Πέμπτη 30 Αυγούστου 2018

30 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ 1948. ΜΑΧΗ ΤΗΣ ΔΗΜΗΤΣΑΝΑΣ

Του Ιωάννη Μπουγά
 
Συντριπτική ήττα των ανταρτών. Η αρχή του τέλους της Κομμουνιστικής Ανταρσίας στην Πελοπόννησο!
Η απόφαση του ΚΚΕ τον Δεκέμβριο του 1942 «να πιάσει την Πελοπόννησο», μιά συντηρητική περιοχή της Ελλαδος στην οποία το ΚΚΕ ήταν τότε πολύ αδύνατο,και «το ΕΑΜ άμαζο» σύμφωνα με τον Γιάννη Ιωαννίδη, τον υπαρχηγό του ΚΚΕ, προκάλεσε τα ακόλουθα:
- τον σκληρό Κατοχικό Εμφύλιο του 1943, μεταξύ ΕΛΑΣ και των άλλων Οργανώσεων Αντίστασης στην περιοχή, που τελείωσε με την απόλυτη επικράτηση του ΕΛΑΣ,
- την Κόκκινη Τρομοκρατία που ακολούθησε την επικράτηση του ΕΛΑΣ, με δεκάδες Στρατόπεδα Κρατουμένων «αντιδραστικών» σε όλους τους νομούς, και σφαγές χιλιάδων (τουλάχιστον 3.465 μέχρι 31 Αυγούστου 1944), και
- την δημιουργία το 1944 των δύο Αρχηγείων Χωροφυλακής Πελοποννήσου (Ταγμάτων Ασφαλείας) στην Πάτρα και την Τρίπολη, με σχεδόν 8.000 οπλίτες, αντίπαλο δέος στον ΕΛΑΣ, και
- τις μάχες μεταξύ ΕΛΑΣ και ΤΑ μετά την απελευθέρωση και τις εκατόμβες σφαγών μετα τις νίκες του ΕΛΑΣ στον Πύργο, την Καλαμάτα, τον Μελιγαλά, τους Γαργαλιάνους, τον Αχλαδόκαμπο και τον Μυστρά.

Ο λεγόμενος ΔΣΕ Πελοποννήσου ξεκίνησε το 1946 με 250 περίπου φυγόδικους στον Ταύγετο, Πάρνωνα, Μαίναλο και Χελμό. Όλοι τους ήταν πρώην μέλη της ΟΠΛΑ και του ΕΛΑΣ, με πολύ αίμα στα χέρια τους.
Είχαν ξεφύγει τον θάνατο από τις αντεκδικήσεις των παραστρατιωτικών του 1945-46, ενώ είχαν αρνηθεί και την συμβουλή του ΚΚΕ να φύγουν στο Μπούλκες της Γιουγκοσλαβίας.

Κλασσικό παράδειγμα ο αντάρτης του ΕΛΑΣ, σφαγέας της Μεσσηνίας, Δημήτρης Γιαννακούρας (Πέρδικας). Πρώτος αρχηγός του «ΔΣΕ» Πελοποννήσου, ως πολιτικός επίτροπος, ήταν ο Νίκος Μπελογιάννης, μέχρι να συγκρουστεί με τον Μανιάτη Ευάγγελο Ρογκάκο και να μετατεθεί στη Μακεδονία.
Τον Ιανουάριο του 1948 η δύναμη των ανταρτών Πελοποννήσου είχει ανέλθει σε περίπου 800 άνδρες, με την επιτυχημένη επιχείρηση του «ΔΣΕ» στις φυλακές της Σπάρτης από τις οποίες ελευθέρωσαν 240 «πολιτικούς» και ποινικούς κρατούμενους σύν την προσέλκυση εθελοντών.
Όλοι οι αντάρτες ήταν γεωργοί ή κτηνοτρόφοι από τα ορεινά χωριά, και σχεδόν ούτε ένας εργάτης από τις πόλεις!
Τότε ήρθε και ανέλαβε επικεφαλής του «ΔΣΕ» Πελοποννήσου ο οικοδόμος των Αθηνών Στέφανος Γκιουζέλης, που είχε λάβει τον βαθμό του «συνταγματάρχη του ΔΣΕ», με στόχο να αυξήσει τους αντάρτες και να προκαλέσει αντιπερισπασμό στις ήττες του «ΔΣΕ» στη Μακεδονία.
Η δύναμη του «ΔΣΕ» αυξήθηκε τάχιστα, πλησιάζοντας τις 3.000, με (1) πρόσκληση/πίεση σε κατάταξη μελών του ΕΑΜ, και (2) βίαιη στρατολογία ανδρών και γυναικών, συμπαθούντων ή όχι τον «ΔΣΕ».

Οι κυβερνητικές δυνάμεις που αντιμετώπιζαν τους αντάρτες ήταν πολύ λίγες για το μέγεθος της περιοχής. Μιά Ταξιαρχία στρατού, κυρίως νεοσυλλέκτων χαμηλής στρατιωτικής αξίας, 13 Τάγματα Εθνοφρουράς (εντοπίων κατοίκων) μετρίας μαχητικής αξίας, δύο Μοίρες Καταδρομών, ένα μικρό τμήμα τεθωρακισμένων, δύο ουλαμοί πυροβολικού, λίγα αεροπλάνα στον Άραξο και η Χωροφυλακή (δύο Ανεξάρτητα Αποσπάσματα, καθένα δυνάμεως 300 ανδρών) και οι σταθμοί σε όλα τα επαρχιακά κέντρα.
Το 1948, μέχρι τον Αύγουστο, η Χωροφυλακή και ο Στρατός είχαν υποστεί δύο βαριές ήττες με πολλά θύματα. Στα Καλάβρυτα (12 Απριλίου, με τουλάχιστον 115 στρατιώτες και χωροφύλακες νεκρούς και 200 στρατιώτες αιχμαλώτους) ,και στην Χαλανδρίτσα (5 Ιουλίου, με 45 νεκρούς και 16 τραυματίες από τους 68 Χωροφύλακες που βρίσκονταν εκεί).
Στο τέλος Αυγούστου 1948, ο άσχετος με τα στρατιωτικά Γκιουζέλης, παρά τις αντιρρήσεις των στρατιωτικών του συμβούλων, αποφασίζει να κτυπήσει την ιστορική Δημητσάνα στο κέντρο της Πελοποννήσου. Σύμφωνα με την έγγραφη διαταγή του, η επιχείρηση αυτή σκόπευε:
- Στην εκκαθάριση της υπαίθρου.
-Στην εξύψωση του ηθικού των αριστερών δυνάμεων.
-Στον αντιπερισπασμό ώστε να μειωθεί η πίεση του ΔΣΕ στη βόρεια Ελλάδα.
-Για προπαγανδιστικό όφελος.

Η μικρή πόλη της Δημητσάνας είχε υποστεί στην Κατοχή την Κόκκινη Τρομοκρατία με τη σφαγή 11 ευηπόλιπτων κατοίκων της στις 14 Μαίου 1944.
Στο τέλος Αυγούστου υποστηριζόταν αποκλειστικά από την Χωροφυλακή. Στάθμευε εκεί μια διλοχία χωροφυλάκων σύν τους άνδρες του τοπικού σταθμού,και επί πλέον ένα μικρό τμήμα 55 ΜΑΥ (Μονάδες Ασφαλείας Υπαίθρου). Συνολικά, 300 -320 άνδρες. Όταν εκδηλώθηκε η επίθεση, τους αμυνόμενους βοήθησαν και 50 περίπου πολίτες με επικεφαλής τον ιερέα Ανδρέα Βωβό (60 ετών τότε) και με δικό τους οπλισμό.
Ο Γκιουζέλης έστειλε εναντίον τους 1.200 περίπου αντάρτες από τα Αρχηγεία Μαινάλου (τάγμα του Πέρδικα και τάγμα Βρεττάκου), Ταυγέτου (τάγμα Ξυδέα) και Κορινθίας(τάγμα Σταθάκη), καλά οπλισμένους με βαριά πολυβόλα, μπαζούκας και όλμους. Είχε και εφεδρεία το Τάγμα του Αρίστου Καμαρινού.
Η επίθεση του «ΔΣΕ» άρχισε στις 4:55 το πρωί, αλλά παρά την πρώτη μεγάλη επιτυχία, την κυρίευση του σημαντικού φυλακίου της Αγίας Παρασκευής, η κύρια επίθεση εναντίον της πόλεως με 2 λοχους του Πέρδικα και 2 λόχους του Ξυδέα απέτυχε οικτρά. Συνάντησε τον απαράμιλλο ηρωϊσμό και την αυτοθυσία των ανδρών της Χωροφυλακής. Υπήρξαν τόσες περιπτώσεις προσωπικής θυσίας, αλληλοκάλυψης βαριά τραυματισμένων ανδρών, άρνησης να εγκαταλείψουν τις θέσεις τους, που στο τέλος –περίπου στις 12:00 το μεσημέρι- ανάγκασαν τους αντάρτες σε άτακτη και ταπεινωτική υποχώρηση.
Ο Μπελάς που έλαβε μέρος στη μάχη ως διοικητής λόχου γράφει ότι οι απώλειες των ανταρτών ήταν 180-200 νεκροί, τραυματίες και αιχμάλωτοι, εκ των οποίων 117 -125 ήταν οι νεκροί! Πολλοί αντάρτες σκοτώθηκαν, γιατί ο Ξυδέας έστειλε έναν λόχο του στο φυλάκιο της Αγίας Παρασκευής να σηκώσει ότι υπήρχε εκεί, αμέσως μόλις έπεσε το φυλάκιο, και ενώ η μάχη για την πόλη συνεχιζόταν.
Το Πλιάτσικο προηγείτο. Εκεί όμως βρέθηκαν σε ξέφωτο και τα αεροπλάνα που έφθασαν τους θέρισαν με τα πολυβόλα! Οι αμυνόμενοι από την άλλη πλευρά, είχαν 13 νεκρούς (11 άνδρες της Χωροφυλακής) και 55 τραυματίες.

Ως κύριο υπεύθυνο της ήττας η ηγεσία του «ΔΣΕ» θεώρησε τον «ταγματάρχη» Πέρδικα, ο οποίος άφησε το τάγμα του να κοιμηθεί πολυ, μέχρι λίγο πριν αρχίσει η επίθεση, και δεν πρόλαβε να καταλάβει τις προβλεπόμενες θέσεις. Ο Πέρδικας, μόνο λόγω της επιθετικότητας και των άγριων εγκληματικών ενστίκτων που είχε δείξει στον Μελιγαλά, τους Γαργαλιάνους, την Πύλο και την Αθήνα στα Δεκεκμβριανά, είχε λάβει προαγωγές σε Διμοιρίτη, Λοχαγό και Ταγματάρχη του «ΔΣΕ», χωρίς να έχει τέτοιες ικανότητες.
Όταν έφθασε στις θέσεις του, άρχισε να διατάζει την μία μετά την άλλη κατά μέτωπο επιθέσεις, χωρίς κάλυψη των ανδρών του. Σταμάτησε μόνον όταν ένας διοικητής λόχου του τάγματός του, ο Παναγιώτης Κατριβάνος από τους Γαργαλιάνους, αρνήθηκε τη διαταγή του και τράβηξε πιστόλι εναντίον του!
Την επομένη της μάχης αφαιρέθηκε η διοίκηση του τάγματος από τον Πέρικα, και ένα χρόνο μετά έδειχναν τη σορό του στη Μεγαλόπολη και την Τρίπολη για να βεβαιωθούν οι χωρικοί της επαρχίας Μεγαλοπόλεως ότι μπορούσαν να γυρίσουν στα χωριά τους χωρίς τον φόβο του.
Μετά την αποτυχία στη Δημητσάνα, ακολούθησε ο κατήφορος για τον «ΔΣΕ» Πελοποννήσου που έγινε καταστροφή από τον Δεκέμβριο του 1948 που κατέβηκε εκεί ο στρατηγός Τσακαλώτος με την Ενάτη Μεραρχία και άρχισε το αδιάκοπο κηνυγητό τους που τελείωσε με τη βαριά τους ήττα στον Άγιο Βασίλειο Κυνουρίας τον Ιανουάριο του 1949, και το οριστικό τους τέλος λίγο μετά.
ΑΙΩΝΙΑ Η ΜΝΗΜΗ ΤΩΝ ΗΡΩΙΚΩΝ ΝΕΚΡΩΝ ΤΗΣ ΔΗΜΗΤΣΑΝΑΣ ΚΑΙ ΟΛΩΝ ΠΟΥ ΕΛΑΒΑΝ ΜΕΡΟΣ ΣΤΗΝ ΑΜΥΝΑ ΤΗΣ ΠΟΛΕΩΣ!

ΑΙΩΝΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΙΣΤΗ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΤΙ ΕΣΤΙ ΕΘΝΟΣ

Το ΕΘΝΟΣ σχηματιζεται απο δυο βασικους παραγοντες,την ΦΥΛΗ και την ΣΥΝΕΙΔΗΣΗ.Λεγοντας <φυλη>,εννοουμε την<καταγωγη>-οτι πρεπει δηλ.τα ατομα του Εθνους να εχουν κοινη καταγωγη.Δεν αρκει να εχουν αυτα<συνειδηση>
περι κοινης καταγωγης.Δεν αρκει δηλ.να πιστευουν στην κοινη τους καταγωγη,αλλα να εχουν πραγματι κοινη καταγωγη.Διοτι ΜΟΝΟΝ η κοινη καταγωγη-η κοινη<φυλετικη υπαγωγη>-συνεπαγεται ΚΟΙΝΟΥΣ κληρονομικους χαρακτηρες,αρα κοινα πνευματικα στοιχεια.Οταν υπαρχει κοινη καταγωγη,τοτε υπαρχουν κατα το μαλλον η ηττον κοινη γλωσσα,κοινος πολιτισμος,κοινη θρησκεια,κοινα ηθη,κοινη ιστορια.Αυτα τα δευτερογενη στοιχεια δεν αποτελουν,το καθενα ξεχωριστα,απαραιτητο στοιχειο συγκροτησεως Εθνους.Εν τουτοις ολα αυτα,οταν συνυπαρχουν,συντελουν στην συνοχη της κοινοτητος,στην δημιουργια δηλ.ΕΝΙΑΙΑΣ ΣΥΝΕΙΔΗΣΕΩΣ-του δευτερου παραγοντος συγκροτησεως του ΕΘΝΟΥΣ.ΕΘΝΟΣ ειναι επομενως ο ομοειδης φυλετικως λαος,που εχει συνειδηση της υπαρξεως του.
''Η ΚΑΤΑΓΩΓΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ''

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΣ

Η ΣΗΜΑΙΑ ΜΑΣ

Αυτή η σημαία στα μάτια τα δικά μας συμβολίζει τους Αγώνες όσων πολέμησαν, εργάστηκαν,θυσιάστηκαν, δολοφονήθηκαν, σκοτώθηκαν και έζησαν με πρώτιστες αξίες εκείνες της Ελευθερίας, της Δικαιοσύνης και της Πατρίδας. Αυτούς που έβαλαν το δικό τους λιθαράκι στην αιώνιο πανύψηλο φρούριο του Ελληνικού Πολιτισμού. Δεν είναι ικανή καμία βουλή, κανένα κράτος και κανένας πολιτικός ή κεφάλαιο να την ξεφτιλίζει και να την ξεπουλάει καθημερινά. Οι δειλοί τη βλέπουν με φόβο. Οι προδότες σαν πανί. Οι αστοί σαν ύφασμα. Οι άνανδροι την καίνε. Μα εμείς τη βλέπουμε σαν τη Μάνα που καρτερεί να μας δεί να εκπληρώνουμε τα όνειρα μας. Τα δικά μας,τα δικά της, του Γένους.

ΛΟΓΙΑ ΙΩΝΟΣ ΔΡΑΓΟΥΜΗ




















"Από στενός πατριώτης, γίνομαι εθνικιστής, με τη συνείδηση του έθνους μου και όλων των άλλων εθνών, γιατί οι διαφορές των εθνών πάντα θα υπάρχουν, και έχω τη συνείδησή τους και χαίρομαι που υπάρχουν αυτές οι διαφορές, που με τις αντιθέσεις τους, με τις αντιλήψεις τους, υψώνουν την ανθρώπινη συνείδηση και ενέργεια. Από άτομο γίνομαι άνθρωπος." (ΙΩΝ ΔΡΑΓΟΥΜΗΣ. ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ 18-3-1919)

ΕΘΝΙΚΟ ΠΕΙΣΜΑ

ΙΩΝ ΔΡΑΓΟΥΜΗΣ

''Δεν θελω να πεθανει το Εθνος μου,το Εθνος αυτο, που τοσα εκαμε στην ζωη του, το εξυπνο,το τοσο ανθρωπινο. Για να το φυλαξω απο τον θανατο πρεπει τωρα να το καμω πεισματαρικο στην ΕΘΝΙΚΗ ΠΙΣΤΗ,στον ΕΘΝΙΣΜΟ, ας ειναι και υπερβολικο το αισθημα που θελω να δωσω στους Ελληνες. Μονον ετσι θα ζησει το ΕΘΝΟΣ.''

''Σε οποιους με κατηγορουν η με περιγελουν, γιατι τους κεντρω το Εθνικο τους αισθημα και τους μιλω αποκλειστικα,θα λεγω:Λοιπον θελετε να πεθανει το Εθνος σας;Αν το θελετε,πεστε το καθαρα,μην κρυβοσαστε''

ΙΩΝ ΔΡΑΓΟΥΜΗΣ

Η ΡΗΣΗ ΠΟΥ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΞΕΧΝΑΜΕ



πισταμνους πρς εδτας τι δκαια μν ν τ
νθρωπείῳ λγ π τς σης νγκης κρνεται, δυνατ δ
ο
προχοντες πρσσουσι κα ο σθενες ξυγχωροσιν.

κατά την συζήτησιν των ανθρωπίνων πραγμάτων το επιχείρημα του δικαίου αξίαν έχει, όπου ίση υπάρχει δύναμις προς επιβολήν αυτού, ότι όμως ο ισχυρός επιβάλλει ό,τι του επιτρέπει η δύναμίς του και ο ασθενής παραχωρεί ό,τι του επιβάλλει η αδυναμία του"

ΘΟΥΚΥΔΙΔΟΥ ΙΣΤΟΡΙΑΙ Ε89

Μετάφραση Ελ. Βενιζέλου


28η ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 1940 - ΔΙΑΓΓΕΛΜΑ Ι. ΜΕΤΑΞΑ

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEi9AYAjQboFh1_5M3bFMvoiwdv6qY5bDyiuBuwvPV3Yjtp1ZG3BAXNnY5CWdpxeWu7FvNRIyWEpe_RHBqBZHx93XDCYKW4LJe3j_4jgmwduvaKGVqaTsCSNu7bWjJSewd6rxVoBPh5kloo/s400/%CE%99%CE%A9%CE%91%CE%9D%CE%9D%CE%97%CE%A3+%CE%9C%CE%95%CE%A4%CE%91%CE%9E%CE%91%CE%A3.jpg

“Η στιγμή επέστη που θα αγωνισθώμεν διά την ανεξαρτησίαν της Ελλάδος, την ακεραιότητα και την τιμήν της.
Μολονότι ετηρήσαμεν την πλέον αυστηράν ουδετερότητα και ίσην προς όλους, η Ιταλία μη αναγνωρίζουσα εις ημάς να ζήσωμεν ως ελεύθεροι Έλληνες, μου εζήτησε σήμερον την 3ην πρωινήν ώραν την παράδοσιν τμημάτων του Εθνικού εδάφους κατά την ιδίαν αυτής βούλησιν και ότι προς κατάληψιν αυτών η κίνησις των στρατευμάτων της θα ήρχιζε την 6ην πρωινήν. Απήντησα εις τον Ιταλόν Πρεσβευτήν ότι θεωρώ και το αίτημα αυτό καθ’ εαυτό και τον τρόπον με τον οποίον γίνεται τούτο ως κήρυξιν πολέμου της Ιταλίας κατά της Ελλάδος.
Έλληνες
Τώρα θα αποδείξωμεν εάν πράγματι είμεθα άξιοι των προγόνων μας και της ελευθερίας την οποίαν μας εξησφάλισαν οι προπάτορές μας. Όλον το Έθνος θα εγερθή σύσσωμον. Αγωνισθήτε διά την Πατρίδα, τας γυναίκας, τα παιδιά μας και τας ιεράς μας παραδόσεις. Νυν υπέρ πάντων ο αγών.


Η ΕΞΟΝΤΩΣΗ ΕΝΟΣ ΕΘΝΟΥΣ

Το πρώτο βήμα για να εξοντώσεις ένα έθνος
είναι να διαγράψεις τη μνήμη του.
Να καταστρέψεις τα βιβλία του,
την κουλτούρα του, την ιστορία του.
Μετά να βάλεις κάποιον να γράψει νέα βιβλία,
να κατασκευάσει μια νέα παιδεία,
να επινοήσει μια νέα ιστορία.
Δεν θα χρειαστεί πολύς καιρός
για να αρχίσει αυτό το έθνος
να ξεχνά ποιο είναι και ποιο ήταν.
Ο υπόλοιπος κόσμος γύρω του
θα το ξεχάσει ακόμα πιο γρήγορα.


Μ. Κούντερα

Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ ΣΕ 10 ΛΕΠΤΑ

ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΠΕΛΑΣΓΟΣ: 26 ΧΡΟΝΙΑ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗΣ ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑΣ ΣΤΗΝ ΔΙΑΧΡΟΝΙΚΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ.

free counters