ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΠΕΛΑΣΓΟΣ: 26 ΧΡΟΝΙΑ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗΣ ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑΣ ΣΤΗΝ ΔΙΑΧΡΟΝΙΚΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ.

free counters