Δευτέρα 5 Απριλίου 2010

«Γεγονότα 1965-1977: Τα άγνωστα παρασκήνια» του Κωνσταντίνου Πλεύρη

Του Γιάννη Κουργιαννίδη
εκδότη του περιοδικού ΕΝΔΟΧΩΡΑ
σημοτικού συμβούλου Θεσσαλονίκης του ΛΑ.Ο.Σ.



Το εξώφυλλο του βιβλίου «Γεγονότα 1965-1977: Τα άγνωστα παρασκήνια» του Κωνσταντίνου Πλεύρη.

Κάποτε μαθαίναμε στα σχολεία ότι για να γραφεί η ιστορία μιας χρονικής περιόδου, πρέπει να περάσουν τουλάχιστον 30 χρόνια από την εποχή που διαδραματίστηκαν τα γεγονότα αυτής. Ο λόγος είναι, μας έλεγαν τότε οι καλοί μας δάσκαλοι, ότι στο διάστημα αυτό θα καταλάγιαζαν τα πάθη που είχαν δημιουργηθεί και θα έφευγαν από τη ζωή οι πρωταγωνιστές των γεγονότων αυτών.

Με είχε παραξενέψει ιδιαίτερα τότε η αιτιολογία αυτή. Μου φάνηκε πάλι ιδιαιτέρως προσχηματική. Σαν μία προσπάθεια για συγκάλυψη των γεγονότων. Μία προσπάθεια απαλλαγής των πρωταγωνιστών τους, ώστε η κοστολόγηση των τυχόν ευθυνών τους να γίνει σε χρόνο απώτερο, όταν πια ο κόσμος δεν θα πολυενδιαφέρεται και θα τα έχει ξεχάσει.

Η άποψή μου αυτή δικαιώθηκε αρκετά αργότερα, όταν το παλλαϊκό αίτημα για το άνοιγμα του φακέλου της Κύπρου αντιμετώπισε χίλιες δύο προσχηματικές κωλυσιεργίες, με αποτέλεσμα, ακόμη και σήμερα, να παραμένει ερμητικά κλειστός και να παραμένουν στο απυρόβλητο τόσο όσοι πολιτικοί φέρουν βαρύτατες ευθύνες για το Κυπριακό όσο και γενικότερα το πολιτικό σύστημα της χώρας μας. Δυστυχώς, το έθνος μας δεν έχει ακόμη μάθει «να θεωρεί εθνικόν ό,τι είναι αληθές», όπως μας παροτρύνει ο εθνικός μας ποιητής.

Έτσι, αρκούμαστε κι εμείς σε μία σύνθεση των πηγών και των μαρτυριών, για την καταγραφή της ιστορίας μιας χρονικής περιόδου, αρκετά χρόνια μετά τη διαδραμάτιση των γεγονότων της, που υποκύπτει συνήθως στις ιδεολογικές αγκυλώσεις του συγγραφέα της.

Το βιβλίο του καθηγητή Κώστα Πλεύρη «Γεγονότα 1965-1977: Τα άγνωστα παρασκήνια» αποτελεί αναμφισβήτητα μία τέτοια μαρτυρία. Την μαρτυρία ενός ανθρώπου, που όχι απλώς έζησε από κοντά τα γεγονότα της χρονικής περιόδου στην οποία αναφέρεται το βιβλίο του, αλλά ως ένα βαθμό τουλάχιστον συνετέλεσε στη διαμόρφωσή τους!

Δεν κρύβει λόγια ο κ. Πλεύρης. Απ’ όσο γνωρίζω, ποτέ στη ζωή του δεν το έκανε. Πάντοτε διατύπωνε τις απόψεις του με καθαρότητα και σαφήνεια, είτε αυτό δυσαρεστούσε τους συνομιλητές ή αναγνώστες του είτε όχι. Λείπει αυτό, ξέρετε, από την πολιτική ζωή του τόπου μας. Συνήθως, όταν ακούει κάποιος έναν πολιτικό, προσπαθεί να δει και να ακούσει πίσω από τις λέξεις και φράσεις του. Διότι οι Έλληνες πολιτικοί, κατά κανόνα, άλλα σκέφτονται, άλλα λένε και άλλα πράττουν. Και επιλέγουν συνήθως την λάθος κατεύθυνση...

Ο κ. Πλεύρης μας παρουσιάζει σήμερα τον πρώτο τόμο ιστορικών μαρτυριών του, από μία χρονική περίοδο που καλύπτει και το σύνολο σχεδόν της μέχρι σήμερα πολιτικής του παρουσίας και δράσεως. Από το 1965, έτος που περάτωσε την στρατιωτική θητεία του, μέχρι το 2008. Από τα 43 αυτά χρόνια, ο πρώτος τόμος περιλαμβάνει τα πρώτα 13, ξεκινώντας από την δραματική εποχή που προηγήθηκε της 7ετίας των συνταγματαρχών, όταν βασίλευε η αναρχία και μία ανώμαλος κατάσταση με βραχύβιες κυβερνήσεις και κοινωνικές ταραχές που είχαν οδηγήσει τη χώρα σε διεθνή ανυποληψία και διακύβευαν το οικονομικό της μέλλον, και καταλήγοντας 3 έτη μετά την πτώση του καθεστώτος της 21ης Απριλίου, το 1977, όταν ήδη οι πρωταίτιοί του βρίσκονταν στη φυλακή και η δημοκρατία είχε επανέλθει. Με τίμημα βεβαίως τη λαβωμένη Κύπρο μας...

Στο βιβλίο παρουσιάζονται πλείστες μαρτυρίες, αποδείξεις και έγγραφα, τα περισσότερα άγνωστα στο ευρύ κοινό, και τα οποία δεν είναι δυνατόν να αγνοήσει ο ιστορικός του μέλλοντος, αν βεβαίως θέλει να είναι αντικειμενικός. Λ.χ. η συνέντευξη του θεωρουμένου «εθνάρχη» Κωνσταντίνου Καραμανλή στην εφημερίδα Le Monde (29 Νοεμβρίου 1967), που αποτυπώνει, λίγους μόλις μήνες μετά την επικράτηση του καθεστώτος της 21ης Απριλίου, την ανακούφιση του πολιτικού κόσμου για το στρατιωτικό κίνημα. Το γιατί άλλαξαν γνώμη αργότερα και το πολέμησαν με πάθος, χρήζει διερευνήσεως και ίσως ο κ. Πλεύρης μπορεί να μας πει δυο λόγια αργότερα γι’ αυτό...

Παρουσιάζονται ακόμη διάλογοι με πρόσωπα που διαδραμάτισαν σημαντικό ρόλο στο καθεστώς. Ο συγγραφέας αναφέρει βεβαίως τα ονόματά τους και είναι πολύ σημαντικό αυτό, διότι κάποιοι από αυτούς ζουν ακόμη. O κ. Πλεύρης εθήτευσε για σημαντικό χρονικό διάστημα στο γραφείο ενός από τα κορυφαία στελέχη της 21ης Απριλίου, του συνταγματάρχη Ιωάννη Λαδά, κάτι που του επέτρεψε να έχει άμεση γνώση πολλών γεγονότων, αλλά και να παρουσιάζει στο βιβλίο του αρκετά παρασκήνια από την καθημερινότητα της εποχής. Η αναφορά του σ’ αυτά είναι γλαφυρή και συνήθως υποκύπτει στον χαρακτηριστικό ειρωνικό λόγο του. Δεν ξέρω αν μία τέτοια αποτύπωση των γεγονότων μπορεί να αποτελέσει αντικειμενικό στοιχείο για έναν μελλοντικό μελετητή της συγκεκριμένης ιστορικής περιόδου, αλλά σίγουρα όλα αυτά αποτελούν μαρτυρίες, οι οποίες, όπως και να κατατίθενται, σίγουρα δεν μπορούν να αγνοηθούν.

Εν κατακλείδι, και επειδή ό,τι και να πούμε εμείς από μικροφώνου, σημασία έχει το τί γράφει το βιβλίο και το θα μας πει ο κ. Πλεύρης σε λίγο γι’ αυτό, θα ήθελα σ’ αυτό το σημείο να ολοκληρώσω τη σύντομη αναφορά μου σ’ αυτό, τονίζοντας ότι, άσχετα αν συμφωνεί κανείς ή όχι με όσα γράφονται σ’ αυτό το βιβλίο, άσχετα αν συμφωνεί ή όχι με τις απόψεις του συγγραφέα, το συγκεκριμένο έργο έχει την αξία του για τον ιστορικό του μέλλοντος και τουλάχιστον δεν μπορεί να αγνοηθεί. Ευχαριστώ τον κ. Πλεύρη που με εμπιστεύθηκε για να πω δυο λόγια για το έργο του.



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΤΙ ΕΣΤΙ ΕΘΝΟΣ

Το ΕΘΝΟΣ σχηματιζεται απο δυο βασικους παραγοντες,την ΦΥΛΗ και την ΣΥΝΕΙΔΗΣΗ.Λεγοντας <φυλη>,εννοουμε την<καταγωγη>-οτι πρεπει δηλ.τα ατομα του Εθνους να εχουν κοινη καταγωγη.Δεν αρκει να εχουν αυτα<συνειδηση>
περι κοινης καταγωγης.Δεν αρκει δηλ.να πιστευουν στην κοινη τους καταγωγη,αλλα να εχουν πραγματι κοινη καταγωγη.Διοτι ΜΟΝΟΝ η κοινη καταγωγη-η κοινη<φυλετικη υπαγωγη>-συνεπαγεται ΚΟΙΝΟΥΣ κληρονομικους χαρακτηρες,αρα κοινα πνευματικα στοιχεια.Οταν υπαρχει κοινη καταγωγη,τοτε υπαρχουν κατα το μαλλον η ηττον κοινη γλωσσα,κοινος πολιτισμος,κοινη θρησκεια,κοινα ηθη,κοινη ιστορια.Αυτα τα δευτερογενη στοιχεια δεν αποτελουν,το καθενα ξεχωριστα,απαραιτητο στοιχειο συγκροτησεως Εθνους.Εν τουτοις ολα αυτα,οταν συνυπαρχουν,συντελουν στην συνοχη της κοινοτητος,στην δημιουργια δηλ.ΕΝΙΑΙΑΣ ΣΥΝΕΙΔΗΣΕΩΣ-του δευτερου παραγοντος συγκροτησεως του ΕΘΝΟΥΣ.ΕΘΝΟΣ ειναι επομενως ο ομοειδης φυλετικως λαος,που εχει συνειδηση της υπαρξεως του.
''Η ΚΑΤΑΓΩΓΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ''

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΣ

Η ΣΗΜΑΙΑ ΜΑΣ

Αυτή η σημαία στα μάτια τα δικά μας συμβολίζει τους Αγώνες όσων πολέμησαν, εργάστηκαν,θυσιάστηκαν, δολοφονήθηκαν, σκοτώθηκαν και έζησαν με πρώτιστες αξίες εκείνες της Ελευθερίας, της Δικαιοσύνης και της Πατρίδας. Αυτούς που έβαλαν το δικό τους λιθαράκι στην αιώνιο πανύψηλο φρούριο του Ελληνικού Πολιτισμού. Δεν είναι ικανή καμία βουλή, κανένα κράτος και κανένας πολιτικός ή κεφάλαιο να την ξεφτιλίζει και να την ξεπουλάει καθημερινά. Οι δειλοί τη βλέπουν με φόβο. Οι προδότες σαν πανί. Οι αστοί σαν ύφασμα. Οι άνανδροι την καίνε. Μα εμείς τη βλέπουμε σαν τη Μάνα που καρτερεί να μας δεί να εκπληρώνουμε τα όνειρα μας. Τα δικά μας,τα δικά της, του Γένους.

ΛΟΓΙΑ ΙΩΝΟΣ ΔΡΑΓΟΥΜΗ




















"Από στενός πατριώτης, γίνομαι εθνικιστής, με τη συνείδηση του έθνους μου και όλων των άλλων εθνών, γιατί οι διαφορές των εθνών πάντα θα υπάρχουν, και έχω τη συνείδησή τους και χαίρομαι που υπάρχουν αυτές οι διαφορές, που με τις αντιθέσεις τους, με τις αντιλήψεις τους, υψώνουν την ανθρώπινη συνείδηση και ενέργεια. Από άτομο γίνομαι άνθρωπος." (ΙΩΝ ΔΡΑΓΟΥΜΗΣ. ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ 18-3-1919)

ΕΘΝΙΚΟ ΠΕΙΣΜΑ

ΙΩΝ ΔΡΑΓΟΥΜΗΣ

''Δεν θελω να πεθανει το Εθνος μου,το Εθνος αυτο, που τοσα εκαμε στην ζωη του, το εξυπνο,το τοσο ανθρωπινο. Για να το φυλαξω απο τον θανατο πρεπει τωρα να το καμω πεισματαρικο στην ΕΘΝΙΚΗ ΠΙΣΤΗ,στον ΕΘΝΙΣΜΟ, ας ειναι και υπερβολικο το αισθημα που θελω να δωσω στους Ελληνες. Μονον ετσι θα ζησει το ΕΘΝΟΣ.''

''Σε οποιους με κατηγορουν η με περιγελουν, γιατι τους κεντρω το Εθνικο τους αισθημα και τους μιλω αποκλειστικα,θα λεγω:Λοιπον θελετε να πεθανει το Εθνος σας;Αν το θελετε,πεστε το καθαρα,μην κρυβοσαστε''

ΙΩΝ ΔΡΑΓΟΥΜΗΣ

Η ΡΗΣΗ ΠΟΥ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΞΕΧΝΑΜΕ



πισταμνους πρς εδτας τι δκαια μν ν τ
νθρωπείῳ λγ π τς σης νγκης κρνεται, δυνατ δ
ο
προχοντες πρσσουσι κα ο σθενες ξυγχωροσιν.

κατά την συζήτησιν των ανθρωπίνων πραγμάτων το επιχείρημα του δικαίου αξίαν έχει, όπου ίση υπάρχει δύναμις προς επιβολήν αυτού, ότι όμως ο ισχυρός επιβάλλει ό,τι του επιτρέπει η δύναμίς του και ο ασθενής παραχωρεί ό,τι του επιβάλλει η αδυναμία του"

ΘΟΥΚΥΔΙΔΟΥ ΙΣΤΟΡΙΑΙ Ε89

Μετάφραση Ελ. Βενιζέλου


28η ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 1940 - ΔΙΑΓΓΕΛΜΑ Ι. ΜΕΤΑΞΑ

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEi9AYAjQboFh1_5M3bFMvoiwdv6qY5bDyiuBuwvPV3Yjtp1ZG3BAXNnY5CWdpxeWu7FvNRIyWEpe_RHBqBZHx93XDCYKW4LJe3j_4jgmwduvaKGVqaTsCSNu7bWjJSewd6rxVoBPh5kloo/s400/%CE%99%CE%A9%CE%91%CE%9D%CE%9D%CE%97%CE%A3+%CE%9C%CE%95%CE%A4%CE%91%CE%9E%CE%91%CE%A3.jpg

“Η στιγμή επέστη που θα αγωνισθώμεν διά την ανεξαρτησίαν της Ελλάδος, την ακεραιότητα και την τιμήν της.
Μολονότι ετηρήσαμεν την πλέον αυστηράν ουδετερότητα και ίσην προς όλους, η Ιταλία μη αναγνωρίζουσα εις ημάς να ζήσωμεν ως ελεύθεροι Έλληνες, μου εζήτησε σήμερον την 3ην πρωινήν ώραν την παράδοσιν τμημάτων του Εθνικού εδάφους κατά την ιδίαν αυτής βούλησιν και ότι προς κατάληψιν αυτών η κίνησις των στρατευμάτων της θα ήρχιζε την 6ην πρωινήν. Απήντησα εις τον Ιταλόν Πρεσβευτήν ότι θεωρώ και το αίτημα αυτό καθ’ εαυτό και τον τρόπον με τον οποίον γίνεται τούτο ως κήρυξιν πολέμου της Ιταλίας κατά της Ελλάδος.
Έλληνες
Τώρα θα αποδείξωμεν εάν πράγματι είμεθα άξιοι των προγόνων μας και της ελευθερίας την οποίαν μας εξησφάλισαν οι προπάτορές μας. Όλον το Έθνος θα εγερθή σύσσωμον. Αγωνισθήτε διά την Πατρίδα, τας γυναίκας, τα παιδιά μας και τας ιεράς μας παραδόσεις. Νυν υπέρ πάντων ο αγών.


Η ΕΞΟΝΤΩΣΗ ΕΝΟΣ ΕΘΝΟΥΣ

Το πρώτο βήμα για να εξοντώσεις ένα έθνος
είναι να διαγράψεις τη μνήμη του.
Να καταστρέψεις τα βιβλία του,
την κουλτούρα του, την ιστορία του.
Μετά να βάλεις κάποιον να γράψει νέα βιβλία,
να κατασκευάσει μια νέα παιδεία,
να επινοήσει μια νέα ιστορία.
Δεν θα χρειαστεί πολύς καιρός
για να αρχίσει αυτό το έθνος
να ξεχνά ποιο είναι και ποιο ήταν.
Ο υπόλοιπος κόσμος γύρω του
θα το ξεχάσει ακόμα πιο γρήγορα.


Μ. Κούντερα

Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ ΣΕ 10 ΛΕΠΤΑ

ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΠΕΛΑΣΓΟΣ: 26 ΧΡΟΝΙΑ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗΣ ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑΣ ΣΤΗΝ ΔΙΑΧΡΟΝΙΚΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ.

free counters