Δευτέρα, 5 Νοεμβρίου 2018

ΣΤΟ ΕΝΑ ΧΕΡΙ ΤΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ, ΣΤΟ ΑΛΛΟ ΤΟ ΣΠΑΘΙ - Ο ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΣ ΗΞΕΡΕ ΟΤΙ ΓΙΑ ΝΑ ΕΠΙΒΙΩΣΟΥΜΕ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΠΑΡΑΜΕΙΝΟΥΜΕ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΙ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΙ

Του Παναγιώτη Λιάκου
 
Οι Τούρκοι υπεδούλωσαν και διέφθειραν το θνητόν μέρος της Ελλάδος, διά να είπω ούτω· αλλ' η ψυχή της, και δι' εκείνης το πνεύμα του έθνους έμεινε πάντοτε ελεύθερον και ανεξάρτητον καθότι οι ειρημένοι, αφ' ενός μέρους, παίζοντες αδιακόπως τα υλικά συμφέροντα και όλα τα πάθη, άτινα συνακολουθούσαν εκείνα, διήρεσαν, εμόνωσαν, και ώπλισαν τους πατέρας σας, τον ένα κατά του άλλου· αλλ' ούτοι αφ' ετέρου, ηνωμένοι διά της εις Χριστόν και εις την Αγίαν του Εκκλησίαν σταθεράς πίστεώς των, αντέτειναν εις την ολεθρίαν μάστιγα εκείνων, φυλάττοντες αγνάς τας αρχάς και τα ήθη, άτινα μόνα συνιστώσιν εν έθνος διά της ενώσεως ανθρώπων τινών, λέγω την θρησκείαν και δι' εκείνης την γενικήν καταγωγήν του και την εκουσίαν υποταγήν του εις μίαν και την αυτήν πνευματικήν κυριότητα».
Απόσπασμα από επιστολή του Ιωάννη Καποδίστρια προς την προσωρινή διοίκηση της Ελλάδος (Γενεύη, 12 Δεκεμβρίου 1825). Πηγή: Αρχείον Ιωάννου Καποδίστρια, τόμος Ζ', Κέρκυρα: 1986, έκδοση της Εταιρείας Κερκυραϊκών Σπουδών, σελ. 250.
Στο εναρκτήριο κείμενο διαβάζουμε απόσπασμα από την αρνητική απάντηση του Καποδίστρια στην πρώτη πρόσκληση των προυχόντων να αναλάβει επικεφαλής της κυβέρνησης. Αυτή η επιστολή έφερε επτά υπογραφές, με πρώτη εκείνη του Πετρόμπεη Μαυρομιχάλη. Ο Καποδίστριας τότε βρισκόταν στην Ελβετία και ανέλαβε να του παραδώσει το γράμμα ο Δημήτριος Περρούκας, ο οποίος όμως ασθένησε και το παρέδωσε με μεγάλη καθυστέρηση στον αποδέκτη του. Ο Καποδίστριας άργησε να απαντήσει ακόμα περισσότερο - ένα έτος. Η απάντησή του ήταν αρνητική. Τον καλούσαν να αναλάβει κάποιοι ονομαστοί και όχι συντεταγμένο πολιτικό όργανο το οποίο θα εξέφραζε το έθνος των Ελλήνων. Στη συνέχεια της Ιστορίας η πρόταση επαναλήφθηκε με τον τρόπο που άρμοζε και στον χρόνο που έπρεπε, και ο μαρτυρικός ηγέτης ανέλαβε να ανθίσει την καμμένη γη και να καρπίσει τον στέρφο τόπο που άφησε στο πέρασμά του ο Ιμπραήμ.

Ο πρώτος Εθνικός Κυβερνήτης του νεότερου ελληνικού κράτους ήταν, χωρίς αμφιβολία, ο πλέον πεπειραμένος διαχειριστής κρατικών υποθέσεων που θα μπορούσε να έχει η πατρίδα. Πέρα από τις ικανότητές του, η προσωπική ακεραιότητά του αλλά και η πνευματική και η συναισθηματική εναρμόνισή του με το υπερσύνολο του Ελληνισμού τον καθιστούσαν ιδανικό για τη συγκεκριμένη θέση. Είχε κατανοήσει το βάθος της απελπισίας και της εξαθλίωσης που άφησαν πίσω τους οι αιώνες που πέρασαν οι Ελληνες εντός του οθωμανικού τάφου, αλλά αντιλαμβανόταν καθ' ολοκληρίαν και συνθετικά, ολιστικά τα ατού του Γένους μας και τις πολιτισμικές ψηφίδες που πρέπει να περιλαμβάνει το σύγχρονο, απελευθερωμένο κράτος για να ευημερήσει.

Ο Καποδίστριας, έχοντας διατελέσει υπουργός Εξωτερικών του Τσάρου, ήταν γνώστης των πολυδαίδαλων και σκοτεινών διαδρόμων που ακολουθούσε ένα πολιτικό σχέδιο ή μία ιδέα μέχρι την υλοποίησή της και τη μεταστοιχείωση της βούλησης σε απτή πραγματικότητα. Διαβάζοντας κάποιος το απόσπασμα της επιστολής του στο κάλεσμα των προυχόντων μπορεί να νομίσει ότι ο Καποδίστριας ήταν... ρομαντικός. Οι φλογερές αναφορές του στον Χριστό, στην Εκκλησία, στα κοινά ήθη και έθιμα ίσως να φαντάζουν «ξεπερασμένες» στους επίμονους και ανοητεύοντες αρνητές της ιστορικής πραγματικότητας.

Το να πιστεύεις στον Θεό, να συνδέεις την καθημερινότητά σου με την Εκκλησία και να κοινωνείς τον πολυχιλιετή πολιτισμό σου είναι ο μόνος ρεαλιστικός δρόμος που οδηγεί στην εθνική ολοκλήρωση. Οι αποϊερωμένες και απομαγευμένες κοινότητες απρόσωπων, καταναλωτικών όντων καταρρέουν κάτω από το ίδιο το βάρος τους. Δεν υπάρχει τίποτα να τις ενώνει, τίποτα να τις ανυψώνει και ο νόμος της φθοράς εφαρμόζεται με τρομακτική ισχύ επάνω τους. Ο Καποδίστριας ήξερε ότι για να επιβιώσουμε πρέπει να παραμείνουμε Ελληνες και χριστιανοί. Ηταν πεπεισμένος ότι μόνη διαφυγή από τον ηθικό και υλικό τάφο του τουρκισμού ήταν η αντιπαραβολή της δικής μας ταυτότητας, η οποία σμιλεύτηκε φυσιολογικά με την πάροδο των αιώνων.

Φυσικά, στα παραπάνω δεν λησμονεί να προσθέσει και τον πολεμικό παράγοντα. Μαζί με το Ευαγγέλιο χρειάζονταν όπλα και μαχητές για να τα βαστούν. Αναφέρει στη συνέχεια της επιστολής του: «Ισχυρά η Ελλάς δι' εκείνης της απείρου δυνάμεως, διήλθε τέσσαρας αιώνας διαφθοράς και παντοίων άλλων δυστυχημάτων, χωρίς να παύση ποτέ του να σχηματίζη έθνος, και να υποτάσσηται εις τους ιερούς νόμους του θείου νομοθέτου μας· καθότι έχουσα Εκκλησίαν, είχε πνευματικούς ποιμένας, και εστηρίζετο εις τας συμφοράς της διά των παρηγοριών του Ευαγγελίου· σχηματίζουσα δε έθνος, είχεν άνδρας γενναίους εις τα όρη της, διά να την υπερασπίζωνται, ομοίους εις τας νήσους της, διά να την αναδείξουν, εις τον εξευγενισμένον κόσμον πεπαιδευμένους, διά να τη διατηρώσι τας αναφοράς της με την παλαιάν εκείνην Ελλάδα, της οποίας το πνεύμα έφερε το φως των επιστημών εις την Ευρώπην».



ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΑΙΩΝΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΙΣΤΗ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΤΙ ΕΣΤΙ ΕΘΝΟΣ

Το ΕΘΝΟΣ σχηματιζεται απο δυο βασικους παραγοντες,την ΦΥΛΗ και την ΣΥΝΕΙΔΗΣΗ.Λεγοντας <φυλη>,εννοουμε την<καταγωγη>-οτι πρεπει δηλ.τα ατομα του Εθνους να εχουν κοινη καταγωγη.Δεν αρκει να εχουν αυτα<συνειδηση>
περι κοινης καταγωγης.Δεν αρκει δηλ.να πιστευουν στην κοινη τους καταγωγη,αλλα να εχουν πραγματι κοινη καταγωγη.Διοτι ΜΟΝΟΝ η κοινη καταγωγη-η κοινη<φυλετικη υπαγωγη>-συνεπαγεται ΚΟΙΝΟΥΣ κληρονομικους χαρακτηρες,αρα κοινα πνευματικα στοιχεια.Οταν υπαρχει κοινη καταγωγη,τοτε υπαρχουν κατα το μαλλον η ηττον κοινη γλωσσα,κοινος πολιτισμος,κοινη θρησκεια,κοινα ηθη,κοινη ιστορια.Αυτα τα δευτερογενη στοιχεια δεν αποτελουν,το καθενα ξεχωριστα,απαραιτητο στοιχειο συγκροτησεως Εθνους.Εν τουτοις ολα αυτα,οταν συνυπαρχουν,συντελουν στην συνοχη της κοινοτητος,στην δημιουργια δηλ.ΕΝΙΑΙΑΣ ΣΥΝΕΙΔΗΣΕΩΣ-του δευτερου παραγοντος συγκροτησεως του ΕΘΝΟΥΣ.ΕΘΝΟΣ ειναι επομενως ο ομοειδης φυλετικως λαος,που εχει συνειδηση της υπαρξεως του.
''Η ΚΑΤΑΓΩΓΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ''

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΣ

Η ΣΗΜΑΙΑ ΜΑΣ

Αυτή η σημαία στα μάτια τα δικά μας συμβολίζει τους Αγώνες όσων πολέμησαν, εργάστηκαν,θυσιάστηκαν, δολοφονήθηκαν, σκοτώθηκαν και έζησαν με πρώτιστες αξίες εκείνες της Ελευθερίας, της Δικαιοσύνης και της Πατρίδας. Αυτούς που έβαλαν το δικό τους λιθαράκι στην αιώνιο πανύψηλο φρούριο του Ελληνικού Πολιτισμού. Δεν είναι ικανή καμία βουλή, κανένα κράτος και κανένας πολιτικός ή κεφάλαιο να την ξεφτιλίζει και να την ξεπουλάει καθημερινά. Οι δειλοί τη βλέπουν με φόβο. Οι προδότες σαν πανί. Οι αστοί σαν ύφασμα. Οι άνανδροι την καίνε. Μα εμείς τη βλέπουμε σαν τη Μάνα που καρτερεί να μας δεί να εκπληρώνουμε τα όνειρα μας. Τα δικά μας,τα δικά της, του Γένους.

ΛΟΓΙΑ ΙΩΝΟΣ ΔΡΑΓΟΥΜΗ




















"Από στενός πατριώτης, γίνομαι εθνικιστής, με τη συνείδηση του έθνους μου και όλων των άλλων εθνών, γιατί οι διαφορές των εθνών πάντα θα υπάρχουν, και έχω τη συνείδησή τους και χαίρομαι που υπάρχουν αυτές οι διαφορές, που με τις αντιθέσεις τους, με τις αντιλήψεις τους, υψώνουν την ανθρώπινη συνείδηση και ενέργεια. Από άτομο γίνομαι άνθρωπος." (ΙΩΝ ΔΡΑΓΟΥΜΗΣ. ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ 18-3-1919)

ΕΘΝΙΚΟ ΠΕΙΣΜΑ

ΙΩΝ ΔΡΑΓΟΥΜΗΣ

''Δεν θελω να πεθανει το Εθνος μου,το Εθνος αυτο, που τοσα εκαμε στην ζωη του, το εξυπνο,το τοσο ανθρωπινο. Για να το φυλαξω απο τον θανατο πρεπει τωρα να το καμω πεισματαρικο στην ΕΘΝΙΚΗ ΠΙΣΤΗ,στον ΕΘΝΙΣΜΟ, ας ειναι και υπερβολικο το αισθημα που θελω να δωσω στους Ελληνες. Μονον ετσι θα ζησει το ΕΘΝΟΣ.''

''Σε οποιους με κατηγορουν η με περιγελουν, γιατι τους κεντρω το Εθνικο τους αισθημα και τους μιλω αποκλειστικα,θα λεγω:Λοιπον θελετε να πεθανει το Εθνος σας;Αν το θελετε,πεστε το καθαρα,μην κρυβοσαστε''

ΙΩΝ ΔΡΑΓΟΥΜΗΣ

Η ΡΗΣΗ ΠΟΥ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΞΕΧΝΑΜΕ



πισταμνους πρς εδτας τι δκαια μν ν τ
νθρωπείῳ λγ π τς σης νγκης κρνεται, δυνατ δ
ο
προχοντες πρσσουσι κα ο σθενες ξυγχωροσιν.

κατά την συζήτησιν των ανθρωπίνων πραγμάτων το επιχείρημα του δικαίου αξίαν έχει, όπου ίση υπάρχει δύναμις προς επιβολήν αυτού, ότι όμως ο ισχυρός επιβάλλει ό,τι του επιτρέπει η δύναμίς του και ο ασθενής παραχωρεί ό,τι του επιβάλλει η αδυναμία του"

ΘΟΥΚΥΔΙΔΟΥ ΙΣΤΟΡΙΑΙ Ε89

Μετάφραση Ελ. Βενιζέλου


28η ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 1940 - ΔΙΑΓΓΕΛΜΑ Ι. ΜΕΤΑΞΑ

http://4.bp.blogspot.com/_NuhZMDR5O28/S_qK4rCNqWI/AAAAAAAAATQ/FgeBEEMBpt0/s400/%CE%99%CE%A9%CE%91%CE%9D%CE%9D%CE%97%CE%A3+%CE%9C%CE%95%CE%A4%CE%91%CE%9E%CE%91%CE%A3.jpg

“Η στιγμή επέστη που θα αγωνισθώμεν διά την ανεξαρτησίαν της Ελλάδος, την ακεραιότητα και την τιμήν της.
Μολονότι ετηρήσαμεν την πλέον αυστηράν ουδετερότητα και ίσην προς όλους, η Ιταλία μη αναγνωρίζουσα εις ημάς να ζήσωμεν ως ελεύθεροι Έλληνες, μου εζήτησε σήμερον την 3ην πρωινήν ώραν την παράδοσιν τμημάτων του Εθνικού εδάφους κατά την ιδίαν αυτής βούλησιν και ότι προς κατάληψιν αυτών η κίνησις των στρατευμάτων της θα ήρχιζε την 6ην πρωινήν. Απήντησα εις τον Ιταλόν Πρεσβευτήν ότι θεωρώ και το αίτημα αυτό καθ’ εαυτό και τον τρόπον με τον οποίον γίνεται τούτο ως κήρυξιν πολέμου της Ιταλίας κατά της Ελλάδος.
Έλληνες
Τώρα θα αποδείξωμεν εάν πράγματι είμεθα άξιοι των προγόνων μας και της ελευθερίας την οποίαν μας εξησφάλισαν οι προπάτορές μας. Όλον το Έθνος θα εγερθή σύσσωμον. Αγωνισθήτε διά την Πατρίδα, τας γυναίκας, τα παιδιά μας και τας ιεράς μας παραδόσεις. Νυν υπέρ πάντων ο αγών.


Η ΕΞΟΝΤΩΣΗ ΕΝΟΣ ΕΘΝΟΥΣ

Το πρώτο βήμα για να εξοντώσεις ένα έθνος
είναι να διαγράψεις τη μνήμη του.
Να καταστρέψεις τα βιβλία του,
την κουλτούρα του, την ιστορία του.
Μετά να βάλεις κάποιον να γράψει νέα βιβλία,
να κατασκευάσει μια νέα παιδεία,
να επινοήσει μια νέα ιστορία.
Δεν θα χρειαστεί πολύς καιρός
για να αρχίσει αυτό το έθνος
να ξεχνά ποιο είναι και ποιο ήταν.
Ο υπόλοιπος κόσμος γύρω του
θα το ξεχάσει ακόμα πιο γρήγορα.


Μ. Κούντερα

Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ ΣΕ 10 ΛΕΠΤΑ

ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΠΕΛΑΣΓΟΣ: 26 ΧΡΟΝΙΑ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗΣ ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑΣ ΣΤΗΝ ΔΙΑΧΡΟΝΙΚΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ.