Η ΕΙΣΟΔΟΣ ΤΟΥ ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΤΗ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΣΤΡΑΤΟΥ ΣΤΗΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΗΝ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΤΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΥ ΤΟΝ ''TIMES'' ΚΡΟΦΟΡΝΤ ΠΡΑΪΣ (ΒΙΝΤΕΟ)
Πηγές:Οι Βαλκανικοί αγώνες, εκδόσεις ΕΚΑΤΗ
Η απελευθέρωση της Θεσσαλονίκης οριστικοποιήθηκε μετά το πρωτόκολλο
παράδοσης που συντάχθηκε στο χωριό Γέφυρα στις 26 Οκτωβρίου 1912. Το
πρωτόκολλο συντάχθηκε μεταξύ του Χασάν Ταχσίν Πασά διοικητή των
Οθωμανικών στρατευμάτων και των πληρεξουσίων του Διαδόχου Κωσταντίνου
που ήταν ο συνταγματάρχης Σοφοκλής Δούσμανης και ο Λοχαγός Ιωάννης
Μεταξάς. Το πρωτόκολλο παράδοσης προέβλεπε τον αφοπλισμό του Τουρκικού
στρατού αλλά και την παράδοση όλου του στρατιωτικού υλικού τους στους
Έλληνες. Το όνειρο αιώνων έμελλε σε λίγες ώρες να πραγματοποιηθεί με την
είσοδο του Ελληνικού στρατού στην πόλη, αν και η Ελληνική επιτυχία
επισκιαζόταν από την παρουσία ισχυρών Βουλγαρικών στρατιωτικών
αποσπασμάτων στις παρυφές της πόλης. Η συμπεριφορά των Βούλγαρων
φανέρωνε την πρόθεση τους να αμφισβητήσουν το Ελληνικό μέλλον της πόλης.
Το ξημέρωμα της 27ης Οκτωβρίου έβρισκε τα Ελληνικά στρατεύματα
πλασαρισμένα στους αγρούς γύρω από την πόλη. Σύμφωνα με το αυτόπτη
μάρτυρα δημοσιογράφο Crauford Price, οι Έλληνες στρατιώτες βρίσκονταν σε
εξαιρετική κατάσταση με υψηλό ηθικό εύθυμοι και ζωηροί. Ήταν όλοι καλώς
ενδεδυμένοι, ενυπόδητοι και εφοδιασμένοι, κάθονταν οκλαδόν και
απολάμβαναν τα ωμά λάχανα που είχαν αποσπάσει από τους λαχανόκηπους της
περιοχής. Οι σκηνές τους ήταν καθαρές, τακτοποιημένες, τοποθετημένες με
τάξη και δημιουργούσαν ένα χακί εντυπωσιακό φόντο, ενώ τον πρόχειρο
Ελληνικό καταυλισμό στεφάνωναν τα κανόνια του Ελληνικού πυροβολικού. Η
τάξη και η πειθαρχία φανερωνόταν σε κάθε ενέργεια οποιασδήποτε Ελληνικής
μονάδας.
H είσοδος του Βασιλέως Γεωργίου Α΄ στην Θεσσαλονίκη
Το μονοπάτι της αιώνιας δόξας των Ελληνικών όπλων δεν ήτα παρά ένας
λασπερός χωματόδρομος, ένας από τους πολλούς του εμβρυώδους οδικού
δικτύου της Οθωμανικής Μακεδονίας. Πλήθη κόσμου συνωστίζονταν και από
τις δύο πλευρές του δρόμου κρατώντας Ελληνικές σημαίες, ώστε να
αποθεώσουν τους νικητές. Όταν τα πρώτα ευζωνικά αποσπάσματα έκαναν την
εμφάνιση τους στους δρόμους της πόλης ο ενθουσιασμός όλων έφτασε στο
κατακόρυφο. Οι εξώστες των σπιτιών είχαν Ελληνικές σημαίες, ενώ κοπέλες
έραναν με ρόδα τους Έλληνες στρατιώτες. Η παρουσία του κόσμου ήταν τόσο
πυκνή, ώστε πολύ σύντομα τα Ελληνικά αποσπάσματα δεν είχαν χώρο να
προχωρήσουν ούτε σε μια και μόνη γραμμή!
Ακολούθησε η Ιστορική στιγμή της ύψωσης της Ελληνικής σημαίας στο
κυβερνείο που έγινε από τον Ίωνα Δραγούμη και συμβόλιζε γλαφυρά την
Ελληνική κυριαρχία στην πόλη. Η μέθη της ημέρας για τους Έλληνες της
πόλης ήταν απερίγραπτη. Οι περισσότεροι από αυτούς έβγαζαν τα κόκκινα
φέσια τους και τα κομμάτιαζαν, ενώ το ίδιο έκαναν και για τα φέσια
αλλοεθνών συμπολιτών τους που κοιτούσαν αμήχανα το σκηνικό. Στα καφενεία
ο ενθουσιασμός για τον Ελληνικό στρατό ήταν επίσης μεγάλος. Όλοι
διάβαζαν με μανία τις λεπτομέρειες για την παράδοση της πόλης που
φιλοξενούσαν οι Ελληνικές εφημερίδες, ενώ αν κάποιος Έλληνας αξιωματικός
εμφανιζόταν σε κάποιο καφενείο ο ενθουσιασμός των θαμώνων έφτανε στο
κατακόρυφο και ξεσπούσαν σε ζητωκραυγές. Σύμφωνα πάντα με τον Crauford
Price, η είσοδος του Ελληνικού στρατού στην Θεσσαλονίκη, έμοιαζε με την
επιστροφή του στην Αθήνα μετά από μια επιτυχημένη εκστρατεία και έμοιαζε
απίστευτο πως η είσοδος του Ελληνικού στρατού πανηγυριζόταν τόσο έντονα
σε μια πόλη που λίγες ημέρες πριν ήταν ακόμη Τουρκική. Αλλά δεν ήταν.
Ήταν απλώς ο εορτασμός της απελευθέρωσης του Ελληνικού πληθυσμού από την
δουλεία της Τουρκικής διοίκησης...
Αναμφίβολα τον Ελληνικό θρίαμβο επισκίαζε η είσοδος Βουλγαρικών
στρατευμάτων στην πόλη υπό το πρόσχημα της "ξεκούρασης" τους, αλλά
προφανέστατα σε μια προσπάθεια να δημιουργηθεί ζήτημα συγκυριαρχίας στην
πόλη. Η παρουσία των Βουλγάρων στην πόλη ήταν μια συνεχή εστία εντάσεων
και παρεξηγήσεων και αποτελούσε μια σαφή προειδοποίηση για τις
εξελίξεις που θα ακολουθούσαν το προσεχές διάστημα...
Το ΕΘΝΟΣ σχηματιζεται απο δυο βασικους παραγοντες,την ΦΥΛΗ και την ΣΥΝΕΙΔΗΣΗ.Λεγοντας <φυλη>,εννοουμε την<καταγωγη>-οτι πρεπει δηλ.τα ατομα του Εθνους να εχουν κοινη καταγωγη.Δεν αρκει να εχουν αυτα<συνειδηση>συνειδηση>καταγωγη>φυλη> περι κοινης καταγωγης.Δεν αρκει δηλ.να πιστευουν στην κοινη τους καταγωγη,αλλα να εχουν πραγματι κοινη καταγωγη.Διοτι ΜΟΝΟΝ η κοινη καταγωγη-η κοινη<φυλετικη υπαγωγη>-συνεπαγεται ΚΟΙΝΟΥΣ κληρονομικους χαρακτηρες,αρα κοινα πνευματικα στοιχεια.Οταν υπαρχει κοινη καταγωγη,τοτε υπαρχουν κατα το μαλλον η ηττον κοινη γλωσσα,κοινος πολιτισμος,κοινη θρησκεια,κοινα ηθη,κοινη ιστορια.Αυτα τα δευτερογενη στοιχεια δεν αποτελουν,το καθενα ξεχωριστα,απαραιτητο στοιχειο συγκροτησεως Εθνους.Εν τουτοις ολα αυτα,οταν συνυπαρχουν,συντελουν στην συνοχη της κοινοτητος,στην δημιουργια δηλ.ΕΝΙΑΙΑΣ ΣΥΝΕΙΔΗΣΕΩΣ-του δευτερου παραγοντος συγκροτησεως του ΕΘΝΟΥΣ.ΕΘΝΟΣ ειναι επομενως ο ομοειδης φυλετικως λαος,που εχει συνειδηση της υπαρξεως του.φυλετικη> ''Η ΚΑΤΑΓΩΓΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ'' ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΣ
Η ΣΗΜΑΙΑ ΜΑΣ
Αυτή η σημαία στα μάτια τα δικά μας συμβολίζει τους Αγώνες όσων πολέμησαν, εργάστηκαν,θυσιάστηκαν, δολοφονήθηκαν, σκοτώθηκαν και έζησαν με πρώτιστες αξίες εκείνες της Ελευθερίας, της Δικαιοσύνης και της Πατρίδας. Αυτούς που έβαλαν το δικό τους λιθαράκι στην αιώνιο πανύψηλο φρούριο του Ελληνικού Πολιτισμού. Δεν είναι ικανή καμία βουλή, κανένα κράτος και κανένας πολιτικός ή κεφάλαιο να την ξεφτιλίζει και να την ξεπουλάει καθημερινά. Οι δειλοί τη βλέπουν με φόβο. Οι προδότες σαν πανί. Οι αστοί σαν ύφασμα. Οι άνανδροι την καίνε. Μα εμείς τη βλέπουμε σαν τη Μάνα που καρτερεί να μας δεί να εκπληρώνουμε τα όνειρα μας. Τα δικά μας,τα δικά της, του Γένους.
ΛΟΓΙΑ ΙΩΝΟΣ ΔΡΑΓΟΥΜΗ
"Από στενός πατριώτης, γίνομαι εθνικιστής, με τη συνείδηση του έθνους μου και όλων των άλλων εθνών, γιατί οι διαφορές των εθνών πάντα θα υπάρχουν, και έχω τη συνείδησή τους και χαίρομαι που υπάρχουν αυτές οι διαφορές, που με τις αντιθέσεις τους, με τις αντιλήψεις τους, υψώνουν την ανθρώπινη συνείδηση και ενέργεια. Από άτομο γίνομαι άνθρωπος." (ΙΩΝ ΔΡΑΓΟΥΜΗΣ. ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ 18-3-1919)
ΕΘΝΙΚΟ ΠΕΙΣΜΑ
''Δεν θελω να πεθανει το Εθνος μου,το Εθνος αυτο, που τοσα εκαμε στην ζωη του, το εξυπνο,το τοσο ανθρωπινο. Για να το φυλαξω απο τον θανατο πρεπει τωρα να το καμω πεισματαρικο στην ΕΘΝΙΚΗ ΠΙΣΤΗ,στον ΕΘΝΙΣΜΟ, ας ειναι και υπερβολικο το αισθημα που θελω να δωσω στους Ελληνες. Μονον ετσι θα ζησει το ΕΘΝΟΣ.''
''Σε οποιους με κατηγορουν η με περιγελουν, γιατι τους κεντρω το Εθνικο τους αισθημα και τους μιλω αποκλειστικα,θα λεγω:Λοιπον θελετε να πεθανει το Εθνος σας;Αν το θελετε,πεστε το καθαρα,μην κρυβοσαστε''
κατά την συζήτησιν των ανθρωπίνων πραγμάτων το επιχείρημα του δικαίου αξίαν έχει, όπου ίση υπάρχει δύναμις προς επιβολήν αυτού, ότι όμως ο ισχυρός επιβάλλει ό,τι του επιτρέπει η δύναμίς του και ο ασθενής παραχωρεί ό,τι του επιβάλλει η αδυναμία του"
ΘΟΥΚΥΔΙΔΟΥ ΙΣΤΟΡΙΑΙ Ε89
Μετάφραση Ελ. Βενιζέλου
28η ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 1940 - ΔΙΑΓΓΕΛΜΑ Ι. ΜΕΤΑΞΑ
“Η στιγμή επέστη που θα αγωνισθώμεν διά την ανεξαρτησίαν της Ελλάδος, την ακεραιότητα και την τιμήν της. Μολονότι ετηρήσαμεν την πλέον αυστηράν ουδετερότητα και ίσην προς όλους, η Ιταλία μη αναγνωρίζουσα εις ημάς να ζήσωμεν ως ελεύθεροι Έλληνες, μου εζήτησε σήμερον την 3ην πρωινήν ώραν την παράδοσιν τμημάτων του Εθνικού εδάφους κατά την ιδίαν αυτής βούλησιν και ότι προς κατάληψιν αυτών η κίνησις των στρατευμάτων της θα ήρχιζε την 6ην πρωινήν. Απήντησα εις τον Ιταλόν Πρεσβευτήν ότι θεωρώ και το αίτημα αυτό καθ’ εαυτό και τον τρόπον με τον οποίον γίνεται τούτο ως κήρυξιν πολέμου της Ιταλίας κατά της Ελλάδος. Έλληνες Τώρα θα αποδείξωμεν εάν πράγματι είμεθα άξιοι των προγόνων μας και της ελευθερίας την οποίαν μας εξησφάλισαν οι προπάτορές μας. Όλον το Έθνος θα εγερθή σύσσωμον. Αγωνισθήτε διά την Πατρίδα, τας γυναίκας, τα παιδιά μας και τας ιεράς μας παραδόσεις. Νυν υπέρ πάντων ο αγών.
Η ΕΞΟΝΤΩΣΗ ΕΝΟΣ ΕΘΝΟΥΣ
Το πρώτο βήμα για να εξοντώσεις ένα έθνος είναι να διαγράψεις τη μνήμη του. Να καταστρέψεις τα βιβλία του, την κουλτούρα του, την ιστορία του. Μετά να βάλεις κάποιον να γράψει νέα βιβλία, να κατασκευάσει μια νέα παιδεία, να επινοήσει μια νέα ιστορία. Δεν θα χρειαστεί πολύς καιρός για να αρχίσει αυτό το έθνος να ξεχνά ποιο είναι και ποιο ήταν. Ο υπόλοιπος κόσμος γύρω του θα το ξεχάσει ακόμα πιο γρήγορα.
Μ. Κούντερα
Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ ΣΕ 10 ΛΕΠΤΑ
ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΠΕΛΑΣΓΟΣ: 26 ΧΡΟΝΙΑ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗΣ ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑΣ ΣΤΗΝ ΔΙΑΧΡΟΝΙΚΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου