Δευτέρα 7 Σεπτεμβρίου 2020

Η ΓΛΩΣΣΙΚΗ ΑΛΛΟΙΩΣΗ ΩΣ ΜΕΣΟΝ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΕΠΙΒΟΛΗΣ


Ἠλίας Σταμπολιάδης εἶναι Μηχανικὸς Μεταλλείων Μεταλλουργός, τ. Καθηγητὴς τοῦ Πολυτεχνείου Κρήτης καὶ Μέλος τοῦ «ΙΗΑ».
Δημοσιεύθηκε στὸ περιοδικὸ «ΕΛΛΗΝΙΚΗ, ΔΙΕΘΝΗΣ ΓΛΩΣΣΑ» : Τεῦχος 1 (118) ΙΑΝ. - ΜΑΡΤ. 2 (119) ΑΠΡ. - ΙΟΥΝ. 2020 : http://www.odeg.gr/teyxos-1-118-ian-mart-2-119-apr-ioun-2020/book/102.html?page=1
 
 
Γιὰ τὴν θεωρούμενη ταυτότητα τῶν ὅρων τοῦ «πολίτη» καὶ τοῦ «ὑπηκόου», ποὺ σχετίζονται μὲ τὴν ἐξέλιξη τῶν μορφῶν ἐξουσίας, δὲν ὑπάρχει οὐσιαστικὴ ἀντίρρηση. Ἡ βασικὴ ἀντίρρηση εἶναι στὴν διαστρέβλωση καὶ παραχάραξη τόσο τῆς ἱστορικῆς ὅσο καὶ τῆς γλωσσικῆς ἐτυμολογίας τῆς λέξεως ἰθαγένεια γιὰ νὰ τὴν κάνουν νὰ ὁμοιάζει καὶ στὸ τέλος νὰ τὴν ταυτίσουν μὲ αὐτὴν τῆς ὑπηκοότητας.
Ἡ λέξις ἰθαγένεια εἶναι σύνθετη (ἰθὺς= εὐθὺς + γένος), ἀνάγεται στὴν Ὁμηρικὴ ἐποχὴ καὶ σημαίνει τὴν ἀπευθείας καταγωγὴ ἀπὸ τὸ γένος, ἑπομένως εἶναι κατ' ἀρχὴν βιολογικὸς καὶ ὄχι νομικὸς ὅρος καὶ σχετίζεται μὲ τὴν ἔννοια τοῦ ἔθνους. Στὴν πορεία μπορεῖ νὰ ὑπάρχει κάποια διαχρονικὴ ποικιλότητα σὲ ἕνα ἔθνος ἀλλὰ ἡ συνοχὴ τῶν μελῶν του συμπληρώνεται α) ἀπὸ κοινοὺς ἀγῶνες ἐπιβίωσης ποὺ καθορίζουν τὴν ἱστορία τοῦ ἔθνους, παρὰ τοὺς κατὰ καιροὺς ἐμφυλίους πολέμους, καὶ β) ἀπὸ τὰ κοινὰ ἤθη καὶ ἔθιμα, τὴν γλῶσσα καὶ τὴν θρησκεία, ποὺ νοηματοδοτοὺν τὴν ὕπαρξη καὶ τὶς προσδοκίες του.
Α) Ἡ λέξις ἰθαγένεια, ὅπως εἴπαμε καὶ ἀνωτέρω, εἶναι Ὁμηρικὴ καὶ ὄχι ἐφεύρημα τῶν νεοτέρων Ἑλλήνων, ὅμως ἡ χρήση της μαρτυρεῖ γιὰ τὴν καταγωγική τους συνείδηση.
Β) Στὴν πρώτη Ἐθνικὴ Συνέλευση τῆς Τροιζηνίας μὲ τὴν Ἐπανάσταση τοῦ 1821 ἐτέθη τὸ ἐρώτημα ποιός εἶναι Ἕλλην καὶ ἡ ἀπάντηση ἦταν «αὐτὸς ποὺ πιστεύει στὸν Χριστό», διότι μετὰ ἀπὸ 400 χρόνια σκλαβιᾶς πολλοὶ τῶν κατακτητῶν καὶ τῶν μισθοφόρων ποὺ κουβάλησαν εἶχαν γεννηθεῖ στὴν χώρα καὶ θεωροῦντο γηγενεῖς ἀλλὰ δὲν προείρχοντο ἀπὸ τὸ γένος τῶν Ἑλλήνων, δὲν εἶχαν τὴν ἴδια γλῶσσα οὔτε τὴν ἴδια θρησκεία καὶ ἑπομένως δὲν ἦταν ἰθαγενεῖς.
Γ) Τὸ Ἑλληνικὸ ἔθνος δὲν γεννήθηκε ἐκ παρθενογενέσεως μὲ τὴν σταδιακὴ μεταμόρφωση τῶν ἐπαναστατημένων ὀρθοδόξων Χριστιανῶν σὲ ἔθνος, αὐτὰ τὰ εἶπαν οἱ Γερμανοί. Ἡ ἐπανάσταση δὲν ἦταν ἐνέργεια ὀρθοδόξων τζιχαντιστῶν, ἀλλὰ κυρίως ἐπανάσταση ἀνθρώπων μὲ ἐθνικὴ συνείδηση, συνηγορούμενη ἀπὸ τὴν γλῶσσα τους, καὶ μὲ κοινὴ πίστη, δηλαδὴ νοηματοδότηση τῆς ὕπαρξής τους. Τὸ σύνθημα ἦταν «Γιὰ τοῦ Χριστοῦ τὴν πίστη τὴν Ἁγία καὶ τῆς Πατρίδος τὴν Ἐλευθερία».
Ὅλοι αὐτοὶ οἱ διαστροφεῖς τῆς ἔννοιας τῆς ἰθαγένειας γιὰ νὰ τὴν ταυτίσουν μὲ αὐτὴν τῆς ὑπηκοότητας ἢ τοῦ πολίτη ἔπρεπε πρῶτα νὰ ἀπαλείψουν ἐννοιολογικὰ ἀλλὰ καὶ φυσικὰ τὴν ἔννοια τοῦ ἔθνους ὡς σύνολο ὅμαιμων, ὁμόγλωσσων καὶ ὁμόθρησκων ἀνθρώπων καὶ νὰ τὴν ἀντικαταστήσουν μὲ μία καινούργια ἔννοια ἀτόμων ποὺ ζοῦν ὑπὸ μία κρατικὴ ἐξουσία ἡ ὁποία ἔχει ἀφ' ἑαυτῆς πάρει τὸ δικαίωμα νὰ καθορίζει ποιός εἶναι ἢ μπορεῖ νὰ γίνει μέλος τοῦ συνόλου τῶν ὑπὸ τὸν ἔλεγχό της ἀτόμων, τὰ ὁποῖα ὀνομάζουν ὑπηκόους ἢ πολίτες. Ἀνάλογα μὲ τὴν προέλευσή της ἡ ἐξουσία αὐτὴ ἀνέχεται γλωσσικὲς ἢ θρησκευτικὲς διαφορὲς μεταξὺ πολιτῶν της καὶ καθορίζει τὰ «δικαιώματα» καὶ τὶς ὑποχρεώσεις τους.
Οἱ παλαιότερες αὐτοκρατορίες ποὺ διοικοῦσαν περισσότερα τοῦ ἑνὸς ἔθνη δὲν τὰ κατέλυαν ἀλλὰ τὰ ἀναγνώριζαν ἀμέσως ἢ ἐμμέσως, θεωροῦσαν ὅλα τὰ μέλη τῶν διαφόρων ἐθνῶν ὑπηκόους ὑπὸ τὴν ἐξουσία τους, ἂν καὶ σχεδὸν πάντα ἐπικρατοῦσε τὸ κυρίαρχο ἔθνος ἐκ τῆς καταγωγῆς τῶν ἐξουσιαστῶν. Τὸ ἑλληνικὸ ἔθνος ἔχει ὑπάρξει ὑπὸ τὴν ἐξουσία δύο ξένων αὐτοκρατοριῶν. Πρῶτα ἦταν ἡ Ρωμαϊκή, μὲ ἴδια πρὸς ἐμᾶς πολιτιστικὰ καὶ θρησκευτικὰ χαρακτηριστικά, στὴν ὁποία ἐπιβιώσαμε στὸν βαθμὸ τοῦ νὰ συμμετέχουμε ἢ καὶ νὰ ἀναλάβουμε τὴν διοίκησή της, χωρὶς νὰ τῆς ἀλλάξουμε ὄνομα καὶ ἀπὸ αὐτὸ προκύπτει τὸ παρατσούκλι τοῦ Ρωμιοῦ. Ἡ δεύτερη ἦταν ἡ Ὀθωμανική, ἡ ὁποία ἦταν ξένη πρὸς τὸν πολιτισμό μας, ἀλλὰ ἀναγνώριζε τὴν διαφορετικότητά μας τὴν ὁποία χρησιμοποιοῦσε μάλιστα ὡς ἔνδειξη τῆς ὑποτέλειάς μας καὶ αἰτία γιὰ τὴν κακομεταχείρισή μας.
Ἡ νέα προωθούμενη ἔννοια τοῦ ἔθνους στὴν οὐσία καταργεῖ τὴν ἔννοια τῆς φυσικῆς του ὑπόστασης ἀντικαθιστώντας την ἀπὸ ἕναν νομικὸ προσδιορισμὸ ποὺ ἐξυπηρετεῖ τὰ νεοφανῆ συστήματα ἐξουσίας ἂν καὶ στὴν οὐσία τὰ φυσικὰ ἔθνη ἀποτελοῦν τὴν κυρίως δομὴ ὀργάνωσης τῶν ἀνθρώπων τοῦ πλανήτη.



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΤΙ ΕΣΤΙ ΕΘΝΟΣ

Το ΕΘΝΟΣ σχηματιζεται απο δυο βασικους παραγοντες,την ΦΥΛΗ και την ΣΥΝΕΙΔΗΣΗ.Λεγοντας <φυλη>,εννοουμε την<καταγωγη>-οτι πρεπει δηλ.τα ατομα του Εθνους να εχουν κοινη καταγωγη.Δεν αρκει να εχουν αυτα<συνειδηση>
περι κοινης καταγωγης.Δεν αρκει δηλ.να πιστευουν στην κοινη τους καταγωγη,αλλα να εχουν πραγματι κοινη καταγωγη.Διοτι ΜΟΝΟΝ η κοινη καταγωγη-η κοινη<φυλετικη υπαγωγη>-συνεπαγεται ΚΟΙΝΟΥΣ κληρονομικους χαρακτηρες,αρα κοινα πνευματικα στοιχεια.Οταν υπαρχει κοινη καταγωγη,τοτε υπαρχουν κατα το μαλλον η ηττον κοινη γλωσσα,κοινος πολιτισμος,κοινη θρησκεια,κοινα ηθη,κοινη ιστορια.Αυτα τα δευτερογενη στοιχεια δεν αποτελουν,το καθενα ξεχωριστα,απαραιτητο στοιχειο συγκροτησεως Εθνους.Εν τουτοις ολα αυτα,οταν συνυπαρχουν,συντελουν στην συνοχη της κοινοτητος,στην δημιουργια δηλ.ΕΝΙΑΙΑΣ ΣΥΝΕΙΔΗΣΕΩΣ-του δευτερου παραγοντος συγκροτησεως του ΕΘΝΟΥΣ.ΕΘΝΟΣ ειναι επομενως ο ομοειδης φυλετικως λαος,που εχει συνειδηση της υπαρξεως του.
''Η ΚΑΤΑΓΩΓΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ''

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΣ

Η ΣΗΜΑΙΑ ΜΑΣ

Αυτή η σημαία στα μάτια τα δικά μας συμβολίζει τους Αγώνες όσων πολέμησαν, εργάστηκαν,θυσιάστηκαν, δολοφονήθηκαν, σκοτώθηκαν και έζησαν με πρώτιστες αξίες εκείνες της Ελευθερίας, της Δικαιοσύνης και της Πατρίδας. Αυτούς που έβαλαν το δικό τους λιθαράκι στην αιώνιο πανύψηλο φρούριο του Ελληνικού Πολιτισμού. Δεν είναι ικανή καμία βουλή, κανένα κράτος και κανένας πολιτικός ή κεφάλαιο να την ξεφτιλίζει και να την ξεπουλάει καθημερινά. Οι δειλοί τη βλέπουν με φόβο. Οι προδότες σαν πανί. Οι αστοί σαν ύφασμα. Οι άνανδροι την καίνε. Μα εμείς τη βλέπουμε σαν τη Μάνα που καρτερεί να μας δεί να εκπληρώνουμε τα όνειρα μας. Τα δικά μας,τα δικά της, του Γένους.

ΛΟΓΙΑ ΙΩΝΟΣ ΔΡΑΓΟΥΜΗ




















"Από στενός πατριώτης, γίνομαι εθνικιστής, με τη συνείδηση του έθνους μου και όλων των άλλων εθνών, γιατί οι διαφορές των εθνών πάντα θα υπάρχουν, και έχω τη συνείδησή τους και χαίρομαι που υπάρχουν αυτές οι διαφορές, που με τις αντιθέσεις τους, με τις αντιλήψεις τους, υψώνουν την ανθρώπινη συνείδηση και ενέργεια. Από άτομο γίνομαι άνθρωπος." (ΙΩΝ ΔΡΑΓΟΥΜΗΣ. ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ 18-3-1919)

ΕΘΝΙΚΟ ΠΕΙΣΜΑ

ΙΩΝ ΔΡΑΓΟΥΜΗΣ

''Δεν θελω να πεθανει το Εθνος μου,το Εθνος αυτο, που τοσα εκαμε στην ζωη του, το εξυπνο,το τοσο ανθρωπινο. Για να το φυλαξω απο τον θανατο πρεπει τωρα να το καμω πεισματαρικο στην ΕΘΝΙΚΗ ΠΙΣΤΗ,στον ΕΘΝΙΣΜΟ, ας ειναι και υπερβολικο το αισθημα που θελω να δωσω στους Ελληνες. Μονον ετσι θα ζησει το ΕΘΝΟΣ.''

''Σε οποιους με κατηγορουν η με περιγελουν, γιατι τους κεντρω το Εθνικο τους αισθημα και τους μιλω αποκλειστικα,θα λεγω:Λοιπον θελετε να πεθανει το Εθνος σας;Αν το θελετε,πεστε το καθαρα,μην κρυβοσαστε''

ΙΩΝ ΔΡΑΓΟΥΜΗΣ

Η ΡΗΣΗ ΠΟΥ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΞΕΧΝΑΜΕ



πισταμνους πρς εδτας τι δκαια μν ν τ
νθρωπείῳ λγ π τς σης νγκης κρνεται, δυνατ δ
ο
προχοντες πρσσουσι κα ο σθενες ξυγχωροσιν.

κατά την συζήτησιν των ανθρωπίνων πραγμάτων το επιχείρημα του δικαίου αξίαν έχει, όπου ίση υπάρχει δύναμις προς επιβολήν αυτού, ότι όμως ο ισχυρός επιβάλλει ό,τι του επιτρέπει η δύναμίς του και ο ασθενής παραχωρεί ό,τι του επιβάλλει η αδυναμία του"

ΘΟΥΚΥΔΙΔΟΥ ΙΣΤΟΡΙΑΙ Ε89

Μετάφραση Ελ. Βενιζέλου


28η ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 1940 - ΔΙΑΓΓΕΛΜΑ Ι. ΜΕΤΑΞΑ

http://4.bp.blogspot.com/_NuhZMDR5O28/S_qK4rCNqWI/AAAAAAAAATQ/FgeBEEMBpt0/s400/%CE%99%CE%A9%CE%91%CE%9D%CE%9D%CE%97%CE%A3+%CE%9C%CE%95%CE%A4%CE%91%CE%9E%CE%91%CE%A3.jpg

“Η στιγμή επέστη που θα αγωνισθώμεν διά την ανεξαρτησίαν της Ελλάδος, την ακεραιότητα και την τιμήν της.
Μολονότι ετηρήσαμεν την πλέον αυστηράν ουδετερότητα και ίσην προς όλους, η Ιταλία μη αναγνωρίζουσα εις ημάς να ζήσωμεν ως ελεύθεροι Έλληνες, μου εζήτησε σήμερον την 3ην πρωινήν ώραν την παράδοσιν τμημάτων του Εθνικού εδάφους κατά την ιδίαν αυτής βούλησιν και ότι προς κατάληψιν αυτών η κίνησις των στρατευμάτων της θα ήρχιζε την 6ην πρωινήν. Απήντησα εις τον Ιταλόν Πρεσβευτήν ότι θεωρώ και το αίτημα αυτό καθ’ εαυτό και τον τρόπον με τον οποίον γίνεται τούτο ως κήρυξιν πολέμου της Ιταλίας κατά της Ελλάδος.
Έλληνες
Τώρα θα αποδείξωμεν εάν πράγματι είμεθα άξιοι των προγόνων μας και της ελευθερίας την οποίαν μας εξησφάλισαν οι προπάτορές μας. Όλον το Έθνος θα εγερθή σύσσωμον. Αγωνισθήτε διά την Πατρίδα, τας γυναίκας, τα παιδιά μας και τας ιεράς μας παραδόσεις. Νυν υπέρ πάντων ο αγών.


Η ΕΞΟΝΤΩΣΗ ΕΝΟΣ ΕΘΝΟΥΣ

Το πρώτο βήμα για να εξοντώσεις ένα έθνος
είναι να διαγράψεις τη μνήμη του.
Να καταστρέψεις τα βιβλία του,
την κουλτούρα του, την ιστορία του.
Μετά να βάλεις κάποιον να γράψει νέα βιβλία,
να κατασκευάσει μια νέα παιδεία,
να επινοήσει μια νέα ιστορία.
Δεν θα χρειαστεί πολύς καιρός
για να αρχίσει αυτό το έθνος
να ξεχνά ποιο είναι και ποιο ήταν.
Ο υπόλοιπος κόσμος γύρω του
θα το ξεχάσει ακόμα πιο γρήγορα.


Μ. Κούντερα

Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ ΣΕ 10 ΛΕΠΤΑ

ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΠΕΛΑΣΓΟΣ: 26 ΧΡΟΝΙΑ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗΣ ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑΣ ΣΤΗΝ ΔΙΑΧΡΟΝΙΚΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ.

free counters