Τρίτη, 14 Οκτωβρίου 2014

ΑΜΦΙΠΟΛΗ:ΤΟ ΑΡΜΑ ΤΟΥ ΜΩΣΑΪΚΟΥ ΔΕΙΧΝΕΙ ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΗ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ



Λίνα Μενδώνη: Οι νέες αποκαλύψεις συνιστούν ένδειξη σύνδεσης του τύμβου με τον οίκο των Τημενιδών, δηλαδή με τον Μέγα Αλέξανδρο και την ευρύτερη οικογένειά του - Oρισμένοι στο άλογο που απεικονίζεται σε πρώτο πλάνο διέκριναν τον Βουκεφάλα λόγω της διχρωμίας ίριδας στους οφθαλμούς του

Έως το τέλος της εβδομάδας, σύμφωνα με τις πληροφορίες από την ανασκαφή, το ψηφιδωτό θα έχει αποκαλυφθεί πλήρως. Αυτό σημαίνει ότι για τις επόμενες τρεις-τέσσερις ημέρες θα προτείνονται κάθε είδους ερμηνείες από επιστήμονες και μη, τόσο σε σχέση με το ίδιο το μωσαϊκό αριστούργημα, όσο και με τις πληροφορίες που δίνονται στη δημοσιότητα από το υπουργείο Πολιτισμού (ΥΠΠΟ).

Η φορά της σύνθεσης από αριστερά προς τα δεξιά, κάτι που για τον δυτικό τρόπο σκέψης ταυτίζεται συμβολικά με την επιστροφή και την οπισθοδρόμηση, ίσως εξυπηρετεί ταυτόχρονα δύο σημασίες: Την επάνοδο από μια μακροχρόνια απουσία, και την πορεία από τη ζωή προς την οριστική απώλεια.

Ένας επιφανής Μακεδόνας, ενδεχομένως ένας από τους επιτελείς του Μεγάλου Αλεξάνδρου ή ακόμη και κάποιο μέλος της δυναστείας του, των Τημενιδών, έρχεται στην Αμφίπολη. Είναι νικητής, τροπαιούχος (όπως δηλώνει το δάφνινο στεφάνι στο κεφάλι του αρματηλάτη) και οπωσδήποτε πλούσιος. Εγκαταλείποντας την Ανατολή, επιστρέφει στη γενέθλια γη της Μακεδονίας, στη Δύση. Ωστόσο, το ότι αναπόφευκτα θα ταφεί στην Αμφίπολη δεν σημαίνει απαραιτήτως ότι θα παραδοθεί στον Αδη αμαχητί. Η έκφραση στο πρόσωπο του ηνιόχου, αν μη τι άλλο, δηλώνει πολεμικές διαθέσεις.

Η ίδια η γενική γραμματέας του ΥΠΠΟ, κυρία Λίνα Μενδώνη, διατύπωσε την άποψη ότι το ψηφιδωτό συνιστά ένδειξη σύνδεσης με τον οίκο των Τημενιδών, δηλαδή με τον Μέγα Αλέξανδρο και την ευρύτερη οικογένειά του. Αυτή η θεωρία ίσως προσφέρει το κλειδί για την αποκωδικοποίηση της εικόνας του μωσαϊκού, ανεξαρτήτως εάν ο οδηγός του άρματος είναι ο Πλούτων που έχει αρπάξει την Περσεφόνη, ένας άλλος θεός, ημίθεος, μυθολογικός ήρωας κλπ, ή ένας θνητός που, όμως, απεικονίζεται σαν θεός.
Διότι ο καλλιτέχνης που δημιούργησε την εικόνα, θα μπορούσε επίτηδες και από υπερβάλλουσα φιλοτιμία, να φιλοτεχνήσει τη μορφή του αρματηλάτη δανειζόμενος στοιχεία από ένα υπαρκτό πρόσωπο. Έτσι λοιπόν, ακόμη και εάν ο γενειοφόρος ηνίοχος έχει στην αγκαλιά του την Περσεφόνη που χτυπιέται προσπαθώντας να ξεφύγει και άρα είναι ο Πλούτων πέραν πάσης αμφιβολίας, τα χαρακτηριστικά του θα μπορούσαν να ανήκουν στον νεκρό ή ακόμη και σε έναν ένδοξο βασιλιά, εν προκειμένω τον Φίλιππο. Χωρίς αυτό να σημαίνει, βέβαια, ότι ο Τύμβος είναι απαραιτήτως αφιερωμένος στον πατέρα του Αλεξάνδρου.

Το να χρησιμοποιούν οι καλλιτέχνες αληθινούς ανθρώπους ή ακόμη και τον ίδιο τον εαυτό τους σαν μοντέλα, είναι μια πρακτική τόσο παλιά, σχεδόν όσο και η τέχνη. Θα μπορούσε επίσης να ισχύει η εκδοχή ότι το ψηφιδωτό αποδίδει στο δάπεδο του Τύμβου Καστά μια σκηνή η οποία προηγουμένως είχε ζωγραφιστεί σαν «πίνακας», σαν εικαστικό έργο. Εάν μάλιστα αυτό το είχε φιλοτεχνήσει ένας διαπρεπής ζωγράφος, όπως πχ ο θρυλικός Απελλής ο οποίος ανήκε στην αυλή του Μεγάλου Αλεξάνδρου, τότε η καλλιτεχνική ελευθερία του δημιουργού θα μπορούσε να περιορίζεται μόνο από τις απαιτήσεις του εντολέα και πελάτη του.
Η ταυτότητα του ηνιόχου δεν είναι η μόνη που προβληματίζει αρχαιολόγους και κοινό, καθώς ορισμένοι στο άλογο που απεικονίζεται σε πρώτο πλάνο διέκριναν τον Βουκεφάλα, το αγαπημένο θεσσαλικό άτι του Αλέξανδρου. Το βασικό επιχείρημα είναι τα μάτια του ζώου, τα οποία εμφανίζονται διαφορετικά. Και, όντως, σύμφωνα με κάποιες πηγές, ένα από τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του Βουκεφάλα ήταν η διχρωμία ίριδας στους οφθαλμούς του, ίσως όμως η αναγνώρισή του στο μωσαϊκό της Αμφίπολης να είναι παρακινδυνευμένη επί του παρόντος.
Οι ειδικοί φαίνεται να συμφωνούν ότι δεν ήταν κάτι συνηθισμένο το να υπάρχουν μέσα σε τάφους ψηφιδωτά -και μάλιστα τέτοιας καλλιτεχνικής ποιότητας. Το παράδοξο όμως είναι ότι έχουν βρεθεί προηγουμένως ψηφιδωτά σε δύο μακεδονικούς τάφους, με το παλαιότερο από αυτά να αποκαλύπτεται ακριβώς στον Λόφο Καστά της Αμφίπολης. Επρόκειτο για μια γεωμετρική σύνθεση, η οποία χρονολογείται περί το τέλος του 4ου π.Χ. αιώνα.
 


Όπως είχε συμβεί επίσης στην περίπτωση των Σφιγγών και των Καρυάτιδων, οι ανασκαφείς εκφράζουν την πάγια βεβαιότητα ότι τα κατεστραμμένα μέρη των ευρημάτων θα αποκατασταθούν, σχεδόν εντελώς. Υποτίθεται ότι το ίδιο ισχύει και για το ψηφιδωτό, καθώς έχει ανευρεθεί μεγάλος αριθμός από πολύχρωμες ψηφίδες. 
Παρόλ' αυτά η, παγκόσμια πλέον, αδημονία επικεντρώνεται, όχι τόσο στο κυκλικό κομμάτι του ψηφιδωτού που λείπει από το κέντρο της εικόνας, όσο στα πλάγια τμήματά του. Ιδιαίτερα, δε, στο δεξιό του άκρο, εκεί όπου ο αρματηλάτης εξακολουθεί να κρύβει το μυστικό του μέσα στην επίχωση.



http://www.protothema.gr/culture/article/418065/to-arma-tou-mosaikou-deihnei-epistrofi-sti-makedonia/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΤΙ ΕΣΤΙ ΕΘΝΟΣ

Το ΕΘΝΟΣ σχηματιζεται απο δυο βασικους παραγοντες,την ΦΥΛΗ και την ΣΥΝΕΙΔΗΣΗ.Λεγοντας <φυλη>,εννοουμε την<καταγωγη>-οτι πρεπει δηλ.τα ατομα του Εθνους να εχουν κοινη καταγωγη.Δεν αρκει να εχουν αυτα<συνειδηση>
περι κοινης καταγωγης.Δεν αρκει δηλ.να πιστευουν στην κοινη τους καταγωγη,αλλα να εχουν πραγματι κοινη καταγωγη.Διοτι ΜΟΝΟΝ η κοινη καταγωγη-η κοινη<φυλετικη υπαγωγη>-συνεπαγεται ΚΟΙΝΟΥΣ κληρονομικους χαρακτηρες,αρα κοινα πνευματικα στοιχεια.Οταν υπαρχει κοινη καταγωγη,τοτε υπαρχουν κατα το μαλλον η ηττον κοινη γλωσσα,κοινος πολιτισμος,κοινη θρησκεια,κοινα ηθη,κοινη ιστορια.Αυτα τα δευτερογενη στοιχεια δεν αποτελουν,το καθενα ξεχωριστα,απαραιτητο στοιχειο συγκροτησεως Εθνους.Εν τουτοις ολα αυτα,οταν συνυπαρχουν,συντελουν στην συνοχη της κοινοτητος,στην δημιουργια δηλ.ΕΝΙΑΙΑΣ ΣΥΝΕΙΔΗΣΕΩΣ-του δευτερου παραγοντος συγκροτησεως του ΕΘΝΟΥΣ.ΕΘΝΟΣ ειναι επομενως ο ομοειδης φυλετικως λαος,που εχει συνειδηση της υπαρξεως του.
''Η ΚΑΤΑΓΩΓΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ''

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΣ

Η ΣΗΜΑΙΑ ΜΑΣ

Αυτή η σημαία στα μάτια τα δικά μας συμβολίζει τους Αγώνες όσων πολέμησαν, εργάστηκαν,θυσιάστηκαν, δολοφονήθηκαν, σκοτώθηκαν και έζησαν με πρώτιστες αξίες εκείνες της Ελευθερίας, της Δικαιοσύνης και της Πατρίδας. Αυτούς που έβαλαν το δικό τους λιθαράκι στην αιώνιο πανύψηλο φρούριο του Ελληνικού Πολιτισμού. Δεν είναι ικανή καμία βουλή, κανένα κράτος και κανένας πολιτικός ή κεφάλαιο να την ξεφτιλίζει και να την ξεπουλάει καθημερινά. Οι δειλοί τη βλέπουν με φόβο. Οι προδότες σαν πανί. Οι αστοί σαν ύφασμα. Οι άνανδροι την καίνε. Μα εμείς τη βλέπουμε σαν τη Μάνα που καρτερεί να μας δεί να εκπληρώνουμε τα όνειρα μας. Τα δικά μας,τα δικά της, του Γένους.

ΛΟΓΙΑ ΙΩΝΟΣ ΔΡΑΓΟΥΜΗ




















"Από στενός πατριώτης, γίνομαι εθνικιστής, με τη συνείδηση του έθνους μου και όλων των άλλων εθνών, γιατί οι διαφορές των εθνών πάντα θα υπάρχουν, και έχω τη συνείδησή τους και χαίρομαι που υπάρχουν αυτές οι διαφορές, που με τις αντιθέσεις τους, με τις αντιλήψεις τους, υψώνουν την ανθρώπινη συνείδηση και ενέργεια. Από άτομο γίνομαι άνθρωπος." (ΙΩΝ ΔΡΑΓΟΥΜΗΣ. ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ 18-3-1919)

ΕΘΝΙΚΟ ΠΕΙΣΜΑ

ΙΩΝ ΔΡΑΓΟΥΜΗΣ

''Δεν θελω να πεθανει το Εθνος μου,το Εθνος αυτο, που τοσα εκαμε στην ζωη του, το εξυπνο,το τοσο ανθρωπινο. Για να το φυλαξω απο τον θανατο πρεπει τωρα να το καμω πεισματαρικο στην ΕΘΝΙΚΗ ΠΙΣΤΗ,στον ΕΘΝΙΣΜΟ, ας ειναι και υπερβολικο το αισθημα που θελω να δωσω στους Ελληνες. Μονον ετσι θα ζησει το ΕΘΝΟΣ.''

''Σε οποιους με κατηγορουν η με περιγελουν, γιατι τους κεντρω το Εθνικο τους αισθημα και τους μιλω αποκλειστικα,θα λεγω:Λοιπον θελετε να πεθανει το Εθνος σας;Αν το θελετε,πεστε το καθαρα,μην κρυβοσαστε''

ΙΩΝ ΔΡΑΓΟΥΜΗΣ

Η ΡΗΣΗ ΠΟΥ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΞΕΧΝΑΜΕ



πισταμνους πρς εδτας τι δκαια μν ν τ
νθρωπείῳ λγ π τς σης νγκης κρνεται, δυνατ δ
ο
προχοντες πρσσουσι κα ο σθενες ξυγχωροσιν.

κατά την συζήτησιν των ανθρωπίνων πραγμάτων το επιχείρημα του δικαίου αξίαν έχει, όπου ίση υπάρχει δύναμις προς επιβολήν αυτού, ότι όμως ο ισχυρός επιβάλλει ό,τι του επιτρέπει η δύναμίς του και ο ασθενής παραχωρεί ό,τι του επιβάλλει η αδυναμία του"

ΘΟΥΚΥΔΙΔΟΥ ΙΣΤΟΡΙΑΙ Ε89

Μετάφραση Ελ. Βενιζέλου


28η ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 1940 - ΔΙΑΓΓΕΛΜΑ Ι. ΜΕΤΑΞΑ

http://4.bp.blogspot.com/_NuhZMDR5O28/S_qK4rCNqWI/AAAAAAAAATQ/FgeBEEMBpt0/s400/%CE%99%CE%A9%CE%91%CE%9D%CE%9D%CE%97%CE%A3+%CE%9C%CE%95%CE%A4%CE%91%CE%9E%CE%91%CE%A3.jpg

“Η στιγμή επέστη που θα αγωνισθώμεν διά την ανεξαρτησίαν της Ελλάδος, την ακεραιότητα και την τιμήν της.
Μολονότι ετηρήσαμεν την πλέον αυστηράν ουδετερότητα και ίσην προς όλους, η Ιταλία μη αναγνωρίζουσα εις ημάς να ζήσωμεν ως ελεύθεροι Έλληνες, μου εζήτησε σήμερον την 3ην πρωινήν ώραν την παράδοσιν τμημάτων του Εθνικού εδάφους κατά την ιδίαν αυτής βούλησιν και ότι προς κατάληψιν αυτών η κίνησις των στρατευμάτων της θα ήρχιζε την 6ην πρωινήν. Απήντησα εις τον Ιταλόν Πρεσβευτήν ότι θεωρώ και το αίτημα αυτό καθ’ εαυτό και τον τρόπον με τον οποίον γίνεται τούτο ως κήρυξιν πολέμου της Ιταλίας κατά της Ελλάδος.
Έλληνες
Τώρα θα αποδείξωμεν εάν πράγματι είμεθα άξιοι των προγόνων μας και της ελευθερίας την οποίαν μας εξησφάλισαν οι προπάτορές μας. Όλον το Έθνος θα εγερθή σύσσωμον. Αγωνισθήτε διά την Πατρίδα, τας γυναίκας, τα παιδιά μας και τας ιεράς μας παραδόσεις. Νυν υπέρ πάντων ο αγών.


Η ΕΞΟΝΤΩΣΗ ΕΝΟΣ ΕΘΝΟΥΣ

Το πρώτο βήμα για να εξοντώσεις ένα έθνος
είναι να διαγράψεις τη μνήμη του.
Να καταστρέψεις τα βιβλία του,
την κουλτούρα του, την ιστορία του.
Μετά να βάλεις κάποιον να γράψει νέα βιβλία,
να κατασκευάσει μια νέα παιδεία,
να επινοήσει μια νέα ιστορία.
Δεν θα χρειαστεί πολύς καιρός
για να αρχίσει αυτό το έθνος
να ξεχνά ποιο είναι και ποιο ήταν.
Ο υπόλοιπος κόσμος γύρω του
θα το ξεχάσει ακόμα πιο γρήγορα.


Μ. Κούντερα

Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ ΣΕ 10 ΛΕΠΤΑ

ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΠΕΛΑΣΓΟΣ: 26 ΧΡΟΝΙΑ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗΣ ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑΣ ΣΤΗΝ ΔΙΑΧΡΟΝΙΚΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ.