Δευτέρα 7 Φεβρουαρίου 2011

ΠΕΡΙ ΛΟΓΙΚΗΣ


Γράφει ο Ευρύμαχος

Ο Λόγος ως Λέξις, αντιστοιχεί σε τέσσερις τουλάχιστον βασικές Έννοιες.

α') Μαθηματική αναλογία,
β') Λογική (ως τρόπος σκέψεως),
γ') Εκφορά φωνής και
δ') Αιτία

Όλες αυτές βεβαίως με κάποιον τρόπον σχετίζονται μεταξύ τους.

Ό έχων ικανότητα εκφοράς Λόγου (όχι απλώς ομιλίας ή κουτσομπολιού), διακατέχεται από την ικανότητα της κρίσεως και συν-κρίσεως = συγκρίσεως, της αναγνωρίσεως του μαθηματικού Λόγου = αναλογίας.  Με απλά λόγια βλέπει, αναγνωρίζει, συγκρίνει και κρίνει  ότι, «εφ΄ όσον ένα κτήριο π.χ. είναι 10 φορές υψηλότερο από το ύψος του και το ύψος του είναι 2 μέτρα, άρα το συνολικόν ύψος του κτηρίου είναι 20 μέτρα». Ο μη έχων την αυτήν ικανότητα σαφώς και δυσκολεύεται να συγκρίνει με αποτέλεσμα να οδηγείται σε παρα-λογισμό, δεν αποκλείεται δε να κρίνει, ότι «το κτήριο είναι 30 μέτρα, 10 μέτρα ή  και χαμηλότερο από τον ίδιο!». Τέτοιοι τύποι είναι αυτοί που σε «τρελαίνουν» και σε «βγάζουν από τα ρούχα σου» όταν προσπαθείς να συνεννοηθείς μαζί τους,  επαληθεύοντας το ρητόν «ο ηλίθιος είναι αήττητος»! ή ακόμη χειρότερα σε σύγχρονη διασκευή «ο επιτείδιος διαστρεβλωτής είναι επικίνδυνος»!

Η Λογική, προϊόν του Συμπαντικού Λόγου (αναγνωρισθέντος και ως  Πρωταρχικής Αιτίας), κατά τον Ηράκλειτον «Ξυνού Λόγου», Κοινού δηλαδή για όλους, είναι μία και μοναδική. Σε μαθηματική έκφρασι ο Λόγος π.χ. α/β για όλα τα Όντα (από πέτρες και τούβλα μέχρι γαλαξιακά συγκροτήματα) είναι ο ένας και ο αυτός. Τι αλλάζει; Αλλάζει ο τρόπος που ο κάθε ένας αντιλαμβάνεται ή χρησιμοποιεί αυτόν τον Λόγον.

Θα εκτρέψουμε λίγο την συζήτησί μας αναφέροντας  ένα παράδειγμα: «Έστω ότι εκατό άνθρωποι παρακολουθούν μία κινηματογραφική ταινία. Και οι εκατό βλέπουν αυτό καθ΄εαυτό, το οποίον προβάλλεται στην οθόνη. Ο κάθε ένας όμως επεξεργάζεται με διαφορετικόν τρόπον τα προβληθέντα και καταλήγει στα δικά του συμπεράσματα».

Προκειμένου να διασφαλιστεί η αναγνώρισις της Λογικής και η τεκμηρίωσις Λογικών δεδομένων, ο Αριστοτέλης μας προσέφερε 4 εργαλεία, 4 κανόνες επί των οποίων μπορούμε να βασιστούμε και να επαληθεύσουμε.
  • Κανών Λογικής Ταυτότητος: Το «Α» είναι «Α». Φαίνεται περιττή ταυτολογία; Όχι! Ο Κανών προσδιορίζει το ΤΙ ακριβώς είναι το ον = το ζητούμενον. Με άλλα λόγια το «Άσπρο» είναι «Άσπρο», που σημαίνει ότι το «Άσπρο» δεν είναι ούτε «Μαύρο», ούτε «Κόκκινο», ούτε «Πράσινο» ούτε άλλον τι. Παρομοίως, ο «Άνδρας» είναι «Άνδρας» που σημαίνει ότι ο «Άνδρας» δεν είναι ούτε «Γυναίκα» ούτε «οτιδήποτε ενδιάμεσο» ήθελε προκύψει. Προσοχή! Ο Κανών αυτός ορίζει επιπλέον ότι το ον ισούται με το σύνολον των γνωρισμάτων του, δηλαδή Α = α+β+γ.Δεν ορίζει την έννοια της λέξεως και τα χαρακτηριστικά της περιγραφομένης εννοίας. π.χ. Αν από τα πανάρχαια χρόνια ο «Άνδρας» οριζόταν και γινόταν αντιληπτός ως «ο αρσενικός εκπρόσωπος του ανθρωπίνου είδους με έντονη τριχοφυΐα, γεροδεμένους μυς κλπ. αναζητών τον θηλυκό εκπρόσωπον  προς ψυχοσωματικήν ολοκλήρωσιν και διαιώνισιν του είδους» και σήμερα κάποιοι θέλουν να ορίζουν τον «Άνδρα» ως τον «μη αμφιφυλόφυλο, φαλλοκράτη και μη αποδεχόμενο να γίνει ολίγον «γκέυ»», δεν φταίει ο Αριστοτέλης.
  • Κανών Λογικής Αντιφάσεως: Το «Α» δεν είναι «μη Α». Που σημαίνει ότι το «Άσπρο» δεν είναι «Μη Άσπρο». Και η έννοια του «Μη Άσπρου» προφανώς δεν ταυτίζεται με το «Μαύρο». «Μη Άσπρο» είναι όλα τα υπόλοιπα χρώματα εκτός από ίδιο το «Άσπρο», δηλαδή «Κόκκινο», «Πράσινο», «Κίτρινο», οι ενδιάμεσες Άπειρες αποχρώσεις κλπ. Άρα το «Άσπρο» δεν είναι ούτε «Κόκκινο», ούτε «Πράσινο», ούτε  «Κίτρινο», ούτε  καμμία από τις  ενδιάμεσες Άπειρες αποχρώσεις. Από πουθενά δεν προκύπτει ότι «ντε και καλά» το «μη Άσπρο» είναι αποκλειστικώς και μόνον το «Μαύρο». Όπως βεβαίως δεν σημαίνει ότι  «Μη άνδρας» είναι μόνον η «Γυναίκα» αφού έστω και παρά φύσιν προκύπτουν επαμφοτερίζοντα όντα. Λόγω της σπουδαιότητός και του αυταποδείκτου της, την αρχὴν αυτήν απεκάλεσε ο Αριστοτέλης «βεβαιοτάτην τῶν ἀρχῶν ἁπασῶν». Η μη αποδοχή  της οδηγεί σε σχιζοφρένια
  • Κανών Λογικής Αποκλίσεως τρίτου: Το «Α» είναι ή «Β» ή  «μη Β». Που σημαίνει ότι οποιοδήποτε Ον «Α», ταυτίζεται είτε με κάτι «Β», είτε με την άρνησί του «Β», δηλαδή το «Μη Β». Και δεν μπορεί, αποκλείεται  να είναι οτιδήποτε άλλο ή και τα δύο ταυτοχρόνως ή. Το «Άσπρο» ή είναι «ορισμένο σύνολο συγκεκριμένων συχνοτήτων ακτινοβολίων του ορατού φάσματος του φωτός» ή είναι «μη ορισμένο σύνολο συγκεκριμένων συχνοτήτων ακτινοβολίων του ορατού φάσματος του φωτός». Η Σελήνη ή είναι «ετερόφωτη» ή είναι  «μη ετερόφωτη». Ο Κανών είναι πολύ χρήσιμος στις περιπτώσεις όπου αδυνατούμε να αποδείξουμε την κατάφασιν (π.χ. το Β) μπορούμε όμως να αποδείξουμε την άρνησιν  (δηλαδή το μη Β), οπότε δια της εις Άτοπον Απαγωγής τεκμηριώνεται το Β.
  • Κανών Λογικής σχέσεως Αίτιου - Αιτιατού ή Αποχρώντος Λόγου: Το κάθετι τι (Αιτιατόν) έχει το Αίτιον του και δεν γίνεται να αντιστραφεί αυτή η ακολουθία. Π.χ. Η μητέρα τίκτει το τέκνον και το αντίστροφον είναι Αδύνατον. Όπως Αδύνατον είναι, να αναιρεθεί ένα γεγονός (αφού ήδη έχει γίνει) ως Αίτιον ενός άλλου γεγονότος, Αιτιατού, με ενδεχόμενον ταξίδι στον χρόνο και να προκύψει αναίρεσις του Αιτιατού. Πολλές φορές η «λογική» «κάποιων» ή αλλιώς «παρά φύσιν λογική = παραλογισμός» αντιμεταθέτει το αίτιον με το αιτιατόν. Π.χ. «Νιώθουμε ζέστη άρα λέμε ότι ανέβηκε η θερμοκρασία», ενώ συμβαίνει ακριβώς το αντίθετον. Επειδή ανέβηκε η θερμοκρασία νιώθουμε ζέστη
Προφανώς η Αριστοτέλεια Λογική δεν αποκλείει, δεν παραγκωνίζει, δεν παραβλέπει και το κυριότερον δεν αντιτίθεται στην έκφρασι του συναισθηματικού μας κόσμου.

Εάν το φιλοσοφήσουμε λίγο, θα δούμε ότι Λογική και Συναίσθημα συμβαδίζουν... κάποια άλλη φορά όμως!

ΠΥΛΗ ΙΑΣΩΝΟΣ



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΤΙ ΕΣΤΙ ΕΘΝΟΣ

Το ΕΘΝΟΣ σχηματιζεται απο δυο βασικους παραγοντες,την ΦΥΛΗ και την ΣΥΝΕΙΔΗΣΗ.Λεγοντας <φυλη>,εννοουμε την<καταγωγη>-οτι πρεπει δηλ.τα ατομα του Εθνους να εχουν κοινη καταγωγη.Δεν αρκει να εχουν αυτα<συνειδηση>
περι κοινης καταγωγης.Δεν αρκει δηλ.να πιστευουν στην κοινη τους καταγωγη,αλλα να εχουν πραγματι κοινη καταγωγη.Διοτι ΜΟΝΟΝ η κοινη καταγωγη-η κοινη<φυλετικη υπαγωγη>-συνεπαγεται ΚΟΙΝΟΥΣ κληρονομικους χαρακτηρες,αρα κοινα πνευματικα στοιχεια.Οταν υπαρχει κοινη καταγωγη,τοτε υπαρχουν κατα το μαλλον η ηττον κοινη γλωσσα,κοινος πολιτισμος,κοινη θρησκεια,κοινα ηθη,κοινη ιστορια.Αυτα τα δευτερογενη στοιχεια δεν αποτελουν,το καθενα ξεχωριστα,απαραιτητο στοιχειο συγκροτησεως Εθνους.Εν τουτοις ολα αυτα,οταν συνυπαρχουν,συντελουν στην συνοχη της κοινοτητος,στην δημιουργια δηλ.ΕΝΙΑΙΑΣ ΣΥΝΕΙΔΗΣΕΩΣ-του δευτερου παραγοντος συγκροτησεως του ΕΘΝΟΥΣ.ΕΘΝΟΣ ειναι επομενως ο ομοειδης φυλετικως λαος,που εχει συνειδηση της υπαρξεως του.
''Η ΚΑΤΑΓΩΓΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ''

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΣ

Η ΣΗΜΑΙΑ ΜΑΣ

Αυτή η σημαία στα μάτια τα δικά μας συμβολίζει τους Αγώνες όσων πολέμησαν, εργάστηκαν,θυσιάστηκαν, δολοφονήθηκαν, σκοτώθηκαν και έζησαν με πρώτιστες αξίες εκείνες της Ελευθερίας, της Δικαιοσύνης και της Πατρίδας. Αυτούς που έβαλαν το δικό τους λιθαράκι στην αιώνιο πανύψηλο φρούριο του Ελληνικού Πολιτισμού. Δεν είναι ικανή καμία βουλή, κανένα κράτος και κανένας πολιτικός ή κεφάλαιο να την ξεφτιλίζει και να την ξεπουλάει καθημερινά. Οι δειλοί τη βλέπουν με φόβο. Οι προδότες σαν πανί. Οι αστοί σαν ύφασμα. Οι άνανδροι την καίνε. Μα εμείς τη βλέπουμε σαν τη Μάνα που καρτερεί να μας δεί να εκπληρώνουμε τα όνειρα μας. Τα δικά μας,τα δικά της, του Γένους.

ΛΟΓΙΑ ΙΩΝΟΣ ΔΡΑΓΟΥΜΗ




















"Από στενός πατριώτης, γίνομαι εθνικιστής, με τη συνείδηση του έθνους μου και όλων των άλλων εθνών, γιατί οι διαφορές των εθνών πάντα θα υπάρχουν, και έχω τη συνείδησή τους και χαίρομαι που υπάρχουν αυτές οι διαφορές, που με τις αντιθέσεις τους, με τις αντιλήψεις τους, υψώνουν την ανθρώπινη συνείδηση και ενέργεια. Από άτομο γίνομαι άνθρωπος." (ΙΩΝ ΔΡΑΓΟΥΜΗΣ. ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ 18-3-1919)

ΕΘΝΙΚΟ ΠΕΙΣΜΑ

ΙΩΝ ΔΡΑΓΟΥΜΗΣ

''Δεν θελω να πεθανει το Εθνος μου,το Εθνος αυτο, που τοσα εκαμε στην ζωη του, το εξυπνο,το τοσο ανθρωπινο. Για να το φυλαξω απο τον θανατο πρεπει τωρα να το καμω πεισματαρικο στην ΕΘΝΙΚΗ ΠΙΣΤΗ,στον ΕΘΝΙΣΜΟ, ας ειναι και υπερβολικο το αισθημα που θελω να δωσω στους Ελληνες. Μονον ετσι θα ζησει το ΕΘΝΟΣ.''

''Σε οποιους με κατηγορουν η με περιγελουν, γιατι τους κεντρω το Εθνικο τους αισθημα και τους μιλω αποκλειστικα,θα λεγω:Λοιπον θελετε να πεθανει το Εθνος σας;Αν το θελετε,πεστε το καθαρα,μην κρυβοσαστε''

ΙΩΝ ΔΡΑΓΟΥΜΗΣ

Η ΡΗΣΗ ΠΟΥ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΞΕΧΝΑΜΕ



πισταμνους πρς εδτας τι δκαια μν ν τ
νθρωπείῳ λγ π τς σης νγκης κρνεται, δυνατ δ
ο
προχοντες πρσσουσι κα ο σθενες ξυγχωροσιν.

κατά την συζήτησιν των ανθρωπίνων πραγμάτων το επιχείρημα του δικαίου αξίαν έχει, όπου ίση υπάρχει δύναμις προς επιβολήν αυτού, ότι όμως ο ισχυρός επιβάλλει ό,τι του επιτρέπει η δύναμίς του και ο ασθενής παραχωρεί ό,τι του επιβάλλει η αδυναμία του"

ΘΟΥΚΥΔΙΔΟΥ ΙΣΤΟΡΙΑΙ Ε89

Μετάφραση Ελ. Βενιζέλου


28η ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 1940 - ΔΙΑΓΓΕΛΜΑ Ι. ΜΕΤΑΞΑ

http://4.bp.blogspot.com/_NuhZMDR5O28/S_qK4rCNqWI/AAAAAAAAATQ/FgeBEEMBpt0/s400/%CE%99%CE%A9%CE%91%CE%9D%CE%9D%CE%97%CE%A3+%CE%9C%CE%95%CE%A4%CE%91%CE%9E%CE%91%CE%A3.jpg

“Η στιγμή επέστη που θα αγωνισθώμεν διά την ανεξαρτησίαν της Ελλάδος, την ακεραιότητα και την τιμήν της.
Μολονότι ετηρήσαμεν την πλέον αυστηράν ουδετερότητα και ίσην προς όλους, η Ιταλία μη αναγνωρίζουσα εις ημάς να ζήσωμεν ως ελεύθεροι Έλληνες, μου εζήτησε σήμερον την 3ην πρωινήν ώραν την παράδοσιν τμημάτων του Εθνικού εδάφους κατά την ιδίαν αυτής βούλησιν και ότι προς κατάληψιν αυτών η κίνησις των στρατευμάτων της θα ήρχιζε την 6ην πρωινήν. Απήντησα εις τον Ιταλόν Πρεσβευτήν ότι θεωρώ και το αίτημα αυτό καθ’ εαυτό και τον τρόπον με τον οποίον γίνεται τούτο ως κήρυξιν πολέμου της Ιταλίας κατά της Ελλάδος.
Έλληνες
Τώρα θα αποδείξωμεν εάν πράγματι είμεθα άξιοι των προγόνων μας και της ελευθερίας την οποίαν μας εξησφάλισαν οι προπάτορές μας. Όλον το Έθνος θα εγερθή σύσσωμον. Αγωνισθήτε διά την Πατρίδα, τας γυναίκας, τα παιδιά μας και τας ιεράς μας παραδόσεις. Νυν υπέρ πάντων ο αγών.


Η ΕΞΟΝΤΩΣΗ ΕΝΟΣ ΕΘΝΟΥΣ

Το πρώτο βήμα για να εξοντώσεις ένα έθνος
είναι να διαγράψεις τη μνήμη του.
Να καταστρέψεις τα βιβλία του,
την κουλτούρα του, την ιστορία του.
Μετά να βάλεις κάποιον να γράψει νέα βιβλία,
να κατασκευάσει μια νέα παιδεία,
να επινοήσει μια νέα ιστορία.
Δεν θα χρειαστεί πολύς καιρός
για να αρχίσει αυτό το έθνος
να ξεχνά ποιο είναι και ποιο ήταν.
Ο υπόλοιπος κόσμος γύρω του
θα το ξεχάσει ακόμα πιο γρήγορα.


Μ. Κούντερα

Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ ΣΕ 10 ΛΕΠΤΑ

ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΠΕΛΑΣΓΟΣ: 26 ΧΡΟΝΙΑ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗΣ ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑΣ ΣΤΗΝ ΔΙΑΧΡΟΝΙΚΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ.

free counters