Δευτέρα 2 Μαΐου 2011

ΜΕ ΤΟΝ ΚΑΒΑΦΗ ΣΤΟΝ...ΚΑΝΤΑΦΙ


Του Σαράντου Καργάκου
Ιστορικού - Συγγραφέα

Το άρθρο έχει δημοσιευθεί στην εφημερίδα ΕΣΤΙΑ στις 7 Απριλίου 2011

Ἐπειδή ἔχω ἐπισκεφθεῖ πρόσφατα ὅλη σχεδόν τήν Λιβύη, καί ἐπί χρόνο πολύ, καί ἔχω συγγράψει ὀγκῶδες βιβλίο γι᾽ αὐτή, μέ 150 καί πλέον φωτογραφίες ὑπό τόν τίτλο «Λιβύη: Ἀναζητώντας τό χαμένο “σίλφιο” στήν Ἑλληνική Κυρήνη», πολλοί κι ἐδῶ στήν Ἑλλάδα καί στό Λονδίνο (ὅπου γράφθηκε τό ἄρθρο αὐτό στίς 28 Μαρτίου) μέ ἐρώτησαν, λές καί ξέρω τά interna corporis τοῦ ΝΑΤΟ, τί θά γίνει μέ τόν Καντάφι ἤ τί θά κάνει ὁ Καντάφι. Ἀπαντῶ σταθερῶς: «Νά διαβάζετε Καβάφη».
Αὐτός ὁ κλειστός ποιητής πού ἔμαθε ν᾽ ἀκούει «τήν βοήν τῶν πλησιαζόντων γεγονότων», οὐσιαστικά προδιαγράφει τό τί ἡ ἱστορία θά γράψει γιά τόν ἰδιόρρυθμο αὐτόν συνταγματάρχη/ἀπολυτάρχη.
Φυσικά στή διάρκεια τῆς ἐπίπονης παραμονῆς μου στή Λιβύη μέ ἐνδιέφεραν οἱ ἀπέραντες ἑλληνικές καί ρωμαϊκές ἀρχαιότητες, μέ ἐνδιέφερε τό σίλφιο, τό ἀνεύρετο σήμερα φυτό πού ἔδωσε τόν μεγάλο πλοῦτο στήν Κυρήνη, μέ ἐνδιέφεραν οἱ ἐκπληκτικές σέ ὀμορφιά πρωτοχριστιανικές ἐκκλησίες κοντά στήν ἀκροθαλασσιά, ὅπου σήμερα ἱερουργεῖ τό κύμα, μέ θυμίαμα τήν θαλασσινή ἄχνη.
Μέ ἐνδιέφερε, ὅμως, καί ἡ περίπτωση Καντάφι. Μπορεῖ νά εἶχα διαβάσει σέ ἐπιτομή τό «Πράσινο Βιβλίο» του, πού εἶναι τό πολιτικό εὐαγγέλιο τῆς Λιβύης, μπορεῖ νά εἶχα διαβάσει τήν συνέντευξη τοῦ Ἀνδρέα Παπανδρέου στά «Νέα», προτοῦ γίνει πρωθυπουργός, ὅτι στήν χώρα τοῦ Καντάφι ἀναβιώνει ἡ Ἐκκλησία τοῦ Δήμου τῶν ἀρχαίων Ἀθηνῶν, μπορεί νά εἶχα ἀκούσει τίς δηλώσεις τοῦ κ. Ἄκη Τσοχατζόπουλου, ὅταν ἔγινε ὑπουργός Δημοσίων Ἔργων, ὅτι μέ τίς κατασκευές πού θά ἀναλάβουμε στή Λιβύη ἤ μέ τίς ἐξαγωγές πού θά κάνουμε πρός αὐτή, θά εἰσρεύσει στή χώρα μας πακτωλός, ὥστε νά μήν ἔχουμε τήν ἀνάγκη κανενός, ὡστόσο ἐγώ, πιστός στό στιχούργημα τοῦ Γιώργου Ἰωάννου, «Εἰς τήν χώραν τοῦ Καντάφι/ἀνεγίγνωσκα Καβάφη». Καί δέν μετάνιωσα.
Δέν θά πῶ ὅτι δέν ἐπεζήτησα –μέσω ἰσχυροῦ παράγοντα– νά συναντηθῶ μέ τόν νεώτερο «Λέοντα τῆς Ἐρήμου». Κατέστη ἀδύνατο, διότι ὁ «Λέων» εἶχε ἀποσυρθεῖ σέ κάποια ἀπροσδιόριστη ὄαση ἐλεγχόμενη ἀπό τήν βεδουίνικη φυλή του, τήν φυλή Γκαντάντφα, κι ἔμενε σέ μιά σκηνή γιά νά διαλογισθεῖ. Τό συνηθίζει. Ἐπεδίωξα νά συναντηθώ καί μέ κάποιον ἐκπρόσωπο τῆς δυναστείας Καραμανλῆ, πού κυβέρνησε τήν Λιβύη ἐπί 140 περίπου χρόνια (καί μᾶλλον θά τήν ξανακυβερνήσει), ἀλλά κατέστη ἀνέφικτο. Ὁ λόγος προφανής. Ὡστόσο, μέ ὁδηγό πάντα τόν Καβάφη, μελέτησα τό φαινόμενο Καντάφι. Στό βιβλίο μου ἀφιερώνω δεκάδες σελίδες γι᾽ αὐτόν καί μιά 20άδα φωτογραφιῶν του σέ ποικίλες πόζες, μέ ποικίλες φορεσιές καί πάντα μέ διαφορετικά γυαλιά σάν αὐτά πού πουλᾶν στά περίπτερα τῆς Πλατείας Ὁμονοίας.
Τόν ἄνθρωπο Καντάφι τόν γνώρισα πιό πολύ στό Μουσεῖο τῆς Λέπτιδος (Leptis Magna) πού ἔχουν κατασκευάσει Κορεάτες: Καλύπτει μιά ἐπιφάνεια ἄνω τῶν 15 μέτρων. Καθώς ἀνεβαίνεις κυκλικά, τόν βλέπεις μόνον τμηματικά. Κομμάτι-κομμάτι. Ποιό τό συμπέρασμά μου γι᾽ αὐτόν; Δέν θά διστάσω νά τό πῶ, ἔστω κι ἄν μέχρι νά δημοσιευθεῖ τό κείμενο αὐτό, κινδυνεύω νά διαψευσθῶ. Καί αὐτό γιατί ὁ Καντάφι εἶναι μία φυσιογνωμία ἀντιφατική, μέ μή προβλέψιμες ἀντιδράσεις. Αὐτό πάντως πού πιστεύω ἐγώ εἶναι πώς ὁ συνταγματάρχης ἔχει μία ψυχολογία Χίτλερ. Θά προτιμήσει νά πεθάνει στήν Τρίπολη. Μόνο –πού κατ᾽ ἀντίθεση πρός τόν Χίτλερ– τήν ἔχει ὀχυρώσει ἐπαρκῶς κι ἔχει συγκεντρώσει σ᾽αὐτή ὅλο τό πολεμικό του δυναμικό.
Ὁ Καντάφι δέν ἐνδιαφέρεται νά ζήσει στή μνήμη τῶν ἀνθρώπων σάν ζωντανός. Θέλει νά ἐπιζήσει ὡς νεκρός. Νά περάσει σέ μιά μορφή ἀθανασίας, πού θά γίνει γιά τό λαό του εἶδος ἰδεολογίας. Ἀσφαλῶς –μέ τά δικά μας μέτρα– εἶναι μιά ἰδιάζουσα ψυχοπαθολογική περίπτωση, ἀλλ᾽ αὐτό δέν σημαίνει ὅτι τοῦ λείπει ἡ πονηρία, ἡ κινδυνοφιλία καί ἡ ἡγετική παρρησία καί παρουσία. Ματαιόδοξος; Ἀσφαλῶς, ἀλλ᾽ ὄχι ἀφελής ἤ ψευδοταπεινός ὅπως ὁ «Ἡγεμών ἐκ Δυτικῆς Λιβύης» πού μᾶς ζωγράφισε μέ ἐμπρεσσιονιστικά χρώματα ὁ Καβάφης.
Οἱ βάλλοντες ἀπό μακριά κατ᾽ αὐτοῦ μποροῦν νά τόν κάνουν σκόνη. Ἀλλ᾽ ἄν γίνη αὐτό, ἡ σκόνη αὐτή θά μεταστοιχειωθεῖ σέ ἰδέα. Τρελή –ἔστω– ἰδέα. Ἀλλ᾽ ὄχι γι᾽ αὐτό λιγώτερο ἐπικίνδυνη. Λυπᾶμαι, ἀλλά ἡ ἐπιχείρηση πού σχεδιάστηκε κατ᾽ αὐτοῦ –κι ὄχι μόνον ἐναντίον αὐτοῦ– σχεδιάστηκε λάθος. Δέν ὑπάρχει σ᾽ αὐτή οὔτε ὑψηλή στρατηγική οὔτε σωστή τακτική. Ὁ ἀντίπαλος γιά νά νικηθεῖ, πρέπει τό ἔδαφός του νά πατηθεῖ. Ποιός θά τό τολμήσει αὐτό; Φοβᾶμαι ὅτι ἀνοίξαμε τήν πόρτα τοῦ τίποτε, ἴσως καί τήν καταπακτή τῆς καταστροφῆς. Μπορεῖ ἡ Λιβύη νά διασπασθεῖ ἤ νά τεμαχισθεῖ. Ἀλλά θά ἀρχίσει ἡ ἀλληλοσφαγή ἀνάμεσα στίς ἀλληλομισούμενες φυλές. Ποιός θά τολμήσει νά κάνει τόν διαιτητή; Εἶναι ἐμφανές ὅτι στήν πολεμική ἐπιχείρηση δέν ὑπάρχει στρατηγική ἐξόδου. Ὑπάρχει ὅμως στρατηγική εἰσόδου –πιθανῶς– σέ μιά καινούργια κόλαση. Ὁ Θεός βοηθός, γιά νά μήν δοῦμε τήν κόλαση νά μεταφέρεται κι ἐδῶ.

http://www.sarantoskargakos.gr


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΤΙ ΕΣΤΙ ΕΘΝΟΣ

Το ΕΘΝΟΣ σχηματιζεται απο δυο βασικους παραγοντες,την ΦΥΛΗ και την ΣΥΝΕΙΔΗΣΗ.Λεγοντας <φυλη>,εννοουμε την<καταγωγη>-οτι πρεπει δηλ.τα ατομα του Εθνους να εχουν κοινη καταγωγη.Δεν αρκει να εχουν αυτα<συνειδηση>
περι κοινης καταγωγης.Δεν αρκει δηλ.να πιστευουν στην κοινη τους καταγωγη,αλλα να εχουν πραγματι κοινη καταγωγη.Διοτι ΜΟΝΟΝ η κοινη καταγωγη-η κοινη<φυλετικη υπαγωγη>-συνεπαγεται ΚΟΙΝΟΥΣ κληρονομικους χαρακτηρες,αρα κοινα πνευματικα στοιχεια.Οταν υπαρχει κοινη καταγωγη,τοτε υπαρχουν κατα το μαλλον η ηττον κοινη γλωσσα,κοινος πολιτισμος,κοινη θρησκεια,κοινα ηθη,κοινη ιστορια.Αυτα τα δευτερογενη στοιχεια δεν αποτελουν,το καθενα ξεχωριστα,απαραιτητο στοιχειο συγκροτησεως Εθνους.Εν τουτοις ολα αυτα,οταν συνυπαρχουν,συντελουν στην συνοχη της κοινοτητος,στην δημιουργια δηλ.ΕΝΙΑΙΑΣ ΣΥΝΕΙΔΗΣΕΩΣ-του δευτερου παραγοντος συγκροτησεως του ΕΘΝΟΥΣ.ΕΘΝΟΣ ειναι επομενως ο ομοειδης φυλετικως λαος,που εχει συνειδηση της υπαρξεως του.
''Η ΚΑΤΑΓΩΓΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ''

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΣ

Η ΣΗΜΑΙΑ ΜΑΣ

Αυτή η σημαία στα μάτια τα δικά μας συμβολίζει τους Αγώνες όσων πολέμησαν, εργάστηκαν,θυσιάστηκαν, δολοφονήθηκαν, σκοτώθηκαν και έζησαν με πρώτιστες αξίες εκείνες της Ελευθερίας, της Δικαιοσύνης και της Πατρίδας. Αυτούς που έβαλαν το δικό τους λιθαράκι στην αιώνιο πανύψηλο φρούριο του Ελληνικού Πολιτισμού. Δεν είναι ικανή καμία βουλή, κανένα κράτος και κανένας πολιτικός ή κεφάλαιο να την ξεφτιλίζει και να την ξεπουλάει καθημερινά. Οι δειλοί τη βλέπουν με φόβο. Οι προδότες σαν πανί. Οι αστοί σαν ύφασμα. Οι άνανδροι την καίνε. Μα εμείς τη βλέπουμε σαν τη Μάνα που καρτερεί να μας δεί να εκπληρώνουμε τα όνειρα μας. Τα δικά μας,τα δικά της, του Γένους.

ΛΟΓΙΑ ΙΩΝΟΣ ΔΡΑΓΟΥΜΗ




















"Από στενός πατριώτης, γίνομαι εθνικιστής, με τη συνείδηση του έθνους μου και όλων των άλλων εθνών, γιατί οι διαφορές των εθνών πάντα θα υπάρχουν, και έχω τη συνείδησή τους και χαίρομαι που υπάρχουν αυτές οι διαφορές, που με τις αντιθέσεις τους, με τις αντιλήψεις τους, υψώνουν την ανθρώπινη συνείδηση και ενέργεια. Από άτομο γίνομαι άνθρωπος." (ΙΩΝ ΔΡΑΓΟΥΜΗΣ. ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ 18-3-1919)

ΕΘΝΙΚΟ ΠΕΙΣΜΑ

ΙΩΝ ΔΡΑΓΟΥΜΗΣ

''Δεν θελω να πεθανει το Εθνος μου,το Εθνος αυτο, που τοσα εκαμε στην ζωη του, το εξυπνο,το τοσο ανθρωπινο. Για να το φυλαξω απο τον θανατο πρεπει τωρα να το καμω πεισματαρικο στην ΕΘΝΙΚΗ ΠΙΣΤΗ,στον ΕΘΝΙΣΜΟ, ας ειναι και υπερβολικο το αισθημα που θελω να δωσω στους Ελληνες. Μονον ετσι θα ζησει το ΕΘΝΟΣ.''

''Σε οποιους με κατηγορουν η με περιγελουν, γιατι τους κεντρω το Εθνικο τους αισθημα και τους μιλω αποκλειστικα,θα λεγω:Λοιπον θελετε να πεθανει το Εθνος σας;Αν το θελετε,πεστε το καθαρα,μην κρυβοσαστε''

ΙΩΝ ΔΡΑΓΟΥΜΗΣ

Η ΡΗΣΗ ΠΟΥ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΞΕΧΝΑΜΕ



πισταμνους πρς εδτας τι δκαια μν ν τ
νθρωπείῳ λγ π τς σης νγκης κρνεται, δυνατ δ
ο
προχοντες πρσσουσι κα ο σθενες ξυγχωροσιν.

κατά την συζήτησιν των ανθρωπίνων πραγμάτων το επιχείρημα του δικαίου αξίαν έχει, όπου ίση υπάρχει δύναμις προς επιβολήν αυτού, ότι όμως ο ισχυρός επιβάλλει ό,τι του επιτρέπει η δύναμίς του και ο ασθενής παραχωρεί ό,τι του επιβάλλει η αδυναμία του"

ΘΟΥΚΥΔΙΔΟΥ ΙΣΤΟΡΙΑΙ Ε89

Μετάφραση Ελ. Βενιζέλου


28η ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 1940 - ΔΙΑΓΓΕΛΜΑ Ι. ΜΕΤΑΞΑ

http://4.bp.blogspot.com/_NuhZMDR5O28/S_qK4rCNqWI/AAAAAAAAATQ/FgeBEEMBpt0/s400/%CE%99%CE%A9%CE%91%CE%9D%CE%9D%CE%97%CE%A3+%CE%9C%CE%95%CE%A4%CE%91%CE%9E%CE%91%CE%A3.jpg

“Η στιγμή επέστη που θα αγωνισθώμεν διά την ανεξαρτησίαν της Ελλάδος, την ακεραιότητα και την τιμήν της.
Μολονότι ετηρήσαμεν την πλέον αυστηράν ουδετερότητα και ίσην προς όλους, η Ιταλία μη αναγνωρίζουσα εις ημάς να ζήσωμεν ως ελεύθεροι Έλληνες, μου εζήτησε σήμερον την 3ην πρωινήν ώραν την παράδοσιν τμημάτων του Εθνικού εδάφους κατά την ιδίαν αυτής βούλησιν και ότι προς κατάληψιν αυτών η κίνησις των στρατευμάτων της θα ήρχιζε την 6ην πρωινήν. Απήντησα εις τον Ιταλόν Πρεσβευτήν ότι θεωρώ και το αίτημα αυτό καθ’ εαυτό και τον τρόπον με τον οποίον γίνεται τούτο ως κήρυξιν πολέμου της Ιταλίας κατά της Ελλάδος.
Έλληνες
Τώρα θα αποδείξωμεν εάν πράγματι είμεθα άξιοι των προγόνων μας και της ελευθερίας την οποίαν μας εξησφάλισαν οι προπάτορές μας. Όλον το Έθνος θα εγερθή σύσσωμον. Αγωνισθήτε διά την Πατρίδα, τας γυναίκας, τα παιδιά μας και τας ιεράς μας παραδόσεις. Νυν υπέρ πάντων ο αγών.


Η ΕΞΟΝΤΩΣΗ ΕΝΟΣ ΕΘΝΟΥΣ

Το πρώτο βήμα για να εξοντώσεις ένα έθνος
είναι να διαγράψεις τη μνήμη του.
Να καταστρέψεις τα βιβλία του,
την κουλτούρα του, την ιστορία του.
Μετά να βάλεις κάποιον να γράψει νέα βιβλία,
να κατασκευάσει μια νέα παιδεία,
να επινοήσει μια νέα ιστορία.
Δεν θα χρειαστεί πολύς καιρός
για να αρχίσει αυτό το έθνος
να ξεχνά ποιο είναι και ποιο ήταν.
Ο υπόλοιπος κόσμος γύρω του
θα το ξεχάσει ακόμα πιο γρήγορα.


Μ. Κούντερα

Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ ΣΕ 10 ΛΕΠΤΑ

ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΠΕΛΑΣΓΟΣ: 26 ΧΡΟΝΙΑ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗΣ ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑΣ ΣΤΗΝ ΔΙΑΧΡΟΝΙΚΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ.

free counters