Κυριακή 10 Σεπτεμβρίου 2017

ΑΓΝΩΣΤΟΙ ΗΡΩΕΣ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ : ΣΟΥΛΤΑΝΑ ΠΕΤΡΙΔΗ ΑΠΟ ΤΟ ΠΟΛΥΑΝΕΜΟ ΚΑΣΤΟΡΙΑΣ - ΠΑΙΔΟΜΑΖΩΜΑ ΜΙΑ ΑΛΛΗ ΕΛΕΝΗ ΓΚΑΤΖΟΓΙΑΝΝΗ

Αφηγείται η Ειρήνη Δαμοπούλου, η οποία το 1948 ήταν κάτοικος του ανταρτοκρατούμενου, και (στην πλειοψηφία του) Σλαβόφρονου χωριού Άγιος Δημήτριος Καστοριάς (από το έργο μου «Η ΦΩΝΗ ΤΗΣ ΕΙΡΗΝΗΣ»): «...Μερικές μητέρες έχασαν και την ζωή τους προσπαθώντας να κρατήσουν τα παιδιά τους κοντά τους. Για παράδειγμα, αυτή ήταν η τύχη της ΣΟΥΛΤΑΝΑΣ ΠΕΤΡΙΔΗ. Έτυχε να δώ με τα μάτια μου και να ακούσω με τα αυτιά μου τα βασανιστήρια που πέρασε στα χέρια των ανταρτών επειδή αρνήθηκε να δώσει τα παιδιά της. Η Σουλτάνα Πετρίδη καταγόταν από το χωριό Πολυάνεμο της Καστοριάς. Ήταν χωρισμένη από τον άνδρα της και είχε δυό μικρά παιδιά, ένα αγόρι και ένα κορίτσι, τα οποία αρνήθηκε να τα δώσει να μεταφερθούν στο Παραπέτασμα.
Μιά ημέρα, καθώς πήγαινα για το σπίτι της γιαγιάς μου, την συνάντησα σε ένα στενό σοκάκι του χωριού μας. Περπατούσε με σκυμμένο το κεφάλι και με τα χέρια πίσω από την μέση της, ανάμεσα σε δυό οπλισμένους αντάρτες. Δύο ακόμη αντάρτες ακολουθούσαν πιό πίσω. Καθώς ο δρόμος ήταν πολύ στενός, σταμάτησα και στάθηκα στην άκρη για να περάσουν αυτοί. Όταν έφθασαν εκεί που στεκόμουν, η κυρά Σουλτάνα κοντοστάθηκε και με ρώτησε τίνος είμαι και που βρίσκονται οι γονείς μου. Πρώτα ο πατέρας μου, και μετά η μητέρα μου. Γιά τον πατέρα μου της είπα ότι δεν ξέρω, και γιά την μητέρα μου ότι είναι στο σπίτι μας. Την στιγμή που οι αντάρτες την σκούνταγαν να προχωρήσει, γύρισε λίγο το πρόσωπό της προς το μέρος μου και μου είπε να δώσω χαιρετίσματα στην μάννα μου από την θειά Σούλτα.
Αργότερα εκείνο το βράδυ αρχίσαμε να ακούμε τις φωνές και τα ουρλιαχτά πόνου της κυρά Σουλτάνας λόγω των βασανιστηρίων που προφανώς υπέφερε από τους κομμουνιστές αντάρτες. Οι αντάρτες την είχαν οδηγήσει στο σπίτι του θείου μου Παπαγερμανού, το οποίον μετά την φυγή του για την Καστοριά το χρησιμοποιούσαν οι αντάρτες σαν τοπικό αρχηγείο τους. Τα βασανιστήρια της άτυχης Σουλτάνας συνεχίσθηκαν ως αργά την νύχτα. Το επόμενο πρωί, οι αντάρτες την ανέβασαν σε ένα μουλάρι και την οδήγησαν έξω από το χωριό. Επειδή από τα βασανιστήρια φαίνεται ότι δεν μπορούσε να σταθεί πάνω στο μουλάρι, οι αντάρτες έδεσαν στο σαμάρι του ένα σανίδι, και έτσι στερέωσαν πάνω του την κυρά Σουλτάνα. Καθώς την περνούσαν μπροστά από το σπίτι μας, αυτή φαινόταν χωρίς ζωή επάνω στο μουλάρι. Ίσως να ήταν λιπόθυμη. Εγώ με την μητέρα μου την είδαμε που την πέρασαν από ένα μικρό παραθυράκι του σπιτιού μας. Την επήγαν λίγο βορειότερα από τον Άγιο Δημήτριο, μέσα στην ρεματιά και την σκότωσαν.
{Κατά μια μαρτυρία που μου έδωσε ο Η. Π. στην Καστοριά, η δολοφονία της Σουλτάνας Πετρίδη από τους κομμουνιστές αντάρτες έγινε με σφαγιασμό διά μαχαίρας.}
Το απόγευμα εκείνης της ημέρας, η μητέρα μου είδε ότι η πόρτα του σπιτιού του θείου μου ήταν ανοικτή. Απεφάσισε να μπεί μέσα να δεί τι είχε γίνει. Επήγα και εγώ μαζί της. Στις τέσσαρες άκρες του κρεβατιού του θείου μου είδαμε σχοινιά δεμένα. Φαίνεται ότι με αυτά είχαν δέσει οι αντάρτες την κυρά Σουλτάνα όταν την βασάνιζαν. Τα σχοινιά ήταν γεμάτα αίματα, και αίματα υπήρχαν στο κρεβάτι και στο πάτωμα. Καταλάβαμε τι είχε τραβήξει η κυρά Σουλτάνα, και φύγαμε βιαστικά κατατρομαγμένοι.
Εκείνη την περίοδο η μητέρα μου είχε κανονίσει με δυό-τρείς συγχωριανές μας κοπέλλες να έχονται τα βράδυα εκ περιτροπής να κοιμούνται μαζί μας στο σπίτι μας, επειδή πράγματι φοβόταν και αυτή κάποια νυκτερινή επίσκεψη των ανταρτών. Μετά τον βασανισμό και την δολοφονία της κυρά Σουλτάνας, αυτές οι κοπέλλες είπαν στην μητέρα μου ότι δεν μπορούν πια να κοιμηθούν στο σπίτι μας.

Τα παιδιά της κυρά Σουλτάνας τα πήραν οι κομμουνιστές στο Παραπέτασμα. Μετά από χρόνια επέστρεψαν στην Ελλάδα. Το αγόρι επισκέφθηκε την Καστοριά και ζητούσε να μάθει «γιατί οι φασίστες σκότωσαν την μάνα του». Έναν από αυτούς που ρώτησε ήταν και ο θείος μου Λεωνίδας Λαζαρίδης, από τον οποίο το πληροφορήθηκα εγώ. Αυτός γνώριζε τους πραγματικούς δολοφόνους της Σουλτάνας Πετρίδη, και τον ενημέρωσε. Του είπε ότι οι δολοφόνοι της μάνας του ήταν ακριβώς αυτοί που δίδαξαν αυτόν και την αδελφή του τις ιστορίες περί «φασιστών δολοφόνων».
Δεν ξέρω αν πείσθηκε, και αν φρόντισε να μάθει όλη την αλήθεια για τα βασανιστήρια που τράβηξε η μητέρα του πριν από την άγρια δολοφονία της από τους οπλοφόρους του ΚΚΕ. Γνωρίζω ότι μέχρι πρόσφατα, ο γυϊός αυτός της κυρά Σουλτάνας ζούσε στην Θεσσαλονίκη, και η αδελφή του Πολυτίμη ζούσε στο Σικάγο των ΗΠΑ."

ΑΠΟ ΤΟΝ ΙΩΑΝΝΗ ΜΠΟΥΓΑ
ΑΙΩΝΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΙΣΤΗ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΤΙ ΕΣΤΙ ΕΘΝΟΣ

Το ΕΘΝΟΣ σχηματιζεται απο δυο βασικους παραγοντες,την ΦΥΛΗ και την ΣΥΝΕΙΔΗΣΗ.Λεγοντας <φυλη>,εννοουμε την<καταγωγη>-οτι πρεπει δηλ.τα ατομα του Εθνους να εχουν κοινη καταγωγη.Δεν αρκει να εχουν αυτα<συνειδηση>
περι κοινης καταγωγης.Δεν αρκει δηλ.να πιστευουν στην κοινη τους καταγωγη,αλλα να εχουν πραγματι κοινη καταγωγη.Διοτι ΜΟΝΟΝ η κοινη καταγωγη-η κοινη<φυλετικη υπαγωγη>-συνεπαγεται ΚΟΙΝΟΥΣ κληρονομικους χαρακτηρες,αρα κοινα πνευματικα στοιχεια.Οταν υπαρχει κοινη καταγωγη,τοτε υπαρχουν κατα το μαλλον η ηττον κοινη γλωσσα,κοινος πολιτισμος,κοινη θρησκεια,κοινα ηθη,κοινη ιστορια.Αυτα τα δευτερογενη στοιχεια δεν αποτελουν,το καθενα ξεχωριστα,απαραιτητο στοιχειο συγκροτησεως Εθνους.Εν τουτοις ολα αυτα,οταν συνυπαρχουν,συντελουν στην συνοχη της κοινοτητος,στην δημιουργια δηλ.ΕΝΙΑΙΑΣ ΣΥΝΕΙΔΗΣΕΩΣ-του δευτερου παραγοντος συγκροτησεως του ΕΘΝΟΥΣ.ΕΘΝΟΣ ειναι επομενως ο ομοειδης φυλετικως λαος,που εχει συνειδηση της υπαρξεως του.
''Η ΚΑΤΑΓΩΓΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ''

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΣ

Η ΣΗΜΑΙΑ ΜΑΣ

Αυτή η σημαία στα μάτια τα δικά μας συμβολίζει τους Αγώνες όσων πολέμησαν, εργάστηκαν,θυσιάστηκαν, δολοφονήθηκαν, σκοτώθηκαν και έζησαν με πρώτιστες αξίες εκείνες της Ελευθερίας, της Δικαιοσύνης και της Πατρίδας. Αυτούς που έβαλαν το δικό τους λιθαράκι στην αιώνιο πανύψηλο φρούριο του Ελληνικού Πολιτισμού. Δεν είναι ικανή καμία βουλή, κανένα κράτος και κανένας πολιτικός ή κεφάλαιο να την ξεφτιλίζει και να την ξεπουλάει καθημερινά. Οι δειλοί τη βλέπουν με φόβο. Οι προδότες σαν πανί. Οι αστοί σαν ύφασμα. Οι άνανδροι την καίνε. Μα εμείς τη βλέπουμε σαν τη Μάνα που καρτερεί να μας δεί να εκπληρώνουμε τα όνειρα μας. Τα δικά μας,τα δικά της, του Γένους.

ΛΟΓΙΑ ΙΩΝΟΣ ΔΡΑΓΟΥΜΗ




















"Από στενός πατριώτης, γίνομαι εθνικιστής, με τη συνείδηση του έθνους μου και όλων των άλλων εθνών, γιατί οι διαφορές των εθνών πάντα θα υπάρχουν, και έχω τη συνείδησή τους και χαίρομαι που υπάρχουν αυτές οι διαφορές, που με τις αντιθέσεις τους, με τις αντιλήψεις τους, υψώνουν την ανθρώπινη συνείδηση και ενέργεια. Από άτομο γίνομαι άνθρωπος." (ΙΩΝ ΔΡΑΓΟΥΜΗΣ. ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ 18-3-1919)

ΕΘΝΙΚΟ ΠΕΙΣΜΑ

ΙΩΝ ΔΡΑΓΟΥΜΗΣ

''Δεν θελω να πεθανει το Εθνος μου,το Εθνος αυτο, που τοσα εκαμε στην ζωη του, το εξυπνο,το τοσο ανθρωπινο. Για να το φυλαξω απο τον θανατο πρεπει τωρα να το καμω πεισματαρικο στην ΕΘΝΙΚΗ ΠΙΣΤΗ,στον ΕΘΝΙΣΜΟ, ας ειναι και υπερβολικο το αισθημα που θελω να δωσω στους Ελληνες. Μονον ετσι θα ζησει το ΕΘΝΟΣ.''

''Σε οποιους με κατηγορουν η με περιγελουν, γιατι τους κεντρω το Εθνικο τους αισθημα και τους μιλω αποκλειστικα,θα λεγω:Λοιπον θελετε να πεθανει το Εθνος σας;Αν το θελετε,πεστε το καθαρα,μην κρυβοσαστε''

ΙΩΝ ΔΡΑΓΟΥΜΗΣ

Η ΡΗΣΗ ΠΟΥ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΞΕΧΝΑΜΕ



πισταμνους πρς εδτας τι δκαια μν ν τ
νθρωπείῳ λγ π τς σης νγκης κρνεται, δυνατ δ
ο
προχοντες πρσσουσι κα ο σθενες ξυγχωροσιν.

κατά την συζήτησιν των ανθρωπίνων πραγμάτων το επιχείρημα του δικαίου αξίαν έχει, όπου ίση υπάρχει δύναμις προς επιβολήν αυτού, ότι όμως ο ισχυρός επιβάλλει ό,τι του επιτρέπει η δύναμίς του και ο ασθενής παραχωρεί ό,τι του επιβάλλει η αδυναμία του"

ΘΟΥΚΥΔΙΔΟΥ ΙΣΤΟΡΙΑΙ Ε89

Μετάφραση Ελ. Βενιζέλου


28η ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 1940 - ΔΙΑΓΓΕΛΜΑ Ι. ΜΕΤΑΞΑ

http://4.bp.blogspot.com/_NuhZMDR5O28/S_qK4rCNqWI/AAAAAAAAATQ/FgeBEEMBpt0/s400/%CE%99%CE%A9%CE%91%CE%9D%CE%9D%CE%97%CE%A3+%CE%9C%CE%95%CE%A4%CE%91%CE%9E%CE%91%CE%A3.jpg

“Η στιγμή επέστη που θα αγωνισθώμεν διά την ανεξαρτησίαν της Ελλάδος, την ακεραιότητα και την τιμήν της.
Μολονότι ετηρήσαμεν την πλέον αυστηράν ουδετερότητα και ίσην προς όλους, η Ιταλία μη αναγνωρίζουσα εις ημάς να ζήσωμεν ως ελεύθεροι Έλληνες, μου εζήτησε σήμερον την 3ην πρωινήν ώραν την παράδοσιν τμημάτων του Εθνικού εδάφους κατά την ιδίαν αυτής βούλησιν και ότι προς κατάληψιν αυτών η κίνησις των στρατευμάτων της θα ήρχιζε την 6ην πρωινήν. Απήντησα εις τον Ιταλόν Πρεσβευτήν ότι θεωρώ και το αίτημα αυτό καθ’ εαυτό και τον τρόπον με τον οποίον γίνεται τούτο ως κήρυξιν πολέμου της Ιταλίας κατά της Ελλάδος.
Έλληνες
Τώρα θα αποδείξωμεν εάν πράγματι είμεθα άξιοι των προγόνων μας και της ελευθερίας την οποίαν μας εξησφάλισαν οι προπάτορές μας. Όλον το Έθνος θα εγερθή σύσσωμον. Αγωνισθήτε διά την Πατρίδα, τας γυναίκας, τα παιδιά μας και τας ιεράς μας παραδόσεις. Νυν υπέρ πάντων ο αγών.


Η ΕΞΟΝΤΩΣΗ ΕΝΟΣ ΕΘΝΟΥΣ

Το πρώτο βήμα για να εξοντώσεις ένα έθνος
είναι να διαγράψεις τη μνήμη του.
Να καταστρέψεις τα βιβλία του,
την κουλτούρα του, την ιστορία του.
Μετά να βάλεις κάποιον να γράψει νέα βιβλία,
να κατασκευάσει μια νέα παιδεία,
να επινοήσει μια νέα ιστορία.
Δεν θα χρειαστεί πολύς καιρός
για να αρχίσει αυτό το έθνος
να ξεχνά ποιο είναι και ποιο ήταν.
Ο υπόλοιπος κόσμος γύρω του
θα το ξεχάσει ακόμα πιο γρήγορα.


Μ. Κούντερα

Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ ΣΕ 10 ΛΕΠΤΑ

ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΠΕΛΑΣΓΟΣ: 26 ΧΡΟΝΙΑ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗΣ ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑΣ ΣΤΗΝ ΔΙΑΧΡΟΝΙΚΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ.

free counters