Δευτέρα 8 Δεκεμβρίου 2025

ΣΧΟΛΙΑΖΟΝΤΑΣ ΚΑΙ ΕΡΜΗΝΕΥΟΝΤΑΣ - ΠΕΡΙ ΙΣΟΚΡΑΤΟΥΣ (Α’)


Γράφει ο Βαθυκύανος Γλαυκῶψ 

Ο Ισοκράτης (436-338 π.Χ.), ρήτωρ και συγγραφεύς ρητορικών λόγων συγκαταλέγεται στους βασικότερους εκπροσώπους της Ιδέας του Πανελληνισμού, μιας ιδέας με σαφή ψήγματα του εθνικισμού. Ο Ισοκράτης, αρχικά μέσω των συντοπιτών του Αθηναίων και ύστερα γράφοντας σε ηγεμόνες και βασιλείς ελληνικών κρατών, προς παραίνεση για συσπείρωση όλων των Ελλήνων γίνεται ο κύριος στοχαστής στη Πανελλήνιας ιδέας. Σε αυτήν την σειρά θα μελετήσουμε αποσπάσματα διαφόρων του κειμένων αναλύοντας την συλλογιστική του γύρω από την ιδέα αυτήν και σε σχέση του Πανελληνισμού με το εθνικισμό, που αναδύεται από έργα του.

Αρχικά, το νήμα  της ιστορίας θα επικεντρωθεί στην Μακεδονία καθώς αποτελεί το κυριότερο παράδειγμα της παραινέσεώς του προς τον εθνικό σκοπό. Ήδη ο Φίλιππος θα δραστηριοποιηθεί στα πολιτικά πράγματα από το 359 π.Χ.. Αρχικά θα νικήσει τους Ιλλυριούς, καταλάβει όλη την Χαλκιδική, καταστρέφοντας την Όλυνθο, και ύστερα θα κατακτήσει την Θράκη την Παιωνία και την Θεσσαλία[1]. Κύριο κείμενο που θα μας απασχολήσει, είναι ο λόγος προς Φίλιππον. Η εκφώνηση αυτού φαίνεται να έλαβε χώρα περί το 346 π.Χ. με την ηλικία του ρήτορος υπερβαίνει τα 90.

Στην ομιλία του Προς Φίλιππον στηρίζει τις ελπίδες του στον Έλληνα βασιλέα, οραματιζόμενος μία ελληνική συσπείρωση, αποσκοπούσα στην απελευθέρωση των πόλεων της Μικράς Ασίας. Η αλυτρωτική του διάθεση, απορρέει από την συμβουλή του Ισοκράτους προς τον Φίλιππο, δηλονότι η εγκαθίδρυση νέων κώμων μεταφέροντας Έλληνες αποίκους προκειμένου να πυκνώσουν το ελληνικό στοιχείο ακόμα περισσότερο και να αποτελέσουν σύνορα της Ελλάδος οι περιοχές από την Σινώπη και ως Κιλικία. Οι υπόλοιπες περσικές περιοχές εάν εδύνατο κατά τον Ισοκράτη να τις καταλάβει, θα ετίθοντο υπό Ελληνικό έλεγχο.

«ὅπου δ’ Ἰάσων λόγῳ μόνον χρησάμενος οὕτως αὑτὸν ηὔξησεν, ποίαν τινὰ χρὴ προσδοκᾶν περὶ σοῦ γνώμην αὐτοὺς ἕξειν, ἢν ἔργῳ ταῦτα πράξῃς, καὶ μάλιστα μὲν πειραθῇς ὅλην τὴν βασιλείαν ἑλεῖν, εἰ δὲ μή, χώραν ὅτι πλείστην ἀφορίσασθαι καὶ διαλαβεῖν τὴν Ἀσίαν, ὡς λέγουσί τινες, ἀπὸ Κιλικίας μέχρι Σινώπης, πρὸς δὲ τούτοις κτίσαι πόλεις ἐπὶ τούτῳ τῷ τόπῳ, καὶ κατοικίσαι τοὺς νῦν πλανωμένους δι’ ἔνδειαν τῶν καθ’ ἡμέραν καὶ λυμαινομένους οἷς ἂν ἐντύχωσιν.  οὓς εἰ μὴ παύσομεν ἀθροιζομένους βίον αὐτοῖς ἱκανὸν πορίσαντες, λήσουσιν ἡμᾶς τοσοῦτοι γενόμενοι τὸ πλῆθος, ὥστε μηδὲν ἧττον αὐτοὺς εἶναι φοβεροὺς τοῖς Ἕλλησιν ἢ τοῖς βαρβάροις: ὧν οὐδεμίαν ποιούμεθα πρόνοιαν, ἀλλ’ ἀγνοοῦμεν κοινὸν φόβον καὶ κίνδυνον ἅπασιν ἡμῖν αὐξανόμενον.  ἔστιν οὖν ἀνδρὸς μέγα φρονοῦντος καὶ φιλέλληνος καὶ ποῤῥωτέρω τῶν ἄλλων τῇ διανοίᾳ καθορῶντος, ἀποχρησάμενον τοῖς τοιούτοις πρὸς τοὺς βαρβάρους, καὶ χώραν ἀποτεμόμενον τοσαύτην ὅσην ὀλίγῳ πρότερον εἰρήκαμεν, ἀπαλλάξαι τε τοὺς ξενιτευομένους τῶν κακῶν ὧν αὐτοί τ’ ἔχουσι καὶ τοῖς ἄλλοις παρέχουσι, καὶ πόλεις ἐξ αὐτῶν συστῆσαι, καὶ ταύταις ὁρίσαι τὴν Ἑλλάδα καὶ προβαλέσθαι πρὸ ἁπάντων ἡμῶν.  ταῦτα γὰρ πράξας οὐ μόνον ἐκείνους εὐδαίμονας ποιήσεις, ἀλλὰ καὶ πάντας ἡμᾶς εἰς ἀσφάλειαν καταστήσεις. ἢν δ’ οὖν τούτων διαμάρτῃς, ἀλλ’ ἐκεῖνό γε ῥᾳδίως ποιήσεις, τὰς πόλεις τὰς τὴν Ἀσίαν κατοικούσας ἐλευθερώσεις»[2].

ΑΠΟΔΟΣΗ

«Από την στιγμή λοιπόν που ο Ιάσων, λέγοντας απλώς αυτά τα λόγια αύξησε τόσο πολύ την φήμη του, ποια γνώμη πρέπει να περιμένουμε ότι θα έχουν οι Έλληνες για σένα, εάν πραγματοποιήσεις το σχέδιο, εάν προσπαθήσεις να κυριεύσεις όλο το Περσικό βασίλειο ή τουλάχιστον να αποσπάσεις όσο γίνεται μεγαλύτερη έκταση και να χωρίσεις την Ασία όπως λένε μερικοί από την Κιλικία ως τη Σινώπη, και εάν ιδρύσεις πόλεις σε αυτήν την χώρα και εγκαταστήσεις τους ανθρώπους που σήμερα περιπλανώνται εδώ και εκεί στερούμενοι τα απαραίτητα για να ζήσουν και κάνουν κακό σε όσους συναντούν; Αν δεν τους προσφέρουμε στους ανθρώπους τούτους επαρκείς πόρους ώστε να σταματήσουν να συγκεντρώνονται εδώ και εκεί, τότε, χωρίς να το καταλάβουμε,  θα είναι τόσο πολλοί ώστε θα είναι επικίνδυνοι και για τους Έλληνες και για τους Βαρβάρους. Αυτό το σημείο δεν το έχουμε προσέξει και δεν βλέπουμε πόσο έχει μεγαλώσει αυτή η κοινή σε όλους μάστιγα που απειλεί τους πάντες. Επομένως, χαρακτηριστικό αυτού του ανθρώπου γεμάτου μεγαλοφροσύνη είναι να χρησιμοποιήσει τους ανθρώπους αυτούς εναντίον των βαρβάρων και καταλαμβάνοντας τη μεγάλη αυτή εδαφική έκταση που προαναφέραμε, να απαλλάξει τους περιπλανώμενους σε ξένους από τα κακά που οι ίδιοι και προξενούν και στους άλλους να τους εγκαταστήσει και αφού τους εγκαταστήσει σε πόλεις που θα αποτελέσουν τα σύνορα της Ελλάδας και προπύργιο για την ασφάλεια όλων μας. Αν ενεργήσεις ακολουθώντας την μέθοδο τούτη, όχι μόνο θα τους κάνεις ευτυχισμένους, αλλά και θα χαρίσεις σε όλους το αίσθημα ασφάλειας. Κι αν δεν το πετύχεις όμως, αυτά τα  αποτελέσματα θα κατορθώσεις να απελευθερώσεις εύκολα τις (ελληνικές) πόλεις   στη Μικρά Ασία».

 

Το εδάφιο αυτό θα μπορούσε κάλλιστα να αποτελέσει μία σύνοψη των τοποθετήσεών επί εξωτερικής πολιτικής, των πολιτειολογικών και εθνικών του πεποιθήσεων. Εδώ λοιπόν καθίσταται ορατή η αλυτρωτική επιδίωξη του Ισοκράτους. Για πολλοστή φορά επιθυμεί την απελευθέρωση των ελληνικών ομοεθνών πόλεων της Μικράς Ασίας έναντι της υποφερτής Περσίας και την, ει δυνατόν, κατάκτηση της Αχεμαινιδικής Αυτοκρατορίας. Προτρέπει πάλι να θεμελιώσει νέες Ελληνικές πόλεις, προς εκτεταμένη πύκνωση του Ελληνικού στοιχείου εν Μικρασία και την (ει δυνατόν εκείνος κατακτήσει) Περσική επικράτεια. Με την ολοκληρωτική εξουδετέρωση του αιωνίου εχθρού και με νέες πόλεις θεμελιωμένες, θα πραγματοποιηθεί η αποπεράτωση προς επιβολή της ασφαλείας και θα επιτευχθεί αλλαγή της ισχυούσης ισταμένης καταστάσεως. Όσο περί της πυκνώσεως της Μικράς Ασίας και της Περσικής επικράτειας, ο Ισοκράτης συμβουλεύσει τον Φίλιππο να χρησιμοποιήσει περιπλανώμενους ελληνικούς πληθυσμούς οι οποίοι εγκατέλειψαν τις πόλεις τους εξαιτίας υπερπληθυσμού και η χωροταξία της εκάστοτε πόλεως δεν ενδεικνυόταν πλέον για περεταίρω κατοίκηση. Συν τοις άλλοις, πολλοί περιπλανώμενοι Έλληνες ήταν πολιτικοί διωκόμενοι από τα Ελληνικά κρατίδια εξαιτίας της φίλα προσκείμενης στάσης τους προς την Μακεδονία, ένας σαφώς άλλος λόγος που ο Φίλιππος, χρειάζεται τους πληθυσμούς αυτούς. Τέτοιοι πληθυσμοί θα συμπεριληφθούν στον στρατό του Φιλίππου και του υιού του Αλεξάνδρου αργότερα. Ο τελευταίος μάλιστα, θα μετοικήσει πληθυσμούς ελλήνων επιστρατευμένων αλλά και μισθοφόρων, ενώ θα απελευθερώσει 20.000 φιλομακεδόνες εκτοπισθέντες[3][4].

Πράγματι, ο Αλέξανδρος περάτωσε τα του πατρός του, Φιλίππου, θεμελιώνοντας πάμπολλες πόλεις οι οποίες έφεραν το όνομά του πρώτου και έσπειρε όχι μόνο Έλληνες, αλλά και τον Ελληνισμό ολόκληρο στην τότε υφήλιο. Ομολογουμένως η πράξη, το έργο του Αλεξάνδρου, όπως δηλοί το απόσπασμα, δεν είναι παρά η απόρροια, μερικώς τουλάχιστον, της σκέψεως του Ισοκράτους.

Όλα αυτά, καταδεικνύουν, ότι ο Ισοκράτης ήταν ο πρωτο-εθνικιστής της ανθρωπότητος. Αντιλαμβάνεται τα πράγματα εθνικά και επιθυμεί πολιτική καθορισθείσα υπό ελληνικής εθνικής συνιστώσης. Το μόνο που υπολείπεται στην κοσμοθεωρία του Ισοκράτους είναι αυτή της αυτοέκφρασης του έθνους μέσω ενός κράτους με όλο το ελληνικό έθνος ενιαίο και ενωμένο, όπως η πανελλήνια συμμαχία η οποία όπως και σε άλλες ομοίαζε με ομοσπονδία ή συνομοσπονδία δείχνει την εγγύτητα του όλου αυτού εγχειρήματος με τα της πρόσφατης ιστορίας δεδομένα, δηλονότι του έθνους κράτους του διαφωτισμού. Σε καμία περίπτωση ο Ισοκράτης μολονότι φρονούσε την κατάκτηση της Περσικής αυτοκρατορίας και την χρήση των εδαφών της ως ζωτικό χώρο, δεν φρονούσε στην φυσική εξόντωση ή την γενοκτονία των αλλοεθνών κατοίκων αυτής.

Ούτως εχόντων των πραγμάτων αποδεικνύεται η ρητορική του Ισοκράτους ως πρωτο-εθνικιστική. Εξίσου πηγαίο με την έκφραση του ρήτορος, αποτελέσασα ως προπομπό της γαλλικής διαφωτιστικής σκέψης είναι τα λελεγμένα περί έθνους- κράτους. Όσο για την εθνική συνείδηση, τούτη ενυπάρχει φυσικώς από αρχαιοτάτων χρόνων στα έθνη μη αποτελούσα πρωτοτυπία των δυτικοευρωπαίων και των Γάλλων εν γένει.

 

[1]  Περισσότερα για την Εκστρατεία του Φιλίππου Β΄: Διόδωρος Σικελιώτης,  Βιβλιοθήκης Ιστορικῆς, Βίβλος ἐκκαιδεκάτη, από: Διόδωρος Σικελιώτης, Άπαντα12, εκδ. Κάκτος, Αθήνα, 1994. Στο δέκατο έκτο βιβλίο, περιλαμβάνονται η πολιτική ζωή και οι εκστρατείες του Φιλίππου.
[2]  Ισοκράτης, Φίλιππος, 121 από: Ισοκράτης, Άπαντα τ. 4, εκδ. Κάκτος, Αθήνα,1992.
[3]  Διόδωρος Σικελιώτης, Βιβλιοθήκης Ιστορικής, Βίβλος Ἐπτακαιδεκάτη, Αθήνα, 1994,  17.83.2.
[4]  Για περισσότερα επί του θέματος: F. Miller «The Practical and Economic Background to the Greek Mercenary Explosion».Greece & Rome, Vol. 31, No. 2 (Oct., 1984), pp. 153-160.


ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΝΕΟΛΑΙΑ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΤΙ ΕΣΤΙ ΕΘΝΟΣ

Το ΕΘΝΟΣ σχηματιζεται απο δυο βασικους παραγοντες,την ΦΥΛΗ και την ΣΥΝΕΙΔΗΣΗ.Λεγοντας <φυλη>,εννοουμε την<καταγωγη>-οτι πρεπει δηλ.τα ατομα του Εθνους να εχουν κοινη καταγωγη.Δεν αρκει να εχουν αυτα<συνειδηση>
περι κοινης καταγωγης.Δεν αρκει δηλ.να πιστευουν στην κοινη τους καταγωγη,αλλα να εχουν πραγματι κοινη καταγωγη.Διοτι ΜΟΝΟΝ η κοινη καταγωγη-η κοινη<φυλετικη υπαγωγη>-συνεπαγεται ΚΟΙΝΟΥΣ κληρονομικους χαρακτηρες,αρα κοινα πνευματικα στοιχεια.Οταν υπαρχει κοινη καταγωγη,τοτε υπαρχουν κατα το μαλλον η ηττον κοινη γλωσσα,κοινος πολιτισμος,κοινη θρησκεια,κοινα ηθη,κοινη ιστορια.Αυτα τα δευτερογενη στοιχεια δεν αποτελουν,το καθενα ξεχωριστα,απαραιτητο στοιχειο συγκροτησεως Εθνους.Εν τουτοις ολα αυτα,οταν συνυπαρχουν,συντελουν στην συνοχη της κοινοτητος,στην δημιουργια δηλ.ΕΝΙΑΙΑΣ ΣΥΝΕΙΔΗΣΕΩΣ-του δευτερου παραγοντος συγκροτησεως του ΕΘΝΟΥΣ.ΕΘΝΟΣ ειναι επομενως ο ομοειδης φυλετικως λαος,που εχει συνειδηση της υπαρξεως του.
''Η ΚΑΤΑΓΩΓΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ''

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΣ

Η ΣΗΜΑΙΑ ΜΑΣ

Αυτή η σημαία στα μάτια τα δικά μας συμβολίζει τους Αγώνες όσων πολέμησαν, εργάστηκαν,θυσιάστηκαν, δολοφονήθηκαν, σκοτώθηκαν και έζησαν με πρώτιστες αξίες εκείνες της Ελευθερίας, της Δικαιοσύνης και της Πατρίδας. Αυτούς που έβαλαν το δικό τους λιθαράκι στην αιώνιο πανύψηλο φρούριο του Ελληνικού Πολιτισμού. Δεν είναι ικανή καμία βουλή, κανένα κράτος και κανένας πολιτικός ή κεφάλαιο να την ξεφτιλίζει και να την ξεπουλάει καθημερινά. Οι δειλοί τη βλέπουν με φόβο. Οι προδότες σαν πανί. Οι αστοί σαν ύφασμα. Οι άνανδροι την καίνε. Μα εμείς τη βλέπουμε σαν τη Μάνα που καρτερεί να μας δεί να εκπληρώνουμε τα όνειρα μας. Τα δικά μας,τα δικά της, του Γένους.

ΛΟΓΙΑ ΙΩΝΟΣ ΔΡΑΓΟΥΜΗ




















"Από στενός πατριώτης, γίνομαι εθνικιστής, με τη συνείδηση του έθνους μου και όλων των άλλων εθνών, γιατί οι διαφορές των εθνών πάντα θα υπάρχουν, και έχω τη συνείδησή τους και χαίρομαι που υπάρχουν αυτές οι διαφορές, που με τις αντιθέσεις τους, με τις αντιλήψεις τους, υψώνουν την ανθρώπινη συνείδηση και ενέργεια. Από άτομο γίνομαι άνθρωπος." (ΙΩΝ ΔΡΑΓΟΥΜΗΣ. ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ 18-3-1919)

ΕΘΝΙΚΟ ΠΕΙΣΜΑ

ΙΩΝ ΔΡΑΓΟΥΜΗΣ

''Δεν θελω να πεθανει το Εθνος μου,το Εθνος αυτο, που τοσα εκαμε στην ζωη του, το εξυπνο,το τοσο ανθρωπινο. Για να το φυλαξω απο τον θανατο πρεπει τωρα να το καμω πεισματαρικο στην ΕΘΝΙΚΗ ΠΙΣΤΗ,στον ΕΘΝΙΣΜΟ, ας ειναι και υπερβολικο το αισθημα που θελω να δωσω στους Ελληνες. Μονον ετσι θα ζησει το ΕΘΝΟΣ.''

''Σε οποιους με κατηγορουν η με περιγελουν, γιατι τους κεντρω το Εθνικο τους αισθημα και τους μιλω αποκλειστικα,θα λεγω:Λοιπον θελετε να πεθανει το Εθνος σας;Αν το θελετε,πεστε το καθαρα,μην κρυβοσαστε''

ΙΩΝ ΔΡΑΓΟΥΜΗΣ

Η ΡΗΣΗ ΠΟΥ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΞΕΧΝΑΜΕ



πισταμνους πρς εδτας τι δκαια μν ν τ
νθρωπείῳ λγ π τς σης νγκης κρνεται, δυνατ δ
ο
προχοντες πρσσουσι κα ο σθενες ξυγχωροσιν.

κατά την συζήτησιν των ανθρωπίνων πραγμάτων το επιχείρημα του δικαίου αξίαν έχει, όπου ίση υπάρχει δύναμις προς επιβολήν αυτού, ότι όμως ο ισχυρός επιβάλλει ό,τι του επιτρέπει η δύναμίς του και ο ασθενής παραχωρεί ό,τι του επιβάλλει η αδυναμία του"

ΘΟΥΚΥΔΙΔΟΥ ΙΣΤΟΡΙΑΙ Ε89

Μετάφραση Ελ. Βενιζέλου


28η ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 1940 - ΔΙΑΓΓΕΛΜΑ Ι. ΜΕΤΑΞΑ

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEi9AYAjQboFh1_5M3bFMvoiwdv6qY5bDyiuBuwvPV3Yjtp1ZG3BAXNnY5CWdpxeWu7FvNRIyWEpe_RHBqBZHx93XDCYKW4LJe3j_4jgmwduvaKGVqaTsCSNu7bWjJSewd6rxVoBPh5kloo/s400/%CE%99%CE%A9%CE%91%CE%9D%CE%9D%CE%97%CE%A3+%CE%9C%CE%95%CE%A4%CE%91%CE%9E%CE%91%CE%A3.jpg

“Η στιγμή επέστη που θα αγωνισθώμεν διά την ανεξαρτησίαν της Ελλάδος, την ακεραιότητα και την τιμήν της.
Μολονότι ετηρήσαμεν την πλέον αυστηράν ουδετερότητα και ίσην προς όλους, η Ιταλία μη αναγνωρίζουσα εις ημάς να ζήσωμεν ως ελεύθεροι Έλληνες, μου εζήτησε σήμερον την 3ην πρωινήν ώραν την παράδοσιν τμημάτων του Εθνικού εδάφους κατά την ιδίαν αυτής βούλησιν και ότι προς κατάληψιν αυτών η κίνησις των στρατευμάτων της θα ήρχιζε την 6ην πρωινήν. Απήντησα εις τον Ιταλόν Πρεσβευτήν ότι θεωρώ και το αίτημα αυτό καθ’ εαυτό και τον τρόπον με τον οποίον γίνεται τούτο ως κήρυξιν πολέμου της Ιταλίας κατά της Ελλάδος.
Έλληνες
Τώρα θα αποδείξωμεν εάν πράγματι είμεθα άξιοι των προγόνων μας και της ελευθερίας την οποίαν μας εξησφάλισαν οι προπάτορές μας. Όλον το Έθνος θα εγερθή σύσσωμον. Αγωνισθήτε διά την Πατρίδα, τας γυναίκας, τα παιδιά μας και τας ιεράς μας παραδόσεις. Νυν υπέρ πάντων ο αγών.


Η ΕΞΟΝΤΩΣΗ ΕΝΟΣ ΕΘΝΟΥΣ

Το πρώτο βήμα για να εξοντώσεις ένα έθνος
είναι να διαγράψεις τη μνήμη του.
Να καταστρέψεις τα βιβλία του,
την κουλτούρα του, την ιστορία του.
Μετά να βάλεις κάποιον να γράψει νέα βιβλία,
να κατασκευάσει μια νέα παιδεία,
να επινοήσει μια νέα ιστορία.
Δεν θα χρειαστεί πολύς καιρός
για να αρχίσει αυτό το έθνος
να ξεχνά ποιο είναι και ποιο ήταν.
Ο υπόλοιπος κόσμος γύρω του
θα το ξεχάσει ακόμα πιο γρήγορα.


Μ. Κούντερα

Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ ΣΕ 10 ΛΕΠΤΑ

ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΠΕΛΑΣΓΟΣ: 26 ΧΡΟΝΙΑ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗΣ ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑΣ ΣΤΗΝ ΔΙΑΧΡΟΝΙΚΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ.

free counters