Τρίτη 21 Νοεμβρίου 2017

ΑΓΝΩΣΤΟΙ ΗΡΩΕΣ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ : Ο ΕΘΝΟΜΑΡΤΥΡΑΣ ΛΑΜΠΡΟΣ ΠΑΓΟΥΝΑΔΗΣ ΚΑΙ Η ΠΡΟΣΦΟΡΑ ΤΟΥ ΧΩΡΙΟΥ ΝΟΣΤΙΜΟ ΚΑΣΤΟΡΙΑΣ ΣΤΟ ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΟ ΑΓΩΝΑ (1878-1909)




Από το βιβλίο “Ιστορία Νοστίμου Καστοριάς- το χωριό του απολιθωμένου δάσους-“. του Νικολάου Κυριάκου και Γεωργίου Μπερούλη, Καστοριά 2009
 
Κατά την διάρκεια του Μακεδονικου Αγώνα οι κάτοικοι του χωριού Νόστιμο υπέστησαν αφάνταστες πιέσεις και απειλές από τις συμμορίες του Βουλγαρικού Κομιτάτου, τους γνωστούς στην ιστορία της περιοχής μας αιμοσταγείς κομιτατζήδες, που εξορμούσαν από τις φωλιές τους, που είχαν εγκαταστήσει σε όλη την περιοχή της κοιλάδας (λεκάνης) του Στραβοπόταμου -παραπόταμος Αλιάκμονα- στα δυτικά των χωριών μας, ακριβώς στην περιοχή των παλαιών Οικισμών Κουφοξυλιάς και Ταξιαρχών που είχαν εγκαταλειφθεί.
Ο σκοπός τους ήταν να εξαναγκάσουν τους κατοίκους ν’ αποχωριστούν από το Οικουμενικό Πατριαρχείο εκκλησιαστικώς και να υπαχθούν στην Εκκλησία της Βουλγαρικής Εξαρχίας κι έτσι να αρνηθούν την ελληνική εθνική συνείδηση και να αποδεχθούν τη βουλγαρική. Ακόμα οι Βούλγαροι προσπάθησαν να επιβάλλουν την πρόσληψη Βούλγαρου δασκάλου και τη λειτουργία στο χωριό βουλγαρικού Σχολείου. Αυτοί όμως όχι μόνο δεν το αποδέχτηκαν οι κάτοικοι, παρά τις απειλές που δέχτηκαν, αλλά συνέχισαν τη λειτουργία του ελληνικού σχολείου που είχαν ιδρύσει από το 1868 περίπου.

Ύστερα απ’ αυτό, κατά το έτος 1897, μια ομάδα κομιτατζήδων αποφάσισε τη δολοφονία του’Ελληνα διδασκάλου αείμνηστου Γεωργίου Παναγιωτίδη μετέπειτα καθηγητή Πανεπιστημίου της Ζυρίχης από το γειτονικό χωριό Δαμασκηνιά που είχε προσλάβει η δημογεροντία του χωριού. Ο αναφερόμενος διδάσκαλος που ήταν γιος του αείμνηστου ιερέα και Μακεδονομάχου Παπαστεργίου Παναγιωτίδη, διέφυγε τον ανδυνο της δολοφονίας του με τη βοήθεια του μεγάλου πατριώτη και πρώτου δασκάλου του χωριού Παπαγιάννη Αναγνώστου, ο οποίος τον φυγάδευσε νύχτα από την οικία στην οποία διέμενε. Οι κομιτατζήδες, οι οποίοι τελούσαν κάτω από την αρχηγία δύο αιμοσταγών αρχηγών, των Κωνστάντωφ και Τσακαλάρωφ, εξαγριωμένοι για τη διαφυγή και δάσωση του Έλληνα διδασκάλου Γεωργίου Παναγιωτίδη απείλησαν τους κατοίκους ότι θα ξανάρθουν και θα τους τιμωρήσουν γι’ αυτό παραδειγματικά.Για την ελληνοπρεπή αυτή στάση τους και τη σθεναρή αντίσταση τους στα ιταμά και άνομα σχέδια των κομιτατζήδων, ήταν επόμενο να πληρώσουν βαρύ φόρο αίματος.
Το πρώτο θύμα της βουλγαρικής θηριωδίας και εκδίκησης ήταν ο μεγαλύτερος πολέμιος τους, μυστικό στέλεχος του Μακεδόνικου Αγώνα και μεγάλος πατριώτης Χαράλαμπος Παγουνάδης. Έτσι λοιπόν στις 8 Νοεμβρίου του έτους 1903 ημέρα Σάββατο και ανήμερα της εορτής των Αρχαγγέλων Ταξιαρχών Μιχαήλ και Γαβριήλ όλοι οι κάτοικοι του χωριού είχαν μεταβεί στον Ιερό Ναό των Ταξιαρχών, που βρίσκονταν στην περιοχή του Παλιού Οικισμού Ταξιαρχών (Παλαιοχωρίου), για να τιμήσουν τους εορτάζοντας Αρχαγγέλους. Ξαφνικά αντιλήφθηκαν ότι ο ναός είχε κυκλωθεί από κομιτατζήδες και κάποιοι απ’ αυτούς μπήκαν μέσα και συνέλαβαν τον Χαράλμαπο Παγουνάδη την ώρα που ως επίτροπος περιέφερε το δίσκο για την εισφορά των πιστών υπέρ του ναού -συνήθεια και σημερινή- και τον οδήγησαν έξω.
Όπως προφορικά μεταφέρεται από γενιά σε γενιά στο εξωτερικό της εισόδου του Ναού στέκονταν δύο ένοπλοι κομιτατζήδες, ο ένας από τη μια πλευρά και ο άλλος από την άλλη. Μόλις πρόβαλε ο Χαράλαμπος Παγουνάδης στο εξωτερικό της θύρας οι δύο αυτοί σφαγείς έμπηξαν τις χαντζάρες τους στα πλευρά του και στη συνέχεια σηκώνοντας τον με τα σπαθιά τους τον πέταξαν στο ρέμα που ήταν μπροστά από το Ναό, όπου και τον αποτελείωσαν.
Η άγρια σκηνή του φόνου κατατρόμαξε το εκκλησίασμα, που εγκατέλειψε το ναό και τη λειτουργία και τρέχοντας κατέφθασε στο χωριό.
Το ίδιο έκανε και ο ιερέας με τους ιεροψάλτες αναγκασμένος να τελειώσει όπως-όπως τη λειτουργία και να καταφύγει στο χωριό. Την επομένη το πρωί ο ιερέας, ακολουθούμενος από συγγενείς του θύματος και ολίγους θαρραλέους άνδρες, πήγαν στον τόπο του εγκλήματος και αφού άνοιξαν τάφο στη μεσημβρινή πλευρά του ναού έθαψαν τον ατυχή Χαράλαμπο βιαστικά και αναχώρησαν αμέσως για το χωριό από φόβο μήπως κι αυτοί έχουν την ίδια τύχη.
Η σφαγή του Χαράλαμπου Παγουνάδη δημιούργησε φόβο και ανησυχία σε όλους τους κατοίκους της περιοχής των Καστανοχωρίων, γιατί υπήρξε το πρώτο στην περιοχή εξιλαστήριο θύμα της θηριωδίας των βουλγαροκομιτατζήδων για τη σθεναρά αντίσταση στα άνομα σχέδια τους. Η ανησυχία και ο φόβος επικράτησε και ανάμεσα στα μέλη της Μυστικής Επιτροπής του Μακεδόνικου Αγώνα της περιοχής, μήπως και επαναληφθεί και σε άλλα στελέχη της Επιτροπής. Αυτό ανακοίνωσε ο Πρόεδρος της Επιτροπής Ιερέας Παπαστέργιος Παναγιωτίδης  μυστική σύσκεψη που επακολούθησε στην Ιερά Μονή Αγίου Αθανασίου Ζηκοβίστης όπου συμμετείχαν και οπλαρχηγοί των ελληνικών σωμάτων.
Ύστερα από μερικά χρόνια, δηλαδή στις 8 Νοεμβρίου του 1906, ημέρα  και πάλι της εορτής των Ταξιαρχών Αρχαγγέλων Μιχαήλ και Γαβριήλ  τελέστηκε στον ομώνυμο ιερό ναό λειτουργία και ακόλουθη μνημόσυνο υπέρ αναπαύσεως της ψυχής του αείμνηστου Λάμπρου όπως συνηθιζόταν ν’ αποκαλείται. Στο μνημόσυνο αυτό έλαβαν μέρος οι ιερείς της περιοχής Παπαστέργιος ή Παπαστυλιανός Πανάγιος από το χωριό Δαμασκηνιά, ο Παπαστέργιος Κυράδης από τον Άγιο Ηλία, ο Παπανικόλας Αποστολίδης από το χωριό Ζευγοστάσιο, οι Ιερείς Παπακων/νος Παπακώστας και Παπαθεοχάρης Παπακωστας,  πατέρας και υιός από το Νόστιμο, την γενέτειρα του Λάμπρου, ο  Παπαθανάσης Παπαθανασίου από το Σκαλοχώρι και ο Παπαπασχάλης Παπαγεωργόπουλος, από το χωριό Σπήλαιο. Στο μνημόσυνο παραβρέθηκαν αρκετοί κάτοικοι από τα γύρω χωριά,καθώς και οι οπλαρχηγοί Μακεδονομάχοι, ύστερα από το θάνατο του Παύλου  Μελά, Καπετάν Βάρδας, Καπετάν Κάκαβος και Καπετάν Μπέλλος με τα παλικάρια τους.

Ύστερα από το πρώτο και τελευταίο αυτό μνημόσυνο για ενενήντα ολόκληρα χρόνια παρέμεινε εκεί λησμονημένος απ΄όλους σχεδόν ο μάρτυρας Λάμπρος Παγουνάδης.
(Το 1996 τελέσθηκε επιμνημόσυνη δέηση για τον Λάμπρο και τοποθετήθηκε μαρμάρινη πλάκα στο σημείο όπου μαρτύρησε).

ΑΙΩΝΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΙΣΤΗ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΤΙ ΕΣΤΙ ΕΘΝΟΣ

Το ΕΘΝΟΣ σχηματιζεται απο δυο βασικους παραγοντες,την ΦΥΛΗ και την ΣΥΝΕΙΔΗΣΗ.Λεγοντας <φυλη>,εννοουμε την<καταγωγη>-οτι πρεπει δηλ.τα ατομα του Εθνους να εχουν κοινη καταγωγη.Δεν αρκει να εχουν αυτα<συνειδηση>
περι κοινης καταγωγης.Δεν αρκει δηλ.να πιστευουν στην κοινη τους καταγωγη,αλλα να εχουν πραγματι κοινη καταγωγη.Διοτι ΜΟΝΟΝ η κοινη καταγωγη-η κοινη<φυλετικη υπαγωγη>-συνεπαγεται ΚΟΙΝΟΥΣ κληρονομικους χαρακτηρες,αρα κοινα πνευματικα στοιχεια.Οταν υπαρχει κοινη καταγωγη,τοτε υπαρχουν κατα το μαλλον η ηττον κοινη γλωσσα,κοινος πολιτισμος,κοινη θρησκεια,κοινα ηθη,κοινη ιστορια.Αυτα τα δευτερογενη στοιχεια δεν αποτελουν,το καθενα ξεχωριστα,απαραιτητο στοιχειο συγκροτησεως Εθνους.Εν τουτοις ολα αυτα,οταν συνυπαρχουν,συντελουν στην συνοχη της κοινοτητος,στην δημιουργια δηλ.ΕΝΙΑΙΑΣ ΣΥΝΕΙΔΗΣΕΩΣ-του δευτερου παραγοντος συγκροτησεως του ΕΘΝΟΥΣ.ΕΘΝΟΣ ειναι επομενως ο ομοειδης φυλετικως λαος,που εχει συνειδηση της υπαρξεως του.
''Η ΚΑΤΑΓΩΓΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ''

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΣ

Η ΣΗΜΑΙΑ ΜΑΣ

Αυτή η σημαία στα μάτια τα δικά μας συμβολίζει τους Αγώνες όσων πολέμησαν, εργάστηκαν,θυσιάστηκαν, δολοφονήθηκαν, σκοτώθηκαν και έζησαν με πρώτιστες αξίες εκείνες της Ελευθερίας, της Δικαιοσύνης και της Πατρίδας. Αυτούς που έβαλαν το δικό τους λιθαράκι στην αιώνιο πανύψηλο φρούριο του Ελληνικού Πολιτισμού. Δεν είναι ικανή καμία βουλή, κανένα κράτος και κανένας πολιτικός ή κεφάλαιο να την ξεφτιλίζει και να την ξεπουλάει καθημερινά. Οι δειλοί τη βλέπουν με φόβο. Οι προδότες σαν πανί. Οι αστοί σαν ύφασμα. Οι άνανδροι την καίνε. Μα εμείς τη βλέπουμε σαν τη Μάνα που καρτερεί να μας δεί να εκπληρώνουμε τα όνειρα μας. Τα δικά μας,τα δικά της, του Γένους.

ΛΟΓΙΑ ΙΩΝΟΣ ΔΡΑΓΟΥΜΗ




















"Από στενός πατριώτης, γίνομαι εθνικιστής, με τη συνείδηση του έθνους μου και όλων των άλλων εθνών, γιατί οι διαφορές των εθνών πάντα θα υπάρχουν, και έχω τη συνείδησή τους και χαίρομαι που υπάρχουν αυτές οι διαφορές, που με τις αντιθέσεις τους, με τις αντιλήψεις τους, υψώνουν την ανθρώπινη συνείδηση και ενέργεια. Από άτομο γίνομαι άνθρωπος." (ΙΩΝ ΔΡΑΓΟΥΜΗΣ. ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ 18-3-1919)

ΕΘΝΙΚΟ ΠΕΙΣΜΑ

ΙΩΝ ΔΡΑΓΟΥΜΗΣ

''Δεν θελω να πεθανει το Εθνος μου,το Εθνος αυτο, που τοσα εκαμε στην ζωη του, το εξυπνο,το τοσο ανθρωπινο. Για να το φυλαξω απο τον θανατο πρεπει τωρα να το καμω πεισματαρικο στην ΕΘΝΙΚΗ ΠΙΣΤΗ,στον ΕΘΝΙΣΜΟ, ας ειναι και υπερβολικο το αισθημα που θελω να δωσω στους Ελληνες. Μονον ετσι θα ζησει το ΕΘΝΟΣ.''

''Σε οποιους με κατηγορουν η με περιγελουν, γιατι τους κεντρω το Εθνικο τους αισθημα και τους μιλω αποκλειστικα,θα λεγω:Λοιπον θελετε να πεθανει το Εθνος σας;Αν το θελετε,πεστε το καθαρα,μην κρυβοσαστε''

ΙΩΝ ΔΡΑΓΟΥΜΗΣ

Η ΡΗΣΗ ΠΟΥ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΞΕΧΝΑΜΕ



πισταμνους πρς εδτας τι δκαια μν ν τ
νθρωπείῳ λγ π τς σης νγκης κρνεται, δυνατ δ
ο
προχοντες πρσσουσι κα ο σθενες ξυγχωροσιν.

κατά την συζήτησιν των ανθρωπίνων πραγμάτων το επιχείρημα του δικαίου αξίαν έχει, όπου ίση υπάρχει δύναμις προς επιβολήν αυτού, ότι όμως ο ισχυρός επιβάλλει ό,τι του επιτρέπει η δύναμίς του και ο ασθενής παραχωρεί ό,τι του επιβάλλει η αδυναμία του"

ΘΟΥΚΥΔΙΔΟΥ ΙΣΤΟΡΙΑΙ Ε89

Μετάφραση Ελ. Βενιζέλου


28η ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 1940 - ΔΙΑΓΓΕΛΜΑ Ι. ΜΕΤΑΞΑ

http://4.bp.blogspot.com/_NuhZMDR5O28/S_qK4rCNqWI/AAAAAAAAATQ/FgeBEEMBpt0/s400/%CE%99%CE%A9%CE%91%CE%9D%CE%9D%CE%97%CE%A3+%CE%9C%CE%95%CE%A4%CE%91%CE%9E%CE%91%CE%A3.jpg

“Η στιγμή επέστη που θα αγωνισθώμεν διά την ανεξαρτησίαν της Ελλάδος, την ακεραιότητα και την τιμήν της.
Μολονότι ετηρήσαμεν την πλέον αυστηράν ουδετερότητα και ίσην προς όλους, η Ιταλία μη αναγνωρίζουσα εις ημάς να ζήσωμεν ως ελεύθεροι Έλληνες, μου εζήτησε σήμερον την 3ην πρωινήν ώραν την παράδοσιν τμημάτων του Εθνικού εδάφους κατά την ιδίαν αυτής βούλησιν και ότι προς κατάληψιν αυτών η κίνησις των στρατευμάτων της θα ήρχιζε την 6ην πρωινήν. Απήντησα εις τον Ιταλόν Πρεσβευτήν ότι θεωρώ και το αίτημα αυτό καθ’ εαυτό και τον τρόπον με τον οποίον γίνεται τούτο ως κήρυξιν πολέμου της Ιταλίας κατά της Ελλάδος.
Έλληνες
Τώρα θα αποδείξωμεν εάν πράγματι είμεθα άξιοι των προγόνων μας και της ελευθερίας την οποίαν μας εξησφάλισαν οι προπάτορές μας. Όλον το Έθνος θα εγερθή σύσσωμον. Αγωνισθήτε διά την Πατρίδα, τας γυναίκας, τα παιδιά μας και τας ιεράς μας παραδόσεις. Νυν υπέρ πάντων ο αγών.


Η ΕΞΟΝΤΩΣΗ ΕΝΟΣ ΕΘΝΟΥΣ

Το πρώτο βήμα για να εξοντώσεις ένα έθνος
είναι να διαγράψεις τη μνήμη του.
Να καταστρέψεις τα βιβλία του,
την κουλτούρα του, την ιστορία του.
Μετά να βάλεις κάποιον να γράψει νέα βιβλία,
να κατασκευάσει μια νέα παιδεία,
να επινοήσει μια νέα ιστορία.
Δεν θα χρειαστεί πολύς καιρός
για να αρχίσει αυτό το έθνος
να ξεχνά ποιο είναι και ποιο ήταν.
Ο υπόλοιπος κόσμος γύρω του
θα το ξεχάσει ακόμα πιο γρήγορα.


Μ. Κούντερα

Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ ΣΕ 10 ΛΕΠΤΑ

ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΠΕΛΑΣΓΟΣ: 26 ΧΡΟΝΙΑ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗΣ ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑΣ ΣΤΗΝ ΔΙΑΧΡΟΝΙΚΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ.

free counters