Πέμπτη 8 Σεπτεμβρίου 2011

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΙΣ ΡΙΖΕΣ : ΤΑ 5 ΒΙΒΛΙΑ ΠΟΥ ΜΑΣ ΕΠΗΡΕΑΣΑΝ (4)

του Κώστα Καρδαρά
Προέδρου της Νομαρχιακής Επιτροπής Καρδίτσας του ΛΑ.Ο.Σ.



Περικλής Γιαννόπουλος (1869-1910).

«Έκκλησις προς το πανελλήνιον κοινόν» του Περικλή Γιαννόπουλου από τις εκδόσεις «Πελασγός».

«Ελληνικός Πολιτισμός» του Ίωνος Δραγούμη από τις εκδόσεις «Νέα Θέσις».

«Ελληνική Πρόκλησις» του Ανδρέα Δενδρινού από τις εκδόσεις «Ελεύθερη Σκέψις».

Η διαμόρφωση της προσωπικής κοσμοθεωρήσεως και του ιδεολογικού υποστρώματος του καθ’ ενός μας είναι προϊόν μιας ευρύτερης και πολύ πιο σύνθετης διαδικασίας από την ανάγνωση κάποιων (και μάλιστα ενός μικρού αριθμού) βιβλίων. Είναι ευνόητο πως από τον παρακάτω κατάλογο λείπουν πάρα πολλά βιβλία προς τα οποία αισθάνομαι κάποιο βαθμό ενοχής που τα παραλείπω. Πάντως, τα 5 βιβλία που με έχουν επηρεάσει περισσότερο μέσα από έναν απέραντο κυκεώνα χιλιάδων βιβλίων κάθε είδους, κάθε ιδεολογικής απ’ άκρου εις άκρον κατευθύνσεως και κάθε επιπέδου σοβαρότητας που έχω διαβάσει, είναι:
Αριστοτέλης Βαλαωρίτης: Άπαντα, εκδόσεις «Μέρμηγκας», 1980. Από την παιδική μου ακόμη ηλικία, οι μεστοί του στίχοι κατέγραψαν κυριολεκτικά ανεξίτηλα στην ψυχή μου τα απαστράπτοντα και βαθιά πατριωτικά τους νοήματα. Ακόμα και σήμερα, στον Βαλαωρίτη και στον Σικελιανό καταφεύγω όταν ζητώ να δώσω τόνο και ρυθμό στο βηματισμό μου.
Ανδρέας Δενδρινός: Ελληνική Πρόκλησις, εκδόσεις «Ελεύθερη Σκέψις», 1984. Στους χαλεπούς καιρούς του μεταχουντικού εθνικού συσκοτισμού, ήταν η λαμπρή αποκάλυψη πως υπάρχει ζωντανή εθνική διανόηση. Απετέλεσε μαζί με τις «Πολιτικές Μελέτες» του Κώστα Πλεύρη και το «Η Νέα Τάξις» του Δημήτρη Δημόπουλου, την τριλογία που ήταν το ευαγγέλιο όχι μόνο για μένα αλλά και για πάρα πολλούς εθνικιστές της γενιάς του ‘74. Αυτά τα τρία βιβλία είναι αυτά που έχω διαβάσει (μαζί με το επόμενο) πάρα πολλές (μα πάρα πολλές) φορές. Σαν ευαγγέλια δηλαδή.
Περικλής Γιαννόπουλος: Έκκλησις προς το Πανελλήνιον Κοινόν, εκδόσεις «Το Κίνημα». Σαν ήλιος ανέτειλε και με φώτισε. Έμεινα άναυδος, με μία εκρηκτική απορία πως είναι δυνατόν να μην έχω καν ακούσει μέχρι τότε για τον Γιαννόπουλο. Το διάβασα και το ξαναδιάβασα μέχρι που το έμαθα σχεδόν όλο απ’ έξω. Ακόμα και σήμερα μπορώ να απαγγείλω ολόκληρα κομμάτια του από στήθους. Αν μ’ έχει επηρεάσει; Κάποτε μουρμούριζα στον εαυτό μου τα λόγια του Δραγούμη γι’ αυτό: «Σ’ αυτού το ρυθμό τη ζωή μου τονίζω».
Ίων Δραγούμης: Ελληνικός Πολιτισμός, εκδόσεις «Το Κίνημα». Με πήρε από το χέρι ζεστά και ανθρώπινα, σαν πατέρας και σαν φίλος και με οδήγησε σε ένα αλησμόνητο περίπατο (που ακόμα κρατάει), να γνωρίσω και να μάθω να ξεχωρίζω το λαό και το έθνος μου, να συνειδητοποιήσω αυτή μου την ένταξη, να την αγαπάω και να τη σέβομαι, να την φροντίζω και ν’ αγωνίζομαι για αυτήν. Είμαι ακόμα παρών.
Άρθουρ Καίσλερ: Ιανός (Janus: A Summing Up), εκδόσεις «Χατζηνικολή», 1979. Το κορυφαίο έργο του μεγάλου διανοητή ήταν το τελευταίο από τα (πολλά) βιβλία του που διάβασα. Η ολοκλήρωση μέσα από το σύνολο των έργων του της φιλοσοφίας του (του «ολονίου») σ’ αυτό το βιβλίο, υπήρξε για μένα το εργαλείο για τη διαμόρφωση της προσωπικής μου κοσμοθεωρήσεως. Υπήρξε ένα εργαλείο που μέχρι σήμερα δεν έχω απαρνηθεί και μπορώ να πω πως πιστεύω ότι η επιλογή μου έχει δικαιωθεί.


ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΓΡΑΜΜΕΣ


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΤΙ ΕΣΤΙ ΕΘΝΟΣ

Το ΕΘΝΟΣ σχηματιζεται απο δυο βασικους παραγοντες,την ΦΥΛΗ και την ΣΥΝΕΙΔΗΣΗ.Λεγοντας <φυλη>,εννοουμε την<καταγωγη>-οτι πρεπει δηλ.τα ατομα του Εθνους να εχουν κοινη καταγωγη.Δεν αρκει να εχουν αυτα<συνειδηση>
περι κοινης καταγωγης.Δεν αρκει δηλ.να πιστευουν στην κοινη τους καταγωγη,αλλα να εχουν πραγματι κοινη καταγωγη.Διοτι ΜΟΝΟΝ η κοινη καταγωγη-η κοινη<φυλετικη υπαγωγη>-συνεπαγεται ΚΟΙΝΟΥΣ κληρονομικους χαρακτηρες,αρα κοινα πνευματικα στοιχεια.Οταν υπαρχει κοινη καταγωγη,τοτε υπαρχουν κατα το μαλλον η ηττον κοινη γλωσσα,κοινος πολιτισμος,κοινη θρησκεια,κοινα ηθη,κοινη ιστορια.Αυτα τα δευτερογενη στοιχεια δεν αποτελουν,το καθενα ξεχωριστα,απαραιτητο στοιχειο συγκροτησεως Εθνους.Εν τουτοις ολα αυτα,οταν συνυπαρχουν,συντελουν στην συνοχη της κοινοτητος,στην δημιουργια δηλ.ΕΝΙΑΙΑΣ ΣΥΝΕΙΔΗΣΕΩΣ-του δευτερου παραγοντος συγκροτησεως του ΕΘΝΟΥΣ.ΕΘΝΟΣ ειναι επομενως ο ομοειδης φυλετικως λαος,που εχει συνειδηση της υπαρξεως του.
''Η ΚΑΤΑΓΩΓΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ''

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΣ

Η ΣΗΜΑΙΑ ΜΑΣ

Αυτή η σημαία στα μάτια τα δικά μας συμβολίζει τους Αγώνες όσων πολέμησαν, εργάστηκαν,θυσιάστηκαν, δολοφονήθηκαν, σκοτώθηκαν και έζησαν με πρώτιστες αξίες εκείνες της Ελευθερίας, της Δικαιοσύνης και της Πατρίδας. Αυτούς που έβαλαν το δικό τους λιθαράκι στην αιώνιο πανύψηλο φρούριο του Ελληνικού Πολιτισμού. Δεν είναι ικανή καμία βουλή, κανένα κράτος και κανένας πολιτικός ή κεφάλαιο να την ξεφτιλίζει και να την ξεπουλάει καθημερινά. Οι δειλοί τη βλέπουν με φόβο. Οι προδότες σαν πανί. Οι αστοί σαν ύφασμα. Οι άνανδροι την καίνε. Μα εμείς τη βλέπουμε σαν τη Μάνα που καρτερεί να μας δεί να εκπληρώνουμε τα όνειρα μας. Τα δικά μας,τα δικά της, του Γένους.

ΛΟΓΙΑ ΙΩΝΟΣ ΔΡΑΓΟΥΜΗ




















"Από στενός πατριώτης, γίνομαι εθνικιστής, με τη συνείδηση του έθνους μου και όλων των άλλων εθνών, γιατί οι διαφορές των εθνών πάντα θα υπάρχουν, και έχω τη συνείδησή τους και χαίρομαι που υπάρχουν αυτές οι διαφορές, που με τις αντιθέσεις τους, με τις αντιλήψεις τους, υψώνουν την ανθρώπινη συνείδηση και ενέργεια. Από άτομο γίνομαι άνθρωπος." (ΙΩΝ ΔΡΑΓΟΥΜΗΣ. ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ 18-3-1919)

ΕΘΝΙΚΟ ΠΕΙΣΜΑ

ΙΩΝ ΔΡΑΓΟΥΜΗΣ

''Δεν θελω να πεθανει το Εθνος μου,το Εθνος αυτο, που τοσα εκαμε στην ζωη του, το εξυπνο,το τοσο ανθρωπινο. Για να το φυλαξω απο τον θανατο πρεπει τωρα να το καμω πεισματαρικο στην ΕΘΝΙΚΗ ΠΙΣΤΗ,στον ΕΘΝΙΣΜΟ, ας ειναι και υπερβολικο το αισθημα που θελω να δωσω στους Ελληνες. Μονον ετσι θα ζησει το ΕΘΝΟΣ.''

''Σε οποιους με κατηγορουν η με περιγελουν, γιατι τους κεντρω το Εθνικο τους αισθημα και τους μιλω αποκλειστικα,θα λεγω:Λοιπον θελετε να πεθανει το Εθνος σας;Αν το θελετε,πεστε το καθαρα,μην κρυβοσαστε''

ΙΩΝ ΔΡΑΓΟΥΜΗΣ

Η ΡΗΣΗ ΠΟΥ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΞΕΧΝΑΜΕ



πισταμνους πρς εδτας τι δκαια μν ν τ
νθρωπείῳ λγ π τς σης νγκης κρνεται, δυνατ δ
ο
προχοντες πρσσουσι κα ο σθενες ξυγχωροσιν.

κατά την συζήτησιν των ανθρωπίνων πραγμάτων το επιχείρημα του δικαίου αξίαν έχει, όπου ίση υπάρχει δύναμις προς επιβολήν αυτού, ότι όμως ο ισχυρός επιβάλλει ό,τι του επιτρέπει η δύναμίς του και ο ασθενής παραχωρεί ό,τι του επιβάλλει η αδυναμία του"

ΘΟΥΚΥΔΙΔΟΥ ΙΣΤΟΡΙΑΙ Ε89

Μετάφραση Ελ. Βενιζέλου


28η ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 1940 - ΔΙΑΓΓΕΛΜΑ Ι. ΜΕΤΑΞΑ

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEi9AYAjQboFh1_5M3bFMvoiwdv6qY5bDyiuBuwvPV3Yjtp1ZG3BAXNnY5CWdpxeWu7FvNRIyWEpe_RHBqBZHx93XDCYKW4LJe3j_4jgmwduvaKGVqaTsCSNu7bWjJSewd6rxVoBPh5kloo/s400/%CE%99%CE%A9%CE%91%CE%9D%CE%9D%CE%97%CE%A3+%CE%9C%CE%95%CE%A4%CE%91%CE%9E%CE%91%CE%A3.jpg

“Η στιγμή επέστη που θα αγωνισθώμεν διά την ανεξαρτησίαν της Ελλάδος, την ακεραιότητα και την τιμήν της.
Μολονότι ετηρήσαμεν την πλέον αυστηράν ουδετερότητα και ίσην προς όλους, η Ιταλία μη αναγνωρίζουσα εις ημάς να ζήσωμεν ως ελεύθεροι Έλληνες, μου εζήτησε σήμερον την 3ην πρωινήν ώραν την παράδοσιν τμημάτων του Εθνικού εδάφους κατά την ιδίαν αυτής βούλησιν και ότι προς κατάληψιν αυτών η κίνησις των στρατευμάτων της θα ήρχιζε την 6ην πρωινήν. Απήντησα εις τον Ιταλόν Πρεσβευτήν ότι θεωρώ και το αίτημα αυτό καθ’ εαυτό και τον τρόπον με τον οποίον γίνεται τούτο ως κήρυξιν πολέμου της Ιταλίας κατά της Ελλάδος.
Έλληνες
Τώρα θα αποδείξωμεν εάν πράγματι είμεθα άξιοι των προγόνων μας και της ελευθερίας την οποίαν μας εξησφάλισαν οι προπάτορές μας. Όλον το Έθνος θα εγερθή σύσσωμον. Αγωνισθήτε διά την Πατρίδα, τας γυναίκας, τα παιδιά μας και τας ιεράς μας παραδόσεις. Νυν υπέρ πάντων ο αγών.


Η ΕΞΟΝΤΩΣΗ ΕΝΟΣ ΕΘΝΟΥΣ

Το πρώτο βήμα για να εξοντώσεις ένα έθνος
είναι να διαγράψεις τη μνήμη του.
Να καταστρέψεις τα βιβλία του,
την κουλτούρα του, την ιστορία του.
Μετά να βάλεις κάποιον να γράψει νέα βιβλία,
να κατασκευάσει μια νέα παιδεία,
να επινοήσει μια νέα ιστορία.
Δεν θα χρειαστεί πολύς καιρός
για να αρχίσει αυτό το έθνος
να ξεχνά ποιο είναι και ποιο ήταν.
Ο υπόλοιπος κόσμος γύρω του
θα το ξεχάσει ακόμα πιο γρήγορα.


Μ. Κούντερα

Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ ΣΕ 10 ΛΕΠΤΑ

ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΠΕΛΑΣΓΟΣ: 26 ΧΡΟΝΙΑ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗΣ ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑΣ ΣΤΗΝ ΔΙΑΧΡΟΝΙΚΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ.

free counters