Πέμπτη 8 Απριλίου 2010

Τα μυστικά της Αγίας Σοφίας

Ένα πολλυ ενδιαφέρον αφιέρωμα στο αιώνιο σύμβολο της Ορθοδοξίας και του Ελληνισμου: την Αγία Σοφία.Αξίζει να το διαβάσετε!

Απελευθερωμένη από την τερατώδη σκαλωσιά και με τη μορφή ενός σεραφείμ πρόσφατα αποκαλυμμένη περιμένει τους επισκέπτες της η Μεγάλη Εκκλησία. Σκηνοθέτης κατέρριψε το μύθο για «υπόγεια πόλη των υδάτων» στην ιστορική επτάλοφη χερσόνησο της Κωνσταντινούπολης. Χίλια πεντακόσια χρόνια μετά την ανέγερσή της, παραμένει το κατεξοχήν σύμβολο της Κωνσταντινούπολης. Μεγαλύτερη εκκλησία της Χριστιανοσύνης για εννέα αιώνες, τέμενος για σχεδόν πέντε, η Αγία Σοφία αποτελεί σήμερα μουσείο. Εξακολουθεί να καταπλήσσει, όχι μόνο με την τέχνη της, αλλά και με τα αιωνόβια μυστικά της. Η «Κωνσταντινούπολη Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης 2010» αναδεικνύεται σε μείζον φιάσκο, καθώς ελάχιστες και ήσσονος σημασίας δραστηριότητες διαδέχθηκαν ως σήμερα την εντυπωσιακή τελετή έναρξης. Ωστόσο, η διοργάνωση παρείχε την ευκαιρία να επιταχυνθούν οι χρονίζουσες εργασίες ανακαίνισης της Αγίας Σοφίας, με αποτέλεσμα ο σημερινός επισκέπτης της Πόλης να έχει την τύχη να τη δει χωρίς αυτή την ογκώδη σκαλωσιά για δεκαετίες κατέστρεφε την προοπτική στο εσωτερικό της.

Ποιος επισκέπτης της Πόλης δε θυμάται την απαράδεκτη εικόνα; Για χρόνια – κανείς δε θυμάται πόσα – οι επισκέπτες της Αγίας Σοφίας έρχονταν αντιμέτωποι με το ίδιο θέαμα: μία γιγάντια σκαλωσιά κατέστρεφε εντελώς την ατμόσφαιρα του εσωτερικού και εμπόδιξε τη θέα προς τον τρούλλο. Για την τερατώδη σκαλωσιά είχαν ξεπηδήσει διάφοροι «αστικοί μύθοι». Ο γνωστότερος την ήθελε να αποτελεί στήριγμα του τρούλλου, ο οποίος θα καταπέσει αν αφαιρεθεί. Μιλώντας στο newstime.gr, ο διευθυντής του «Μουσείου Αγίας Σοφίας» Χαλούκ Ντουρσούν ισχυρίσθηκε πως η σκαλωσιά εξυπηρετούσε αποκλειστικά τις εργασίες ανακαίνισης.
Στα πλαίσιά τους αποκαλύφθηκε στα τέλη της περασμένης χρονιάς η ψηφιδωτή κεφαλή ενός από τα τέσσερα σεραφείμ που στολίζουν καθένα από τα τύμπανα στη βάση του τρούλλου της εκκλησίας. Η «αποκάλυψη» προκάλεσε πανηγυρισμούς στο μεγαλύτερο μέρος του τουρκικού Τύπου, που τη χαιρέτισε ως «νίκη της τέχνης». Το μωσαϊκό παριστά την κεφαλή ενός αγγέλου (σεράφ) και είχε καλυφθεί με σοβά πριν 160 χρόνια, όταν οι Ελβετοί αδελφοί Fossatti προέβησαν σε εκτεταμένη ανακαίνιση του τότε τεμένους. Η αποκάλυψή του χαιρετίσθηκε με θριαμβικά λόγια από τον τύπο, στον οποίο το παρουσίασε ο Υπουργός Πολιτισμού Ερτουγρούλ Γκιουνάι.
«Είναι ένα δώρο που μας διδάσκει πόσο πλούσια είναι η ιστορία της Πόλης» είπε ο Γκιουνάι που ανέβηκε την περίφημη σκαλωσιά μέχρι το μωσαϊκό, ενώ δεν παρέλειψε να το φωτογραφήσει με το κινητό του. Η συντριπτική πλειοψηφία των αναλυτών χαιρέτισαν το εύρημα, μιλώντας για θρίαμβο της τέχνης και ευχόμενοι η σχετική δημοσιότητα να προσελκύσει ακόμη περισσότερους επισκέπτες στην Πόλη. Κατά τον Ντουρσούν, η πορεία των εργασιών θα δείξει εάν θα αποκαλυφθούν τα πρόσωπα και των τριών άλλων. «Η επιστημονική επιτροπή της Αγίας Σοφίας πρέπει να συγκρίνει το μωσαϊκό με τα υπόλοιπα για να αποφανθεί για την ηλικία του» τόνισε στο newstime.gr.
Δεν ήταν όμως όλες οι αντιδράσεις θριαμβικές. Οι ακραίοι εθνικιστές και Ισλαμιστές, που από τη δεκαετία του 1970 αγωνίζονται για την επαναφορά της Αγίας Σοφίας στη μουσουλμανική λατρεία, αισθάνθηκαν δυσφορία, βλέποντας «ένα ακόμη βήμα προς τον επανεκχριστιανισμό της Αγίας Σοφίας».

Αν για τους Έλληνες η Αγία Σοφία αποτελεί την προσωποποίηση της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας και του χαμού της, στην Τουρκία συμβολίζει για διαφορετικές ομάδες εντελώς διαφορετικά πράγματα. Οι Κεμαλιστές εστιάζουν στην ιδιότητά της ως μουσείου, που απέκτησε το 1935 με απόφαση του Ατατούρκ, που την αποκάλεσε «ναό της τέχνης». Για τους εθνικιστές, αποτελεί το ισχυρότερο σύμβολο της κατάκτησης της Πόλης, της επιβολής της ισλαμικής θρησκείας και αισθητικής πάνω σε ένα χριστιανικό σύμβολο. Για τους ισλαμιστές, παραμένει «τζαμί», και διαδηλώνουν με κάθε ευκαιρία την «ανάγκη» επαναφοράς της στην ισλαμική λατρεία. Δεκάδες τζαμιά Τούρκων στο εξωτερικό φέρουν το όνομα «Αγιασόφια», παραπέμποντας ακριβώς στο «πρώτο τη τάξει τζαμί» στα μάτια των πιστών.
Θέλοντας να κεντρίσει εκ νέου το ενδιαφέρον του κοινού για την Αγία Σοφία, ο Χαλούκ Ντουρσούν δήλωσε επανειλημμένα στον τύπο πως «τα μυστικά της είναι ανεξάντλητα». Αυτήν ακριβώς την πεποίθηση έχει και ο σκηνοθέτης Γκιοκσέλ Γκιουλένσοϊ. Πρόσφατα ολοκλήρωσε, μετά από προσπάθειες ένδεκα χρόνων, το ντοκιμαντέρ «Στα βάθη της Αγίας Σοφίας», καρπό ενός προσωπικού πάθους αλλά και μιας επίμονης μάχης με τη γραφειοκρατία και τη δυσκολία εύρεσης πόρων. Με δύο δύτες και τέσσερις σπηλαιολόγους, καταδύθηκε σε δύο δεξαμενές, βάθους 10 και 12 μέτρων, που βρίσκονται κάτω από το κεντρικό κλίτος του ναού, ενώ εξερεύνησε ένα δίκτυο από υπόγειες στοές μήκους 238 μέτρων κάτω από την Αγία Σοφία. Αναζητούσε τα μυστικά δύο χιλιετηρίδων.
Μαγεμένος από το εγχείρημα δηλώνει, μάλλον υπερβολικά, ότι αυτά που βρίσκονται θαμμένα κάτω από την Αγία Σοφία είναι εντυπωσιακότερα από την ίδια. «Ξέραμε από τις καταχωρήσεις αρχαιολόγων στα αρχεία του Μουσείου ότι κάτω από την Αγία Σοφία υπάρχει νερό, αλλά δυσκολευτήκαμε πολύ να λάβουμε την άδεια για τις καταδύσεις» είπε στο newstime.gr. Πιστεύει ότι οι δεξαμενές περιείχαν αγίασμα. Τα πορίσματά του καταρρίπτουν έναν έτερο «αστικό μύθο» της Πόλης, που θέλει ολόκληρη την ιστορική χερσόνησο να είναι σκαμμένη με δίκτυο υπόγειων στοών, που συνδέουν την Αγία Σοφία με το γειτονικό ανάκτορο Τόπκαπι και τη Βασιλική Κινστέρνα λίγες εκατοντάδες μέτρα δυτικά. Ο θρύλος μιλά για μία υπόγεια «πόλη του νερού», τεράστιας έκτασης. Ακόμη πιο ακραίος είναι ο ισχυρισμός ότι στοές συνδέουν την Αγία Σοφία με το παλάτι του Κωνσταντίνου Πορφυρογέννητου (Τεκφούρ Σαράι) στις Βλαχέρνες, αλλά και με τα Πριγκηπόνησα! Ο Γκιουλένσοϊ διαβεβαιώνει κατηγορηματικά ότι το δίκτυο των υπόγειων στοών της εκκλησίας δεν επικοινωνεί καν με την κιστέρνα ή το Τόπκαπι.

Ερευνώντας τις στοές, η ομάδα «έπεσε πάνω» σε δύο τάφους: ο ένας εικάζεται πως ανήκει σε Πατριάρχη, ο έτερος στον Άγιο Αντίγονο. Ο Γκιουλένσοϊ πιστεύιε πως «ό,τι βρήκαμε δεν είναι παρά το ένα όγδοο όσων υπάρχουν κάτω από το ναό». Το ντοκιμαντέρ θα προβληθεί κάποια στιγμή στα πλαίσια της πολιτιστικής πρωτεύουσας, ενώ θα συμμετάσχει και σε διεθνείς διαγωνισμούς, ενώ ο ίδιος ετοιμάζεται για γυρίσματα στα υπόγεια του Ανακτόρου Τόπκαπι και κάτω από το ιερό της Αγίας Σοφίας. Ο Γκιουλένσοϊ, που έζησε χρόνια στην Κύπρο και εργάσθηκε στο ΡΙΚ 1, ενδιαφέρεται ιδιαίτερα να βρει Έλληνες χρηματοδότες. Μίλησε στο newstime.gr για «κοινή μας ιστορία» και απηύθυνε έκκληση στους Έλληνες επιχειρηματίες: «Ενδιαφέρομαι να συνεργασθώ με εκείνους που θεωρούν εαυτούς αντάξιους της Αγίας Σοφίας».

ΕΘΝΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΤΙ ΕΣΤΙ ΕΘΝΟΣ

Το ΕΘΝΟΣ σχηματιζεται απο δυο βασικους παραγοντες,την ΦΥΛΗ και την ΣΥΝΕΙΔΗΣΗ.Λεγοντας <φυλη>,εννοουμε την<καταγωγη>-οτι πρεπει δηλ.τα ατομα του Εθνους να εχουν κοινη καταγωγη.Δεν αρκει να εχουν αυτα<συνειδηση>
περι κοινης καταγωγης.Δεν αρκει δηλ.να πιστευουν στην κοινη τους καταγωγη,αλλα να εχουν πραγματι κοινη καταγωγη.Διοτι ΜΟΝΟΝ η κοινη καταγωγη-η κοινη<φυλετικη υπαγωγη>-συνεπαγεται ΚΟΙΝΟΥΣ κληρονομικους χαρακτηρες,αρα κοινα πνευματικα στοιχεια.Οταν υπαρχει κοινη καταγωγη,τοτε υπαρχουν κατα το μαλλον η ηττον κοινη γλωσσα,κοινος πολιτισμος,κοινη θρησκεια,κοινα ηθη,κοινη ιστορια.Αυτα τα δευτερογενη στοιχεια δεν αποτελουν,το καθενα ξεχωριστα,απαραιτητο στοιχειο συγκροτησεως Εθνους.Εν τουτοις ολα αυτα,οταν συνυπαρχουν,συντελουν στην συνοχη της κοινοτητος,στην δημιουργια δηλ.ΕΝΙΑΙΑΣ ΣΥΝΕΙΔΗΣΕΩΣ-του δευτερου παραγοντος συγκροτησεως του ΕΘΝΟΥΣ.ΕΘΝΟΣ ειναι επομενως ο ομοειδης φυλετικως λαος,που εχει συνειδηση της υπαρξεως του.
''Η ΚΑΤΑΓΩΓΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ''

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΣ

Η ΣΗΜΑΙΑ ΜΑΣ

Αυτή η σημαία στα μάτια τα δικά μας συμβολίζει τους Αγώνες όσων πολέμησαν, εργάστηκαν,θυσιάστηκαν, δολοφονήθηκαν, σκοτώθηκαν και έζησαν με πρώτιστες αξίες εκείνες της Ελευθερίας, της Δικαιοσύνης και της Πατρίδας. Αυτούς που έβαλαν το δικό τους λιθαράκι στην αιώνιο πανύψηλο φρούριο του Ελληνικού Πολιτισμού. Δεν είναι ικανή καμία βουλή, κανένα κράτος και κανένας πολιτικός ή κεφάλαιο να την ξεφτιλίζει και να την ξεπουλάει καθημερινά. Οι δειλοί τη βλέπουν με φόβο. Οι προδότες σαν πανί. Οι αστοί σαν ύφασμα. Οι άνανδροι την καίνε. Μα εμείς τη βλέπουμε σαν τη Μάνα που καρτερεί να μας δεί να εκπληρώνουμε τα όνειρα μας. Τα δικά μας,τα δικά της, του Γένους.

ΛΟΓΙΑ ΙΩΝΟΣ ΔΡΑΓΟΥΜΗ




















"Από στενός πατριώτης, γίνομαι εθνικιστής, με τη συνείδηση του έθνους μου και όλων των άλλων εθνών, γιατί οι διαφορές των εθνών πάντα θα υπάρχουν, και έχω τη συνείδησή τους και χαίρομαι που υπάρχουν αυτές οι διαφορές, που με τις αντιθέσεις τους, με τις αντιλήψεις τους, υψώνουν την ανθρώπινη συνείδηση και ενέργεια. Από άτομο γίνομαι άνθρωπος." (ΙΩΝ ΔΡΑΓΟΥΜΗΣ. ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ 18-3-1919)

ΕΘΝΙΚΟ ΠΕΙΣΜΑ

ΙΩΝ ΔΡΑΓΟΥΜΗΣ

''Δεν θελω να πεθανει το Εθνος μου,το Εθνος αυτο, που τοσα εκαμε στην ζωη του, το εξυπνο,το τοσο ανθρωπινο. Για να το φυλαξω απο τον θανατο πρεπει τωρα να το καμω πεισματαρικο στην ΕΘΝΙΚΗ ΠΙΣΤΗ,στον ΕΘΝΙΣΜΟ, ας ειναι και υπερβολικο το αισθημα που θελω να δωσω στους Ελληνες. Μονον ετσι θα ζησει το ΕΘΝΟΣ.''

''Σε οποιους με κατηγορουν η με περιγελουν, γιατι τους κεντρω το Εθνικο τους αισθημα και τους μιλω αποκλειστικα,θα λεγω:Λοιπον θελετε να πεθανει το Εθνος σας;Αν το θελετε,πεστε το καθαρα,μην κρυβοσαστε''

ΙΩΝ ΔΡΑΓΟΥΜΗΣ

Η ΡΗΣΗ ΠΟΥ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΞΕΧΝΑΜΕ



πισταμνους πρς εδτας τι δκαια μν ν τ
νθρωπείῳ λγ π τς σης νγκης κρνεται, δυνατ δ
ο
προχοντες πρσσουσι κα ο σθενες ξυγχωροσιν.

κατά την συζήτησιν των ανθρωπίνων πραγμάτων το επιχείρημα του δικαίου αξίαν έχει, όπου ίση υπάρχει δύναμις προς επιβολήν αυτού, ότι όμως ο ισχυρός επιβάλλει ό,τι του επιτρέπει η δύναμίς του και ο ασθενής παραχωρεί ό,τι του επιβάλλει η αδυναμία του"

ΘΟΥΚΥΔΙΔΟΥ ΙΣΤΟΡΙΑΙ Ε89

Μετάφραση Ελ. Βενιζέλου


28η ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 1940 - ΔΙΑΓΓΕΛΜΑ Ι. ΜΕΤΑΞΑ

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEi9AYAjQboFh1_5M3bFMvoiwdv6qY5bDyiuBuwvPV3Yjtp1ZG3BAXNnY5CWdpxeWu7FvNRIyWEpe_RHBqBZHx93XDCYKW4LJe3j_4jgmwduvaKGVqaTsCSNu7bWjJSewd6rxVoBPh5kloo/s400/%CE%99%CE%A9%CE%91%CE%9D%CE%9D%CE%97%CE%A3+%CE%9C%CE%95%CE%A4%CE%91%CE%9E%CE%91%CE%A3.jpg

“Η στιγμή επέστη που θα αγωνισθώμεν διά την ανεξαρτησίαν της Ελλάδος, την ακεραιότητα και την τιμήν της.
Μολονότι ετηρήσαμεν την πλέον αυστηράν ουδετερότητα και ίσην προς όλους, η Ιταλία μη αναγνωρίζουσα εις ημάς να ζήσωμεν ως ελεύθεροι Έλληνες, μου εζήτησε σήμερον την 3ην πρωινήν ώραν την παράδοσιν τμημάτων του Εθνικού εδάφους κατά την ιδίαν αυτής βούλησιν και ότι προς κατάληψιν αυτών η κίνησις των στρατευμάτων της θα ήρχιζε την 6ην πρωινήν. Απήντησα εις τον Ιταλόν Πρεσβευτήν ότι θεωρώ και το αίτημα αυτό καθ’ εαυτό και τον τρόπον με τον οποίον γίνεται τούτο ως κήρυξιν πολέμου της Ιταλίας κατά της Ελλάδος.
Έλληνες
Τώρα θα αποδείξωμεν εάν πράγματι είμεθα άξιοι των προγόνων μας και της ελευθερίας την οποίαν μας εξησφάλισαν οι προπάτορές μας. Όλον το Έθνος θα εγερθή σύσσωμον. Αγωνισθήτε διά την Πατρίδα, τας γυναίκας, τα παιδιά μας και τας ιεράς μας παραδόσεις. Νυν υπέρ πάντων ο αγών.


Η ΕΞΟΝΤΩΣΗ ΕΝΟΣ ΕΘΝΟΥΣ

Το πρώτο βήμα για να εξοντώσεις ένα έθνος
είναι να διαγράψεις τη μνήμη του.
Να καταστρέψεις τα βιβλία του,
την κουλτούρα του, την ιστορία του.
Μετά να βάλεις κάποιον να γράψει νέα βιβλία,
να κατασκευάσει μια νέα παιδεία,
να επινοήσει μια νέα ιστορία.
Δεν θα χρειαστεί πολύς καιρός
για να αρχίσει αυτό το έθνος
να ξεχνά ποιο είναι και ποιο ήταν.
Ο υπόλοιπος κόσμος γύρω του
θα το ξεχάσει ακόμα πιο γρήγορα.


Μ. Κούντερα

Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ ΣΕ 10 ΛΕΠΤΑ

ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΠΕΛΑΣΓΟΣ: 26 ΧΡΟΝΙΑ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗΣ ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑΣ ΣΤΗΝ ΔΙΑΧΡΟΝΙΚΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ.

free counters