Τρίτη, 16 Ιουλίου 2019

«ΙΟΥΛΙΑΝΑ» ΤΟΥ 1965 : Η ΜΥΣΤΙΚΗ ΣΥΜΦΩΝΙΑ-«ΜΝΗΜΟΝΙΟ» ΒΑΣΙΛΙΑ-ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ-ΚΑΝΕΛΛΟΠΟΥΛΟΥ

Του Τάσου Κ. Κοντογιαννίδη
Έγινε για την έξοδο της χώρας από την κρίση μετά τα «Ιουλιανά» το 1965 και ο Ανδρέας χαρακτηρίζει τον πατέρα του διασπαστή! 
Από την 15-7-1965  που ξέσπασε η πολιτική κρίση με τα Ιουλιανά και την παραίτηση του Γεωργίου Παπανδρέου  και για 16 μήνες, όλοι ήθελαν την έξοδο από την κρίση, αλλά ο καθένας με τον δικό του τρόπο. Ώσπου φτάσαμε στις 30 Νοεμβρίου 1966, όπου η Πάτρα γιόρταζε τον πολιούχο της Άγιο Ανδρέα, παρουσία του Βασιλιά, του πρωθυπουργού  Στ. Στεφανόπουλου, και του αρχηγού της ΕΡΕ Π. Κανελλόπουλου. Μετά την λιτάνευση της ιεράς εικόνος του Αγίου, έγιναν τα εγκαίνια του νέου Πανεπιστημίου και αμέσως μετά οι επίσημοι μετέβησαν στο δημαρχείο για να παρακαθίσουν στο γεύμα του δημάρχου.
Στο τραπέζι ήταν όλοι πλην του βασιλιά και του Κανελλόπουλου που ... ξεχάστηκαν  μόνοι  στο γραφείο του δημάρχου και συζητούσαν... Στην αργοπορία κανείς δεν έδωσε σημασία, αλλά στην πραγματικότητα στα 30 αυτά λεπτά σημειώθηκε μια σημαντική εξέλιξη. Ο βασιλιάς ενημέρωσε τον Κανελλόπουλο, ότι ο Γεώργιος Παπανδρέου βρισκόταν σε έμμεση επαφή μαζί του με σκοπό τον κατευνασμό των παθών και την εκτόνωση της πολιτικής καταστάσεως και ότι ήθελε πριν προχωρήσει  στην εξέταση των συγκεκριμένων σημείων και σκέψεων του Παπανδρέου, να έχει την σύμφωνο γνώμη του, την οποία ο αρχηγός της Ε.Κ. έθετε ως προϋπόθεση.

            Μεσολαβητής ήταν ο παλιός αντάρτης του Ζέρβα, τέως υπουργός Στυλιανός Χούτας, που μετέφερε με απόλυτη εχεμύθεια τα σημειώματα από το Καστρί στο Τατόι και αντιστρόφως. Ο Κανελλόπουλος ανταποκρίθηκε θετικά στη βασιλική πρόταση, πιστεύοντας οτι άξιζε να επιχειρηθεί έπ΄ ωφελεία της Ελλάδος και της Δημοκρατίας. Βασιλιάς και Παπανδρέου έθεταν ως όρο την απόλυτη μυστικότητα.
Γεώργιος Παπανδρέου και Παναγιώτης Κανελλόπουλος
           

Δέκα μέρες μετά, Παπανδρέου και Κανελλόπουλος πραγματοποίησαν δυο συναντήσεις με τον Κωνσταντίνο στο Τατόι. Στην δεύτερη παρίστατο ο σύμβουλος του Κωνσταντίνου πρέσβης Δημήτριος Μπίτσιος, ο οποίος κράτησε πρακτικά και συνέταξε κατόπιν το Μνημόνιο της Συμφωνίας. Στις δύο αυτές συναντήσεις συμφωνήθηκε  ο βασιλιάς να αναθέσει σε προσωπικότητα την εντολή σχηματισμού κυβερνήσεως, η οποία θα δήλωνε ενώπιον της Βουλής ότι θα οδηγήσει την χώρα σε ελεύθερες εκλογές το αργότερο εως τα τέλη Μαΐου 1967 αφού ψήφιζε την απλή αναλογική.
            Στο Μνημόνιο αναφερόταν  η συμφωνία πέντε σημείων ό,τι είχε προτείνει ο Παπανδρέου (Κυπριακό, η ακολουθητέα γραμμή που θα χάρασσε το Συμβούλιο Στέμματος, η επιλογή του πρωθυπουργού (Ιω. Παρασκευόπουλο) των υπουργών  Αμύνης, Δημ. Τάξεως, Εσωτερικών και Δικαιοσύνης και άρνηση μετεκλογικής συνεργασίας της Ε.Κ. με την ΕΔΑ).
Το οριστικό κείμενο της Συμφωνίας υπεγράφη στις 18 Δεκεμβρίου  και η εφαρμογή της εναπόκειτο στον Κανελλόπουλο διότι αυτός στήριζε και μπορούσε να ανατρέψει την κυβέρνηση Στεφανοπούλου.
            Το βράδυ της επομένης, 19 Δεκεμβρίου ο Κανελλόπουλος επισκέφθηκε την εκδότρια Ελένη Βλάχου, στο σπίτι της δίπλα στα Ανάκτορα και της είπε ότι την επομένη θα ανατρέψει τον Στεφανόπουλο, χωρίς όμως να αποκαλύψει την συμφωνία με τον βασιλιά και τον Παπανδρέου.
            « Σας εξορκίζω να μην γίνει κουβέντα» είπε ο Κανελλόπουλος στην Βλάχου και τον σύζυγό της ναύαρχο Κώστα Λούνδρα που έδειχναν αιφνιδιασμένοι. Το  off  the recoord  όμως  που τους ζήτησε, δεν τηρήθηκε. Γιατί το πρωί η «Καθημερινή» έγραφε: « Ατμόσφαιρα ανησυχίας παρά την επιφανειακήν  στασιμότητα. Εις τας παραμονάς κρισίμων εξελίξεων η ΕΡΕ, εις της οποίας τους κόλπους επικρατεί έντονος δυσφορία, θα είναι ο κύριος μοχλός της κρίσεως».
            Το μεσημέρι ο Κανελλόπουλος ειδοποιήθηκε από τον βασιλιά να προχωρήσει στην εφαρμογή της συμφωνίας. Έτσι συγκάλεσε  για τις 7 το απόγευμα σύσκεψη των ηγετικών στελεχών του κόμματος Π. Πιπινέλη, Κ. Ροδόπουλο, Γ. Ράλλη, Κ. Τσάτσο, Σπ. Θεοτόκη και Τάκο Μακρή στο ιδιαίτερο γραφείο του στην οδό Ακαδημίας και τους ενημέρωσε: «Κύριοι απεφάσισα το κόμμα να άρει την εμπιστοσύνη του προς την κυβέρνηση Στεφανοπούλου. Ακούω σχόλια και παρατηρήσεις σας».
 `Άπαντες έμειναν άναυδοι για την ξαφνική απόφαση του αρχηγού, αλλά δεν διαφώνησαν.. Ένα τέταρτο μετά, στις 7.30΄ ο Κανελλόπουλος βρισκόταν στα Ανάκτορα. Και αμέσως μετά την σύντομη συνάντηση με τον Βασιλιά έσπευσε να δει τον Στεφανόπουλο στις 8.
            Στο Πολιτικό Γραφείο ο Στεφανόπουλος δεν αιφνιδιάστηκε καθόλου. Κάποιος τον είχε ειδοποιήσει και δέχτηκε τον αρχηγό της ΕΡΕ με ηρεμία αλλά και πικρία. Δυο ώρες μετά, αφού μάζεψε τα πράγματά του υπέβαλε και την παραίτησή του ενώ ακολούθησε η αντίδραση του Γεωργίου Παπανδρέου σε σύντομη ανακοίνωση χαμηλών τόνων, τονίζοντας: « η γραμμή της Ενώσεως Κέντρου είναι γνωστή. Εκλογαί...».
Η νέα κυβέρνηση Παρασκευοπούλου ορκίζεται στις 22 Δεκεμβρίου 1966 με σύνθεση καθαρά ανακτορική, και δεν προκαλεί παραδόξως  την αντίδραση του Γ. Παπανδρέου, που τουναντίον εκφράζει την ικανοποίησή του για την λύση που δόθηκε....
Αντίδραση υπήρξε και μάλιστα σφοδρή από τον Ανδρέα Παπανδρέου που απείλησε με δηλώσεις του να μη δώσει ψήφο εμπιστοσύνης ενώ δεν δίστασε ο ίδιος και οι ακολουθούντες αυτόν βουλευτές ( περίπου σαράντα ) να κατηγορήσουν τον Γεώργιο Παπανδρέου οτι παρασύρεται από υπάρχουσα χούντα στους κόλπους του κόμματος και να αποκαλούν τα στελέχη που τον ακολουθούν συνθηκολόγους και διασπαστές !
Γεώργιος και Ανδρέας Παπανδρέου
            

Ο Γεώργιος Παπανδρέου συγκαλεί για τις 3 Ιανουαρίου 1967 την Κοινοβουλευτική Ομάδα για να διαπιστώσει τις διαρροές. Ο Ανδρέας και οι προσκείμενοι σ΄ αυτόν βουλευτές, αρνήθηκαν και δεν προσήλθαν στην συνεδρίαση και ο Γεώργιος Παπανδρέου έξαλλος καυτηρίασε με σκληρά λόγια τη στάση τους. Απείλησε μάλιστα με διαγραφές εκείνους που θα καταψηφίσουν την κυβέρνηση και τόνισε οτι «τραυματίζεται διττώς και ως αρχηγός κόμματος και  ως πατήρ».
Άλλα επίσης στελέχη κατηγορούσαν ευθέως τον Α. Παπανδρέου οτι «υποσκάπτει το κύρος του αρχηγού» και ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος Νίκος Μπακόπουλος, οργισμένος υπενθυμίζει στον Α. Παπανδρέου, οτι «το κόμμα έχει αρχηγό και δεν είναι μπουλούκ ασκέρ». Και στα ακραία επαναστατικά κηρύγματα του Ανδρέα Παπανδρέου ο αρχηγός της Ε. Κ. κάθε τόσο προσπαθεί  να ξεκαθαρίσει τη θέση του κόμματός του από τις περίεργες θέσεις του υιού του : «Η Ενωσις Κέντρου  είναι παγίως υπέρ της ομαλούς λειτουργίας του Πολιτεύματος». Μάλιστα τότε ο Ανδρέας, «εκδικούμενος» τον πατέρα του, του στερούσε την επιθυμία να βλέπει τα εγγόνια του…
            Το «Μνημόνιο» στη συνέχεια δεν ετηρήθη. Η ΕΡΕ με τον Κανελλόπουλο σχημάτισε κυβέρνηση για να οδηγήσει τη χώρα σε εκλογές και η υπόθεση του μνημονίου έφτασε στα δικαστήρια με κατηγορούμενο τον εκδότη της Ελευθερίας Πάνο Κόκα που την αποκάλυψε και όλοι την αρνιόταν. Κατά τραγική ειρωνεία, η δίκη διεκόπη τη νύχτα του πραξικοπήματος και δεν επανελήφθη ποτέ…
            Όταν ο Γεώργιος Παπανδρέου, λίγο αργότερα συνελήφθη την νύχτα της 21ης Απριλίου 1967 και οδηγήθηκε στου Γουδή, ακούσθηκε να λέει παρουσία του στρατηγού Παυσανία Κατσώτα, του Δημήτρη Πουρνάρα και του Κων. Μητσοτάκη  για τις ευθύνες του γιου του για το πραξικόπημα αλλά και για τη συμφωνία του με τον βασιλιά : « Εγώ είχα συμφωνήσει με τον βασιλέα και ο Ανδρέας δεν ετήρησε την συμφωνία. Ο βασιλεύς μου εζήτησε να τον διαγράψω και θα τον διέγραφα. Δεν με συγκράτησε το τραγικό στοιχείο που θα υπήρχε, στο ότι ο πατέρας θα διέγραφε τον υιό. Με συγκράτησε το κωμικό, ότι θα μιλούσα εγώ στο ένα μπαλκόνι και από το άλλο θα μιλούσε ο Ανδρέας εναντίον μου...».

ΙΝΦΟΓΝΩΜΩΝ
ΑΙΩΝΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΙΣΤΗ 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΤΙ ΕΣΤΙ ΕΘΝΟΣ

Το ΕΘΝΟΣ σχηματιζεται απο δυο βασικους παραγοντες,την ΦΥΛΗ και την ΣΥΝΕΙΔΗΣΗ.Λεγοντας <φυλη>,εννοουμε την<καταγωγη>-οτι πρεπει δηλ.τα ατομα του Εθνους να εχουν κοινη καταγωγη.Δεν αρκει να εχουν αυτα<συνειδηση>
περι κοινης καταγωγης.Δεν αρκει δηλ.να πιστευουν στην κοινη τους καταγωγη,αλλα να εχουν πραγματι κοινη καταγωγη.Διοτι ΜΟΝΟΝ η κοινη καταγωγη-η κοινη<φυλετικη υπαγωγη>-συνεπαγεται ΚΟΙΝΟΥΣ κληρονομικους χαρακτηρες,αρα κοινα πνευματικα στοιχεια.Οταν υπαρχει κοινη καταγωγη,τοτε υπαρχουν κατα το μαλλον η ηττον κοινη γλωσσα,κοινος πολιτισμος,κοινη θρησκεια,κοινα ηθη,κοινη ιστορια.Αυτα τα δευτερογενη στοιχεια δεν αποτελουν,το καθενα ξεχωριστα,απαραιτητο στοιχειο συγκροτησεως Εθνους.Εν τουτοις ολα αυτα,οταν συνυπαρχουν,συντελουν στην συνοχη της κοινοτητος,στην δημιουργια δηλ.ΕΝΙΑΙΑΣ ΣΥΝΕΙΔΗΣΕΩΣ-του δευτερου παραγοντος συγκροτησεως του ΕΘΝΟΥΣ.ΕΘΝΟΣ ειναι επομενως ο ομοειδης φυλετικως λαος,που εχει συνειδηση της υπαρξεως του.
''Η ΚΑΤΑΓΩΓΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ''

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΣ

Η ΣΗΜΑΙΑ ΜΑΣ

Αυτή η σημαία στα μάτια τα δικά μας συμβολίζει τους Αγώνες όσων πολέμησαν, εργάστηκαν,θυσιάστηκαν, δολοφονήθηκαν, σκοτώθηκαν και έζησαν με πρώτιστες αξίες εκείνες της Ελευθερίας, της Δικαιοσύνης και της Πατρίδας. Αυτούς που έβαλαν το δικό τους λιθαράκι στην αιώνιο πανύψηλο φρούριο του Ελληνικού Πολιτισμού. Δεν είναι ικανή καμία βουλή, κανένα κράτος και κανένας πολιτικός ή κεφάλαιο να την ξεφτιλίζει και να την ξεπουλάει καθημερινά. Οι δειλοί τη βλέπουν με φόβο. Οι προδότες σαν πανί. Οι αστοί σαν ύφασμα. Οι άνανδροι την καίνε. Μα εμείς τη βλέπουμε σαν τη Μάνα που καρτερεί να μας δεί να εκπληρώνουμε τα όνειρα μας. Τα δικά μας,τα δικά της, του Γένους.

ΛΟΓΙΑ ΙΩΝΟΣ ΔΡΑΓΟΥΜΗ




















"Από στενός πατριώτης, γίνομαι εθνικιστής, με τη συνείδηση του έθνους μου και όλων των άλλων εθνών, γιατί οι διαφορές των εθνών πάντα θα υπάρχουν, και έχω τη συνείδησή τους και χαίρομαι που υπάρχουν αυτές οι διαφορές, που με τις αντιθέσεις τους, με τις αντιλήψεις τους, υψώνουν την ανθρώπινη συνείδηση και ενέργεια. Από άτομο γίνομαι άνθρωπος." (ΙΩΝ ΔΡΑΓΟΥΜΗΣ. ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ 18-3-1919)

ΕΘΝΙΚΟ ΠΕΙΣΜΑ

ΙΩΝ ΔΡΑΓΟΥΜΗΣ

''Δεν θελω να πεθανει το Εθνος μου,το Εθνος αυτο, που τοσα εκαμε στην ζωη του, το εξυπνο,το τοσο ανθρωπινο. Για να το φυλαξω απο τον θανατο πρεπει τωρα να το καμω πεισματαρικο στην ΕΘΝΙΚΗ ΠΙΣΤΗ,στον ΕΘΝΙΣΜΟ, ας ειναι και υπερβολικο το αισθημα που θελω να δωσω στους Ελληνες. Μονον ετσι θα ζησει το ΕΘΝΟΣ.''

''Σε οποιους με κατηγορουν η με περιγελουν, γιατι τους κεντρω το Εθνικο τους αισθημα και τους μιλω αποκλειστικα,θα λεγω:Λοιπον θελετε να πεθανει το Εθνος σας;Αν το θελετε,πεστε το καθαρα,μην κρυβοσαστε''

ΙΩΝ ΔΡΑΓΟΥΜΗΣ

Η ΡΗΣΗ ΠΟΥ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΞΕΧΝΑΜΕ



πισταμνους πρς εδτας τι δκαια μν ν τ
νθρωπείῳ λγ π τς σης νγκης κρνεται, δυνατ δ
ο
προχοντες πρσσουσι κα ο σθενες ξυγχωροσιν.

κατά την συζήτησιν των ανθρωπίνων πραγμάτων το επιχείρημα του δικαίου αξίαν έχει, όπου ίση υπάρχει δύναμις προς επιβολήν αυτού, ότι όμως ο ισχυρός επιβάλλει ό,τι του επιτρέπει η δύναμίς του και ο ασθενής παραχωρεί ό,τι του επιβάλλει η αδυναμία του"

ΘΟΥΚΥΔΙΔΟΥ ΙΣΤΟΡΙΑΙ Ε89

Μετάφραση Ελ. Βενιζέλου


28η ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 1940 - ΔΙΑΓΓΕΛΜΑ Ι. ΜΕΤΑΞΑ

http://4.bp.blogspot.com/_NuhZMDR5O28/S_qK4rCNqWI/AAAAAAAAATQ/FgeBEEMBpt0/s400/%CE%99%CE%A9%CE%91%CE%9D%CE%9D%CE%97%CE%A3+%CE%9C%CE%95%CE%A4%CE%91%CE%9E%CE%91%CE%A3.jpg

“Η στιγμή επέστη που θα αγωνισθώμεν διά την ανεξαρτησίαν της Ελλάδος, την ακεραιότητα και την τιμήν της.
Μολονότι ετηρήσαμεν την πλέον αυστηράν ουδετερότητα και ίσην προς όλους, η Ιταλία μη αναγνωρίζουσα εις ημάς να ζήσωμεν ως ελεύθεροι Έλληνες, μου εζήτησε σήμερον την 3ην πρωινήν ώραν την παράδοσιν τμημάτων του Εθνικού εδάφους κατά την ιδίαν αυτής βούλησιν και ότι προς κατάληψιν αυτών η κίνησις των στρατευμάτων της θα ήρχιζε την 6ην πρωινήν. Απήντησα εις τον Ιταλόν Πρεσβευτήν ότι θεωρώ και το αίτημα αυτό καθ’ εαυτό και τον τρόπον με τον οποίον γίνεται τούτο ως κήρυξιν πολέμου της Ιταλίας κατά της Ελλάδος.
Έλληνες
Τώρα θα αποδείξωμεν εάν πράγματι είμεθα άξιοι των προγόνων μας και της ελευθερίας την οποίαν μας εξησφάλισαν οι προπάτορές μας. Όλον το Έθνος θα εγερθή σύσσωμον. Αγωνισθήτε διά την Πατρίδα, τας γυναίκας, τα παιδιά μας και τας ιεράς μας παραδόσεις. Νυν υπέρ πάντων ο αγών.


Η ΕΞΟΝΤΩΣΗ ΕΝΟΣ ΕΘΝΟΥΣ

Το πρώτο βήμα για να εξοντώσεις ένα έθνος
είναι να διαγράψεις τη μνήμη του.
Να καταστρέψεις τα βιβλία του,
την κουλτούρα του, την ιστορία του.
Μετά να βάλεις κάποιον να γράψει νέα βιβλία,
να κατασκευάσει μια νέα παιδεία,
να επινοήσει μια νέα ιστορία.
Δεν θα χρειαστεί πολύς καιρός
για να αρχίσει αυτό το έθνος
να ξεχνά ποιο είναι και ποιο ήταν.
Ο υπόλοιπος κόσμος γύρω του
θα το ξεχάσει ακόμα πιο γρήγορα.


Μ. Κούντερα

Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ ΣΕ 10 ΛΕΠΤΑ

ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΠΕΛΑΣΓΟΣ: 26 ΧΡΟΝΙΑ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗΣ ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑΣ ΣΤΗΝ ΔΙΑΧΡΟΝΙΚΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ.