Δευτέρα 8 Μαρτίου 2021

ΑΛΛΑΓΗ ΑΣΤΙΚΟΥ ΤΟΠΙΟΥ, ΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ



Του Αλκιβιάδη Κεφαλά

Διδάκτωρ Φυσικής του Πανεπιστημίου του Manchester, UK, δ/ντή Ερευνών του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών

Ο Παναγιώτης Λιάκος σε πρόσφατο δημοσίευμα στην εφημερίδα «δημοκρατία» παρουσίασε μια χαρακτηριστική εικόνα της αθηναϊκής καθημερινότητας που αντανακλά την αληθινή ψυχή της πόλης.

Εκατοντάδες χιλιάδες Αθηναίοι όχι μόνο έχουν εξοικειωθεί και αποδεχτεί την πραγματικότητα, αλλά μάλλον αισθάνονται και ικανοποιημένοι που το πάλαι ποτέ κλεινόν άστυ έχει μετατραπεί σε Ισλαμαμπάντ, αν κρίνουμε από τις πολιτικές επιλογές τους στις δημοτικές εκλογές. Σχεδόν όλοι οι χώροι πρασίνου του κέντρου των Αθηνών καθώς και οι ελεύθεροι και αύλειοι χώροι των δημόσιων κτιρίων, όπως ο χώρος του Αρχαιολογικού Μουσείου Αθηνών ή οι πλατείες πέριξ των δικαστηρίων της πρώην Σχολής Ευελπίδων, καταλαμβάνονται τις απογευματινές ώρες από εκατοντάδες Πακιστανούς μετανάστες, οι οποίοι μετατρέπουν τους πάλαι ποτέ χώρους κοινωνικής συναναστροφής των Αθηναίων σε γήπεδα κρίκετ.

Ουσιαστικά στην πρωτεύουσα της χώρας ο αστικός χώρος του κέντρου της πόλης έχει μετασχηματιστεί, αφού ο δημόσιος χώρος εξυπηρετεί τις ανάγκες ανθρώπων με διαφορετική κουλτούρα, ήθη και έθιμα από αυτά των πρώην Ελλήνων κατοίκων της πόλεως. Αν προς στιγμήν προσπεράσουμε το γεγονός ότι οι δημοτικές Αρχές και η κυβέρνηση της Ν.Δ. δεν φαίνεται να ανησυχούν και πολύ για τη μετάδοση του κορωνοϊού από τη μετατροπή των δημόσιων χώρων σε γήπεδο, η μεγάλη εικόνα της πόλεως των Αθηνών εστιάζεται στην πολιτισμική άλωση της ψυχής και της λειτουργίας της «πόλης», η παρακμή της οποίας αντικατοπτρίζει με τον πλέον παραστατικό τρόπο την παρακμή του Ελληνισμού. Μέχρι πρόσφατα η λειτουργικότητα και η οικονομική ζωή των ευρωπαϊκών πόλεων και κατ’ επέκταση και των ελληνικών διατηρούσαν την ελληνορωμαϊκή παράδοση που απαιτούσε η πόλη να πάλλεται γύρω από την «αγορά», τη «βιβλιοθήκη» και το «θέατρο».

Το αστικό τρίπτυχο ουσιαστικά οριοθετούσε μια εξισορροπημένη εικόνα αρμονίας στον δυτικό οικιστικό ιστό, όπου το αρχαιοελληνικό αστικό τοπίο επέβαλε την ψυχική ηρεμία μέσω του κάλλους, της αρμονίας και της συμμετρίας. Έτσι παρά τις μεγάλες καταστροφές που επέφεραν οι πόλεμοι στην Ευρώπη, το μεταπολεμικό ευρωπαϊκό αστικό τοπίο σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες πλην Ελλάδας αντέγραψε το παρελθόν του με τις ακριβείς αναστηλώσεις που προέκυψαν από ιδιοφυείς, καλλιεργημένους και ευαίσθητους ανθρώπους. Η Ελλάδα δυστυχώς αποτέλεσε και σε αυτό το σημείο μια ευρωπαϊκή παραφωνία, μια δυστοπία, μια κατάσταση παραφροσύνης.

Η χώρα μας είχε την ατυχία να της επιβληθεί η βαλκανική αισθητική ενός «εθνάρχη», ο οποίος μέσω της αντιπαροχής από τα μέσα της δεκαετίας του 1950 άρχισε να καταστρέφει τον πολιτισμό, την πατίνα, την ιστορία και τη χρονική συνέχεια των ελληνικών πόλεων και κυρίως, ως ένας επανεμφανιζόμενος Γότθος, να αφανίζει σε μαζική κλίμακα τις χιλιάδες των νεοκλασικών κτιρίων της Αθήνας. Είναι αξιοσημείωτο το γεγονός ότι η νεοελληνική πρακτική της πολιτισμικής καταστροφής καλύφθηκε και υποστηρίχθηκε από το σύνολο του πολιτικού φάσματος, από την άκρα Αριστερά μέχρι την άκρα Δεξιά.

Το αριστερό μεταπολεμικό αφήγημα ακολούθησε τα βήματα των Στάλιν και Τσαουσέσκου, πιστεύοντας ότι θα έχτιζε την αταξική κοινωνία μέσω της αποδόμησης των αστικών συμβόλων και της κατεδάφισης της αρχιτεκτονικής του αστικού τοπίου. Η δικτατορία του Μεταξά τον Αύγουστο του 1940 κατεδάφισε τα πλέον εμβληματικά κτίρια του αστικού παρελθόντος των Αθηνών, μεταξύ των οποίων και το δημοτικό θέατρο στην πλατεία Κοτζιά, έργο του Τσίλλερ. Η «εθνοπατριωτική» χούντα των συνταγματαρχών από τη μία διοργάνωνε τις αρχαιοελληνικές γιορτές-κιτς στον δημόσιο χώρο, διανθίζοντάς τες με σπαθιά, ασπίδες, χλαμύδες και περικεφαλαίες, και από την άλλη δεν άφησε πέτρα επί πέτρας στα νεοκλασικά κτίρια των Αθηνών και στα ελληνικά εμβληματικά μνημεία, που επισήμαιναν με την παρουσία τους την ιστορική συνέχεια του Ελληνισμού στον χώρο και τον χρόνο.

Επίσης η ρηχή, αμόρφωτη και αφελληνισμένη, μιμητική και παρασιτική μεγαλοαστική τάξη, που σε άλλες χώρες μετά τον πόλεμο αποτέλεσε πολιτισμικό ανάχωμα στη βαρβαρότητα, διέγνωσε μόνο τις οικονομικές ευκαιρίες της αντιπαροχής μέσα από το αίμα της ιστορικής και πολιτισμικής εκατόμβης που επέβαλε ο «εθνάρχης».

Συγκρινόμενη με τις άλλες ευρωπαϊκές πόλεις, η σημερινή πόλη-χαβούζα των Αθηνών είναι το αποτέλεσμα της πολιτικής διαχείρισης της χώρας από τις απαίδευτες και αντεθνικές παρασιτικές ελίτ, που μετά τον πόλεμο επικράτησαν, άνθησαν και ευδοκίμησαν στη χώρα. Δυστυχώς, τα Μνημόνια, η οικονομική καταστροφή, η πολιτική χυδαιότητα, η παρακμή και βρόμα που αναδύουν η ελληνική κοινωνία και η πολιτική οφείλονται κυρίως στον εθισμό της ασχήμιας που επέβαλαν το πολιτικό σύστημα και οι ελίτ στην αρχιτεκτονική του αστικού τοπίου. Η κοινωνία δεν αντέδρασε στα Μνημόνια και στη συνεπαγόμενη πολιτική και κοινωνική παρακμή, επειδή δεν αντιδρά στην πολιτικά επιβαλλόμενη και κατευθυνόμενη αστική παρακμή και ασχήμια, και συνεπώς ο Ελληνισμός είναι καταδικασμένος να υποχωρήσει πολιτισμικά ακόμα και εντός του φυσικού χώρου του.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΤΙ ΕΣΤΙ ΕΘΝΟΣ

Το ΕΘΝΟΣ σχηματιζεται απο δυο βασικους παραγοντες,την ΦΥΛΗ και την ΣΥΝΕΙΔΗΣΗ.Λεγοντας <φυλη>,εννοουμε την<καταγωγη>-οτι πρεπει δηλ.τα ατομα του Εθνους να εχουν κοινη καταγωγη.Δεν αρκει να εχουν αυτα<συνειδηση>
περι κοινης καταγωγης.Δεν αρκει δηλ.να πιστευουν στην κοινη τους καταγωγη,αλλα να εχουν πραγματι κοινη καταγωγη.Διοτι ΜΟΝΟΝ η κοινη καταγωγη-η κοινη<φυλετικη υπαγωγη>-συνεπαγεται ΚΟΙΝΟΥΣ κληρονομικους χαρακτηρες,αρα κοινα πνευματικα στοιχεια.Οταν υπαρχει κοινη καταγωγη,τοτε υπαρχουν κατα το μαλλον η ηττον κοινη γλωσσα,κοινος πολιτισμος,κοινη θρησκεια,κοινα ηθη,κοινη ιστορια.Αυτα τα δευτερογενη στοιχεια δεν αποτελουν,το καθενα ξεχωριστα,απαραιτητο στοιχειο συγκροτησεως Εθνους.Εν τουτοις ολα αυτα,οταν συνυπαρχουν,συντελουν στην συνοχη της κοινοτητος,στην δημιουργια δηλ.ΕΝΙΑΙΑΣ ΣΥΝΕΙΔΗΣΕΩΣ-του δευτερου παραγοντος συγκροτησεως του ΕΘΝΟΥΣ.ΕΘΝΟΣ ειναι επομενως ο ομοειδης φυλετικως λαος,που εχει συνειδηση της υπαρξεως του.
''Η ΚΑΤΑΓΩΓΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ''

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΣ

Η ΣΗΜΑΙΑ ΜΑΣ

Αυτή η σημαία στα μάτια τα δικά μας συμβολίζει τους Αγώνες όσων πολέμησαν, εργάστηκαν,θυσιάστηκαν, δολοφονήθηκαν, σκοτώθηκαν και έζησαν με πρώτιστες αξίες εκείνες της Ελευθερίας, της Δικαιοσύνης και της Πατρίδας. Αυτούς που έβαλαν το δικό τους λιθαράκι στην αιώνιο πανύψηλο φρούριο του Ελληνικού Πολιτισμού. Δεν είναι ικανή καμία βουλή, κανένα κράτος και κανένας πολιτικός ή κεφάλαιο να την ξεφτιλίζει και να την ξεπουλάει καθημερινά. Οι δειλοί τη βλέπουν με φόβο. Οι προδότες σαν πανί. Οι αστοί σαν ύφασμα. Οι άνανδροι την καίνε. Μα εμείς τη βλέπουμε σαν τη Μάνα που καρτερεί να μας δεί να εκπληρώνουμε τα όνειρα μας. Τα δικά μας,τα δικά της, του Γένους.

ΛΟΓΙΑ ΙΩΝΟΣ ΔΡΑΓΟΥΜΗ




















"Από στενός πατριώτης, γίνομαι εθνικιστής, με τη συνείδηση του έθνους μου και όλων των άλλων εθνών, γιατί οι διαφορές των εθνών πάντα θα υπάρχουν, και έχω τη συνείδησή τους και χαίρομαι που υπάρχουν αυτές οι διαφορές, που με τις αντιθέσεις τους, με τις αντιλήψεις τους, υψώνουν την ανθρώπινη συνείδηση και ενέργεια. Από άτομο γίνομαι άνθρωπος." (ΙΩΝ ΔΡΑΓΟΥΜΗΣ. ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ 18-3-1919)

ΕΘΝΙΚΟ ΠΕΙΣΜΑ

ΙΩΝ ΔΡΑΓΟΥΜΗΣ

''Δεν θελω να πεθανει το Εθνος μου,το Εθνος αυτο, που τοσα εκαμε στην ζωη του, το εξυπνο,το τοσο ανθρωπινο. Για να το φυλαξω απο τον θανατο πρεπει τωρα να το καμω πεισματαρικο στην ΕΘΝΙΚΗ ΠΙΣΤΗ,στον ΕΘΝΙΣΜΟ, ας ειναι και υπερβολικο το αισθημα που θελω να δωσω στους Ελληνες. Μονον ετσι θα ζησει το ΕΘΝΟΣ.''

''Σε οποιους με κατηγορουν η με περιγελουν, γιατι τους κεντρω το Εθνικο τους αισθημα και τους μιλω αποκλειστικα,θα λεγω:Λοιπον θελετε να πεθανει το Εθνος σας;Αν το θελετε,πεστε το καθαρα,μην κρυβοσαστε''

ΙΩΝ ΔΡΑΓΟΥΜΗΣ

Η ΡΗΣΗ ΠΟΥ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΞΕΧΝΑΜΕ



πισταμνους πρς εδτας τι δκαια μν ν τ
νθρωπείῳ λγ π τς σης νγκης κρνεται, δυνατ δ
ο
προχοντες πρσσουσι κα ο σθενες ξυγχωροσιν.

κατά την συζήτησιν των ανθρωπίνων πραγμάτων το επιχείρημα του δικαίου αξίαν έχει, όπου ίση υπάρχει δύναμις προς επιβολήν αυτού, ότι όμως ο ισχυρός επιβάλλει ό,τι του επιτρέπει η δύναμίς του και ο ασθενής παραχωρεί ό,τι του επιβάλλει η αδυναμία του"

ΘΟΥΚΥΔΙΔΟΥ ΙΣΤΟΡΙΑΙ Ε89

Μετάφραση Ελ. Βενιζέλου


28η ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 1940 - ΔΙΑΓΓΕΛΜΑ Ι. ΜΕΤΑΞΑ

http://4.bp.blogspot.com/_NuhZMDR5O28/S_qK4rCNqWI/AAAAAAAAATQ/FgeBEEMBpt0/s400/%CE%99%CE%A9%CE%91%CE%9D%CE%9D%CE%97%CE%A3+%CE%9C%CE%95%CE%A4%CE%91%CE%9E%CE%91%CE%A3.jpg

“Η στιγμή επέστη που θα αγωνισθώμεν διά την ανεξαρτησίαν της Ελλάδος, την ακεραιότητα και την τιμήν της.
Μολονότι ετηρήσαμεν την πλέον αυστηράν ουδετερότητα και ίσην προς όλους, η Ιταλία μη αναγνωρίζουσα εις ημάς να ζήσωμεν ως ελεύθεροι Έλληνες, μου εζήτησε σήμερον την 3ην πρωινήν ώραν την παράδοσιν τμημάτων του Εθνικού εδάφους κατά την ιδίαν αυτής βούλησιν και ότι προς κατάληψιν αυτών η κίνησις των στρατευμάτων της θα ήρχιζε την 6ην πρωινήν. Απήντησα εις τον Ιταλόν Πρεσβευτήν ότι θεωρώ και το αίτημα αυτό καθ’ εαυτό και τον τρόπον με τον οποίον γίνεται τούτο ως κήρυξιν πολέμου της Ιταλίας κατά της Ελλάδος.
Έλληνες
Τώρα θα αποδείξωμεν εάν πράγματι είμεθα άξιοι των προγόνων μας και της ελευθερίας την οποίαν μας εξησφάλισαν οι προπάτορές μας. Όλον το Έθνος θα εγερθή σύσσωμον. Αγωνισθήτε διά την Πατρίδα, τας γυναίκας, τα παιδιά μας και τας ιεράς μας παραδόσεις. Νυν υπέρ πάντων ο αγών.


Η ΕΞΟΝΤΩΣΗ ΕΝΟΣ ΕΘΝΟΥΣ

Το πρώτο βήμα για να εξοντώσεις ένα έθνος
είναι να διαγράψεις τη μνήμη του.
Να καταστρέψεις τα βιβλία του,
την κουλτούρα του, την ιστορία του.
Μετά να βάλεις κάποιον να γράψει νέα βιβλία,
να κατασκευάσει μια νέα παιδεία,
να επινοήσει μια νέα ιστορία.
Δεν θα χρειαστεί πολύς καιρός
για να αρχίσει αυτό το έθνος
να ξεχνά ποιο είναι και ποιο ήταν.
Ο υπόλοιπος κόσμος γύρω του
θα το ξεχάσει ακόμα πιο γρήγορα.


Μ. Κούντερα

Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ ΣΕ 10 ΛΕΠΤΑ

ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΠΕΛΑΣΓΟΣ: 26 ΧΡΟΝΙΑ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗΣ ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑΣ ΣΤΗΝ ΔΙΑΧΡΟΝΙΚΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ.

free counters