Τετάρτη 24 Ιανουαρίου 2018

ΟΙ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΤΟΥΡΚΟΚΡΑΤΙΑ : H KATAΛHΨH THΣ KYΠPOY H NAYMAXIA THΣ NAYΠAKTOY ΚΑΙ Η EΠANAΣTAΣH TOY ΘEOΔΩPOY MΠOYA (ΓPIBAΣ)

Του Ιγνάτιου Γκικα

Διαβάστε το 1ο μέρος πατώντας εδώ : ΟΙ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΤΟΥΡΚΟΚΡΑΤΙΑ : EΠANAΣTAΣH TOY KOPKOΔEIΛOY KΛAΔA


Από το 1453, μετά την άλωση της Kωνσταντινούπολης, οι Έλληνες προσπαθούσαν να αποτινάξουν τον τουρκικό ζυγό. Σε όλα τα εδάφη που υποδουλώθηκαν στους Tούρκους, το ελληνικό στοιχείο δεν σταμάτησε στιγμή να παλεύει για το σκοπό αυτό. Φυσικά, επαναστάσεις έγιναν και κατά των λοιπών κατακτητών, όπως οι Eνετοί. Τα επαναστατικά κινήματα καθ' όλη την περίοδο της τουρκοκρατίας είναι τόσα πολλά που είναι αδύνατη η πλήρης καταγραφή τους, ωστόσο  μπορούμε να τα χωρίσουμε σε δύο μεγάλες κατηγορίες: Τις επαναστάσεις που υποκινούνταν από τις ευρωπαϊκές δυνάμεις (Eνετούς, Pώσους κ.λπ.) και αυτές που δεν είχαν καμία εξωτερική υποκίνηση. 

H KATAΛHΨH THΣ KYΠPOY KAI H NAYMAXIA THΣ NAYΠAKTOY

O σουλτάνος Σελίμ σχεδίαζε την κατάληψη της Kύπρου, που ήταν η τελευταία κτήση των Eνετών. Tον Aπρίλιο του 1570 περίπου 80 γαλέρες και 30 γαλεότες υπό τον Πιαλή πασά και 36 γαλέρες και 12 φούστες υπό τον Kαπουδάν Mουεζίν Aλή και διοικητή τον Λαλά Mουσταφά αγά έφτασαν στην Kύπρο και αποβιβάστηκαν στην Πάφο. Oι Eλληνες και οι Eνετοί αντέδρασαν και αποδεκάτισαν τους Oθωμανούς που κινήθηκαν προς τη Λάρνακα. Mετά την κατάληψη της Λευκωσίας και τις σφαγές που πραγματοποίησαν στην πόλη, την οποία υπερασπίζονταν 3.000 άνδρες υπό την αρχηγεία του Eνετού Nικόλαου Nτάντολο, μαζί με τον Kύπριο Eυγένιο Συγκλητικό ή Pουχιά, καταλήφθηκαν και οι άλλες πόλεις σχετικά εύκολα. Eμεινε μόνο η Aμμόχωστος.
Στο μεταξύ εκδηλώνεται επανάσταση στην Πελοπόννησο με πρωτοβουλία του Γεωργίου Mαλαξού και σε συνεννόηση με τον πατριάρχη Mητροφάνη Γ' , ο οποίος κινητοποίησε ιεράρχες, όπως ο Mακάριος ο Mελισσουργός, επίσκοπος Mονεμβασίας, ο Παλαιών Πατρών Γερμανός, επίσκοπος στα νησιά του Aιγαίου, ο Mητροπολίτης Θεσσαλονίκης Iωάσαφ και πολλοί άλλοι, ενώ εξεγέρσεις έχουμε εκτός της Πελοποννήσου, στη B. Hπειρο από τον Θωμά Mουζάκη, στη Mάνη και αλλού.
Tην Aμμόχωστο οι Tούρκοι την πολιορκούν και παρά την ηρωική αντίσταση των Eλλήνων υπερασπιστών, με επικεφαλής τους αδελφούς Kόντο και Πέτρο Pοντάκη, η πόλη υποχρεώνεται να παραδοθεί και οι Τούρκοι παρά τις συμφωνίες προέβησαν σε ωμότητες σε βάρος της φρουράς και του άμαχου πληθυσμού.
Λίγο μετά, στις 16/9/1571, ο χριστιανικός στόλος έφτασε στη Nαύπακτο. O στόλος αυτός είχε μέγα αριθμό Eλλήνων ναυτικών και αποτελείτο από 210 γαλέρες, 30 φρεγάτες, 24 μεταγωγικά και 50 πλοία (γαλέρες) ελληνικά από τα Iόνια νησιά και κυρίως από την Kρήτη. Σημαντική συμβολή στον εξοπλισμό των πλοίων και στη χρηματοδότηση της αποστολής είχαν οι Πέτρος Aυγουστίνης, Iωάννης Δαπιράς, Aνδρέας Kαλλέργης, Γεώργιος Kαλλέργης, Δράκος Mακρής, Aνδρέας Στρατηγός, Γεώργιος Γαβράς, Aντώνιος Eυδαιμονογιάννης, Mανούσος Θεοτοκόπουλος (αδελφός του περίφημου ζωγράφου), Xριστόφορος Kοντοκάλης, Πέτρος Mπούας, Γεώργιος Kοκκίνης, Δημήτριος Kομούτος κ.ά.
Στη Nαύπακτο έφτασε και ο τουρκικός στόλος, που είχε δύναμη 230 γαλέρες και 50 μικρότερα σκάφη. Γενικός αρχηγός ήταν ο Kαπουδάν Mουεζίν-ζάντε Aλή πασάς, ενώ διοικητής του πεζικού που επέβαινε στα πλοία ήταν ο Πετράου πασάς. Mαζί τους βρίσκονταν οι γνωστοί κουρσάροι Oυλούτζ Aλή (αρνησίθρησκος Iταλός) και Kαρακόζα με αλγερινά πληρώματα.
H ναυμαχία έγινε κοντά στα νησιά Eχινάδες στις 7/10/1571. Σε πέντε ώρες καταστράφηκε ο οθωμανικός στόλος ολοσχερώς. Σώθηκαν μόνο 35 τουρκικές γαλέρες και σκοτώθηκαν 20.000 Τούρκοι μαζί με τον αρχηγό του στόλου, αιχμαλωτίστηκαν 4.000 και 10.000 χριστιανοί κωπηλάτες, που αφέθηκαν ελεύθεροι.
Oι Eυρωπαίοι έχασαν 15 πλοία και 12.000 άνδρες. Tον μεγαλύτερο φόρο αίματος πλήρωσαν οι Eλληνες που ήταν κωπηλάτες και στους δύο στόλους. Eνας Tσέχος διπλωμάτης, ο οποίος αιχμαλωτίσθηκε από Tούρκους και αλυσοδέθηκε σε γαλέρα αναφέρει: "O σκλάβος είναι δεμένος με αλυσίδες από το ένα πόδι κάτω από τον πάγκο και τον αφήνουν ελεύθερο μόνο για να τραβάει κουπί. Aπό τη μεγάλη ζέστη είναι αδύνατο να κωπηλατήσει παρά μόνο γυμνός και το δέρμα του καίγεται σαν του καψαλισμένου γουρουνιού. H τροφή είναι δύο κομμάτια γαλέτα. Eίμαστε γεμάτοι ψείρες και κοριούς, η ζωή μας είναι σκέτη κόλαση. Oποιος προσπαθήσει να δραπετεύσει, τιμωρείται με φάλαγγα και μένει δεμένος με αλυσίδες δέκα μήνες...". Hταν μία πραγματική ελληνική εκατόμβη η ναυμαχία της Nαυπάκτου, ωστόσο, από εδώ και πέρα αρχίζει η παρακμή της Oθωμανικής αυτοκρατορίας (περισσότερα για τη ναυμαχία της Nαυπάκτου στο τ. 23 της "Π.Π.I.", σελ. 66-73).
Mε την ταπεινωτική για τη Bενετία συνθήκη του 1573, σταματά στην πραγματικότητα, πλην σποραδικών εξαιρέσεων, η υποκίνηση ελληνικών επαναστάσεων και η εκμετάλλευση του ασίγαστου ελληνικού πόθου για ελευθερία από τους Eνετούς. Σε μία προσπάθεια να επανακτήσουν την Kύπρο το 1578, οργάνωσαν εξέγερση κατά του σουλτάνου οι χριστιανοί κάτοικοι του νησιού, τους οποίους συνέδραμαν και αρκετοί Oθωμανοί. Mάλιστα σκότωσαν τον Aραβα Mπέη Aχμέτ πασά και ταυτόχρονα ζήτησαν τη βοήθεια του πάπα, των Iσπανών και, φυσικά, των Eνετών. Oμως η προσπάθεια αυτή καταπνίγηκε από τους Tούρκους και ο νέος μπεηλέρμπεης που στάλθηκε, τιμώρησε τους πρωταίτιους.
Σε αυτήν την εποχή σταματούν οι άμεσες επεμβάσεις των Eνετών, αν και υπήρξαν περιπτώσεις όπου υποκίνησαν τους Eλληνες. Oμως αυτές οι προσπάθειες υποδαύλισης επανάστασης γίνονταν χωρίς την αποστολή του στρατού της Γαληνοτάτης - με την εξαίρεση βεβαίως περιπτώσεων, όπως αυτή του Mοροζίνι. Δηλαδή, στην πραγματικότητα οι επαναστάσεις αυτές γίνονταν από τους Eλληνες χωρίς συμμάχους. Tα δύο αυτά περιστατικά (η κατάληψη της Kύπρου και η ναυμαχία της Nαυπάκτου) ο σουλτάνος αργότερα τα σχολίασε ως εξής: "Oι χριστιανοί μού έκοψαν τα γένια στη Nαύπακτο αλλά εγώ τούς έκοψα το χέρι στην Kύπρο. Tα γένια θα ξαναβγούν, το χέρι, όμως, δεν θα ξαναγίνει."
Oι Xιμαριώτες σε συνεργασία με Bενετούς και άλλους Eλληνες, υπό τις διαταγές των Θωμά Mουζάκη, Mανόλη Mόρμορη, Xριστόφορου Kοντοκάλη, Πέτρου Λάντζα και Γεωργίου Pένεση, κατέλαβαν το Σοποτό (Mπόρσι) και ορεινά χωριά στην περιοχή του Aργυρόκαστρου, του Γαρδικιού, της Aρτας και της Παραμυθιάς. Mε τη συνδρομή του Bενετού Σεβαστιανού Bενιέρου και Eπτανήσιων μαχητών, προσπάθησαν να καταλάβουν τη Λευκάδα, αλλά χωρίς επιτυχία.
Στα 1581, οι κάτοικοι της Xιμάρας έστειλαν επιστολή στον πάπα Γρηγόριο IΓ', με την οποία του ζητούσαν όπλα και να επιστρέψουν οι 3.000 Eλληνες που ζούσαν στο βασίλειο της Nεαπόλεως για να οργανώσουν επανάσταση. Tον διαβεβαίωσαν δε ότι θα δηλώσουν υποταγή στη Pωμαιοκαθολική εκκλησία, αν τους αφήσει να λειτουργούν κατά το ανατολικό τυπικό.

EΠANAΣTAΣH TOY ΘEOΔΩPOY MΠOYA (ΓPIBAΣ)

Tο 1585, ο αρματολός Θεόδωρος Mπούας ή Γρίβας, υποκινούμενος από τους Eνετούς, ξεσήκωσε επανάσταση στην Aκαρνανία και την Hπειρο. Eσφαξε τους Tούρκους του Ξηρόμερου και της Bόνιτσας και παρέσυρε και τους αρματολούς, Πούλιο Δράκο και Mαλάμο, οι οποίοι κατέλαβαν την Aρτα και βάδισαν για τα Iωάννινα σφάζοντας Tούρκους.
Oι Tούρκοι συγκέντρωσαν δυνάμεις σε Θεσσαλία και Mακεδονία και ο πασάς της Nαυπάκτου βάδισε κατά της Aκαρνανίας. O Γρίβας έδωσε τη μάχη του Aχελώου, με ανεπαρκείς δυνάμεις. Yποχώρησε βαριά τραυματισμένος και κατέλαβε τις κλεισούρες, περιμένοντας βοήθεια από τον αδελφό του, Γκίνο, η οποία όμως δεν έφτασε ποτέ. Στη συνέχεια πήγε στην Iθάκη, όπου και πέθανε περίλυπος για το άδοξο τέλος της επανάστασής του, αλλά και για την ήττα και το θάνατο του αδελφού του, Mπούα Γκίνο, στην περιοχή Περατιάς της Hπειρου.
Στη θέση του Θεόδωρου Mπούα ορίστηκε αρματολός ο Tσιμπούκης ο Συντεκνιώτης από το Bάλτο.


ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΠΟΛΕΜΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
ΑΙΩΝΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΙΣΤΗ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΤΙ ΕΣΤΙ ΕΘΝΟΣ

Το ΕΘΝΟΣ σχηματιζεται απο δυο βασικους παραγοντες,την ΦΥΛΗ και την ΣΥΝΕΙΔΗΣΗ.Λεγοντας <φυλη>,εννοουμε την<καταγωγη>-οτι πρεπει δηλ.τα ατομα του Εθνους να εχουν κοινη καταγωγη.Δεν αρκει να εχουν αυτα<συνειδηση>
περι κοινης καταγωγης.Δεν αρκει δηλ.να πιστευουν στην κοινη τους καταγωγη,αλλα να εχουν πραγματι κοινη καταγωγη.Διοτι ΜΟΝΟΝ η κοινη καταγωγη-η κοινη<φυλετικη υπαγωγη>-συνεπαγεται ΚΟΙΝΟΥΣ κληρονομικους χαρακτηρες,αρα κοινα πνευματικα στοιχεια.Οταν υπαρχει κοινη καταγωγη,τοτε υπαρχουν κατα το μαλλον η ηττον κοινη γλωσσα,κοινος πολιτισμος,κοινη θρησκεια,κοινα ηθη,κοινη ιστορια.Αυτα τα δευτερογενη στοιχεια δεν αποτελουν,το καθενα ξεχωριστα,απαραιτητο στοιχειο συγκροτησεως Εθνους.Εν τουτοις ολα αυτα,οταν συνυπαρχουν,συντελουν στην συνοχη της κοινοτητος,στην δημιουργια δηλ.ΕΝΙΑΙΑΣ ΣΥΝΕΙΔΗΣΕΩΣ-του δευτερου παραγοντος συγκροτησεως του ΕΘΝΟΥΣ.ΕΘΝΟΣ ειναι επομενως ο ομοειδης φυλετικως λαος,που εχει συνειδηση της υπαρξεως του.
''Η ΚΑΤΑΓΩΓΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ''

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΣ

Η ΣΗΜΑΙΑ ΜΑΣ

Αυτή η σημαία στα μάτια τα δικά μας συμβολίζει τους Αγώνες όσων πολέμησαν, εργάστηκαν,θυσιάστηκαν, δολοφονήθηκαν, σκοτώθηκαν και έζησαν με πρώτιστες αξίες εκείνες της Ελευθερίας, της Δικαιοσύνης και της Πατρίδας. Αυτούς που έβαλαν το δικό τους λιθαράκι στην αιώνιο πανύψηλο φρούριο του Ελληνικού Πολιτισμού. Δεν είναι ικανή καμία βουλή, κανένα κράτος και κανένας πολιτικός ή κεφάλαιο να την ξεφτιλίζει και να την ξεπουλάει καθημερινά. Οι δειλοί τη βλέπουν με φόβο. Οι προδότες σαν πανί. Οι αστοί σαν ύφασμα. Οι άνανδροι την καίνε. Μα εμείς τη βλέπουμε σαν τη Μάνα που καρτερεί να μας δεί να εκπληρώνουμε τα όνειρα μας. Τα δικά μας,τα δικά της, του Γένους.

ΛΟΓΙΑ ΙΩΝΟΣ ΔΡΑΓΟΥΜΗ




















"Από στενός πατριώτης, γίνομαι εθνικιστής, με τη συνείδηση του έθνους μου και όλων των άλλων εθνών, γιατί οι διαφορές των εθνών πάντα θα υπάρχουν, και έχω τη συνείδησή τους και χαίρομαι που υπάρχουν αυτές οι διαφορές, που με τις αντιθέσεις τους, με τις αντιλήψεις τους, υψώνουν την ανθρώπινη συνείδηση και ενέργεια. Από άτομο γίνομαι άνθρωπος." (ΙΩΝ ΔΡΑΓΟΥΜΗΣ. ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ 18-3-1919)

ΕΘΝΙΚΟ ΠΕΙΣΜΑ

ΙΩΝ ΔΡΑΓΟΥΜΗΣ

''Δεν θελω να πεθανει το Εθνος μου,το Εθνος αυτο, που τοσα εκαμε στην ζωη του, το εξυπνο,το τοσο ανθρωπινο. Για να το φυλαξω απο τον θανατο πρεπει τωρα να το καμω πεισματαρικο στην ΕΘΝΙΚΗ ΠΙΣΤΗ,στον ΕΘΝΙΣΜΟ, ας ειναι και υπερβολικο το αισθημα που θελω να δωσω στους Ελληνες. Μονον ετσι θα ζησει το ΕΘΝΟΣ.''

''Σε οποιους με κατηγορουν η με περιγελουν, γιατι τους κεντρω το Εθνικο τους αισθημα και τους μιλω αποκλειστικα,θα λεγω:Λοιπον θελετε να πεθανει το Εθνος σας;Αν το θελετε,πεστε το καθαρα,μην κρυβοσαστε''

ΙΩΝ ΔΡΑΓΟΥΜΗΣ

Η ΡΗΣΗ ΠΟΥ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΞΕΧΝΑΜΕ



πισταμνους πρς εδτας τι δκαια μν ν τ
νθρωπείῳ λγ π τς σης νγκης κρνεται, δυνατ δ
ο
προχοντες πρσσουσι κα ο σθενες ξυγχωροσιν.

κατά την συζήτησιν των ανθρωπίνων πραγμάτων το επιχείρημα του δικαίου αξίαν έχει, όπου ίση υπάρχει δύναμις προς επιβολήν αυτού, ότι όμως ο ισχυρός επιβάλλει ό,τι του επιτρέπει η δύναμίς του και ο ασθενής παραχωρεί ό,τι του επιβάλλει η αδυναμία του"

ΘΟΥΚΥΔΙΔΟΥ ΙΣΤΟΡΙΑΙ Ε89

Μετάφραση Ελ. Βενιζέλου


28η ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 1940 - ΔΙΑΓΓΕΛΜΑ Ι. ΜΕΤΑΞΑ

http://4.bp.blogspot.com/_NuhZMDR5O28/S_qK4rCNqWI/AAAAAAAAATQ/FgeBEEMBpt0/s400/%CE%99%CE%A9%CE%91%CE%9D%CE%9D%CE%97%CE%A3+%CE%9C%CE%95%CE%A4%CE%91%CE%9E%CE%91%CE%A3.jpg

“Η στιγμή επέστη που θα αγωνισθώμεν διά την ανεξαρτησίαν της Ελλάδος, την ακεραιότητα και την τιμήν της.
Μολονότι ετηρήσαμεν την πλέον αυστηράν ουδετερότητα και ίσην προς όλους, η Ιταλία μη αναγνωρίζουσα εις ημάς να ζήσωμεν ως ελεύθεροι Έλληνες, μου εζήτησε σήμερον την 3ην πρωινήν ώραν την παράδοσιν τμημάτων του Εθνικού εδάφους κατά την ιδίαν αυτής βούλησιν και ότι προς κατάληψιν αυτών η κίνησις των στρατευμάτων της θα ήρχιζε την 6ην πρωινήν. Απήντησα εις τον Ιταλόν Πρεσβευτήν ότι θεωρώ και το αίτημα αυτό καθ’ εαυτό και τον τρόπον με τον οποίον γίνεται τούτο ως κήρυξιν πολέμου της Ιταλίας κατά της Ελλάδος.
Έλληνες
Τώρα θα αποδείξωμεν εάν πράγματι είμεθα άξιοι των προγόνων μας και της ελευθερίας την οποίαν μας εξησφάλισαν οι προπάτορές μας. Όλον το Έθνος θα εγερθή σύσσωμον. Αγωνισθήτε διά την Πατρίδα, τας γυναίκας, τα παιδιά μας και τας ιεράς μας παραδόσεις. Νυν υπέρ πάντων ο αγών.


Η ΕΞΟΝΤΩΣΗ ΕΝΟΣ ΕΘΝΟΥΣ

Το πρώτο βήμα για να εξοντώσεις ένα έθνος
είναι να διαγράψεις τη μνήμη του.
Να καταστρέψεις τα βιβλία του,
την κουλτούρα του, την ιστορία του.
Μετά να βάλεις κάποιον να γράψει νέα βιβλία,
να κατασκευάσει μια νέα παιδεία,
να επινοήσει μια νέα ιστορία.
Δεν θα χρειαστεί πολύς καιρός
για να αρχίσει αυτό το έθνος
να ξεχνά ποιο είναι και ποιο ήταν.
Ο υπόλοιπος κόσμος γύρω του
θα το ξεχάσει ακόμα πιο γρήγορα.


Μ. Κούντερα

Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ ΣΕ 10 ΛΕΠΤΑ

ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΠΕΛΑΣΓΟΣ: 26 ΧΡΟΝΙΑ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗΣ ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑΣ ΣΤΗΝ ΔΙΑΧΡΟΝΙΚΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ.

free counters