Τετάρτη 30 Ιουνίου 2010

ΑΡΧΑΙΟΙ ΝΑΥΠΗΓΟΙ

Αρχαίοι ναυπηγοίΒουτιά στην Ιστορία και στα µυστικά της ναυπήγησης των πρώτων µεγάλων ποντοπόρων πλοίων της ελληνικής αρχαιότητας προσφέρει µια έκθεση αφιερωµένη στο αρχαίο πλοίο «Σάµαινα», εστιάζοντας στη µακραίωνη ναυτική παράδοση του Αιγαίου και τον πολιτισµό του. Το εµβληµατικό σκαρί της αρχαιότητας του Αρχιπελάγους έριξε άγκυρα στο Ιωνικό Κέντρο Σπουδών στην Πλάκα. Τρία φυσικά οµοιώµατά του οριοθετούν ισάριθµες ενότητες της έκθεσης «Το αρχαίο πλοίο Σάµαινα».

«Αρχίσαµε να δουλεύουµε πάνω σε µια πρόταση του Δήµου Πυθαγορείου που ήθελε να δηµιουργήσου- µε ένα πιστό αντίγραφο του σκάφους _ µια διήρης, πεντηκόντορος σε ρεαλιστικές διαστάσεις», εξηγεί ο αρχιτέκτονας και διδάκτωρ Ιστορίας Ναυπηγικής Κώστας Δαµιανίδης. Τα διαθέσιµα στοιχεία για τον ίδιο και την οµάδα του ήταν πενιχρά και η κατασκευή αντιγράφου «θα ήταν κατά φαντασίαν». Συµφωνήθηκε τελικά η δηµιουργία ψηφιακής αναπαράστασης ενός σκάφους µε µορφή που θα προσεγγίζει τον τύπο του πλοίου και κατ' επέκταση µια έκθεση για τη ναυπηγική τέχνη της αρχαιότητας.

Το «Σάµαινα» είχε ορισµένες ιδιαιτερότητες που το έκαναν να ξεχωρίζει από τα άλλα είδη πλοίων. «Ηταν φαρδύτερο και βαθύτερο σκάφος απ' ό,τι οι άλλες διήρεις και είχε κατάστρωµα που επεκτεινόταν σ' όλο το µήκος του.

Ιδιαίτερα όµως είχε επισηµανθεί αρχαίοι ναυπηγοίαπ' όλους τους αρχαίους συγγραφείς η µορφή της πλώρης που έµοιαζε µε κεφάλι κάπρου, του οποίου το ρύγχος ήταν το έµβολο του πλοίου. Ισως η µορφή µε το κεφάλι του κάπρου να ήταν ένα απλό µορφολογικό στοιχείο, αλλά οι "Σάµαινες", οι οποίες µε "εµβόλους σεσίµωνται", όπως αναφέρει ο Ησύχιος τον 5ο αιώνα µ.Χ., πιθανόν είχαν κάποια ιδιαίτερα χαρακτηριστικά στις εµβολοφόρες πλώρες, που τις έκαναν να ξεχωρίζουν από τα άλλα πλοία», σηµειώνει ο κ. Δαµιανίδης. Ο οποίος άρχισε να δουλεύει βασιζόµενος κατ' αρχάς στην πλώρη εµβολοφόρου πλοίου που απεικονιζόταν σε νόµισµα της σαµιακής αποικίας της Ζάγκρης στη Σικελία στηριζόµενος σε αρχαιολογικές µελέτες που συνέπιπταν στο συµπέρασµα ότι «απεικονίζεται πλώρη πλοίου τύπου Σάµαινα».

Στους χώρους του Ιωνικού Κέντρου Σπουδών θα εκτίθενται πέντε αντίγραφα αρχαίων πλοίων (µε βάση στοιχεία από τα ναυάγιά τους) σε φυσικό µέγεθος, κατασκευασµένα µε την τεχνική εκείνων των χρόνων. Ο επισκέπτης θα έχει την ευκαιρία να δει τρία ντοκιµαντέρ µε ψηφιακές αναπαραστάσεις ναυπήγησης του «Σάµαινα», σε µια προσπάθεια, στο πλαίσιο ισάριθµων ενοτήτων της έκθεσης, να σχηµατίσει µια όσο το δυνατόν γίνεται πληρέστερη εικόνα για την αρχαιοελληνική ναυπηγική παράδοση και τη ναυτική τεχνολογία της Σάµου και της αρχαίας Ελλάδας γενικότερα.

Το παράδειγµα της αρχαίας Σάµου, στα ναυπηγεία της οποίας κατασκευάστηκε το «Σάµαινα», κυριαρχεί στην πρώτη ενότητα της έκθεσης. Στη δεύτερη περιλαµβάνονται οι πηγές και το πρωτογενές υλικό, καθώς και τρεις ψηφιακές αναπαραστάσεις. Η έκθεση οργανώνεται στο πλαίσιο δηµιουργίας Μουσείου Ναυτικών και Ναυπηγικών Τεχνών του Αιγαίου από τον Δήµο Πυθαγορείου, σε συνεργασία µε το Τµήµα Μαθηµατικών του Πανεπιστηµίου Αιγαίου, την Εταιρεία Μελέτης Αρχαίας Ελληνικής Τεχνολογίας, το Πνευµατικό Ιδρυµα Σάµου Νικόλαος Δηµητρίου, το Τεχνικό Γραφείο Κ.Α. Δαµιανίδης και το Ιωνικό Κέντρο.

INFO: «Το αρχαίο πλοίο Σάµαινα», έκθεση στο Ιωνικό Κέντρο Σπουδών (Λυσίου 11, Πλάκα, τηλ. 210-3246.614), έως 18 Ιουλίου.

ΤΑ ΝΕΑ

http://www.ixorcosmos.gr




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΤΙ ΕΣΤΙ ΕΘΝΟΣ

Το ΕΘΝΟΣ σχηματιζεται απο δυο βασικους παραγοντες,την ΦΥΛΗ και την ΣΥΝΕΙΔΗΣΗ.Λεγοντας <φυλη>,εννοουμε την<καταγωγη>-οτι πρεπει δηλ.τα ατομα του Εθνους να εχουν κοινη καταγωγη.Δεν αρκει να εχουν αυτα<συνειδηση>
περι κοινης καταγωγης.Δεν αρκει δηλ.να πιστευουν στην κοινη τους καταγωγη,αλλα να εχουν πραγματι κοινη καταγωγη.Διοτι ΜΟΝΟΝ η κοινη καταγωγη-η κοινη<φυλετικη υπαγωγη>-συνεπαγεται ΚΟΙΝΟΥΣ κληρονομικους χαρακτηρες,αρα κοινα πνευματικα στοιχεια.Οταν υπαρχει κοινη καταγωγη,τοτε υπαρχουν κατα το μαλλον η ηττον κοινη γλωσσα,κοινος πολιτισμος,κοινη θρησκεια,κοινα ηθη,κοινη ιστορια.Αυτα τα δευτερογενη στοιχεια δεν αποτελουν,το καθενα ξεχωριστα,απαραιτητο στοιχειο συγκροτησεως Εθνους.Εν τουτοις ολα αυτα,οταν συνυπαρχουν,συντελουν στην συνοχη της κοινοτητος,στην δημιουργια δηλ.ΕΝΙΑΙΑΣ ΣΥΝΕΙΔΗΣΕΩΣ-του δευτερου παραγοντος συγκροτησεως του ΕΘΝΟΥΣ.ΕΘΝΟΣ ειναι επομενως ο ομοειδης φυλετικως λαος,που εχει συνειδηση της υπαρξεως του.
''Η ΚΑΤΑΓΩΓΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ''

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΣ

Η ΣΗΜΑΙΑ ΜΑΣ

Αυτή η σημαία στα μάτια τα δικά μας συμβολίζει τους Αγώνες όσων πολέμησαν, εργάστηκαν,θυσιάστηκαν, δολοφονήθηκαν, σκοτώθηκαν και έζησαν με πρώτιστες αξίες εκείνες της Ελευθερίας, της Δικαιοσύνης και της Πατρίδας. Αυτούς που έβαλαν το δικό τους λιθαράκι στην αιώνιο πανύψηλο φρούριο του Ελληνικού Πολιτισμού. Δεν είναι ικανή καμία βουλή, κανένα κράτος και κανένας πολιτικός ή κεφάλαιο να την ξεφτιλίζει και να την ξεπουλάει καθημερινά. Οι δειλοί τη βλέπουν με φόβο. Οι προδότες σαν πανί. Οι αστοί σαν ύφασμα. Οι άνανδροι την καίνε. Μα εμείς τη βλέπουμε σαν τη Μάνα που καρτερεί να μας δεί να εκπληρώνουμε τα όνειρα μας. Τα δικά μας,τα δικά της, του Γένους.

ΛΟΓΙΑ ΙΩΝΟΣ ΔΡΑΓΟΥΜΗ




















"Από στενός πατριώτης, γίνομαι εθνικιστής, με τη συνείδηση του έθνους μου και όλων των άλλων εθνών, γιατί οι διαφορές των εθνών πάντα θα υπάρχουν, και έχω τη συνείδησή τους και χαίρομαι που υπάρχουν αυτές οι διαφορές, που με τις αντιθέσεις τους, με τις αντιλήψεις τους, υψώνουν την ανθρώπινη συνείδηση και ενέργεια. Από άτομο γίνομαι άνθρωπος." (ΙΩΝ ΔΡΑΓΟΥΜΗΣ. ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ 18-3-1919)

ΕΘΝΙΚΟ ΠΕΙΣΜΑ

ΙΩΝ ΔΡΑΓΟΥΜΗΣ

''Δεν θελω να πεθανει το Εθνος μου,το Εθνος αυτο, που τοσα εκαμε στην ζωη του, το εξυπνο,το τοσο ανθρωπινο. Για να το φυλαξω απο τον θανατο πρεπει τωρα να το καμω πεισματαρικο στην ΕΘΝΙΚΗ ΠΙΣΤΗ,στον ΕΘΝΙΣΜΟ, ας ειναι και υπερβολικο το αισθημα που θελω να δωσω στους Ελληνες. Μονον ετσι θα ζησει το ΕΘΝΟΣ.''

''Σε οποιους με κατηγορουν η με περιγελουν, γιατι τους κεντρω το Εθνικο τους αισθημα και τους μιλω αποκλειστικα,θα λεγω:Λοιπον θελετε να πεθανει το Εθνος σας;Αν το θελετε,πεστε το καθαρα,μην κρυβοσαστε''

ΙΩΝ ΔΡΑΓΟΥΜΗΣ

Η ΡΗΣΗ ΠΟΥ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΞΕΧΝΑΜΕ



πισταμνους πρς εδτας τι δκαια μν ν τ
νθρωπείῳ λγ π τς σης νγκης κρνεται, δυνατ δ
ο
προχοντες πρσσουσι κα ο σθενες ξυγχωροσιν.

κατά την συζήτησιν των ανθρωπίνων πραγμάτων το επιχείρημα του δικαίου αξίαν έχει, όπου ίση υπάρχει δύναμις προς επιβολήν αυτού, ότι όμως ο ισχυρός επιβάλλει ό,τι του επιτρέπει η δύναμίς του και ο ασθενής παραχωρεί ό,τι του επιβάλλει η αδυναμία του"

ΘΟΥΚΥΔΙΔΟΥ ΙΣΤΟΡΙΑΙ Ε89

Μετάφραση Ελ. Βενιζέλου


28η ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 1940 - ΔΙΑΓΓΕΛΜΑ Ι. ΜΕΤΑΞΑ

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEi9AYAjQboFh1_5M3bFMvoiwdv6qY5bDyiuBuwvPV3Yjtp1ZG3BAXNnY5CWdpxeWu7FvNRIyWEpe_RHBqBZHx93XDCYKW4LJe3j_4jgmwduvaKGVqaTsCSNu7bWjJSewd6rxVoBPh5kloo/s400/%CE%99%CE%A9%CE%91%CE%9D%CE%9D%CE%97%CE%A3+%CE%9C%CE%95%CE%A4%CE%91%CE%9E%CE%91%CE%A3.jpg

“Η στιγμή επέστη που θα αγωνισθώμεν διά την ανεξαρτησίαν της Ελλάδος, την ακεραιότητα και την τιμήν της.
Μολονότι ετηρήσαμεν την πλέον αυστηράν ουδετερότητα και ίσην προς όλους, η Ιταλία μη αναγνωρίζουσα εις ημάς να ζήσωμεν ως ελεύθεροι Έλληνες, μου εζήτησε σήμερον την 3ην πρωινήν ώραν την παράδοσιν τμημάτων του Εθνικού εδάφους κατά την ιδίαν αυτής βούλησιν και ότι προς κατάληψιν αυτών η κίνησις των στρατευμάτων της θα ήρχιζε την 6ην πρωινήν. Απήντησα εις τον Ιταλόν Πρεσβευτήν ότι θεωρώ και το αίτημα αυτό καθ’ εαυτό και τον τρόπον με τον οποίον γίνεται τούτο ως κήρυξιν πολέμου της Ιταλίας κατά της Ελλάδος.
Έλληνες
Τώρα θα αποδείξωμεν εάν πράγματι είμεθα άξιοι των προγόνων μας και της ελευθερίας την οποίαν μας εξησφάλισαν οι προπάτορές μας. Όλον το Έθνος θα εγερθή σύσσωμον. Αγωνισθήτε διά την Πατρίδα, τας γυναίκας, τα παιδιά μας και τας ιεράς μας παραδόσεις. Νυν υπέρ πάντων ο αγών.


Η ΕΞΟΝΤΩΣΗ ΕΝΟΣ ΕΘΝΟΥΣ

Το πρώτο βήμα για να εξοντώσεις ένα έθνος
είναι να διαγράψεις τη μνήμη του.
Να καταστρέψεις τα βιβλία του,
την κουλτούρα του, την ιστορία του.
Μετά να βάλεις κάποιον να γράψει νέα βιβλία,
να κατασκευάσει μια νέα παιδεία,
να επινοήσει μια νέα ιστορία.
Δεν θα χρειαστεί πολύς καιρός
για να αρχίσει αυτό το έθνος
να ξεχνά ποιο είναι και ποιο ήταν.
Ο υπόλοιπος κόσμος γύρω του
θα το ξεχάσει ακόμα πιο γρήγορα.


Μ. Κούντερα

Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ ΣΕ 10 ΛΕΠΤΑ

ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΠΕΛΑΣΓΟΣ: 26 ΧΡΟΝΙΑ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗΣ ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑΣ ΣΤΗΝ ΔΙΑΧΡΟΝΙΚΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ.

free counters