Κυριακή 4 Σεπτεμβρίου 2011

Ο ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΓΕΩΜΕΤΡΙΚΟΥ ΤΡΟΠΟΥ ΣΚΕΨΗΣ ΣΤΗΝ ΠΑΙΔΕΙΑ


Του Δρ. Γιώργου Χάιλου

Πανεπιστημιακού - Μαθηματικού

 “Μηδείς αγεωμέτρητος εισίτω”. 


Aπαραίτητη προϋπόθεση εισδοχής–μύησης στην ανώτερη Παιδεία, κατά τα αρχαιοελληνικά πρότυπα, αποτελούσε η εις βάθος γνώση γεωμετρίας. Ιδιαίτερα στην κλασσική Αθήνα, η Γεωμετρία, και κατ’ επέκταση ο γεωμετρικός τρόπος σκέψης, αποτελούσε έναν από τους θεμελιώδεις άξονες της Παιδείας. Βασικό δε παιδευτικό στόχο είχε, δια της λογικής επεξεργασίας των δεδομένων βάσει πρώτων αρχών-αξιωμάτων, την ανάπτυξη της κριτικής σκέψης. Τέτοια σκέψη συνιστούσε το θεμέλιο του κατεξοχήν νοητικού μηχανισμού για την καλλιέργεια της συνείδησης προβληματισμού και της στρατηγικής σκέψης, αλλά και αποτελούσε αναπόσπαστο τμήμα της πολυτρόπου νοήσεως.  Τέλος συνεισέφερε στην ατομική πνευματική ελευθερία και στη διαμόρφωση σωφρόνων και ευδαιμόνων ατόμων.  

Μπορεί όμως μόνη η  αυστηρή λογική σκέψη να διεισδύσει στην τελική και απόλυτη αλήθεια;

Ας μην  τρέφουμε  ψευδαισθήσεις , ουδέποτε δύναται αποκλειστικά και μόνο η μαθηματικο-λογική σκέψη  να διεισδύσει στην απόλυτη βεβαιότητα και στην τελική αλήθεια. (Αυτό έχει και μαθηματικώς αποδειχθεί το 1931 από τον εξέχοντα Μαθηματικό/Λογικοθεωρητικό Kurt Gödel στα Θεωρήματα  ‘Μη Πληρότητας’)

Τουτέστιν και κατόπιν ενδελεχούς μελέτης οι πρόγονοί μας, δια της  αυτονόμησης της μάθησης και με απώτερο σκοπό τη θέαση και προσέγγιση της αλήθειας, δημιούργησαν έναν κατά βάση τριθεματικό – διαθεματικό  και πολυσχιδές παιδευτικό σύστημα .

Η Γεωμετρία  λοιπόν μαζί με τη Γλώσσα-Φιλοσοφία και τη Μουσική (οι οποίες περιείχαν την  ιδιαίτερη τους εσωτερική γεωμετρική  δομή) αποτελούσαν τους  τρεις κύριους πυλώνες της Κλασσικής Παιδείας, ούτως ώστε  συνεργαζόμενοι να μετατρέπουν την πληροφορία σε αληθινή γνώση.  

 Δυστυχώς στη σύγχρονη κοινωνία «Αταλαίπωρος τοις πολλοίς η ζήτησις της αλήθειας και επί τα έτοιμα μάλλον τρέπονται.» (Θουκ. Α 20-22) . Και δυστυχέστατα το παιδευτικό μας σύστημα υπό το βάρος της κοινωνικής πίεσης, και του συγχρόνου παγκοσμιοποιημένου τρόπου ζωής, παρόλο που παρέχει τεράστιο όγκο πληροφορίας, υστερεί στην  καλλιέργεια  της κριτικής σκέψης.

  Γι’ αυτό όσο ποτέ άλλοτε, ύψιστο χρέος των εκπαιδευτικών αποτελεί η  αφύπνιση της λειτουργίας των συνειδησιακών  δυνάμεων  του μαθητή έτσι ώστε να καταστεί ικανός να αποσπαστεί από το πεδίο έλξης της ετερόφωτης πληροφοριοθηρικής μάθησης, και της στείρας  και ανελαστικής γνωσιμαχίας, για να εισέλθει στο πεδίο έλξης της αληθινής γνώσης και της αυτόφωτης μάθησης.

 Έτσι με κύριο άξονα το γεωμετρικό τρόπο σκέψης η αυτονομία της μάθησης δύναται να επιτευχθεί ερειδομένη στους παρακάτω κανόνες:

1.  Η άμεση αντίληψη των πραγμάτων η οποία απαιτεί διερεύνηση, ταξινόμηση και ανάλυση των δεδομένων. Έτσι ο σπουδαστής με αυστηρή μεθοδολογική  ευσυνειδησία αναλύει και ελέγχει την παρεχόμενη πληροφορία συμβάλλοντας στο διαχωρισμό της αλήθειας από τις προσχώσεις της πλάνης.

2. Η λογική επεξεργασία των δεδομένων. Δηλαδή ο συσχετισμός, η κατάταξη η ανάλυση και η σύνθεση με τη χρήση κατηγορικών σχημάτων και βάσει κανόνων οι οποίοι εδράζονται σε αξιωματικά θεμελιωμένο λογικό σύστημα. Βασικότερα κατηγορικά σχήματα είναι: Η χρονική σειρά, η λογική τάξη (δηλαδή λογικώς πρότερον, λογικώς ύστερον, σχέση προκειμένων και συμπερασμάτων) και η αιτιότητα, δηλαδή ο ειρμός της αιτίας και του αιτιατού-αποτελέσματος. Τοιουτοτρόπως προάγεται η τεκμηριωμένη κρίση και το κριτικό μυαλό οδηγείται στη διερεύνηση της αλήθειας δια της επιστήμης της λογικής.

Ο πείσμων και αδιάλλακτος δογματισμός δεν έχει θέση. Η απόλυτη βεβαιότητα χωρίς την προηγηθείσα διαδικασία της βασάνου της λογικής, καθιστά το μαθητή θύμα της βεβαιότητας και της ακαμψίας της οιονεί γνώσης. Η πλήρης κατανόηση και ευθυκρισία επιτυγχάνεται μόνο δια της λογικής επεξεργασίας.

 3.  Ο αυστηρός έλεγχος και η επαλήθευση των αποφάνσεων.

 Η δημιουργική αμφιβολία πέραν της συνεισφοράς της στην τεκμηρίωση, απόδειξη και επαλήθευση των αποφάνσεων, συμβάλει και στην εσωτερική τέρψη του ατόμου, και εν τέλει στην ευδαιμονία.  Πολύ εύστοχα ο Δάντης στη θεία Κωμωδία (Κόλαση) δηλώνει:

«Che non men che saper dubbiar m’ aggrada». Δηλαδή ‘Περισσότερο και από το να γνωρίζω με ικανοποιεί το να αμφιβάλλω’. Ο ενδελεχής λοιπόν επανέλεγχος  βάσει αξιωματικά θεμελιωμένων λογικών κανόνων προσδιορίζει και το συντελεστή κύρους των προτάσεων με τις οποίες διατυπώνεται η τελική μας απόφανση.

 Η επανεισαγωγή του γεωμετρικού τρόπου σκέψης, η αναβάθμιση της λογικοαποδεικτικής μεθόδου και κατά συνέπεια η  ανάπτυξη της κριτικής σκέψης πρέπει να αποτελέσουν πρωτεύοντες μαθησιακούς στόχους, και να ληφθούν σοβαρά  υπ’ όψιν στην αναδιάρθρωση των αναλυτικών προγραμμάτων αλλά και γενικότερα στα πλαίσια της  εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης.

 Εμείς ως δάσκαλοι οφείλουμε να καταστήσουμε σαφές πείθοντας τους  μαθητές  μας, πως ‘μηδείς αγεωμέτρητος εξίτω’, ούτως ώστε με το πέρας της σχολικής χρονιάς αντικρίζοντάς τους  με ευθύτητα αλλά και θαυμασμό  να τους διαβεβαιώσουμε ειλικρινά: ‘Υμείς δ’ έσεσθε πολλῴ κάρρονες’.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΤΙ ΕΣΤΙ ΕΘΝΟΣ

Το ΕΘΝΟΣ σχηματιζεται απο δυο βασικους παραγοντες,την ΦΥΛΗ και την ΣΥΝΕΙΔΗΣΗ.Λεγοντας <φυλη>,εννοουμε την<καταγωγη>-οτι πρεπει δηλ.τα ατομα του Εθνους να εχουν κοινη καταγωγη.Δεν αρκει να εχουν αυτα<συνειδηση>
περι κοινης καταγωγης.Δεν αρκει δηλ.να πιστευουν στην κοινη τους καταγωγη,αλλα να εχουν πραγματι κοινη καταγωγη.Διοτι ΜΟΝΟΝ η κοινη καταγωγη-η κοινη<φυλετικη υπαγωγη>-συνεπαγεται ΚΟΙΝΟΥΣ κληρονομικους χαρακτηρες,αρα κοινα πνευματικα στοιχεια.Οταν υπαρχει κοινη καταγωγη,τοτε υπαρχουν κατα το μαλλον η ηττον κοινη γλωσσα,κοινος πολιτισμος,κοινη θρησκεια,κοινα ηθη,κοινη ιστορια.Αυτα τα δευτερογενη στοιχεια δεν αποτελουν,το καθενα ξεχωριστα,απαραιτητο στοιχειο συγκροτησεως Εθνους.Εν τουτοις ολα αυτα,οταν συνυπαρχουν,συντελουν στην συνοχη της κοινοτητος,στην δημιουργια δηλ.ΕΝΙΑΙΑΣ ΣΥΝΕΙΔΗΣΕΩΣ-του δευτερου παραγοντος συγκροτησεως του ΕΘΝΟΥΣ.ΕΘΝΟΣ ειναι επομενως ο ομοειδης φυλετικως λαος,που εχει συνειδηση της υπαρξεως του.
''Η ΚΑΤΑΓΩΓΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ''

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΣ

Η ΣΗΜΑΙΑ ΜΑΣ

Αυτή η σημαία στα μάτια τα δικά μας συμβολίζει τους Αγώνες όσων πολέμησαν, εργάστηκαν,θυσιάστηκαν, δολοφονήθηκαν, σκοτώθηκαν και έζησαν με πρώτιστες αξίες εκείνες της Ελευθερίας, της Δικαιοσύνης και της Πατρίδας. Αυτούς που έβαλαν το δικό τους λιθαράκι στην αιώνιο πανύψηλο φρούριο του Ελληνικού Πολιτισμού. Δεν είναι ικανή καμία βουλή, κανένα κράτος και κανένας πολιτικός ή κεφάλαιο να την ξεφτιλίζει και να την ξεπουλάει καθημερινά. Οι δειλοί τη βλέπουν με φόβο. Οι προδότες σαν πανί. Οι αστοί σαν ύφασμα. Οι άνανδροι την καίνε. Μα εμείς τη βλέπουμε σαν τη Μάνα που καρτερεί να μας δεί να εκπληρώνουμε τα όνειρα μας. Τα δικά μας,τα δικά της, του Γένους.

ΛΟΓΙΑ ΙΩΝΟΣ ΔΡΑΓΟΥΜΗ




















"Από στενός πατριώτης, γίνομαι εθνικιστής, με τη συνείδηση του έθνους μου και όλων των άλλων εθνών, γιατί οι διαφορές των εθνών πάντα θα υπάρχουν, και έχω τη συνείδησή τους και χαίρομαι που υπάρχουν αυτές οι διαφορές, που με τις αντιθέσεις τους, με τις αντιλήψεις τους, υψώνουν την ανθρώπινη συνείδηση και ενέργεια. Από άτομο γίνομαι άνθρωπος." (ΙΩΝ ΔΡΑΓΟΥΜΗΣ. ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ 18-3-1919)

ΕΘΝΙΚΟ ΠΕΙΣΜΑ

ΙΩΝ ΔΡΑΓΟΥΜΗΣ

''Δεν θελω να πεθανει το Εθνος μου,το Εθνος αυτο, που τοσα εκαμε στην ζωη του, το εξυπνο,το τοσο ανθρωπινο. Για να το φυλαξω απο τον θανατο πρεπει τωρα να το καμω πεισματαρικο στην ΕΘΝΙΚΗ ΠΙΣΤΗ,στον ΕΘΝΙΣΜΟ, ας ειναι και υπερβολικο το αισθημα που θελω να δωσω στους Ελληνες. Μονον ετσι θα ζησει το ΕΘΝΟΣ.''

''Σε οποιους με κατηγορουν η με περιγελουν, γιατι τους κεντρω το Εθνικο τους αισθημα και τους μιλω αποκλειστικα,θα λεγω:Λοιπον θελετε να πεθανει το Εθνος σας;Αν το θελετε,πεστε το καθαρα,μην κρυβοσαστε''

ΙΩΝ ΔΡΑΓΟΥΜΗΣ

Η ΡΗΣΗ ΠΟΥ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΞΕΧΝΑΜΕ



πισταμνους πρς εδτας τι δκαια μν ν τ
νθρωπείῳ λγ π τς σης νγκης κρνεται, δυνατ δ
ο
προχοντες πρσσουσι κα ο σθενες ξυγχωροσιν.

κατά την συζήτησιν των ανθρωπίνων πραγμάτων το επιχείρημα του δικαίου αξίαν έχει, όπου ίση υπάρχει δύναμις προς επιβολήν αυτού, ότι όμως ο ισχυρός επιβάλλει ό,τι του επιτρέπει η δύναμίς του και ο ασθενής παραχωρεί ό,τι του επιβάλλει η αδυναμία του"

ΘΟΥΚΥΔΙΔΟΥ ΙΣΤΟΡΙΑΙ Ε89

Μετάφραση Ελ. Βενιζέλου


28η ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 1940 - ΔΙΑΓΓΕΛΜΑ Ι. ΜΕΤΑΞΑ

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEi9AYAjQboFh1_5M3bFMvoiwdv6qY5bDyiuBuwvPV3Yjtp1ZG3BAXNnY5CWdpxeWu7FvNRIyWEpe_RHBqBZHx93XDCYKW4LJe3j_4jgmwduvaKGVqaTsCSNu7bWjJSewd6rxVoBPh5kloo/s400/%CE%99%CE%A9%CE%91%CE%9D%CE%9D%CE%97%CE%A3+%CE%9C%CE%95%CE%A4%CE%91%CE%9E%CE%91%CE%A3.jpg

“Η στιγμή επέστη που θα αγωνισθώμεν διά την ανεξαρτησίαν της Ελλάδος, την ακεραιότητα και την τιμήν της.
Μολονότι ετηρήσαμεν την πλέον αυστηράν ουδετερότητα και ίσην προς όλους, η Ιταλία μη αναγνωρίζουσα εις ημάς να ζήσωμεν ως ελεύθεροι Έλληνες, μου εζήτησε σήμερον την 3ην πρωινήν ώραν την παράδοσιν τμημάτων του Εθνικού εδάφους κατά την ιδίαν αυτής βούλησιν και ότι προς κατάληψιν αυτών η κίνησις των στρατευμάτων της θα ήρχιζε την 6ην πρωινήν. Απήντησα εις τον Ιταλόν Πρεσβευτήν ότι θεωρώ και το αίτημα αυτό καθ’ εαυτό και τον τρόπον με τον οποίον γίνεται τούτο ως κήρυξιν πολέμου της Ιταλίας κατά της Ελλάδος.
Έλληνες
Τώρα θα αποδείξωμεν εάν πράγματι είμεθα άξιοι των προγόνων μας και της ελευθερίας την οποίαν μας εξησφάλισαν οι προπάτορές μας. Όλον το Έθνος θα εγερθή σύσσωμον. Αγωνισθήτε διά την Πατρίδα, τας γυναίκας, τα παιδιά μας και τας ιεράς μας παραδόσεις. Νυν υπέρ πάντων ο αγών.


Η ΕΞΟΝΤΩΣΗ ΕΝΟΣ ΕΘΝΟΥΣ

Το πρώτο βήμα για να εξοντώσεις ένα έθνος
είναι να διαγράψεις τη μνήμη του.
Να καταστρέψεις τα βιβλία του,
την κουλτούρα του, την ιστορία του.
Μετά να βάλεις κάποιον να γράψει νέα βιβλία,
να κατασκευάσει μια νέα παιδεία,
να επινοήσει μια νέα ιστορία.
Δεν θα χρειαστεί πολύς καιρός
για να αρχίσει αυτό το έθνος
να ξεχνά ποιο είναι και ποιο ήταν.
Ο υπόλοιπος κόσμος γύρω του
θα το ξεχάσει ακόμα πιο γρήγορα.


Μ. Κούντερα

Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ ΣΕ 10 ΛΕΠΤΑ

ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΠΕΛΑΣΓΟΣ: 26 ΧΡΟΝΙΑ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗΣ ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑΣ ΣΤΗΝ ΔΙΑΧΡΟΝΙΚΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ.

free counters