Φανταστική φωτορεαλιστική αναπαράσταση της περιοχής της Αμφίπολης και του δέλτα του ποταμού Στρυμόνα .Αριστερά βλέπουμε τον Τύμβο Καστά. - ΑΡΧΑΙΟΓΝΩΜΩΝ |
Κείμενο Α.Γ.ΚΡΑΣΑΝΑΚΗ «ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΕΘΝΟΥΣ»
Η κατασκευή του ταφικού μνημείου που έφερε στο φως η αρχαιολογική σκαπάνη εκτιμάται ότι διήρκεσε περί τα δύο χρόνια.
Την εποχή που
κατασκευάστηκε το ταφικό μνημείο, ανάμεσα στα 325-300 π.Χ. -δηλαδή περί
τα τέλη του 4ου αιώνα π.Χ.- ο Στρυμόνας ήταν πλωτός και είχε έκταση που
μπορούσε να συγκριθεί με αυτή του Νείλου στην Αίγυπτο. Αλλωστε μέρος του
μακεδονικού στόλου απέπλευσε για την εκστρατεία στην Ασία από την
Αμφίπολη.
Ο Νέαρχος από την Κρήτη και
κάτοικος της Αμφίπολης ήταν γιος του Ανδρότιμου.
Έχουμε τις αναφορές
[...Πριν ξεκινήσει την
εκστρατεία στην Ασία ο Μ. Αλέξανδρος όρισε ορισμένους τριήραρχους από τα
διάφορα μέρη της Ελλάδας (Κω, Μακεδονία κ.α.) και μεταξύ αυτών και τον Νέαρχο,
γιο του Ανδρότιμου και καταγωγής από την Κρήτη
που ζούσε όμως στην Αμφίπολη, κοντά στο Στρυμόνα. Τον ίδιο όρισε και
ναύαρχο του στόλου του.
Ελληνικό πολεμικό πλοίο του 3ου αι. π. Χ.
Ο στόλος του Μ.
Αλεξάνδρου, στην αρχή της εκστρατείας του, περιλάμβανε 150 - 160 πολεμικά
πλοία, κυρίως τριήρεις από τις οποίες 29 ήσαν Αθηναϊκές και δεκάδες μεταγωγικά.
Τα πληρώματα των πλοίων ήταν από τα διάφορα μέρη της Ελλάδας (Μακεδονία, Κύπρο,
Κω κ.τ.λ.), όμως και μερικοί Φοίνικες και Αιγύπτιοι.
Ξεκινώντας ο Νέαρχος
από τον Υδάσπη ποταμό, εξέπλευσε στις ακτές του Περσικού κόλπου και έφτασε στις
εκβολές του Ευφράτη ποταμού στην Ινδία. Αποκομμένος ο στόλος, χωρίς τρόφιμα και
χωρίς την υποστήριξη του στρατού, περνώντας από άγνωστα μέρη έφτασε και μετά
από πολλές δυσκολίες κατόρθωσε να φτάσει στο Ευφράτη, χάρη της ικανότητας του
Νέαρχου που με πραότητα, αποφασιστικότητα και θάρρος ξεπέρασε τα εμπόδια και τη
δεισιδαιμονία των ναυτών του που διογκώθηκε λόγω του άγνωστου του
επιχειρήματος.
Μοντέλο κυπριακού πολεμικού
πλοίου «Ελληνιστικής» περιόδου
Η κάθοδος του Ινδού
ποταμού από το στόλο του Μ. Αλεξάνδρου με το ναύαρχο Νέαρχο και το μεγάλο
ταξίδι από τις εκβολές του Ινδού ποταμού
μέχρι τον Περσικό Κόλπο ήταν ένα φοβερά μεγάλο κατόρθωμα, επειδή η
διαδρομή ήταν και άγνωστη και μεγάλης απόστασης και επικίνδυνη και μέσα από
ποτάμια, άρα με πολλές ενέδρες κ.τ.λ.
Αποτελεί μια απ' τις
μεγαλύτερες εποποιίες του αρχαιοελληνικού ναυτικού.
Σύντομα θα
ακολουθήσουν η εξερεύνηση των ακτών της Αραβίας και της Κασπίας, ενώ η Α.
Μεσόγειος γίνεται Ελληνική λίμνη προστατευμένη από τα καράβια των Πτολεμαίων
και των Σελευκιδών.
Με την επικράτηση των Μακεδόνων το εμπόριο και η ναυτιλία γνωρίζουν νέα άνθιση, όμως, λόγω της επέκτασης των Μακεδόνων, τα λιμάνια της Ασίας και της Αιγύπτου μεγαλώνουν σε βάρος του Πειραιά. Οι Μακεδόνες επεκτείνουν συνεχώς την επικράτειά τους και μεταφυτεύουν το Ελληνικό στοιχείο μέχρι τις εσχατιές του τότε γνωστού κόσμου. Εξ αιτία αυτού η Ελληνική γλώσσα και γραφή θα γίνουν διεθνείς...] -
http://ellinondiktyo.blogspot.gr/2014/08/blog-post_62.html#gsc.tab=0
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου