Τρίτη 19 Μαρτίου 2024

Η ΑΝΗΦΟΡΙΑ : Η ΘΥΣΙΑ ΤΟΥ ΕΥΑΓΟΡΑ ΠΑΛΛΗΚΑΡΙΔΗ


Γράφει ο Τάσος Μαλεσιάδας, Ιστορικός 

«Θα πάρω μιαν ανηφοριά θα πάρω μονοπάτια

να βρω τα σκαλοπάτια που παν΄ στη Λευτεριά»

Ευαγόρας Παλληκαρίδης

   Μεσάνυχτα 13ης προς 14η Μαρτίου του 1957. Τα βήματα είχαν σταματήσει να ηχούν στους διαδρόμους καθότι η νύχτα είχε προχωρήσει στις Κεντρικές Φυλακές της Λευκωσίας και οι κρατούμενοι βρίσκονταν ήδη στα κελιά τους. Οι φρουροί είχαν αποτραβηχτεί στα σημεία ελέγχου τους και στη μεγάλη αίθουσα των απαγχονισμών.

Ξαφνικά, μες στη σιγαλιά της νύχτας, τη συνηθισμένη σιωπή τη σπάει σαν κεραυνός μία δυνατή και στεντόρεια φωνή.

«Σε γνωρίζω απ’ την κόψη 

του σπαθιού την τρομερή,

σε γνωρίζω απ’ την όψη

που με βια μετράει τη γη.

Απ’ τα κόκκαλα βγαλμένη

των Ελλήνων τα ιερά

και σαν πρώτα ανδρειωμένη

Χαίρε, ω Χαίρε Ελευθεριά!

Αδέλφια, συνεχίστε τον αγώνα. Εγώ βαδίζω στην αγχόνη γελαστός, αποφασιστικός και υπερήφανος! Χαιρετίσματα σε όλους, εύχομαι σύντομα την ελευθερία της Κύπρου!»

Μόλις πριν είχε σφίξει δυνατά τα χέρια των εκτελεστών του, κοιτώντας τους βαθιά και αντρίκια μες στα μάτια, σαν να αποχαιρετά φίλους και γνωστούς, οικογένεια και αγαπημένους. Λίγες στιγμές αργότερα η καταπακτή άνοιξε.

Και τα εννέα δευτερόλεπτα «ανηφοριάς» του Παλληκαρίδη τον τράβηξαν στα σκαλοπάτια που οδηγούσαν στο μονοπάτι της αθανασίας. Εννέα δευτερόλεπτα. Τόσα δευτερόλεπτα μέτρησε ο Άγγλος δήμιος Χάρι Άλλεν, που εκτέλεσε την ποινή.

Η στιγμή της ησυχίας πριν τη μεγάλη μπόρα. Το άψυχο κορμί ενός νεαρού άνδρα αιωρείται. Οι ματιές των Βρετανών συναντιούνται. Οι φύλακες ανεβαίνουν να τον αποκαθηλώσουν. Και σαν από μακριά, ξεκινά ο γόος και ο οδυρμός, οι φωνές και τα χτυπήματα σε τοίχους και σε κάγκελα. Η φυλακή δεν ξύπνησε. Δεν είχε κοιμηθεί ποτέ.

Οι αγωνιστές ψέλνουν τον Εθνικό μας Ύμνο, κλαίνε τον θάνατο του νεαρότερου ήρωα και υπόσχονται εκδίκηση.

Εκδίκηση. Εκδίκηση. Εκδίκηση.

Ο νεαρός Ευαγόρας Παλληκαρίδης, ο «Βαγορής» όπως τον φώναζαν γεννήθηκε σε ένα χωριό της Πάφου. Είχε δύο αδέλφια και δύο αδελφές. Ήταν το τέταρτο παιδί της οικογένειάς του. Σεμνός, λιγόλογος, άνθρωπος των πράξεων, με ηγετικές ικανότητες και όπως δείχνει η ελάχιστη χρονική παρουσία του στον λογοτεχνικό κόσμο, ένας εν δυνάμει μεγάλος ποιητής.

Ο αγώνας για την απελευθέρωση της Κύπρου από τον βρετανικό ζυγό και η ένωσή της με τη μητέρα Ελλάδα δεν τον άφησε διόλου αμέτοχο. Η ελληνική του παιδεία είχε μετατρέψει το αίμα του σε κοχλάζοντα ζωμό που δεν τον άφηνε σε ησυχία. Όπως κάθε μεγάλος άνδρας (η μεγαλοσύνη “των Εθνών”/ δε μετριέται με το στρέμμα/ με της καρδιάς το πύρωμα μετριέται/ και το αίμα) είχε αναλάβει εξ ολοκλήρου την τεράστια ιστορική ευθύνη ώστε να επιτύχει τον ιερό ετούτο σκοπό.

Το 1953, δύο έτη πριν την ανάληψη του εθνικού και απελευθερωτικού αγώνα του νησιού ήταν, μόλις, 15 ετών όταν ως μαθητής της τρίτης τάξης του Ελληνικού Γυμνασίου, είχε σκαρφαλώσει πάνω στον ιστό της Σημαίας και είχε υποστάλει τη σημαία της βρετανικής αυτοκρατορίας φωνάζοντας πως εδώ είναι Ελλάδα (το ίδιο που έκανε στα ιταλοκρατούμενα Δωδεκάνησα ο εθνομάρτυρας ήρωας Αλέξανδρος Διάκος που σκοτώθηκε στην Τσούκα ως Έλλην αξιωματικός). Η πράξη αυτή ήταν η πρώτη του επαναστατική πράξη απέναντι στο Στέμμα.

Με την έναρξη του ένοπλου αγώνα εντάχθηκε αμέσως στις τάξεις της ΕΟΚΑ. Συμμετείχε οργανώνοντας μαθητικές διαδηλώσεις, αναγραφές συνθημάτων, συλλαλητήρια, ενέδρες, δολιοφθορές και μεταφορές οπλισμού για την οργάνωση.

Στις 17 Νοεμβρίου του 1955, σε μία διαδήλωση, είδε δύο Βρετανούς αστυνομικούς να χτυπούν αλύπητα έναν συμμαθητή του. Χωρίς να το σκεφτεί εφορμά εναντίον τους και τους απωθεί, απελευθερώνοντας τον συμμαθητή του. Οι αστυνομικοί συλλαμβάνουν τον ίδιο. Η δίκη του ορίζεται στις 6 Δεκεμβρίου.

Ο Βαγορής αποφασίζει να μην περιμένει τη δίκη του. Αποδρά και εντάσσεται στις ανταρτικές ομάδες της ΕΟΚΑ, όπου και οι Βρετανοί αμέσως τον επικηρύσσουν.

Οι νεαροί μαχητές της ΕΟΚΑ, ορμώμενοι από το νεαρό της ηλικίας τους και έχοντας μέσα τους άσβεστα τα εθνικά τους ιδανικά δεν υπολογίζουν πως πολεμούν μία αυτοκρατορία. Μπορεί η Βρετανία να μην είναι πια η ηγέτιδα δύναμη όλου του κόσμου, αλλά η σύγκρουση με αυτήν αποτελεί μία τρέλα που κάποιος λογικός άνθρωπος δε θα την επιζητούσε.

Όμως οι Έλληνες της Κύπρου δεν υπολογίζουν τις στατιστικές. Πολεμούν έχοντας στις φυσιγγιοθήκες τους μέσα πλάι στις σφαίρες, τις ολόδοξες σελίδες της ελληνικής ιστορίας που βρίθουν από ασύγκριτους αγώνες, θυσίες και αίμα. Ελληνικό και μη. Οι μελάνες των βιβλίων τους, που μιλούν για κατορθώματα αλλοτινά, δεν τους φτάνουν. Εκείνοι γράφουν τις επόμενες σελίδες του βιβλίου της ελληνικής μας ιστορίας με το αίμα τους. Μόνο έτσι μπορούν να διεκδικήσουν τη θέση τους στο τραπέζι των ηρώων.

Και το καταφέρνουν. Ο Παλληκαρίδης ενταγμένος στις ανταρτικές ομάδες της ΕΟΚΑ χτυπάει αλύπητα, παντού, τις βρετανικές δυνάμεις και τους προδότες που τους υποστηρίζουν. Δεν τους αφήνουν σε ησυχία και τους τρομοκρατούν.

Έναν χρόνο ο Παλληκαρίδης πολεμά σαν το λιοντάρι. Όμως η υψηλότερη στιγμή της ζωής του δεν έχει φτάσει ακόμα. Οι σύντροφοί του έχουν σαστίσει από το φρόνημά του, την καθαρότητα της ψυχής του, την πίστη στα ιερά και τα όσια της Πατρίδας μας, τα ιδανικά της Φυλής μας.

Συμμετέχει σε επιθέσεις σε αστυνομικούς σταθμούς, στρατόπεδα, ενέδρες σε περιπόλους. Είχε δηλώσει ρητά στους συναδέλφους του πως «δε θα παραδοθώ ποτέ, θα πέσω στο πεδίον της μάχης».

Σε μία επιχείρηση μεταφοράς οπλισμού από ένα κρησφύγετο σε ένα άλλο η αιώνια προδοσία έκανε πάλι το «θαύμα» της. «Βάσει ληφθησών πληροφοριών» αναφέρει η βρετανική αστυνομική αναφορά. Εκεί, συλλαμβάνεται ο Παλληκαρίδης, που στιγμές πριν τον θάνατό του όταν ο ιερέας τον ρωτά γιατί δεν απέδρασε σαν τους άλλους εγκαταλείποντας τον οπλισμό εκείνος ηρωικώς απάντησε: γιατί τους περιφρόνησα και τους θεώρησα δειλούς.

Οι Βρετανοί που τον συνέλαβαν τόν ρώτησαν αμέσως ποιος είναι και εκείνος το μόνο που τους έλεγε είναι: «Είμαι ο Ευαγόρας Παλληκαρίδης και πολεμώ για την Πατρίδα μου».

Η σύλληψή του ακολουθήθηκε από τη μεταγωγή του στη φυλακή της Λίμνης και στο Κτήμα της Πάφου, όπου και βασανίστηκε αγρίως. Η οικογένειά του ζήτησε να τον δει και για δώδεκα μέρες οι Βρετανοί δεν επέτρεπαν καμία συνάντηση. Ο πατέρας του πήγε στον διευθυντή των φυλακών και εκείνος του είπε: «Αν, πράγματι, θες να δεις τον γιο σου, τότε πρέπει να μας πει τα ονόματα των συντρόφων του και πού βρίσκονται.» Τότε ο πατέρας του Βαγορή, που είχε εμφυσήσει στα μέλη της οικογένειάς του την αγάπη για το Έθνος μας, απάντησε: «Υπό τοιαύτας συνθήκας αρνούμαι να δω το παιδί μου». Και έφυγε, αφήνοντας σαστισμένο τον διευθυντή.

Όταν, τελικά, τους επετράπη να δουν το παιδί τους τα σημάδια των ξυλοδαρμών και των βασανιστηρίων ήταν εμφανή. Αλλά ο Βαγορής δεν είχε πει λέξη. Αμετανόητος μπροστά στις ιδέες του, δεν έσκυψε το κεφάλι και δέχτηκε με εγκαρτέρηση τον πόνο και τη βάσανο (όχι σαν κάποιους άλλους σήμερα) γνωρίζοντας ότι η ανηφοριά του έχει ξεκινήσει. Σιγά σιγά η υψηλότερη στιγμή της ζωής του θα φτάσει.

Έναν μήνα πριν της σύλληψής του, ο στρατάρχης Χάρντινγκ, κυβερνήτης της Κύπρου, είχε θέσει σε ισχύ τον «Ειδικό Νόμο», όπου κάθε ένας ο οποίος συλλαμβάνεται με όπλο στην κατοχή του θα αντιμετωπίζει την ποινή του θανάτου.

Ο Παλληκαρίδης έχει συλληφθεί με ένα οπλοπολυβόλο και γεμιστήρες πάνω του. Τα πράγματα είναι απλά από τη σκοπιά του κατακτητή. Μα και ο ίδιος δεν κάνει τίποτα ώστε να υπερασπίσει τον εαυτό του. Οι συνήγοροί του, στο επερχόμενο δικαστήριο έχουν ως εντολέα έναν νεαρό που όχι μόνο δεν μετανοεί για κάποια από τις πράξεις του, αλλά γνωρίζει επακριβώς τι κίνδυνοι ελλοχεύουν από αυτήν την αμετανόητη στάση και δεν έχει κανέναν σκοπό να την αλλάξει (πάλι, όχι όπως κάποιοι άλλοι σήμερα).

Στις 25 Φεβρουαρίου του 1956 γίνεται το Ειδικό Δικαστήριο. Ο δικαστής ρωτά τον Παλληκαρίδη: «Έχεις να είπης τι, διατί να μην σου επιβληθεί ποινή;»

Και ο Παλληκαρίδης απαντά: «Γνωρίζω ότι το δικαστήριον θα μου επιβάλη την ποινήν του θανάτου. Εκείνο το οποίο θέλω να πω είναι τούτο: Ότι έκαμα το έκαμα ως Έλλην Κύπριος, ο οποίος ζητεί την ελευθερία του. Τίποτε άλλο». Ο δικαστής, ανακοινώνοντας την απόφαση του, είπε: «Ο νόμος προνοεί μόνον μίαν ποινήν: την ποινήν του θανάτου. Σε καταδικάζω εις θάνατον».

Η πορεία είναι ανηφορική. Η υψηλότερη στιγμή της ζωής του δεν έχει φτάσει ακόμα.

Την επομένη της καταδίκης του σε θάνατο ξεκινούν συλλαλητήρια και γενικές απεργίες σε Ελλάδα και Κύπρο. Οι Έλληνες διπλωμάτες μπαίνουν αμέσως σε συνομιλίες με τη Βρετανία ζητώντας την επιείκεια του Στέμματος απέναντι στον νεαρό αγωνιστή.

Η Βρετανία, όμως, είναι σκληρή και αμετάπειστη. Ούτε τα τηλεγραφήματα των Ελλήνων βασιλέων, του ΟΗΕ και απλών ανθρώπων δεν τους κινητοποιεί συναισθηματικά.

Το ίδιο αμετάπειστος είναι και ο Παλληκαρίδης. Με εγκαρτέρηση και αταλάντευτη πίστη στον σκοπό του αναμένει την ποινή του.

Η αδελφή του, Μαρούλα Παλληκαρίδη (Βρυωνίδου), αναφέρει για την τελευταία φορά που τον είδαν, μία ημέρα πριν την εκτέλεσή του: «Ήταν πολύ καταβεβλημένος όταν τον είδαμε. Το βράδυ δεν τον άφηναν να κοιμηθεί με προβολείς αναμμένους. Ωστόσο δεν ήταν καθόλου μετανιωμένος. Δεν μας άφησαν ούτε να τον αγκαλιάσουμε, ούτε να τον φιλήσουμε. Δεν είπαμε πολλά, απλά κοιταχτήκαμε στα μάτια.»

Δεκάξι μέρες ανηφοριάς από την καταδίκη του ως και την εκτέλεσή του. Δεκάξι μέρες που ο ίδιος ο Παλληκαρίδης έδινε δύναμη στους συγκρατούμενούς του. Τους ενέπνεε και τους ενδυνάμωνε ψυχικά για όσα ο Αγώνας τους ζητά.

Και έλεγε: «όταν πεθάνω, θα πάω στον Θεό και θα τον παρακαλέσω να είμαι ο τελευταίος που απαγχονίζεται».

13 Μαρτίου. Η ανηφοριά του τραβάει όλο και μακρύτερα. Γράφει στο τελευταίο του γράμμα:

«Θ’ ακολουθήσω με θάρρος τη μοίρα μου. Ίσως αυτό να ναι το τελευταίο μου γράμμα. Μα πάλι δεν πειράζει. Δεν λυπάμαι για τίποτα. Ας χάσω το κάθε τι. Μια φορά κανείς πεθαίνει. Θα βαδίσω χαρούμενος στην τελευταία μου κατοικία. Τι σήμερα τι αύριο; Όλοι πεθαίνουν μια μέρα.

Είναι καλό πράγμα να πεθαίνει κανείς για την Ελλάδα.

Ώρα 7:30. Η πιο όμορφη μέρα της ζωής μου. Η πιο όμορφη ώρα. Μη ρωτάτε γιατί.»

Η υψηλότερη στιγμή της ζωής του.

«Παλιοί συμμαθηταί,

Αυτή την ώρα κάποιος λείπει ανάμεσά σας, κάποιος που φεύγει αναζητώντας λίγο ελεύθερο αέρα, κάποιος που μπορεί να μη τον ξαναδείτε παρά μόνο νεκρό. Μην κλάψετε στον τάφο του, Δεν κάνει να τον κλαίτε. Λίγα λουλούδια του Μαγιού σκορπάτε του στον τάφο. Του φτάνει αυτό ΜΟΝΑΧΑ.

Θα πάρω μιαν ανηφοριά θα πάρω μονοπάτια

να βρω τα σκαλοπάτια που παν στη Λευτεριά.

Θ΄ αφήσω αδέλφια συγγενείς, τη μάνα, τον πατέρα

μεσ΄ τα λαγκάδια πέρα και στις βουνοπλαγιές.

Ψάχνοντας για τη Λευτεριά θα ΄χω παρέα μόνη

κατάλευκο το χιόνι, βουνά και ρεματιές.

Τώρα κι αν είναι χειμωνιά, θα ΄ρθει το καλοκαίρι

Τη Λευτεριά να φέρει σε πόλεις και χωριά.

Θα πάρω μιαν ανηφοριά θα πάρω μονοπάτια

να βρω τα σκαλοπάτια που παν στη Λευτεριά.

Τα σκαλοπάτια θ΄ ανεβώ, θα μπω σ΄ ενα παλάτι,

το ξέρω θαν απάτη, δεν θαν αληθινό.

Μεσ΄ το παλάτι θα γυρνώ ώσπου να βρω τον θρόνο,

βασίλισσα μια μόνο να κάθεται σ΄ αυτό.

Κόρη πανώρια θα της πω, άνοιξε τα φτερά σου

και πάρε με κοντά σου, μονάχα αυτό ζητώ.

Γειά σας παλιοί συμμαθηταί. Τα τελευταία λόγια τα γράφω σήμερα για σας. Κι όποιος θελήσει για να βρει ένα χαμένο αδελφό, ένα παλιό του φίλο, ας πάρει μιαν ανηφοριά ας πάρει μονοπάτια να βρει τα σκαλοπάτια που παν στη Λευτεριά. Με την ελευθερία μαζί, μπορεί να βρει και μένα.

Αν ζω, θα μ’ εύρει εκεί.»

Μπορεί να τον φανταστεί κανείς να περπατά αγέρωχος και δυνατός στο ικρίωμα. Να χαιρετά αντρίκια τους εκτελεστές του. Να ψέλνει τον Εθνικό Ύμνο. Να του περνούν τη θηλιά γύρω από το λαιμό. Να αιωρείται νεκρός και ΑΘΑΝΑΤΟΣ.

 

https://www.eoneolaia.com/h-anhforia-h-thysia-tou-euaroga-pallhkaridh-tasos-malesiadas/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΤΙ ΕΣΤΙ ΕΘΝΟΣ

Το ΕΘΝΟΣ σχηματιζεται απο δυο βασικους παραγοντες,την ΦΥΛΗ και την ΣΥΝΕΙΔΗΣΗ.Λεγοντας <φυλη>,εννοουμε την<καταγωγη>-οτι πρεπει δηλ.τα ατομα του Εθνους να εχουν κοινη καταγωγη.Δεν αρκει να εχουν αυτα<συνειδηση>
περι κοινης καταγωγης.Δεν αρκει δηλ.να πιστευουν στην κοινη τους καταγωγη,αλλα να εχουν πραγματι κοινη καταγωγη.Διοτι ΜΟΝΟΝ η κοινη καταγωγη-η κοινη<φυλετικη υπαγωγη>-συνεπαγεται ΚΟΙΝΟΥΣ κληρονομικους χαρακτηρες,αρα κοινα πνευματικα στοιχεια.Οταν υπαρχει κοινη καταγωγη,τοτε υπαρχουν κατα το μαλλον η ηττον κοινη γλωσσα,κοινος πολιτισμος,κοινη θρησκεια,κοινα ηθη,κοινη ιστορια.Αυτα τα δευτερογενη στοιχεια δεν αποτελουν,το καθενα ξεχωριστα,απαραιτητο στοιχειο συγκροτησεως Εθνους.Εν τουτοις ολα αυτα,οταν συνυπαρχουν,συντελουν στην συνοχη της κοινοτητος,στην δημιουργια δηλ.ΕΝΙΑΙΑΣ ΣΥΝΕΙΔΗΣΕΩΣ-του δευτερου παραγοντος συγκροτησεως του ΕΘΝΟΥΣ.ΕΘΝΟΣ ειναι επομενως ο ομοειδης φυλετικως λαος,που εχει συνειδηση της υπαρξεως του.
''Η ΚΑΤΑΓΩΓΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ''

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΣ

Η ΣΗΜΑΙΑ ΜΑΣ

Αυτή η σημαία στα μάτια τα δικά μας συμβολίζει τους Αγώνες όσων πολέμησαν, εργάστηκαν,θυσιάστηκαν, δολοφονήθηκαν, σκοτώθηκαν και έζησαν με πρώτιστες αξίες εκείνες της Ελευθερίας, της Δικαιοσύνης και της Πατρίδας. Αυτούς που έβαλαν το δικό τους λιθαράκι στην αιώνιο πανύψηλο φρούριο του Ελληνικού Πολιτισμού. Δεν είναι ικανή καμία βουλή, κανένα κράτος και κανένας πολιτικός ή κεφάλαιο να την ξεφτιλίζει και να την ξεπουλάει καθημερινά. Οι δειλοί τη βλέπουν με φόβο. Οι προδότες σαν πανί. Οι αστοί σαν ύφασμα. Οι άνανδροι την καίνε. Μα εμείς τη βλέπουμε σαν τη Μάνα που καρτερεί να μας δεί να εκπληρώνουμε τα όνειρα μας. Τα δικά μας,τα δικά της, του Γένους.

ΛΟΓΙΑ ΙΩΝΟΣ ΔΡΑΓΟΥΜΗ




















"Από στενός πατριώτης, γίνομαι εθνικιστής, με τη συνείδηση του έθνους μου και όλων των άλλων εθνών, γιατί οι διαφορές των εθνών πάντα θα υπάρχουν, και έχω τη συνείδησή τους και χαίρομαι που υπάρχουν αυτές οι διαφορές, που με τις αντιθέσεις τους, με τις αντιλήψεις τους, υψώνουν την ανθρώπινη συνείδηση και ενέργεια. Από άτομο γίνομαι άνθρωπος." (ΙΩΝ ΔΡΑΓΟΥΜΗΣ. ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ 18-3-1919)

ΕΘΝΙΚΟ ΠΕΙΣΜΑ

ΙΩΝ ΔΡΑΓΟΥΜΗΣ

''Δεν θελω να πεθανει το Εθνος μου,το Εθνος αυτο, που τοσα εκαμε στην ζωη του, το εξυπνο,το τοσο ανθρωπινο. Για να το φυλαξω απο τον θανατο πρεπει τωρα να το καμω πεισματαρικο στην ΕΘΝΙΚΗ ΠΙΣΤΗ,στον ΕΘΝΙΣΜΟ, ας ειναι και υπερβολικο το αισθημα που θελω να δωσω στους Ελληνες. Μονον ετσι θα ζησει το ΕΘΝΟΣ.''

''Σε οποιους με κατηγορουν η με περιγελουν, γιατι τους κεντρω το Εθνικο τους αισθημα και τους μιλω αποκλειστικα,θα λεγω:Λοιπον θελετε να πεθανει το Εθνος σας;Αν το θελετε,πεστε το καθαρα,μην κρυβοσαστε''

ΙΩΝ ΔΡΑΓΟΥΜΗΣ

Η ΡΗΣΗ ΠΟΥ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΞΕΧΝΑΜΕ



πισταμνους πρς εδτας τι δκαια μν ν τ
νθρωπείῳ λγ π τς σης νγκης κρνεται, δυνατ δ
ο
προχοντες πρσσουσι κα ο σθενες ξυγχωροσιν.

κατά την συζήτησιν των ανθρωπίνων πραγμάτων το επιχείρημα του δικαίου αξίαν έχει, όπου ίση υπάρχει δύναμις προς επιβολήν αυτού, ότι όμως ο ισχυρός επιβάλλει ό,τι του επιτρέπει η δύναμίς του και ο ασθενής παραχωρεί ό,τι του επιβάλλει η αδυναμία του"

ΘΟΥΚΥΔΙΔΟΥ ΙΣΤΟΡΙΑΙ Ε89

Μετάφραση Ελ. Βενιζέλου


28η ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 1940 - ΔΙΑΓΓΕΛΜΑ Ι. ΜΕΤΑΞΑ

http://4.bp.blogspot.com/_NuhZMDR5O28/S_qK4rCNqWI/AAAAAAAAATQ/FgeBEEMBpt0/s400/%CE%99%CE%A9%CE%91%CE%9D%CE%9D%CE%97%CE%A3+%CE%9C%CE%95%CE%A4%CE%91%CE%9E%CE%91%CE%A3.jpg

“Η στιγμή επέστη που θα αγωνισθώμεν διά την ανεξαρτησίαν της Ελλάδος, την ακεραιότητα και την τιμήν της.
Μολονότι ετηρήσαμεν την πλέον αυστηράν ουδετερότητα και ίσην προς όλους, η Ιταλία μη αναγνωρίζουσα εις ημάς να ζήσωμεν ως ελεύθεροι Έλληνες, μου εζήτησε σήμερον την 3ην πρωινήν ώραν την παράδοσιν τμημάτων του Εθνικού εδάφους κατά την ιδίαν αυτής βούλησιν και ότι προς κατάληψιν αυτών η κίνησις των στρατευμάτων της θα ήρχιζε την 6ην πρωινήν. Απήντησα εις τον Ιταλόν Πρεσβευτήν ότι θεωρώ και το αίτημα αυτό καθ’ εαυτό και τον τρόπον με τον οποίον γίνεται τούτο ως κήρυξιν πολέμου της Ιταλίας κατά της Ελλάδος.
Έλληνες
Τώρα θα αποδείξωμεν εάν πράγματι είμεθα άξιοι των προγόνων μας και της ελευθερίας την οποίαν μας εξησφάλισαν οι προπάτορές μας. Όλον το Έθνος θα εγερθή σύσσωμον. Αγωνισθήτε διά την Πατρίδα, τας γυναίκας, τα παιδιά μας και τας ιεράς μας παραδόσεις. Νυν υπέρ πάντων ο αγών.


Η ΕΞΟΝΤΩΣΗ ΕΝΟΣ ΕΘΝΟΥΣ

Το πρώτο βήμα για να εξοντώσεις ένα έθνος
είναι να διαγράψεις τη μνήμη του.
Να καταστρέψεις τα βιβλία του,
την κουλτούρα του, την ιστορία του.
Μετά να βάλεις κάποιον να γράψει νέα βιβλία,
να κατασκευάσει μια νέα παιδεία,
να επινοήσει μια νέα ιστορία.
Δεν θα χρειαστεί πολύς καιρός
για να αρχίσει αυτό το έθνος
να ξεχνά ποιο είναι και ποιο ήταν.
Ο υπόλοιπος κόσμος γύρω του
θα το ξεχάσει ακόμα πιο γρήγορα.


Μ. Κούντερα

Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ ΣΕ 10 ΛΕΠΤΑ

ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΠΕΛΑΣΓΟΣ: 26 ΧΡΟΝΙΑ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗΣ ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑΣ ΣΤΗΝ ΔΙΑΧΡΟΝΙΚΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ.

free counters