Τετάρτη, 19 Οκτωβρίου 2016

ΑΓΝΩΣΤΟΙ ΗΡΩΕΣ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ : ΣΤΡΑΤΗΓΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΤΟΜΠΡΑΣ.ΕΝΑΣ ΗΡΩΑΣ ΤΟΥ ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΟΥ ΑΓΩΝΑ ΚΑΙ ΤΩΝ ΒΑΛΚΑΝΙΚΩΝ ΠΟΛΕΜΩΝ

Του Χρήστου Νοταρίδη
 
Γεννήθηκε την 1-1-1878 στο Αϊβαλί (Κυδωνίες ) της Μικράς Ασίας. Από μικρός ήλθε στην Ελλάδα και σπούδασε φαρμακοποιός στο Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο από το 1895 μέχρι το 1900. Συγχρόνως ,από τις 31-3-1897 κατετάγη στον Ελληνικό στρατό που τελούσε τότε υπό επιστράτευση και τον Ιούνιο του 1900 πήρε τον βαθμό του ανθυποφαρμακοποιού, δηλαδή του ανθυπολοχαγού. Τον Μάρτιο του 1905 εγκατέλειψε την θέση του και πήγε στην τότε Τουρκοκρατούμενη Δυτική Μακεδονία για να συμμετάσχει σαν εθελοντής στον Μακεδονικό αγώνα. Ηταν η εποχή που εν όψει κατάρρευσης της οθωμανικής αυτοκρατορίας, οι Βούλγαροι προσπαθούσαν να αποκτήσουν με βίαια μέσα,ομαδικές δολοφονίες, διωγμούς κλπ,με εθνοκάθαρση θα λέγαμε σήμερα, όσο το δυνατόν περισσότερα ερείσματα στην Μακεδονία με στόχο την μελλοντική προσάρτηση της .
Ο θάνατος του Παύλου Μελά στο τέλος του 1904 είχε πτοήσει το ηθικό των υπόδουλων Ελλήνων της Δυτ. Μακεδονίας και εθελοντές από όλα τα μέρη της Ελλάδας έσπευδαν να αναπτερώσουν το ηθικό τους και να δώσουν νέα πνοή στον αγώνα τους.
Ξεκίνησε να πολεμάει σαν υπαρχηγός του καπετάν Ρούβα, του υπολοχαγού (και μετέπειτα γνωστού στρατηγού ) Κατεχάκη. Και όταν λέμε να πολεμάει μιλάμε για συνεχείς και πολύμηνες μάχες σώμα με σώμα απέναντι στον τουρκικό στρατό και τις συμμορίες των Βουλγάρων κομιτατζήδων, μέσα στον βούρκο και στα έλη της περιοχής.
Επιστρέφει για πολύ λίγο στην Αθήνα και τον Νοέμβριο του 1906, η εν Αθήναις διοίκηση του Μακεδονικού Αγώνα, έχοντας πλέον εκτιμήσει τα πολεμικά του προσόντα και τον ηρωισμό του τον διατάσσει να επιστρέψει και πάλι στην Μακεδονία ,σαν αρχηγός σώματος πλέον, με το ψευδώνυμο Καπετάν Ρουπακιάς,δρώντας κυρίως στην περιοχή της λίμνης των Γιαννιτσών.
Τον αναφέρει επανηλειμένα η Πηνελόπη Δέλτα στο πασίγνωστο έργο της ΤΑ ΜΥΣΤΙΚΑ ΤΟΥ ΒΑΛΤΟΥ όπου Βάλτος ήταν η λίμνη των Γιαννιτσών. Στα τέλη Δεκεμβρίου του 1906 σε μάχη απέναντι στους Βουλγάρους στο Βουλγαροκρατούμενο χωριό Αλάρ, σημερινό Αρχοντικό Κοζάνης, τραυματίζεται βαρύτατα.
Νοσηλεύτηκε για είκοσι ημέρες μεταξύ ζωής και θανάτου δίπλα στην λίμνη των Γιαννιτσών και αφού βελτιώθηκε ελαφρά η υγεία του επέστρεψε στην Αθήνα για περαιτέρω ανάρρωση.
Τον Μάρτιο του 1907 η εν Αθήναις διοίκηση του Μακεδονικού αγώνα τον κάλεσε και τον ερώτησαν εάν μπορούσε και εάν ήθελε να επαναλάβει την δράση του στην Μακεδονία ,αφού λόγω κάποιων επιτυχιών των Τούρκων και των Βουλγάρων ο αγώνας είχε πάρει άσχημη τροπή. Οι θεράποντες ιατροί του το απέκλεισαν. Όμως ο Τόμπρας τους αγνόησε και επικεφαλής πλέον σώματος 100 ανδρών επιστρέφει στην Δ.Μακεδονία.
Ακολουθούν συνεχείς νικηφόρες μάχες με αποκορύφωμα την μάχη του Ιουλίου του 1907 κοντά στην Καστοριά κατά την οποία εξοντώθηκε ένα ολόκληρο Βουλγαρικό τμήμα και φονεύθηκε ο επικεφαλής της Βουλγαρικής προπαγάνδας και των ομάδων των κομιτατζήδων όλης της Δυτ. Μακεδονίας ονόματι Κρασάκωφ. Ηταν η καλύτερη απάντηση για την άνανδρη δολοφονία ένα μήνα πριν του ήρωα Τέλλου Αγρα τον οποίο οι Βουλγαροι κομιτατζήδες, ενώ τον κάλεσαν μόνο του και άοπλο για δήθεν ειρηνευτικές συνομιλίες, τον συνέλαβαν και τον κρέμασαν. Η Πηνελόπη Δέλτα περιγράφει συγκλονιστικά το γεγονός στα ΜΥΣΤΙΚΑ ΤΟΥ ΒΑΛΤΟΥ. Ηταν τέτοια η απήχηση του θανάτου του Κρασάκωφ και της διάλυσης της συμμορίας του ώστε από εκείνη την ημέρα,σε συνδιασμό και με άλλες επιτυχίες των Μακεδονομάχων, άρχισε να κάμπτεται η δράση των Βουλγάρων κομιτατζήδων στην Μακεδονία, το δε γεγονός αυτό προβλήθηκε με θριαμβευτικά σχόλια στις Αθηναϊκές εφημερίδες. Συνεχίζει τους αγώνες για την εκκαθάριση της περιοχής από τους κομιτατζήδες μέχρις ότου,με τις μάχες πλέον σε ύφεση και αφού υπηρετεί για λίγο με το ψευδώνυμο Γεώργιος Τομαράς στο Ελληνικό προξενείο της Ελασσώνας, ανακαλείται οριστικά στην Αθήνα τον Μάιο του 1909.
Κάπου εκεί τελειώνει οριστικά και ο Μακεδονικός Αγώνας στο αίσιο πέρας του οποίου ο Τόμπρας είχε τεράστια συμβολή. Στον πρώτο Βαλκανικό πόλεμο είναι και πάλι παρών στην πορεία προς την Μακεδονία και πάλι υπό τον Κατεχάκη.
Επικεφαλής λόχου παίρνει μέρος στην θριαμβευτική Ελληνική νίκη στο Σαραντάπορο στις 10 Οκτωβρίου του 1912 και στις 19 Oκτωβρίου,στον δρόμο προς την Θεσσαλονίκη,και πάλι επικεφαλής λόχου ,επιτίθεται κατά οχυρωμένου Τουρκικού αποσπάσματος κοντά στα Γιαννιτσά την ιερή πόλη των μουσουλμάνων . Παρών όπως πάντα στην πρώτη γραμμή τραυματίζεται και πάλι σοβαρά και αναγκάζεται να επιστρέψει στην Αθήνα.
Εκτοτε λόγω αποδεδειγμένης αναπηρίας προσφέρει μόνο από διοικητικές θέσεις, τόσο στον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο όσο και στην Μικρασιατική εκστρατεία.Τιμάται με πλήθος από παράσημα και παίρνει συνεχείς προαγωγές φθάνοντας στον βαθμό του υποστρατήγου τον Μάρτιο του 1926. Στην Αγία Παρασκευή υπάρχει ακόμα επί της Λεωφόρου Μεσογείων αρ.375 το σπίτι όπου και έζησε μέχρι τον θάνατο του απολαμβάνοντας την αγάπη και τον σεβασμό όλων. Ενας άνθρωπος λιτός και σεμνός όπως είναι όλοι οι πραγματικοί ήρωες. Ας είναι η μνήμη του αιώνια και η προσφορά του στην πατρίδα μας παράδειγμα για τους νεώτερους.




 Σημ : Την τοποθέτηση αναμνηστικής πινακίδας μπροστά στο σπίτι που έζησε και πέθανε Στρατηγός Γεώργιος Τόμπρας αποφάσισε ομόφωνα το Δημοτικό Συμβούλιο της πόλης στις 5/7/2016.
Ο αείμνηστος στρατηγός, ένας ήρωας του Μακεδονικού Αγώνα και των Βαλκανικών πολέμων, έζησε επί δεκαετίες και πέθανε στην Αγία Παρασκευή. Το όνομά του είναι γνωστό στο ευρύ κοινό της πόλης μας (στάση Τόμπρα, οδός Στρατηγού Τόμπρα), όμως η προσφορά του στην πατρίδα μας είναι μάλλον άγνωστη.


ΑΙΩΝΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΙΣΤΗ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΤΙ ΕΣΤΙ ΕΘΝΟΣ

Το ΕΘΝΟΣ σχηματιζεται απο δυο βασικους παραγοντες,την ΦΥΛΗ και την ΣΥΝΕΙΔΗΣΗ.Λεγοντας <φυλη>,εννοουμε την<καταγωγη>-οτι πρεπει δηλ.τα ατομα του Εθνους να εχουν κοινη καταγωγη.Δεν αρκει να εχουν αυτα<συνειδηση>
περι κοινης καταγωγης.Δεν αρκει δηλ.να πιστευουν στην κοινη τους καταγωγη,αλλα να εχουν πραγματι κοινη καταγωγη.Διοτι ΜΟΝΟΝ η κοινη καταγωγη-η κοινη<φυλετικη υπαγωγη>-συνεπαγεται ΚΟΙΝΟΥΣ κληρονομικους χαρακτηρες,αρα κοινα πνευματικα στοιχεια.Οταν υπαρχει κοινη καταγωγη,τοτε υπαρχουν κατα το μαλλον η ηττον κοινη γλωσσα,κοινος πολιτισμος,κοινη θρησκεια,κοινα ηθη,κοινη ιστορια.Αυτα τα δευτερογενη στοιχεια δεν αποτελουν,το καθενα ξεχωριστα,απαραιτητο στοιχειο συγκροτησεως Εθνους.Εν τουτοις ολα αυτα,οταν συνυπαρχουν,συντελουν στην συνοχη της κοινοτητος,στην δημιουργια δηλ.ΕΝΙΑΙΑΣ ΣΥΝΕΙΔΗΣΕΩΣ-του δευτερου παραγοντος συγκροτησεως του ΕΘΝΟΥΣ.ΕΘΝΟΣ ειναι επομενως ο ομοειδης φυλετικως λαος,που εχει συνειδηση της υπαρξεως του.
''Η ΚΑΤΑΓΩΓΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ''

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΣ

Η ΣΗΜΑΙΑ ΜΑΣ

Αυτή η σημαία στα μάτια τα δικά μας συμβολίζει τους Αγώνες όσων πολέμησαν, εργάστηκαν,θυσιάστηκαν, δολοφονήθηκαν, σκοτώθηκαν και έζησαν με πρώτιστες αξίες εκείνες της Ελευθερίας, της Δικαιοσύνης και της Πατρίδας. Αυτούς που έβαλαν το δικό τους λιθαράκι στην αιώνιο πανύψηλο φρούριο του Ελληνικού Πολιτισμού. Δεν είναι ικανή καμία βουλή, κανένα κράτος και κανένας πολιτικός ή κεφάλαιο να την ξεφτιλίζει και να την ξεπουλάει καθημερινά. Οι δειλοί τη βλέπουν με φόβο. Οι προδότες σαν πανί. Οι αστοί σαν ύφασμα. Οι άνανδροι την καίνε. Μα εμείς τη βλέπουμε σαν τη Μάνα που καρτερεί να μας δεί να εκπληρώνουμε τα όνειρα μας. Τα δικά μας,τα δικά της, του Γένους.

ΛΟΓΙΑ ΙΩΝΟΣ ΔΡΑΓΟΥΜΗ




















"Από στενός πατριώτης, γίνομαι εθνικιστής, με τη συνείδηση του έθνους μου και όλων των άλλων εθνών, γιατί οι διαφορές των εθνών πάντα θα υπάρχουν, και έχω τη συνείδησή τους και χαίρομαι που υπάρχουν αυτές οι διαφορές, που με τις αντιθέσεις τους, με τις αντιλήψεις τους, υψώνουν την ανθρώπινη συνείδηση και ενέργεια. Από άτομο γίνομαι άνθρωπος." (ΙΩΝ ΔΡΑΓΟΥΜΗΣ. ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ 18-3-1919)

ΕΘΝΙΚΟ ΠΕΙΣΜΑ

ΙΩΝ ΔΡΑΓΟΥΜΗΣ

''Δεν θελω να πεθανει το Εθνος μου,το Εθνος αυτο, που τοσα εκαμε στην ζωη του, το εξυπνο,το τοσο ανθρωπινο. Για να το φυλαξω απο τον θανατο πρεπει τωρα να το καμω πεισματαρικο στην ΕΘΝΙΚΗ ΠΙΣΤΗ,στον ΕΘΝΙΣΜΟ, ας ειναι και υπερβολικο το αισθημα που θελω να δωσω στους Ελληνες. Μονον ετσι θα ζησει το ΕΘΝΟΣ.''

''Σε οποιους με κατηγορουν η με περιγελουν, γιατι τους κεντρω το Εθνικο τους αισθημα και τους μιλω αποκλειστικα,θα λεγω:Λοιπον θελετε να πεθανει το Εθνος σας;Αν το θελετε,πεστε το καθαρα,μην κρυβοσαστε''

ΙΩΝ ΔΡΑΓΟΥΜΗΣ

Η ΡΗΣΗ ΠΟΥ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΞΕΧΝΑΜΕ



πισταμνους πρς εδτας τι δκαια μν ν τ
νθρωπείῳ λγ π τς σης νγκης κρνεται, δυνατ δ
ο
προχοντες πρσσουσι κα ο σθενες ξυγχωροσιν.

κατά την συζήτησιν των ανθρωπίνων πραγμάτων το επιχείρημα του δικαίου αξίαν έχει, όπου ίση υπάρχει δύναμις προς επιβολήν αυτού, ότι όμως ο ισχυρός επιβάλλει ό,τι του επιτρέπει η δύναμίς του και ο ασθενής παραχωρεί ό,τι του επιβάλλει η αδυναμία του"

ΘΟΥΚΥΔΙΔΟΥ ΙΣΤΟΡΙΑΙ Ε89

Μετάφραση Ελ. Βενιζέλου


28η ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 1940 - ΔΙΑΓΓΕΛΜΑ Ι. ΜΕΤΑΞΑ

http://4.bp.blogspot.com/_NuhZMDR5O28/S_qK4rCNqWI/AAAAAAAAATQ/FgeBEEMBpt0/s400/%CE%99%CE%A9%CE%91%CE%9D%CE%9D%CE%97%CE%A3+%CE%9C%CE%95%CE%A4%CE%91%CE%9E%CE%91%CE%A3.jpg

“Η στιγμή επέστη που θα αγωνισθώμεν διά την ανεξαρτησίαν της Ελλάδος, την ακεραιότητα και την τιμήν της.
Μολονότι ετηρήσαμεν την πλέον αυστηράν ουδετερότητα και ίσην προς όλους, η Ιταλία μη αναγνωρίζουσα εις ημάς να ζήσωμεν ως ελεύθεροι Έλληνες, μου εζήτησε σήμερον την 3ην πρωινήν ώραν την παράδοσιν τμημάτων του Εθνικού εδάφους κατά την ιδίαν αυτής βούλησιν και ότι προς κατάληψιν αυτών η κίνησις των στρατευμάτων της θα ήρχιζε την 6ην πρωινήν. Απήντησα εις τον Ιταλόν Πρεσβευτήν ότι θεωρώ και το αίτημα αυτό καθ’ εαυτό και τον τρόπον με τον οποίον γίνεται τούτο ως κήρυξιν πολέμου της Ιταλίας κατά της Ελλάδος.
Έλληνες
Τώρα θα αποδείξωμεν εάν πράγματι είμεθα άξιοι των προγόνων μας και της ελευθερίας την οποίαν μας εξησφάλισαν οι προπάτορές μας. Όλον το Έθνος θα εγερθή σύσσωμον. Αγωνισθήτε διά την Πατρίδα, τας γυναίκας, τα παιδιά μας και τας ιεράς μας παραδόσεις. Νυν υπέρ πάντων ο αγών.


Η ΕΞΟΝΤΩΣΗ ΕΝΟΣ ΕΘΝΟΥΣ

Το πρώτο βήμα για να εξοντώσεις ένα έθνος
είναι να διαγράψεις τη μνήμη του.
Να καταστρέψεις τα βιβλία του,
την κουλτούρα του, την ιστορία του.
Μετά να βάλεις κάποιον να γράψει νέα βιβλία,
να κατασκευάσει μια νέα παιδεία,
να επινοήσει μια νέα ιστορία.
Δεν θα χρειαστεί πολύς καιρός
για να αρχίσει αυτό το έθνος
να ξεχνά ποιο είναι και ποιο ήταν.
Ο υπόλοιπος κόσμος γύρω του
θα το ξεχάσει ακόμα πιο γρήγορα.


Μ. Κούντερα

Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ ΣΕ 10 ΛΕΠΤΑ

ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΠΕΛΑΣΓΟΣ: 26 ΧΡΟΝΙΑ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗΣ ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑΣ ΣΤΗΝ ΔΙΑΧΡΟΝΙΚΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ.