Τετάρτη 8 Μαΐου 2019

ΑΚΟΜΗ ΜΙΑ ΞΕΦΤΙΛΑ : ΞΗΛΩΣΑΝ ΤΙΣ ΠΡΟΤΟΜΕΣ ΤΩΝ ΜΑΚΕΔΟΝΟΜΑΧΩΝ ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ ΣΤΑ ΑΖΗΤΗΤΑ ΕΔΩ ΚΑΙ ΤΡΙΑ ΧΡΟΝΙΑ - ΑΠΟ ΠΛΑΤΕΙΑ ΣΤΟ ΚΕΝΤΡΟ ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΒΡΙΣΚΟΝΤΑΙ «ΠΑΡΚΑΡΙΣΜΕΝΕΣ» ΣΤΟΝ ΑΥΛΕΙΟ ΧΩΡΟ ΤΩΝ ΣΦΑΓΕΙΩΝ

Του Νίκου Πετρουλάκη


Πέρασαν τρία ολόκληρα χρόνια από την ημέρα που με απόφαση της Δημοτικής Αρχής Θεσσαλονίκης ξηλώθηκαν τα αγάλματα των Μακεδονομάχων από την πλατεία τους και μεταφέρθηκαν στα… Σφαγεία!
Βρίσκονται εκεί, στη σειρά, και… περιμένουν υπομονετικά πότε θα δεήσουν οι υπεύθυνοι να τα επαναφέρουν στον χώρο τους, εκτός εάν τώρα, με την υπογραφή της ντροπιαστικής Συμφωνίας των Πρεσπών, πρέπει να πετάξουμε και τις προτομές αυτών που έδωσαν τον μεγάλο αγώνα και έπεσαν υπέρ πατρίδος για να σώσουν τη Μακεδονία μας…
Ο ανδριάντας του πρωτοπόρου ιδεολόγου αγωνιστή της Μακεδονίας Ιωνος Δραγούμη και οι προτομές των Μακεδονομάχων ήταν στημένα στην πλατεία Μακεδονομάχων, στο πάρκο που διαμορφώνεται μπροστά στην Εκκλησία της Αχειροποιήτου, ανάμεσα στις οδούς Εγνατίας, Αγίας Σοφίας και Πλάτωνος.


Πάντοτε στις επετείους του Μακεδονικού Αγώνα γίνονταν οι επίσημες εκδηλώσεις της πόλης, αλλά με την έναρξη των εργασιών του μετρό και την κατασκευή του σταθμού της Αγίας Σοφίας -πριν από αρκετά χρόνια- η πλατεία μετατράπηκε σε τεράστιο εργοτάξιο του μετρό. Ετσι, αναγκαστικά τα γλυπτά έπρεπε να μεταφερθούν σε άλλον χώρο, ώσπου να γίνει το μετρό, να αναπλαστεί η πλατεία και να ξαναστηθούν στον χώρο τους.
Μόνο που σήμερα, το 2019, και ενώ σε εκείνο τον χώρο από το 2018 υπάρχει παιδική χαρά, δώρο του Ιδρύματος «Σταύρος Νιάρχος», οι Μακεδονομάχοι παραμένουν «παρκαρισμένοι» στον αύλειο χώρο του Γυμναστηρίου των Σφαγείων, ενώ είναι άγνωστο πότε θα τα επαναφέρει η καινούργια πλέον δημοτική Αρχή που θα προκύψει από τις εκλογές.


Το ερώτημα είναι: Δεν θα μπορούσαν οι προτομές να έχουν τοποθετηθεί προσωρινά σε μια άλλη πλατεία της Θεσσαλονίκης, στην οποία θα μπορούσαμε τα τελευταία τρία χρόνια να τιμήσουμε τη μνήμη όσων απεικονίζονται, αντί να αφεθούν στη μάντρα του γυμναστηρίου;
Και η απόλυτη ειρωνεία γι' αυτούς που αποφασίζουν: Στη βάση του ανδριάντα του Ιωνος Δραγούμη (1878-1920) διαβάζουμε: «Αν τρέξουμε να σώσουμε τη Μακεδονία, εμείς θα σωθούμε».
Ακούει κανείς;
----
Ο Αγώνας και η ζωή των ηρώων που «έφυγαν» μαχόμενοι για την ελευθερία


Οι αξιωματικοί που πήραν μέρος στον Μακεδονικό Αγώνα ήταν πενήντα. Οι 10 από αυτούς έχασαν τη ζωή τους. Εκτός από τον Παύλο Μελά, οι υπόλοιποι ήταν:
Ανθυπολοχαγός Σαραντέλος ή Τέλος Αγαπηνός (καπετάνιος Αγρας).
Γεννήθηκε το 1881 και καταγόταν από τους Γαργαλιάνους της Μεσσηνίας. Το 1901 αποφοίτησε από τη Στρατιωτική Σχολή Ευελπίδων με τον βαθμό του ανθυπολοχαγού Πεζικού. Το 1906, απογοητευμένος από την αδράνεια της στρατιωτικής ζωής στην Ελλάδα, πέρασε τα σύνορα και ως επικεφαλής ενός μικρού ένοπλου σώματος έδρασε στο Βέρμιο, αλλά, κυρίως, στην περιοχή της λίμνης των Γιαννιτσών, την οποία εκκαθάρισε από τους κομιτατζήδες.
Ανθυπολοχαγός Βλαχάκης Αντώνιος (Νάκης Λίτσας).
Γεννήθηκε το 1874 στο Γύθειο Λακωνίας. Εγκατέλειψε τις σπουδές του και έγινε στρατιωτικός. Το 1897 τραυματίστηκε βαριά στη Μάχη του Δομοκού. Το 1905 ζήτησε άδεια για να μεταβεί στο Παρίσι και να τελειοποιήσει τις στρατιωτικές σπουδές του. Ωστόσο πήγε στη Μακεδονία και από την περιοχή του Βοΐου, που ήταν το ορμητήριό του, πραγματοποίησε επιθέσεις εναντίον των κομιτατζήδων στη Σταρίτσανη και στο Εζερετς. Για καλύτερη οργάνωση του αγώνα, ήρθε στην Αθήνα και επέστρεψε στη Μακεδονία με τον Λεωνίδα Πετροπουλάκη και 75 άνδρες. Στις 7 Μαΐου 1906, σε συμπλοκή με τους κομιτατζήδες στο χωριό Οσνίτσανη (σ.σ.: Καστανόφυτο της Φλώρινας), τραυματίστηκαν θανάσιμα και οι δύο.
Ανθυπολοχαγός Λυμπερόπουλος Μαρίνος (καπετάν Κρόμπας) από την Ιθώμη της Μεσσηνίας. Γεννήθηκε το 1875. Εδρασε στην περιοχή του Μορίχοβου και έφθασε ως το Μοναστήρι. Εγινε φόβος και τρόμος των Βουλγάρων κομιτατζήδων. Η δράση του θορύβησε και τους Τούρκους, που κινήθηκαν εναντίον του και τον περικύκλωσαν. Στις 7 Νοεμβρίου 1905 σκοτώθηκε στο χωριό Πετάλινο (σ.σ.: ανήκει στη FYROM).
Λοχαγός Μωραΐτης Μιχαήλ (καπετάν Κόδρος) από την Αθήνα. 
Γεννήθηκε το 1856. Πήρε μέρος στον πόλεμο του 1897. Την άνοιξη του 1905 ως επικεφαλής σώματος 40 ανδρών πέρασε στη Μακεδονία. Στις 16 Μαΐου 1905 συνέτριψε μεγάλη δύναμη κομιτατζήδων έξω από την Καστανερή. Δύο ημέρες αργότερα περικυκλώθηκε από μεγάλη δύναμη Τούρκων και σκοτώθηκε μαζί με τους περισσότερους άνδρες του.
Ανθυπολοχαγός Τσοτάκος Νικόλαος (καπετάν Γέρμας).
Γεννήθηκε στη Γέρμα Λακωνίας το 1874, απ’ όπου πήρε και το ψευδώνυμό του. Ως ανθυπολοχαγός με ένα σώμα 45 επίλεκτων ανδρών, κυρίως από τη Λακωνία, στις 7 Ιουνίου 1907 πέρασε στη Μακεδονία, όπου ανέπτυξε έντονη δράση προστασίας των ελληνικών πληθυσμών. Επεσε, όμως, θύμα προδοσίας. Περικυκλώθηκε από 2.000 Τούρκους και έπεσε ηρωικά μαχόμενος (16/7/1907) στη θέση Καλογερικό. Μόλις τρεις από τους άνδρες του σκοτώθηκαν.
Ανθυπολοχαγός Παπαδάς Ζαχαρίας (καπετάν Φούφας) από τον Αγιο Πέτρο Αρκαδίας. Γεννήθηκε το 1876. Στη Δυτική Μακεδονία πέρασε το 1906. Εδρασε στην ευρύτερη περιοχή Βιτσίου - Φλώρινας - Περιστερίου. Τον Μάρτιο του 1906 εισέβαλε στην περιοχή των Κορεστίων, όπου απέκρουσε τουρκική επίθεση 250 ανδρών. Τον Ιούλιο του 1906 επέστρεψε στην Ελλάδα. Στις 10 Απριλίου 1907 ως επικεφαλής 35 ανδρών πέρασε πάλι στη Μακεδονία. Τη νύχτα της 7ης προς την 8η Μαΐου 1907 επιτέθηκε εναντίον Βουλγάρων κομιτατζήδων στο Παλαιοχώρι (σ.σ.: Φούφας). Στη μάχη που ακολούθησε έχασε τη ζωή του μαζί με τέσσερις άνδρες του.
Ανθυπίλαρχος Πραντούνας Χρήστος (καπετάν Καψάλης).
Ο πατέρας του, ναξιώτικης καταγωγής, ήταν ειρηνοδίκης στα Λεχαινά Ηλείας, όπου γεννήθηκε το 1873 ο Χρήστος Πραντούνας. Παππούς της μητέρας του ήταν ο Μεσολογγίτης ήρωας του 1821 Χρήστος Καψάλης. Σπούδασε δύο χρόνια στην Ιατρική και το 1893 κατατάχθηκε εθελοντικά στο Ιππικό. Ως λοχίας διακρίθηκε στον πόλεμο του 1897. Πολεμούσε όρθιος, παρά τις προτροπές των συντρόφων του να προστατευτεί. Μια σφαίρα τον βρήκε στο μέτωπο. Τα τελευταία λόγια του ήταν «Ζήτω η Μεγάλη Ελλάς».
Ανθυπολοχαγός Φραγκόπουλος Σπυρίδων (καπετάν Ζόγρας).
Γεννήθηκε στη Ζάκυνθο το 1879. Καταγόταν από ονομαστή βυζαντινή οικογένεια. Σκοτώθηκε στα Λειβάδια του όρους Πάικου στις 18/5/1905.
Υπολοχαγός Παπαδόπουλος Γεώργιος (καπετάν Νικηφόρος Β΄).
Δυστυχώς βρήκαμε ελάχιστα στοιχεία γι’ αυτόν. Καταγόταν από τη Βράχα Αιτωλοακαρνανίας. Σκοτώθηκε στο Πέτροβο στις 22/6/1907.
Ευάγγελος Νάτσης (Γεωργίου) ή Στρεμπενιώτης.
Καταγόταν από τα Ασπρόγεια της Φλώρινας. Γεννήθηκε το 1876. Πήρε μέρος στον πόλεμο του 1897. Αρχικά, συνεργαζόταν με το βουλγαρικό κομιτάτο, ωστόσο η συνάντησή του με τον Γερμανό Καραβαγγέλη τον έκανε ν’ αλλάξει στάση. Το 1901 ήταν επικεφαλής σώματος 12 ανδρών. Τον Ιούνιο του 1903 ηγήθηκε ομάδας από Κρητικούς και Μακεδόνες. Μετά την εξέγερση του Ιλιντεν, πρόβαλε σθεναρή αντίσταση εναντίον των κομιτατζήδων. Στις 12/5/1904, επιστρέφοντας από το Μοναστήρι, έπεσε σε ενέδρα Βουλγάρων μεταξύ Αετού και Ασπρογείων και σκοτώθηκε.
Καπετάν Κώττας (Κωνσταντίνος Χρήστου).
Ενας από τους πιο ξακουστούς Μακεδονομάχους. Γεννήθηκε στη Ρούλια της Φλώρινας (σ.σ.: Κώτας) το 1863. Υπήρξε πρόκριτος της κοινότητας και πρόεδρός της από το 1893 ως το 1896. Εκανε διάφορα επαγγέλματα. Τον Αύγουστο του 1902, με υπαρχηγούς τους Σ. Παρασκευαΐδη, Π. Κύρου και Δ. Νταλίπη, άρχισε τη δράση του. Σημείωσε μεγάλες νίκες επί των Τούρκων στον Λευκώνα, στο Πισοδέρι και στον Αγιο Γερμανό. Από τον Ιανουάριο του 1904 συνεργάστηκε με Ελληνες αξιωματικούς που είχαν έρθει στη Μακεδονία. Στις 9 Ιουνίου 1904 συνελήφθη από τους Τούρκους στη Ρούλια και απαγχονίστηκε στο Μοναστήρι, παρά τις προσπάθειες για την απελευθέρωσή του.
Δημήτριος Γκογκολάκης.
Καταγόταν από το Μητρούσι Σερρών, απ’ όπου πήρε και το προσωνύμιο «Μητρούσης». Από το 1904 εντάχθηκε στο σώμα του Χαλκιδικιώτη οπλαρχηγού Γιαγκλή. Η δολοφονία της γυναίκας του και του παιδιού τους από κομιτατζήδες το 1906 τον συγκλόνισε. Με τους άνδρες του σκότωσε 30 κομιτατζήδες.

ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΑΙΩΝΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΙΣΤΗ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΤΙ ΕΣΤΙ ΕΘΝΟΣ

Το ΕΘΝΟΣ σχηματιζεται απο δυο βασικους παραγοντες,την ΦΥΛΗ και την ΣΥΝΕΙΔΗΣΗ.Λεγοντας <φυλη>,εννοουμε την<καταγωγη>-οτι πρεπει δηλ.τα ατομα του Εθνους να εχουν κοινη καταγωγη.Δεν αρκει να εχουν αυτα<συνειδηση>
περι κοινης καταγωγης.Δεν αρκει δηλ.να πιστευουν στην κοινη τους καταγωγη,αλλα να εχουν πραγματι κοινη καταγωγη.Διοτι ΜΟΝΟΝ η κοινη καταγωγη-η κοινη<φυλετικη υπαγωγη>-συνεπαγεται ΚΟΙΝΟΥΣ κληρονομικους χαρακτηρες,αρα κοινα πνευματικα στοιχεια.Οταν υπαρχει κοινη καταγωγη,τοτε υπαρχουν κατα το μαλλον η ηττον κοινη γλωσσα,κοινος πολιτισμος,κοινη θρησκεια,κοινα ηθη,κοινη ιστορια.Αυτα τα δευτερογενη στοιχεια δεν αποτελουν,το καθενα ξεχωριστα,απαραιτητο στοιχειο συγκροτησεως Εθνους.Εν τουτοις ολα αυτα,οταν συνυπαρχουν,συντελουν στην συνοχη της κοινοτητος,στην δημιουργια δηλ.ΕΝΙΑΙΑΣ ΣΥΝΕΙΔΗΣΕΩΣ-του δευτερου παραγοντος συγκροτησεως του ΕΘΝΟΥΣ.ΕΘΝΟΣ ειναι επομενως ο ομοειδης φυλετικως λαος,που εχει συνειδηση της υπαρξεως του.
''Η ΚΑΤΑΓΩΓΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ''

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΣ

Η ΣΗΜΑΙΑ ΜΑΣ

Αυτή η σημαία στα μάτια τα δικά μας συμβολίζει τους Αγώνες όσων πολέμησαν, εργάστηκαν,θυσιάστηκαν, δολοφονήθηκαν, σκοτώθηκαν και έζησαν με πρώτιστες αξίες εκείνες της Ελευθερίας, της Δικαιοσύνης και της Πατρίδας. Αυτούς που έβαλαν το δικό τους λιθαράκι στην αιώνιο πανύψηλο φρούριο του Ελληνικού Πολιτισμού. Δεν είναι ικανή καμία βουλή, κανένα κράτος και κανένας πολιτικός ή κεφάλαιο να την ξεφτιλίζει και να την ξεπουλάει καθημερινά. Οι δειλοί τη βλέπουν με φόβο. Οι προδότες σαν πανί. Οι αστοί σαν ύφασμα. Οι άνανδροι την καίνε. Μα εμείς τη βλέπουμε σαν τη Μάνα που καρτερεί να μας δεί να εκπληρώνουμε τα όνειρα μας. Τα δικά μας,τα δικά της, του Γένους.

ΛΟΓΙΑ ΙΩΝΟΣ ΔΡΑΓΟΥΜΗ




















"Από στενός πατριώτης, γίνομαι εθνικιστής, με τη συνείδηση του έθνους μου και όλων των άλλων εθνών, γιατί οι διαφορές των εθνών πάντα θα υπάρχουν, και έχω τη συνείδησή τους και χαίρομαι που υπάρχουν αυτές οι διαφορές, που με τις αντιθέσεις τους, με τις αντιλήψεις τους, υψώνουν την ανθρώπινη συνείδηση και ενέργεια. Από άτομο γίνομαι άνθρωπος." (ΙΩΝ ΔΡΑΓΟΥΜΗΣ. ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ 18-3-1919)

ΕΘΝΙΚΟ ΠΕΙΣΜΑ

ΙΩΝ ΔΡΑΓΟΥΜΗΣ

''Δεν θελω να πεθανει το Εθνος μου,το Εθνος αυτο, που τοσα εκαμε στην ζωη του, το εξυπνο,το τοσο ανθρωπινο. Για να το φυλαξω απο τον θανατο πρεπει τωρα να το καμω πεισματαρικο στην ΕΘΝΙΚΗ ΠΙΣΤΗ,στον ΕΘΝΙΣΜΟ, ας ειναι και υπερβολικο το αισθημα που θελω να δωσω στους Ελληνες. Μονον ετσι θα ζησει το ΕΘΝΟΣ.''

''Σε οποιους με κατηγορουν η με περιγελουν, γιατι τους κεντρω το Εθνικο τους αισθημα και τους μιλω αποκλειστικα,θα λεγω:Λοιπον θελετε να πεθανει το Εθνος σας;Αν το θελετε,πεστε το καθαρα,μην κρυβοσαστε''

ΙΩΝ ΔΡΑΓΟΥΜΗΣ

Η ΡΗΣΗ ΠΟΥ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΞΕΧΝΑΜΕ



πισταμνους πρς εδτας τι δκαια μν ν τ
νθρωπείῳ λγ π τς σης νγκης κρνεται, δυνατ δ
ο
προχοντες πρσσουσι κα ο σθενες ξυγχωροσιν.

κατά την συζήτησιν των ανθρωπίνων πραγμάτων το επιχείρημα του δικαίου αξίαν έχει, όπου ίση υπάρχει δύναμις προς επιβολήν αυτού, ότι όμως ο ισχυρός επιβάλλει ό,τι του επιτρέπει η δύναμίς του και ο ασθενής παραχωρεί ό,τι του επιβάλλει η αδυναμία του"

ΘΟΥΚΥΔΙΔΟΥ ΙΣΤΟΡΙΑΙ Ε89

Μετάφραση Ελ. Βενιζέλου


28η ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 1940 - ΔΙΑΓΓΕΛΜΑ Ι. ΜΕΤΑΞΑ

http://4.bp.blogspot.com/_NuhZMDR5O28/S_qK4rCNqWI/AAAAAAAAATQ/FgeBEEMBpt0/s400/%CE%99%CE%A9%CE%91%CE%9D%CE%9D%CE%97%CE%A3+%CE%9C%CE%95%CE%A4%CE%91%CE%9E%CE%91%CE%A3.jpg

“Η στιγμή επέστη που θα αγωνισθώμεν διά την ανεξαρτησίαν της Ελλάδος, την ακεραιότητα και την τιμήν της.
Μολονότι ετηρήσαμεν την πλέον αυστηράν ουδετερότητα και ίσην προς όλους, η Ιταλία μη αναγνωρίζουσα εις ημάς να ζήσωμεν ως ελεύθεροι Έλληνες, μου εζήτησε σήμερον την 3ην πρωινήν ώραν την παράδοσιν τμημάτων του Εθνικού εδάφους κατά την ιδίαν αυτής βούλησιν και ότι προς κατάληψιν αυτών η κίνησις των στρατευμάτων της θα ήρχιζε την 6ην πρωινήν. Απήντησα εις τον Ιταλόν Πρεσβευτήν ότι θεωρώ και το αίτημα αυτό καθ’ εαυτό και τον τρόπον με τον οποίον γίνεται τούτο ως κήρυξιν πολέμου της Ιταλίας κατά της Ελλάδος.
Έλληνες
Τώρα θα αποδείξωμεν εάν πράγματι είμεθα άξιοι των προγόνων μας και της ελευθερίας την οποίαν μας εξησφάλισαν οι προπάτορές μας. Όλον το Έθνος θα εγερθή σύσσωμον. Αγωνισθήτε διά την Πατρίδα, τας γυναίκας, τα παιδιά μας και τας ιεράς μας παραδόσεις. Νυν υπέρ πάντων ο αγών.


Η ΕΞΟΝΤΩΣΗ ΕΝΟΣ ΕΘΝΟΥΣ

Το πρώτο βήμα για να εξοντώσεις ένα έθνος
είναι να διαγράψεις τη μνήμη του.
Να καταστρέψεις τα βιβλία του,
την κουλτούρα του, την ιστορία του.
Μετά να βάλεις κάποιον να γράψει νέα βιβλία,
να κατασκευάσει μια νέα παιδεία,
να επινοήσει μια νέα ιστορία.
Δεν θα χρειαστεί πολύς καιρός
για να αρχίσει αυτό το έθνος
να ξεχνά ποιο είναι και ποιο ήταν.
Ο υπόλοιπος κόσμος γύρω του
θα το ξεχάσει ακόμα πιο γρήγορα.


Μ. Κούντερα

Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ ΣΕ 10 ΛΕΠΤΑ

ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΠΕΛΑΣΓΟΣ: 26 ΧΡΟΝΙΑ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗΣ ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑΣ ΣΤΗΝ ΔΙΑΧΡΟΝΙΚΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ.

free counters