Πέμπτη, 1 Ιουνίου 2017

ΤΟ ΑΓΑΘΟΝΗΣΙ ΚΑΙ Η ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΩΝ ΝΗΣΙΔΩΝ ΣΤΟ ΑΙΓΑΙΟ

Του Αθανασίου Κόρμαλη
Δικηγόρου – Πολιτικού Επιστήμονος, Αντιπροέδρου της Επιτροπής Ενημερώσεως επί των Εθνικών Θεμάτων

Οι προκλητικές δηλώσεις του Τούρκου Υπουργού επί των Ευρωπαϊκών Υποθέσεων Ομέρ Τσελίκ προσέθεσαν έναν ακόμη κρίκο στην αλυσίδα των προκλήσεων της Άγκυρας και στοχοποίησαν – ως συνήθως – αυθαίρετα το Αγαθονήσι.
Άγονος και  τραχύς τόπος, που αποτελούσε οχυρό και στρατηγικό σημείο ελέγχου του στενού μεταξύ Μιλήτου και Σάμου.
Μήλο της έριδος την εποχή των αρχαίων, ρωμαϊκών αλλά και βυζαντινών χρόνων, καθώς και βασικός προμηθευτής της περίφημης πορφύρας σε ολόκληρο τον Αιγαιακό χώρο. Βάση πειρατών για πολλά χρόνια, λόγω της γεωγραφικής του θέσεως.
Οχυρωματικές θέσεις, πήλινα ειδώλια (ζωόμορφα), μεταλλικά αντικείμενα, χάλκινες οικοσκευές και έπιπλα, ενεπίγραφα όστρακα, αργυρά νομίσματα, λύχνοι, πήλινες κυψέλες μελιού, λαξευτή δεξαμενή ύδατος είναι τα πρώτα ευρήματα της επίσημης ανασκαφής (1).
Το Αγαθονήσι μαζί με τα νησίδια Στρογγυλή, Νερό (Νερονήσι), Γλάρος, Κουνέλι, Πιάτο και τους βράχους Πράσο και Κατσαγάνι σχηματίζουν το πολύνησο του Αγαθονησίου, το οποίον διοικητικώς υπάγεται στην Επαρχία Καλύμνου.
Είναι η βορειότερη νησίδα των Δωδεκανήσων και έχει έκταση 13.417 τ.χ. και μήκος ακτών 34.556 χλμ. Νοτιοανατολικό άκρο του νησιού είναι ακρωτήριο Θόλοι ή Γαλαρίες.
Κατοικήθηκε από παλαιοτάτων χρόνων και ήταν η Τραγία ή Τραγαία νήσος του Θουκυδίδη και του Στράβωνα, ενώ και επί Βυζαντίου διετηρήθη η σπουδαιότης της στρατηγικής της θέσεως έναντι της Μυκάλης και του Μαιάνδρου ποταμού (εκβολές). Ο αρχαιολόγος Π. Τριανταφυλλίδης πιστεύει ότι ο καταστροφικός σεισμός του 156 μ.Χ., ο οποίος συνεκλόνισε  την Μικρά Ασία, επηρέασε και την ζωή στο νησί και τους οικισμούς του. Ο Piri Reis (κατακτητική Ναυσιπλοῒα στο Αιγαίο(1521), όταν πέρασε από εκεί, διεπίστωσε την κατοίκησή του μόνον από αίγες, αποδίδοντας του για τον λόγο αυτό την ονομασία Kecί Adalary.
Ακατοίκητο ισχυρίζεται ότι το βρήκε και ο Ενετός M. Bochini (1613 – 1678), ενώ ο Em. Kolodny αναφέρει ότι το 1895 υπήρχαν στο νησί πέντε με έξι οικογένειες. Προφανώς πρόκειται για τον εποικισμό από Πατμίους και Φουρνιώτες. (2)
Το 1947, με την ενσωμάτωση στην Ελλάδα, είχε 193 κατοίκους, ενώ το 1991 είχε μόνον 104 κατοίκους.
Στους χάρτες των περιηγητών και γεωγράφων του 16ου, 17ου και 18ου αιώνος η νήσος αναφέρεται ως Agatonisi, Gatonisi, Gatonis, Agathonisa.
Η σημερινή ονομασία «Αγαθονήσι» προέρχεται προφανώς από το φυτωνύμιο Αγκαθονήσι, το οποίο επεκράτησε εναλλακτικώς στους νεότερους χρόνους, μαζί με την αρχαία ονομασία, Υετούσα. (3)
Στην Απόφαση 21399/19.07.1947 του Στρατιωτικού Διοικητού Δωδεκανήσου αναφέρεται ως Αγκαθονήσι (ή Γάδαρος).
Τον 13ο αιώνα το νησί ανήκε στην Μονή της Πάτμου (έγγραφο του 1292). Και σήμερα ανήκει στο Δημόσιο (αρ. 18 ν. 3800/57 ως νησίς «Γαϊδουρόνησος» ανήκουσα στον Δήμο Καλύμνου) και όπως σε όλες τις μεγάλες κατοικήσιμες νησίδες υπάρχουν και ιδιωτικοί κλήροι.
~~ · ~~ · ~~ · ~~
Το αρχιπέλαγος  της Δωδεκανήσου αποτελείται από 1.140 νήσους και βραχονησίδες. Η νησίδα Αγαθονήσι μαζί με την συστάδα (βραχο)νησίδων, που προαναφέραμε συνιστά το Πολύνησο του Αγαθονησίου. Αναφέρεται στο φύλλο 48/26.07.1947 της Εφημερίδας της Στρατιωτικής Διοικήσεως Δωδεκανήσου, ως νησίδα (με αρ. 1), στο συγκρότημα της Πάτμου και με την ονομασία Αγκαθονήσι (Γάδαρος) ανήκουσα στην Επαρχία Καλύμνου. (4)
Το Αγαθονήσι ακολούθησε ιστορικώς την τύχη της Δωδεκανήσου.
Το 1912 κατελήφθη από τους Ιταλούς, χωρίς αυτοί να εγκατασταθούν στο νησί. Το 1940 (1 Νοεμβρίου) ομάδα πατριωτών από την Σάμο με επικεφαλής τον γιατρό Β. Βέργη συνέλαβε  όσους Ιταλούς επάνδρωναν το φυλάκιο του νησιού.
Η Ελληνική κυριαρχία επί του Αγαθονησίου πιστοποιείται από σειρά Συνθηκών (5), συγκεκριμένα:
  • Συνθήκη Ειρήνης της Λωζάνης (24.07.1923) αρ. 15 Παραχώρηση στην Ιταλία των νησίδων της Δωδεκανήσου… Καλύμνου … και των υπ’  αυτών «εξηρτημένων νησίδων»
  • Σύμβαση Άγκυρας (04.01.1932) μεταξύ Ιταλίας – Τουρκίας για τον καθορισμό αιγιαλίτιδα ζώνης μεταξύ Καστελλορίζου – Μικρασιατικών ακτών
  • Πρακτικό (28.12.1032) κατ’ επιταγή της προηγουμένης συμβάσεως, με το οποίο προσδιορίσθηκε, που ανήκουν οι περισσότερες νησίδες της περιοχής
  • Συνθήκη Ειρήνης των Παρισίων (10.02.1947) αρ. 14 §1 Εκχώρηση από την Ιταλία στην Ελλάδα των νήσων της Δωδεκανήσου, «ως και των παρακειμένων νησίδων»
  • Νόμος 518/3.1.48 (ΦΕΚ7/Α/9.1.48) «Περί προσαρτήσεως της Δωδεκανήσου στην Ελλάδα» στο αρ. 2 (σημεία 49 και 50) η γραμμή των συνόρων ορίζεται « ….49) στο μέσον της γραμμής της ενούσης την Ν.Α. άκρα της νήσου Gadaro (άκρα Toli = Θόλοι) με την άκραν Meander (Τουρκία) 50) στο μέσον της γραμμής της ενούσης την Ανατολικήν άκραν της νήσου Nero (=Νερό) (Gaidaro) με την άκραν Caνo plakes (Τουρκία)».
Η νέα Συνθήκη Δικαίου Θαλάσσης δεν διαχωρίζει τα δικαιώματα των νήσων από αυτά των νησιδίων (βραχονησίδων), και η § 2 του αρ. 121 αυτής, εφαρμόζεται και σ’ αυτές, όπως και στις ηπειρωτικές περιοχές. (7) Οι (βραχο)νησίδες κέκτηνται δηλ. ιδίας αιγιαλίτιδας ζώνης, υφαλοκρηπίδας και Οικονομικής Ζώνης.
Οι νησίδες (και τα νησίδια) αυξάνουν κατά πολύ τον εθνικό μας χώρο με την Αιγιαλίτιδα Ζώνη, που τους ανήκει, διότι κάθε νησίδα (ή βραχονησίδα) αποτελεί το κέντρο ενός κύκλου με ακτίνα 6 ν.μ. (ή 11112 μ.), και με εμβαδόν 387.000 στρέμματα.
Επειδή λοιπόν το Πολύνησο του Αγαθονησίου ευρίσκεται πέρα από τα χωρικά μας ύδατα (10 ν.μ. από Σάμο, 12 ν.μ. από Αρκιούς, 20 ν.μ. από Λέρο, 17 ν.μ. από Λειψούς και 25 ν.μ. από Πάτμο) πολλαπλασιάζει κατά πολύ τον εθνικό μας χώρο. (8)
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

  • «ΒΗΜΑ» 20.04.2008
  • Μιχ. Σκανδαλίδη «Ο νησιωτικός Μικρόκοσμος του Δωδεκανησιακού Αρχιπελάγους» (σελ. 26) (Εκδόσεις Αιχμή)
  • Όπως και το (2) σελ. 27
  • Όπως και το (2) σελ. 178
  • Αθ. Κόρμαλη «Αιγαίο: Η Απάντηση στον Τουρκικό Επεκτατισμό» (σελ. 238) (Εκδόσεις Πελασγός 1996)
  • Χρ. Σαζανίδη «Οι Ε/Τ Σχέσεις στην πενταετία 1973 – 1978» (σελ. 436) (Θεσ/νικη 1979)
  • «Η Σύμβαση των Η. Ε. για το Δίκαιο της Θαλάσσης». (Μετάφραση Γ. Ασωνίτη) (Εκδόσεις Παπαζήση)
  • Όπως και το (2) σελ.15.

ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΕΝΗΜΕΡΩΑΣΕΩΣ ΕΠΙ ΤΩΝ ΕΘΝΙΚΩΝ ΘΕΜΑΤΩΝ : http://ethnikathemata.com

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΤΙ ΕΣΤΙ ΕΘΝΟΣ

Το ΕΘΝΟΣ σχηματιζεται απο δυο βασικους παραγοντες,την ΦΥΛΗ και την ΣΥΝΕΙΔΗΣΗ.Λεγοντας <φυλη>,εννοουμε την<καταγωγη>-οτι πρεπει δηλ.τα ατομα του Εθνους να εχουν κοινη καταγωγη.Δεν αρκει να εχουν αυτα<συνειδηση>
περι κοινης καταγωγης.Δεν αρκει δηλ.να πιστευουν στην κοινη τους καταγωγη,αλλα να εχουν πραγματι κοινη καταγωγη.Διοτι ΜΟΝΟΝ η κοινη καταγωγη-η κοινη<φυλετικη υπαγωγη>-συνεπαγεται ΚΟΙΝΟΥΣ κληρονομικους χαρακτηρες,αρα κοινα πνευματικα στοιχεια.Οταν υπαρχει κοινη καταγωγη,τοτε υπαρχουν κατα το μαλλον η ηττον κοινη γλωσσα,κοινος πολιτισμος,κοινη θρησκεια,κοινα ηθη,κοινη ιστορια.Αυτα τα δευτερογενη στοιχεια δεν αποτελουν,το καθενα ξεχωριστα,απαραιτητο στοιχειο συγκροτησεως Εθνους.Εν τουτοις ολα αυτα,οταν συνυπαρχουν,συντελουν στην συνοχη της κοινοτητος,στην δημιουργια δηλ.ΕΝΙΑΙΑΣ ΣΥΝΕΙΔΗΣΕΩΣ-του δευτερου παραγοντος συγκροτησεως του ΕΘΝΟΥΣ.ΕΘΝΟΣ ειναι επομενως ο ομοειδης φυλετικως λαος,που εχει συνειδηση της υπαρξεως του.
''Η ΚΑΤΑΓΩΓΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ''

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΣ

Η ΣΗΜΑΙΑ ΜΑΣ

Αυτή η σημαία στα μάτια τα δικά μας συμβολίζει τους Αγώνες όσων πολέμησαν, εργάστηκαν,θυσιάστηκαν, δολοφονήθηκαν, σκοτώθηκαν και έζησαν με πρώτιστες αξίες εκείνες της Ελευθερίας, της Δικαιοσύνης και της Πατρίδας. Αυτούς που έβαλαν το δικό τους λιθαράκι στην αιώνιο πανύψηλο φρούριο του Ελληνικού Πολιτισμού. Δεν είναι ικανή καμία βουλή, κανένα κράτος και κανένας πολιτικός ή κεφάλαιο να την ξεφτιλίζει και να την ξεπουλάει καθημερινά. Οι δειλοί τη βλέπουν με φόβο. Οι προδότες σαν πανί. Οι αστοί σαν ύφασμα. Οι άνανδροι την καίνε. Μα εμείς τη βλέπουμε σαν τη Μάνα που καρτερεί να μας δεί να εκπληρώνουμε τα όνειρα μας. Τα δικά μας,τα δικά της, του Γένους.

ΛΟΓΙΑ ΙΩΝΟΣ ΔΡΑΓΟΥΜΗ




















"Από στενός πατριώτης, γίνομαι εθνικιστής, με τη συνείδηση του έθνους μου και όλων των άλλων εθνών, γιατί οι διαφορές των εθνών πάντα θα υπάρχουν, και έχω τη συνείδησή τους και χαίρομαι που υπάρχουν αυτές οι διαφορές, που με τις αντιθέσεις τους, με τις αντιλήψεις τους, υψώνουν την ανθρώπινη συνείδηση και ενέργεια. Από άτομο γίνομαι άνθρωπος." (ΙΩΝ ΔΡΑΓΟΥΜΗΣ. ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ 18-3-1919)

ΕΘΝΙΚΟ ΠΕΙΣΜΑ

ΙΩΝ ΔΡΑΓΟΥΜΗΣ

''Δεν θελω να πεθανει το Εθνος μου,το Εθνος αυτο, που τοσα εκαμε στην ζωη του, το εξυπνο,το τοσο ανθρωπινο. Για να το φυλαξω απο τον θανατο πρεπει τωρα να το καμω πεισματαρικο στην ΕΘΝΙΚΗ ΠΙΣΤΗ,στον ΕΘΝΙΣΜΟ, ας ειναι και υπερβολικο το αισθημα που θελω να δωσω στους Ελληνες. Μονον ετσι θα ζησει το ΕΘΝΟΣ.''

''Σε οποιους με κατηγορουν η με περιγελουν, γιατι τους κεντρω το Εθνικο τους αισθημα και τους μιλω αποκλειστικα,θα λεγω:Λοιπον θελετε να πεθανει το Εθνος σας;Αν το θελετε,πεστε το καθαρα,μην κρυβοσαστε''

ΙΩΝ ΔΡΑΓΟΥΜΗΣ

Η ΡΗΣΗ ΠΟΥ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΞΕΧΝΑΜΕ



πισταμνους πρς εδτας τι δκαια μν ν τ
νθρωπείῳ λγ π τς σης νγκης κρνεται, δυνατ δ
ο
προχοντες πρσσουσι κα ο σθενες ξυγχωροσιν.

κατά την συζήτησιν των ανθρωπίνων πραγμάτων το επιχείρημα του δικαίου αξίαν έχει, όπου ίση υπάρχει δύναμις προς επιβολήν αυτού, ότι όμως ο ισχυρός επιβάλλει ό,τι του επιτρέπει η δύναμίς του και ο ασθενής παραχωρεί ό,τι του επιβάλλει η αδυναμία του"

ΘΟΥΚΥΔΙΔΟΥ ΙΣΤΟΡΙΑΙ Ε89

Μετάφραση Ελ. Βενιζέλου


28η ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 1940 - ΔΙΑΓΓΕΛΜΑ Ι. ΜΕΤΑΞΑ

http://4.bp.blogspot.com/_NuhZMDR5O28/S_qK4rCNqWI/AAAAAAAAATQ/FgeBEEMBpt0/s400/%CE%99%CE%A9%CE%91%CE%9D%CE%9D%CE%97%CE%A3+%CE%9C%CE%95%CE%A4%CE%91%CE%9E%CE%91%CE%A3.jpg

“Η στιγμή επέστη που θα αγωνισθώμεν διά την ανεξαρτησίαν της Ελλάδος, την ακεραιότητα και την τιμήν της.
Μολονότι ετηρήσαμεν την πλέον αυστηράν ουδετερότητα και ίσην προς όλους, η Ιταλία μη αναγνωρίζουσα εις ημάς να ζήσωμεν ως ελεύθεροι Έλληνες, μου εζήτησε σήμερον την 3ην πρωινήν ώραν την παράδοσιν τμημάτων του Εθνικού εδάφους κατά την ιδίαν αυτής βούλησιν και ότι προς κατάληψιν αυτών η κίνησις των στρατευμάτων της θα ήρχιζε την 6ην πρωινήν. Απήντησα εις τον Ιταλόν Πρεσβευτήν ότι θεωρώ και το αίτημα αυτό καθ’ εαυτό και τον τρόπον με τον οποίον γίνεται τούτο ως κήρυξιν πολέμου της Ιταλίας κατά της Ελλάδος.
Έλληνες
Τώρα θα αποδείξωμεν εάν πράγματι είμεθα άξιοι των προγόνων μας και της ελευθερίας την οποίαν μας εξησφάλισαν οι προπάτορές μας. Όλον το Έθνος θα εγερθή σύσσωμον. Αγωνισθήτε διά την Πατρίδα, τας γυναίκας, τα παιδιά μας και τας ιεράς μας παραδόσεις. Νυν υπέρ πάντων ο αγών.


Η ΕΞΟΝΤΩΣΗ ΕΝΟΣ ΕΘΝΟΥΣ

Το πρώτο βήμα για να εξοντώσεις ένα έθνος
είναι να διαγράψεις τη μνήμη του.
Να καταστρέψεις τα βιβλία του,
την κουλτούρα του, την ιστορία του.
Μετά να βάλεις κάποιον να γράψει νέα βιβλία,
να κατασκευάσει μια νέα παιδεία,
να επινοήσει μια νέα ιστορία.
Δεν θα χρειαστεί πολύς καιρός
για να αρχίσει αυτό το έθνος
να ξεχνά ποιο είναι και ποιο ήταν.
Ο υπόλοιπος κόσμος γύρω του
θα το ξεχάσει ακόμα πιο γρήγορα.


Μ. Κούντερα

Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ ΣΕ 10 ΛΕΠΤΑ

ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΠΕΛΑΣΓΟΣ: 26 ΧΡΟΝΙΑ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗΣ ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑΣ ΣΤΗΝ ΔΙΑΧΡΟΝΙΚΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ.