Σάββατο 16 Νοεμβρίου 2024

Η 4η ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ ΧΩΡΙΣ ΙΔΕΟΛΟΓΙΚΕΣ ΠΑΡΩΠΙΔΕΣ

Από το περιοδικό Ένζυμο

Ἡ ἀξία ἑνὸς καθεστῶτος δὲν ἀποτιμᾶται οὔτε ἀπὸ τὶς ἐξωπραγματικὲς ἀπαιτήσεις τοῦ ἰδεολογικοῦ δογματισμοῦ οὔτε ἀπὸ τὰ μανιχαϊστικὰ κριτήρια τοῦ παραταξιακοῦ φανατισμοῦ ἀλλὰ ἀπὸ τὴν ἔμπρακτη προσφορά του στὸ ἔθνος. Ἡ πολιτική, ὄχι ὡς φιλοσοφία ἤ ὡς θεωρία, ἀλλὰ ὡς τέχνη, εἶναι ἡ τέχνη τοῦ συγκεκριμένου καὶ τοῦ ἐφικτοῦ, ποὺ ἀπαιτεῖ προνοητικότητα καὶ ἀποφασιστικότητα.

Πολιτικὴ τέχνη σημαίνει νὰ μπορεῖς νὰ προβλέπεις καὶ νὰ δύνασαι νὰ ἀνταποκριθεῖς ἀποτελεσματικὰ στὶς προκλήσεις τῶν καιρῶν, ἐπιλύοντας ἐπιτυχῶς πρὸς ὄφελος τοῦ ἔθνους πολὺ συγκεκριμένα προβλήματα μέσα στὶς πολὺ συγκεκριμένες συνθῆκες τῆς ἑκάστοτε συγκυρίας. Ἔτσι κρίνονται οἱ πολιτικοὶ ἡγέτες. Ἀπὸ τὴν δοκιμασία τῆς πράξης.

Τὴν περίοδο ποὺ ἐγκαθιδρύθηκε τὸ καθεστὼς τῆς 4ης Αὐγούστου τὸ μέγα πολιτικὸ ζητούμενο ἦταν ἡ προετοιμασία τῆς χώρας γιὰ τὴν ἀντιμετώπιση τῆς ἀπειλῆς ἑνὸς νέου πανευρωπαϊκοῦ πολέμου, στὸν ὁποῖο θὰ ἦταν ἐκ τῶν πραγμάτων ὑποχρεωμένη νὰ ἐμπλακεῖ, ἤθελε δὲν ἤθελε. Καὶ αὐτὴ ἡ προετοιμασία ἀπαιτοῦσε, ὕστερα ἀπὸ τὴν ἄκρως ταραχώδη περίοδο τοῦ ἑλληνικοῦ μεσοπολέμου, πολιτικὴ σταθερότητα, ἐσωτερικὴ εἰρήνη καὶ ἀποτελεσματικὴ ἀντιμετώπιση τοῦ ἐξωτερικοῦ ἐχθροῦ, μὲ τὴν συστηματικὴ καλλιέργεια τοῦ ἐθνικοῦ φρονήματος στὸν λαὸ καὶ τὴν στρατιωτικὴ θωράκιση τῆς χώρας.

Τὰ καθήκοντα αὐτὰ ἦταν ἀπίθανο νὰ μποροῦσε νὰ τὰ ἀναλάβει μιὰ κοινοβουλευτικὴ κυβέρνηση, μὲ δεδομένη τὴν μόνιμη πολιτικὴ κρίση ποὺ μάστιζε τὴν χώρα ἐξαιτίας τῆς παράτασης τοῦ Ἐθνικοῦ Διχασμοῦ μετὰ τὴν Μικρασιατικὴ Καταστροφή, ποὺ εἶχε ὁδηγήσει στὴν πολιτικὴ χρεοκοπία τοῦ βενιζελισμοῦ καὶ τοῦ ἀντιβενιζελισμοῦ, ποὺ κυριαρχοῦσαν στὴν πολιτικὴ σκηνὴ τοῦ τόπου ἀπὸ τὸ 1915. Ἐνδεικτικά, τὴν περίοδο 1923-1936, δηλαδὴ μέσα σὲ μόλις 13 χρόνια τὴν ἐξουσία ἀνέλαβαν 22 κυβερνήσεις καὶ ἔλαβαν χώρα 6 στρατιωτικὰ κινήματα. Πῶς θὰ ἦταν δυνατὸν νὰ ἀναληφθοῦν καὶ νὰ ἐπιλυθοῦν τὰ σοβαρὰ προβλήματα ποὺ ἀντιμετώπιζε τότε ἡ χώρα, ὅταν οἱ κυβερνήσεις ἄλλαζαν κατὰ μέσον ὅρο κάθε 7 μῆνες ἐν μέσῳ ἑνὸς γενικοῦ πολιτικοῦ κατασπαραγμοῦ;

Ἡ παρατεταμένη κρίση τοῦ βαρέως νοσοῦντος κοινοβουλευτισμοῦ εἶχε ὡς φυσικὸ ἀποτέλεσμα ἡ ἐπίλυση τοῦ πολιτικοῦ ζητήματος νὰ πραγματοποιηθεῖ μὲ τὴν κήρυξη τῆς δικτατορίας τοῦ Μεταξᾶ, τὸν ὁποῖον προηγουμένως εἶχαν περιβάλλει μὲ ἔκτακτες ὑπερεξουσίες στὴν Βουλὴ ἀμφότερες οἱ πολιτικὲς παρατάξεις.

Τὸ πολιτικὸ ζητούμενο δὲν ἦταν ἡ ἐπίλυση μίας φιλοσοφικῆς ἤ ἰδεολογικῆς διαμάχης μεταξὺ δημοκρατίας καὶ δικτατορίας, ἀλλὰ τὰ μεγάλα ἔμπρακτα καθήκοντα στὰ ὁποία καλεῖτο νὰ ἀνταποκριθεῖ ἡ ἡγεσία τῆς χώρας. Ἄλλωστε ὁ Ἀριστοτέλης, ὁ θεμελιωτὴς τῆς ἐπιστήμης τῆς πολιτικῆς, ἔκρινε τὰ πολιτεύματα ὄχι μὲ κριτήριο τὶς προσωπικές του πολιτικὲς ἀντιλήψεις, ἀλλὰ ἐπὶ τῇ βάσει τοῦ ἐὰν αὐτὰ ἐξυπηρετοῦν τὸ συμφέρον τοῦ κοινωνικοῦ συνόλου. Καὶ μέσα στὶς συνθῆκες τῆς δεκαετίας τοῦ 1930 στὴν Ἑλλάδα τὸ ἐθνικὸ συμφέρον μποροῦσε νὰ τὸ ὑπηρετήσει μονάχα ἕνα αὐταρχικὸ καθεστώς, ποὺ θὰ ἔδινε τέλος στὰ πολιτικὰ πάθη ποὺ ταλάνιζαν τὴν χώρα καὶ δίχαζαν τὸν λαὸ ἀπὸ τὸ 1915.

Ἡ μεταξικὴ δικτατορία ἀνέλαβε μὲ μεγάλη ἐπιτυχία τὸ καθῆκον τῆς πολεμικῆς προετοιμασίας τῆς χώρας, ποὺ ὁδήγησε στὴν νίκη τοῦ 1940 καὶ στὴν δόξα τοῦ 1941, ὑποτάσσοντας τὰ πάντα στὴν ἀπόκρουση τῆς ἐξωτερικῆς ἀπειλῆς εἴτε μὲ τὴν μορφὴ μιᾶς ἐνδεχόμενης βουλγαρικῆς ἐπίθεσης εἴτε μιᾶς γενικευμένης εὐρωπαϊκῆς σύρραξης, ποὺ ἀσφαλῶς δὲν θὰ ἄφηνε διόλου ἀνεπηρέαστη τὴν περιοχή μας.

Τὴν ἔκρηξη τοῦ Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου ὁ Μεταξᾶς τὴν εἶχε προβλέψει προτοῦ κἄν ἀναλάβει τὴν ἡγεσία τῆς χώρας. Ἐνδεικτικὰ σὲ τοποθέτησή του τὸν Φθινόπωρο τοῦ 1936 ἀναφέρει τὰ ἐξῆς:

«Προβλέπω πόλεμο μεταξὺ Ἀγγλικοῦ καὶ Γερμανικοῦ συγκροτήματος. Πόλεμον πολὺ χειρότερον ἀπὸ τὸν προηγούμενον. Εἰς τὸν πόλεμον αὐτὸν θὰ κάνω ὅ,τι μπορῶ διὰ νὰ μὴν ἐμπλακεῖ ἡ Ἑλλάς, ἀλλὰ τοῦτο δυστυχῶς θὰ εἶναι ἀδύνατον. Καὶ ἐπαναλαμβάνω καὶ πάλιν αὐτὸ πρὸ παντὸς νὰ μὴν ἐξέλθει τῆς αἰθούσης ταύτης, εἶναι περιττὸν νὰ σᾶς εἴπω ὅτι ἡ θέσις μας στὴν σύρραξιν αὐτὴν θὰ εἶναι παρὰ τὸ πλευρὸν τῆς Ἀγγλίας».

(Τοποθέτηση τοῦ Ἰωάννη Μεταξᾶ τὸ Φθινόπωρο τοῦ 1936 στὸ Ἀνώτατο Ναυτικὸ Συμβούλιο, στὸ ὁποῖο προήδρευσε ὡς ὑπουργὸς τῶν Ναυτικῶν. Πηγή: Ἐπαμεινώνδας Καββαδίας, «Ὁ Ναυτικὸς Πόλεμος τοῦ 1940», Ἀθῆναι, ἐκδόσεις Πυρσός, 1950, σ. 104).

Σὲ αὐτὸ τὸ πλαίσιο ἐντάσσεται καὶ ἡ κοινωνικὴ πολιτικὴ τοῦ καθεστῶτος, μὲ τὴν ρύθμιση τῶν ἀγροτικῶν χρεῶν, τὴν ὁλοκλήρωση τῆς ἀγροτικῆς μεταρρύθμισης, τὴν καθιέρωση τῶν συλλογικῶν συμβάσεων, τῆς ὑποχρεωτικῆς διαιτησίας καὶ τὴν παροχὴ τῆς κοινωνικῆς ἀσφάλισης μὲ τὴν δημιουργία τοῦ ΙΚΑ τὸ 1937.

Ὅμως, ἡ βασικὴ προτεραιότητα τοῦ Μεταξᾶ ἦταν ἡ συστηματικὴ -ἠθικὴ καὶ ὑλικὴ προετοιμασία- γιὰ τὸν ἐπικείμενο πόλεμο.

Ὕστερα ἀπὸ δεκαετίες πολιτικοῦ διχασμοῦ, μὲ τὴν ἐπιβολὴ μιᾶς σιδηρᾶς πολιτικῆς σταθερότητας, τονώθηκε τὸ ἐθνικὸ φρόνημα καὶ καλλιεργήθηκε τὸ πνεῦμα τῆς ἐθνικῆς ἑνότητας -στοιχεῖα ἐντελῶς ἀπαραίτητα γιὰ τὴν πολεμικὴ προπαρασκευή.

Ἡ μεγάλη καινοτομία τοῦ καθεστῶτος ἦταν ἐδῶ ἡ ὀργάνωση τῆς νεολαίας (φαινόμενο πρωτόγνωρο γιὰ τὶς συνθῆκες τῆς ἐποχῆς) μὲ τὴν δημιουργία τῆς ΕΟΝ, ποὺ ἀγκάλιασε ἐκατοντάδες χιλιάδες νέους καὶ νέες, τοὺς κινητοποίησε θέτοντάς τους στὴν πρωτοπορία τοῦ ἔθνους καὶ τοὺς ἐμφύσησε τὰ πατριωτικὰ ἰδεώδη.

Ἡ εἰρωνεία τῆς ἱστορίας εἶναι ὅτι τὴν ἐθνικὴ διαπαιδαγώγηση καὶ τὸ πνεῦμα ἰσότητας καὶ ἀνεξαρτησίας τῆς νεολαίας ποὺ καλλιέργησε ἡ ΕΟΝ τὸ καρπώθηκε τὴν περίοδο τῆς Κατοχῆς τὸ ΚΚΕ μέσω τοῦ ΕΑΜ, κάνοντας τὸ τελευταῖο νὰ φαντάζει σὰν ἡ φυσιολογικὴ συνέχεια τῆς ΕΟΝ. Δὲν εἶναι ἄλλωστε διόλου τυχαῖο ποὺ ἡ νεολαία τοῦ ΕΑΜ πῆρε τὴν ὀνομασία ΕΠΟΝ.

Σὲ ὑλικὸ ἐπίπεδο τὸ καθεστὼς δημιούργησε ἐντυπωσιακὲς στρατιωτικὲς ὑποδομές, προέβη σὲ μεγάλες ἀγορὲς πολεμικοῦ ὑλικοῦ, πραγματοποίησε τὴν συστηματικὴ ἐκγύμναση τοῦ στρατοῦ, μερίμνησε γιὰ τὴν κινητοποίηση τοῦ γενικοῦ πληθυσμοῦ καὶ προετοίμασε τὴν οἰκονομία τῆς χώρας γιὰ νὰ ἀνταποκριθεῖ σὲ περίπτωση πολέμου.

Τέλος, στὸ ἐπίπεδο τῆς ἐξωτερικῆς πολιτικῆς ὁ Μεταξᾶς κινήθηκε μὲ εὐελιξία, ὡριμότητα καὶ ρεαλισμό, προσπαθώντας νὰ ἐκμεταλλευθεῖ τὰ ὅποια περιθώρια ποὺ θὰ μποροῦσαν νὰ κρατήσουν τὴν χώρα ἔξω ἀπὸ τὸν πόλεμο, χωρὶς ὡστόσο νὰ διατηρεῖ αὐταπάτες, μένοντας σταθερὰ προσηλωμένος στὸν στρατηγικὸ συμμαχικὸ προσανατολισμὸ τῆς χώρας.

Ὁ Μεταξᾶς τοῦ 1936-40 ἦταν ἕνας ὥριμος πολιτικὸς ἡγέτης ποὺ εἶχε μάθει ἀπὸ τὰ λάθη τοῦ παρελθόντος τῆς περιόδου τοῦ Ἐθνικοῦ Διχασμοῦ καὶ εἶχε ἀποβάλλει τὶς γερμανόφιλες προκαταλήψεις του. Δὲν ἦταν πιὰ ὁ θερμοκέφαλος τοῦ κινήματος τῶν Ἐπιστράτων. Σὲ ἀντίθεση μὲ τὴν περίοδο τοῦ Ἐθνικοῦ Διχασμοῦ εἶχε πλήρη συνείδηση τῆς νίκης τῶν ναυτικῶν δυνάμεων στὸν ἐπικείμενο πόλεμο καὶ ἀρνήθηκε κάθε σκέψη γιὰ προσχώρηση (ἔστω καὶ «οὐδετερόφιλη») στὸ στρατόπεδο τοῦ Ἄξονα, ποὺ θὰ σήμανε τὸν ἐθνικὸ ἀκρωτηριασμὸ τῆς Ἑλλάδας (ὅπως σήμαινε καὶ στὸν Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο στὴν περίπτωση τῶν Κεντρικῶν Δυνάμεων).

Ὁ Μεταξᾶς εἶχε γίνει, τρόπον τινά «βενιζελικός», ἀκολουθώντας τὴν στρατηγικὴ τοῦ Βενιζέλου στὸν Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο. Αὐτὸ εἶχε τὴν εὐκαιρία νὰ τὸ ξεκαθαρίσει μιλώντας ἔξω ἀπ’ τὰ δόντια στὶς 30 Ὀκτωβρίου τοῦ 1940 σὲ ὁμιλία του πρὸς τοὺς συντάκτες τῶν ἐφημερίδων:

«Λοιπόν, ἀκοῦστε γιὰ νὰ συνεννοηθοῦμε. Ἐγώ, κύριοι, ὅπως ἐπαρκῶς σᾶς ἐξήγησα, ἐτήρησα μέχρι σήμερον τὴν πολιτικὴν τοῦ ἀειμνήστου Βασιλέως Κωνσταντίνου, δηλαδὴ τὴν πολιτικὴν τῆς αὐστηρᾶς οὐδετερότητος. Ἔκανα τὸ πᾶν διὰ νὰ κρατήσω τὴν Ἑλλάδα μακρὰν τῆς συγκρούσεως τῶν μεγάλων κολοσσῶν. Ἤδη, μετὰ τὴν ἄδικον ἐπίθεσιν τῆς Ἰταλίας, ἡ πολιτικὴ τὴν ὁποίαν ἀκολουθῶ εἶναι ἡ πολιτικὴ τοῦ ἀειμνήστου Βενιζέλου. Διότι εἶναι ἡ πολιτικὴ τοῦ συνταυτισμοῦ τῆς Ἑλλάδος μὲ τὴν τύχην τῆς Δυνάμεως, διὰ τὴν ὁποίαν ἡ θάλασσα εἶναι ἀνέκαθεν, ὅπως εἶναι καὶ διὰ τὴν Ἑλλάδα, ὄχι τὸ ἐμπόδιον ποὺ χωρίζει, ἀλλὰ ἡ ὑγρὰ λεωφόρος ποὺ συνδέει… Διὰ τὴν Ἑλλάδα ἡ Ἀγγλία εἶναι φυσικὴ φίλη καὶ ἐπανειλημμένως ἐδείχθη προστάτρια, ἐνίοτε δὲ ἡ μόνη προστάτρια».

Τὸ πόσο εἰλικρινὰ κατάλαβε ὁ Μεταξᾶς τὰ λάθη τοῦ Ἐθνικοῦ Διχασμοῦ καταφαίνεται ἐπίσης καὶ ἀπὸ τὸ προσωπικό του ἡμερολόγιο. Λίγο προτοῦ πεθάνει, στὶς 5 Ἰανουαρίου 1941 γράφει χαρακτηριστικὰ τὰ ἐξῆς:

«Θὰ μᾶς συγχωρήση ὁ Θεὸς τὸ ἔγκλημα τοῦ 1915; Φταῖμε ὅλοι! Καὶ ὁ Βενιζέλος ἀκόμα! Τώρα αἰσθάνομαι πόσο ἔφταιξα!».

Οἱ προσωπικότητες ἔχουν τὸ θάρρος νὰ ἀλλάζουν γνώμη μὲ κριτήριο τὸ ἐθνικὸ ὄφελος.

Οἱ ὀπαδοὶ μποροῦν νὰ ἀλλάζουν μονάχα τὴν ἄλλη μεριὰ τῆς κασέτας τους μέ «ἀλάνθαστο ὀδηγό» τὶς ἰδεολογικές τους παρωπίδες καὶ τοὺς παραταξιακούς τους φανατισμούς.

 

ΕΛΛΗΝΙΚΩΣ ΔΙΕΞΕΡΧΟΜΑΙ - ΤΟ ΕΝΖΥΜΟ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΤΙ ΕΣΤΙ ΕΘΝΟΣ

Το ΕΘΝΟΣ σχηματιζεται απο δυο βασικους παραγοντες,την ΦΥΛΗ και την ΣΥΝΕΙΔΗΣΗ.Λεγοντας <φυλη>,εννοουμε την<καταγωγη>-οτι πρεπει δηλ.τα ατομα του Εθνους να εχουν κοινη καταγωγη.Δεν αρκει να εχουν αυτα<συνειδηση>
περι κοινης καταγωγης.Δεν αρκει δηλ.να πιστευουν στην κοινη τους καταγωγη,αλλα να εχουν πραγματι κοινη καταγωγη.Διοτι ΜΟΝΟΝ η κοινη καταγωγη-η κοινη<φυλετικη υπαγωγη>-συνεπαγεται ΚΟΙΝΟΥΣ κληρονομικους χαρακτηρες,αρα κοινα πνευματικα στοιχεια.Οταν υπαρχει κοινη καταγωγη,τοτε υπαρχουν κατα το μαλλον η ηττον κοινη γλωσσα,κοινος πολιτισμος,κοινη θρησκεια,κοινα ηθη,κοινη ιστορια.Αυτα τα δευτερογενη στοιχεια δεν αποτελουν,το καθενα ξεχωριστα,απαραιτητο στοιχειο συγκροτησεως Εθνους.Εν τουτοις ολα αυτα,οταν συνυπαρχουν,συντελουν στην συνοχη της κοινοτητος,στην δημιουργια δηλ.ΕΝΙΑΙΑΣ ΣΥΝΕΙΔΗΣΕΩΣ-του δευτερου παραγοντος συγκροτησεως του ΕΘΝΟΥΣ.ΕΘΝΟΣ ειναι επομενως ο ομοειδης φυλετικως λαος,που εχει συνειδηση της υπαρξεως του.
''Η ΚΑΤΑΓΩΓΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ''

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΣ

Η ΣΗΜΑΙΑ ΜΑΣ

Αυτή η σημαία στα μάτια τα δικά μας συμβολίζει τους Αγώνες όσων πολέμησαν, εργάστηκαν,θυσιάστηκαν, δολοφονήθηκαν, σκοτώθηκαν και έζησαν με πρώτιστες αξίες εκείνες της Ελευθερίας, της Δικαιοσύνης και της Πατρίδας. Αυτούς που έβαλαν το δικό τους λιθαράκι στην αιώνιο πανύψηλο φρούριο του Ελληνικού Πολιτισμού. Δεν είναι ικανή καμία βουλή, κανένα κράτος και κανένας πολιτικός ή κεφάλαιο να την ξεφτιλίζει και να την ξεπουλάει καθημερινά. Οι δειλοί τη βλέπουν με φόβο. Οι προδότες σαν πανί. Οι αστοί σαν ύφασμα. Οι άνανδροι την καίνε. Μα εμείς τη βλέπουμε σαν τη Μάνα που καρτερεί να μας δεί να εκπληρώνουμε τα όνειρα μας. Τα δικά μας,τα δικά της, του Γένους.

ΛΟΓΙΑ ΙΩΝΟΣ ΔΡΑΓΟΥΜΗ




















"Από στενός πατριώτης, γίνομαι εθνικιστής, με τη συνείδηση του έθνους μου και όλων των άλλων εθνών, γιατί οι διαφορές των εθνών πάντα θα υπάρχουν, και έχω τη συνείδησή τους και χαίρομαι που υπάρχουν αυτές οι διαφορές, που με τις αντιθέσεις τους, με τις αντιλήψεις τους, υψώνουν την ανθρώπινη συνείδηση και ενέργεια. Από άτομο γίνομαι άνθρωπος." (ΙΩΝ ΔΡΑΓΟΥΜΗΣ. ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ 18-3-1919)

ΕΘΝΙΚΟ ΠΕΙΣΜΑ

ΙΩΝ ΔΡΑΓΟΥΜΗΣ

''Δεν θελω να πεθανει το Εθνος μου,το Εθνος αυτο, που τοσα εκαμε στην ζωη του, το εξυπνο,το τοσο ανθρωπινο. Για να το φυλαξω απο τον θανατο πρεπει τωρα να το καμω πεισματαρικο στην ΕΘΝΙΚΗ ΠΙΣΤΗ,στον ΕΘΝΙΣΜΟ, ας ειναι και υπερβολικο το αισθημα που θελω να δωσω στους Ελληνες. Μονον ετσι θα ζησει το ΕΘΝΟΣ.''

''Σε οποιους με κατηγορουν η με περιγελουν, γιατι τους κεντρω το Εθνικο τους αισθημα και τους μιλω αποκλειστικα,θα λεγω:Λοιπον θελετε να πεθανει το Εθνος σας;Αν το θελετε,πεστε το καθαρα,μην κρυβοσαστε''

ΙΩΝ ΔΡΑΓΟΥΜΗΣ

Η ΡΗΣΗ ΠΟΥ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΞΕΧΝΑΜΕ



πισταμνους πρς εδτας τι δκαια μν ν τ
νθρωπείῳ λγ π τς σης νγκης κρνεται, δυνατ δ
ο
προχοντες πρσσουσι κα ο σθενες ξυγχωροσιν.

κατά την συζήτησιν των ανθρωπίνων πραγμάτων το επιχείρημα του δικαίου αξίαν έχει, όπου ίση υπάρχει δύναμις προς επιβολήν αυτού, ότι όμως ο ισχυρός επιβάλλει ό,τι του επιτρέπει η δύναμίς του και ο ασθενής παραχωρεί ό,τι του επιβάλλει η αδυναμία του"

ΘΟΥΚΥΔΙΔΟΥ ΙΣΤΟΡΙΑΙ Ε89

Μετάφραση Ελ. Βενιζέλου


28η ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 1940 - ΔΙΑΓΓΕΛΜΑ Ι. ΜΕΤΑΞΑ

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEi9AYAjQboFh1_5M3bFMvoiwdv6qY5bDyiuBuwvPV3Yjtp1ZG3BAXNnY5CWdpxeWu7FvNRIyWEpe_RHBqBZHx93XDCYKW4LJe3j_4jgmwduvaKGVqaTsCSNu7bWjJSewd6rxVoBPh5kloo/s400/%CE%99%CE%A9%CE%91%CE%9D%CE%9D%CE%97%CE%A3+%CE%9C%CE%95%CE%A4%CE%91%CE%9E%CE%91%CE%A3.jpg

“Η στιγμή επέστη που θα αγωνισθώμεν διά την ανεξαρτησίαν της Ελλάδος, την ακεραιότητα και την τιμήν της.
Μολονότι ετηρήσαμεν την πλέον αυστηράν ουδετερότητα και ίσην προς όλους, η Ιταλία μη αναγνωρίζουσα εις ημάς να ζήσωμεν ως ελεύθεροι Έλληνες, μου εζήτησε σήμερον την 3ην πρωινήν ώραν την παράδοσιν τμημάτων του Εθνικού εδάφους κατά την ιδίαν αυτής βούλησιν και ότι προς κατάληψιν αυτών η κίνησις των στρατευμάτων της θα ήρχιζε την 6ην πρωινήν. Απήντησα εις τον Ιταλόν Πρεσβευτήν ότι θεωρώ και το αίτημα αυτό καθ’ εαυτό και τον τρόπον με τον οποίον γίνεται τούτο ως κήρυξιν πολέμου της Ιταλίας κατά της Ελλάδος.
Έλληνες
Τώρα θα αποδείξωμεν εάν πράγματι είμεθα άξιοι των προγόνων μας και της ελευθερίας την οποίαν μας εξησφάλισαν οι προπάτορές μας. Όλον το Έθνος θα εγερθή σύσσωμον. Αγωνισθήτε διά την Πατρίδα, τας γυναίκας, τα παιδιά μας και τας ιεράς μας παραδόσεις. Νυν υπέρ πάντων ο αγών.


Η ΕΞΟΝΤΩΣΗ ΕΝΟΣ ΕΘΝΟΥΣ

Το πρώτο βήμα για να εξοντώσεις ένα έθνος
είναι να διαγράψεις τη μνήμη του.
Να καταστρέψεις τα βιβλία του,
την κουλτούρα του, την ιστορία του.
Μετά να βάλεις κάποιον να γράψει νέα βιβλία,
να κατασκευάσει μια νέα παιδεία,
να επινοήσει μια νέα ιστορία.
Δεν θα χρειαστεί πολύς καιρός
για να αρχίσει αυτό το έθνος
να ξεχνά ποιο είναι και ποιο ήταν.
Ο υπόλοιπος κόσμος γύρω του
θα το ξεχάσει ακόμα πιο γρήγορα.


Μ. Κούντερα

Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ ΣΕ 10 ΛΕΠΤΑ

ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΠΕΛΑΣΓΟΣ: 26 ΧΡΟΝΙΑ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗΣ ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑΣ ΣΤΗΝ ΔΙΑΧΡΟΝΙΚΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ.

free counters