Πέμπτη 9 Νοεμβρίου 2017

ΤΟ ΟΛΟΚΑΥΤΩΜΑ ΤΟΥ ΑΡΚΑΔΙΟΥ, ΟΡΟΣΗΜΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΙΣΤΟΡΙΑ ΣΤΙΣ 9 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 1866

Ορόσημο για το Ρέθυμνο, ολόκληρη την Κρήτη, αλλά και τον απανταχού Ελληνισμό, η ύπαρξη της Ιεράς Μονής Αρκαδίου με την ιστορικότερη των στιγμών για έναν αγώνα ενός λαού, αυτόν του ολοκαυτώματος του Αρκαδίου.
Εκατόν πενήντα (ένα) χρόνια από την 9η Νοεμβρίου 1866, τότε που ο Κωστής Γιαμπουδάκης ως ο επικρατέστερος που άναψε το φιτίλι, ανατινάζει την μπαρουταποθήκη της μονής μέσα στην οποία, σύμφωνα με τα ιστορικά στοιχεία, υπήρχαν 325 άνδρες, 40 μοναχοί και γυναικόπαιδα. Θυσία που συντάραξε τον Δυτικό Κόσμο, ανεβάζοντας τη θυσία των Κρητικών σε επίπεδο που ξεπερνούσε τις άλλες θυσίες κατά τον αγώνα των Κρητικών για ελευθερία.
Η μονή Αρκαδίου ξεσήκωσε τα φιλελληνικά αισθήματα της Ευρώπης, δίνοντας μία άλλη διάσταση στην πολιτική των Ευρωπαϊκών Δυνάμεων για την αντιμετώπιση του Κρητικού ζητήματος, σύμφωνα και με τα πρωτοσέλιδα των εφημερίδων της εποχής, τα οποία και εκτίθενται στην αίθουσα εκδηλώσεων του Ιστορικού και Λαογραφικού Μουσείου Ρεθύμνου, με τίτλο «Μαρτυρίες για τη Μονή Αρκαδίου».
Σύμφωνα μάλιστα με τον πρώην διευθυντή της Δημόσιας Κεντρικής Βιβλιοθήκης Ρεθύμνου και επιμελητή της έκθεσης Γιάννη Παπιομύτογλου, Νοέμβριο και Δεκέμβριο του 1866 ο αντίκτυπος του ολοκαυτώματος και της θυσίας, κατακλύζει τα πρωτοσέλιδα δεκαεννέα εφημερίδων στην Αθήνα, δεκαπέντε, εφημερίδων σε διάφορες πόλεις της Ελλάδας σε Τεργέστη, Κωσταντινούπολη και Σμύρνη.

Είκοσι χιλιόμετρα από την πόλη του Ρεθύμνου, η Μονή Αρκαδίου -μοναστήρι του 12ου αιώνα- στη δυτική πλευρά του Ψηλορείτη, φιλοξενεί, το επαναστατικό πνεύμα και την θέληση για ελευθερία των Επαναστατών κατά της τούρκικης σκλαβιάς που για 250 χρόνια κατείχαν το νησί.
Σύμφωνα με την ιστορία, το Σεπτέμβριο 1866 φτάνει στο Αρκάδι ο συνταγματάρχης του Ελληνικού Στρατού Πάνος Κορωναίος, συνοδευόμενος από εθελοντές, από όλα τα μέρη της ελεύθερης Ελλάδας, οπότε και αναλαμβάνει με έδρα το Αρκάδι, αρχηγός της Επανάστασης. Οργανώνει στρατηγικά τους χώρους στην μονή Αρκαδίου, δημιουργεί οχυρώματα και οργανώνει την σύμπραξη με άλλες ομάδες από διάφορες επαρχίες του τόπου. Ζητάει να φύγουν τα γυναικόπαιδα και να πάρουν μαζί τους περιουσία και κειμήλια του μοναστηριού. Επόμενη του κίνηση να πάει ο ίδιος να οργανώσει επαναστατικό στρατό, ώστε να χτυπήσουν τελικά τον Μουσταφά Πασά και το στράτευμα του.
Μέσα στο μοναστήρι, όμως, είχε ανδρωθεί η ιδέα της ελευθερίας η οποία από τον Ηγούμενο Μαρινάκη και τον οπλαρχηγό Δασκαλάκη, ολοένα και εντείνεται, ενώ τα γυναικόπαιδα αρνούνται να εγκαταλείψουν τη μονή… Ξημερώματα της 8ης Νοεμβρίου ο τούρκικος στρατός ζώνει το μοναστήρι. Πάνω από 15.000 τούρκοι έξω από τα τείχη του μοναστηριού και μέσα όλες οι ψυχές με την ιδέα της ελεύθερης Κρήτης να παρακολουθούν τη θεία λειτουργία για την εορτή των Αρχαγγέλων. Μετάλαβαν των Αχράντων Μυστηρίων κατανοώντας πλήρως την κατάσταση στην οποία βρισκόταν και… ξεκίνησε η Μάχη.
Οι Τούρκοι με την βοήθεια κανονιών προσπαθούσαν να εισέλθουν στην Μονή. Για ολόκληρη την ημέρα οι Κρητικοί έδιναν τον αγώνα τους, ενώ στα μετόπισθεν των Τούρκων, ο συνταγματάρχης Πάνος Κορωναίος, μαζί με επαναστάτες από τις επαρχίες Μυλοποτάμου και Αμαρίου, χτυπούσαν τους Τούρκους προσπαθώντας να ενισχύσουν την αντίσταση των εγκλωβισμένων στο Μοναστήρι.
Οι απώλειες, τόσο των Τούρκων όσο και των Κρητικών ήταν μεγάλες. Ξημέρωμα της 9ης Νοεμβρίου, όλα πλέον έδειχναν πως πρόκειται για τις τελευταίες ώρες της άνισης μάχης. Τελικά οι Τούρκοι, με την βοήθεια ενός μεγάλου κανονιού, κατάφεραν να προσεγγίσουν και με ασφάλεια να χτυπούν την σιδερένια και τεράστια πόρτα του Μοναστηριού. Όσοι έχουν απομείνει -ο ηγούμενος Μαρινάκης είναι ήδη νεκρός- μαζί με τα γυναικόπαιδα, κλείνονται στην μπαρουταποθήκη και με το που εισέρχονται οι Τούρκοι στη μονή το φυτίλι ανάβει και σκορπά το θάνατο σε Κρητικούς και Τούρκους.
Τρεις κρητικοί διαφεύγουν, εκατόν δέκα περίπου αιχμαλωτίζονται και μεταφέρονται στο Ρέθυμνο, ενώ όλοι οι υπόλοιποι κείτονται νεκροί μέσα στο πέπλο της απόλυτης θυσίας για την Ελευθερία. Πάνω από 1.500 Τούρκοι έχουν χάσει την ζωή τους και το μήνυμα του ολοκαυτώματος από εκείνη την ώρα ξεκινάει το ταξίδι του σε ολόκληρο τον κόσμο. Μία επιγραφή, θυμίζει ακόμη και σήμερα την μεγάλη θυσία:
«Αυτή η φλόγα π’ άναψε μέσα εδώ στη κρύπτη
κι απάκρου σ’ άκρο φώτισε τη δοξασμένη Κρήτη
ήτανε φλόγα του Θεού μέσα εις την οποία
Κρήτες ολοκαυτώθηκαν για την Ελευθερία».
Εκατόν πενήντα (ένα) χρόνια, η μνήμη των επόμενων γενεών δε στέρεψε για το Αρκάδι και κάθε χρόνο πλήθος εκδηλώσεων κατακλύζουν το Ρέθυμνο, αλλά και άλλα μέρη σε Ελλάδα και τον υπόλοιπο κόσμο όπου ζουν Κρητικοί.
Αυτές τις ημέρες στο Ρέθυμνο, πέρα από τον επίσημο σημαιοστολισμό, εκδηλώσεις τιμής, ημερίδες, εκθέσεις, μουσικές και άλλες παραστάσεις, πολιτιστικά για το Ολοκαύτωμα δρώμενα πραγματοποιούνται τόσο από την αντιπεριφέρεια όσο και από τη δημοτική αρχή, με στόχο να τιμηθεί η υπέρτατη πράξη που συντελέσθηκε στο νησί, με στόχο να σπαρθεί το μήνυμα της ελευθερίας για τον άνθρωπο.
Το Ολοκαύτωμα του Αρκαδίου το 1866, έχει χαρακτηριστεί από τους ιστορικούς, ως ένα από τα δραματικότερα γεγονότα της ιστορίας της Κρήτης με διεθνές αντίκτυπο, στην Ευρώπη στην Ασία και στην Αμερική, αντίκτυπο που είχε ως ιστορικά καταγεγραμμένο αποτέλεσμα πλήθος φιλοκρητικών και φιλελληνικών εκδηλώσεων.


ΑΙΩΝΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΙΣΤΗ


Type rest of the post here

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΤΙ ΕΣΤΙ ΕΘΝΟΣ

Το ΕΘΝΟΣ σχηματιζεται απο δυο βασικους παραγοντες,την ΦΥΛΗ και την ΣΥΝΕΙΔΗΣΗ.Λεγοντας <φυλη>,εννοουμε την<καταγωγη>-οτι πρεπει δηλ.τα ατομα του Εθνους να εχουν κοινη καταγωγη.Δεν αρκει να εχουν αυτα<συνειδηση>
περι κοινης καταγωγης.Δεν αρκει δηλ.να πιστευουν στην κοινη τους καταγωγη,αλλα να εχουν πραγματι κοινη καταγωγη.Διοτι ΜΟΝΟΝ η κοινη καταγωγη-η κοινη<φυλετικη υπαγωγη>-συνεπαγεται ΚΟΙΝΟΥΣ κληρονομικους χαρακτηρες,αρα κοινα πνευματικα στοιχεια.Οταν υπαρχει κοινη καταγωγη,τοτε υπαρχουν κατα το μαλλον η ηττον κοινη γλωσσα,κοινος πολιτισμος,κοινη θρησκεια,κοινα ηθη,κοινη ιστορια.Αυτα τα δευτερογενη στοιχεια δεν αποτελουν,το καθενα ξεχωριστα,απαραιτητο στοιχειο συγκροτησεως Εθνους.Εν τουτοις ολα αυτα,οταν συνυπαρχουν,συντελουν στην συνοχη της κοινοτητος,στην δημιουργια δηλ.ΕΝΙΑΙΑΣ ΣΥΝΕΙΔΗΣΕΩΣ-του δευτερου παραγοντος συγκροτησεως του ΕΘΝΟΥΣ.ΕΘΝΟΣ ειναι επομενως ο ομοειδης φυλετικως λαος,που εχει συνειδηση της υπαρξεως του.
''Η ΚΑΤΑΓΩΓΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ''

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΣ

Η ΣΗΜΑΙΑ ΜΑΣ

Αυτή η σημαία στα μάτια τα δικά μας συμβολίζει τους Αγώνες όσων πολέμησαν, εργάστηκαν,θυσιάστηκαν, δολοφονήθηκαν, σκοτώθηκαν και έζησαν με πρώτιστες αξίες εκείνες της Ελευθερίας, της Δικαιοσύνης και της Πατρίδας. Αυτούς που έβαλαν το δικό τους λιθαράκι στην αιώνιο πανύψηλο φρούριο του Ελληνικού Πολιτισμού. Δεν είναι ικανή καμία βουλή, κανένα κράτος και κανένας πολιτικός ή κεφάλαιο να την ξεφτιλίζει και να την ξεπουλάει καθημερινά. Οι δειλοί τη βλέπουν με φόβο. Οι προδότες σαν πανί. Οι αστοί σαν ύφασμα. Οι άνανδροι την καίνε. Μα εμείς τη βλέπουμε σαν τη Μάνα που καρτερεί να μας δεί να εκπληρώνουμε τα όνειρα μας. Τα δικά μας,τα δικά της, του Γένους.

ΛΟΓΙΑ ΙΩΝΟΣ ΔΡΑΓΟΥΜΗ




















"Από στενός πατριώτης, γίνομαι εθνικιστής, με τη συνείδηση του έθνους μου και όλων των άλλων εθνών, γιατί οι διαφορές των εθνών πάντα θα υπάρχουν, και έχω τη συνείδησή τους και χαίρομαι που υπάρχουν αυτές οι διαφορές, που με τις αντιθέσεις τους, με τις αντιλήψεις τους, υψώνουν την ανθρώπινη συνείδηση και ενέργεια. Από άτομο γίνομαι άνθρωπος." (ΙΩΝ ΔΡΑΓΟΥΜΗΣ. ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ 18-3-1919)

ΕΘΝΙΚΟ ΠΕΙΣΜΑ

ΙΩΝ ΔΡΑΓΟΥΜΗΣ

''Δεν θελω να πεθανει το Εθνος μου,το Εθνος αυτο, που τοσα εκαμε στην ζωη του, το εξυπνο,το τοσο ανθρωπινο. Για να το φυλαξω απο τον θανατο πρεπει τωρα να το καμω πεισματαρικο στην ΕΘΝΙΚΗ ΠΙΣΤΗ,στον ΕΘΝΙΣΜΟ, ας ειναι και υπερβολικο το αισθημα που θελω να δωσω στους Ελληνες. Μονον ετσι θα ζησει το ΕΘΝΟΣ.''

''Σε οποιους με κατηγορουν η με περιγελουν, γιατι τους κεντρω το Εθνικο τους αισθημα και τους μιλω αποκλειστικα,θα λεγω:Λοιπον θελετε να πεθανει το Εθνος σας;Αν το θελετε,πεστε το καθαρα,μην κρυβοσαστε''

ΙΩΝ ΔΡΑΓΟΥΜΗΣ

Η ΡΗΣΗ ΠΟΥ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΞΕΧΝΑΜΕ



πισταμνους πρς εδτας τι δκαια μν ν τ
νθρωπείῳ λγ π τς σης νγκης κρνεται, δυνατ δ
ο
προχοντες πρσσουσι κα ο σθενες ξυγχωροσιν.

κατά την συζήτησιν των ανθρωπίνων πραγμάτων το επιχείρημα του δικαίου αξίαν έχει, όπου ίση υπάρχει δύναμις προς επιβολήν αυτού, ότι όμως ο ισχυρός επιβάλλει ό,τι του επιτρέπει η δύναμίς του και ο ασθενής παραχωρεί ό,τι του επιβάλλει η αδυναμία του"

ΘΟΥΚΥΔΙΔΟΥ ΙΣΤΟΡΙΑΙ Ε89

Μετάφραση Ελ. Βενιζέλου


28η ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 1940 - ΔΙΑΓΓΕΛΜΑ Ι. ΜΕΤΑΞΑ

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEi9AYAjQboFh1_5M3bFMvoiwdv6qY5bDyiuBuwvPV3Yjtp1ZG3BAXNnY5CWdpxeWu7FvNRIyWEpe_RHBqBZHx93XDCYKW4LJe3j_4jgmwduvaKGVqaTsCSNu7bWjJSewd6rxVoBPh5kloo/s400/%CE%99%CE%A9%CE%91%CE%9D%CE%9D%CE%97%CE%A3+%CE%9C%CE%95%CE%A4%CE%91%CE%9E%CE%91%CE%A3.jpg

“Η στιγμή επέστη που θα αγωνισθώμεν διά την ανεξαρτησίαν της Ελλάδος, την ακεραιότητα και την τιμήν της.
Μολονότι ετηρήσαμεν την πλέον αυστηράν ουδετερότητα και ίσην προς όλους, η Ιταλία μη αναγνωρίζουσα εις ημάς να ζήσωμεν ως ελεύθεροι Έλληνες, μου εζήτησε σήμερον την 3ην πρωινήν ώραν την παράδοσιν τμημάτων του Εθνικού εδάφους κατά την ιδίαν αυτής βούλησιν και ότι προς κατάληψιν αυτών η κίνησις των στρατευμάτων της θα ήρχιζε την 6ην πρωινήν. Απήντησα εις τον Ιταλόν Πρεσβευτήν ότι θεωρώ και το αίτημα αυτό καθ’ εαυτό και τον τρόπον με τον οποίον γίνεται τούτο ως κήρυξιν πολέμου της Ιταλίας κατά της Ελλάδος.
Έλληνες
Τώρα θα αποδείξωμεν εάν πράγματι είμεθα άξιοι των προγόνων μας και της ελευθερίας την οποίαν μας εξησφάλισαν οι προπάτορές μας. Όλον το Έθνος θα εγερθή σύσσωμον. Αγωνισθήτε διά την Πατρίδα, τας γυναίκας, τα παιδιά μας και τας ιεράς μας παραδόσεις. Νυν υπέρ πάντων ο αγών.


Η ΕΞΟΝΤΩΣΗ ΕΝΟΣ ΕΘΝΟΥΣ

Το πρώτο βήμα για να εξοντώσεις ένα έθνος
είναι να διαγράψεις τη μνήμη του.
Να καταστρέψεις τα βιβλία του,
την κουλτούρα του, την ιστορία του.
Μετά να βάλεις κάποιον να γράψει νέα βιβλία,
να κατασκευάσει μια νέα παιδεία,
να επινοήσει μια νέα ιστορία.
Δεν θα χρειαστεί πολύς καιρός
για να αρχίσει αυτό το έθνος
να ξεχνά ποιο είναι και ποιο ήταν.
Ο υπόλοιπος κόσμος γύρω του
θα το ξεχάσει ακόμα πιο γρήγορα.


Μ. Κούντερα

Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ ΣΕ 10 ΛΕΠΤΑ

ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΠΕΛΑΣΓΟΣ: 26 ΧΡΟΝΙΑ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗΣ ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑΣ ΣΤΗΝ ΔΙΑΧΡΟΝΙΚΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ.

free counters