Του Αντωνίου Αντωνάκου
Καθηγητού - Φιλόλογου
Ιστορικού - Συγγραφέως
Επειδή σήμερα υπάρχει όλο και περισσότερο έλλειμμα δημοκρατίας, θεωρώ ότι είναι καλό να αναλύσουμε λίγο τί συνέβαινε στην αρχαία Ελλάδα με την τότε δημοκρατία, να συγκρίνουμε και να προσπαθήσουμε να την μιμηθούμε στα καλά της!
• Ή Αθηναϊκή Δημοκρατία στηριζόταν σε κυβέρνηση νόμων και όχι προσώπων. Το πόσο σημαντική ήταν αυτή ή λεπτομέρεια, φαίνεται από το ότι ό νόμος είναι απρόσωπος και αδιάβλητος, ενώ τα πρόσωπα υπόκεινται σε πειρασμούς. Ό Αριστοτέλης μάλιστα στα «Πολιτικά» (Bekker σελ. 1287α στίχος 32) αναφέρει ότι «άνευ ορέξεως ·νους ο νόμος· εστίν», γι’ αυτό και είναι απρόσωπος.
• Ή ισότητα όλων των Αθηναίων πολιτών απέναντι στον νόμο.
Ή ισότητα αυτή κατοχύρωνε την ισοπολιτεία και παρείχε τον σεβασμό τής αξιοπρέπειας των πολιτών.
• Ή αξιοκρατία, δηλαδή ή εκλογή με κλήρο και για ένα χρόνο των πιο αξίων αρχόντων της δημοκρατίας. Έτσι απεφεύγετο η διαφθορά και ο εκφαυλισμός τους. Προϋπόθεση για την εκλογή: ή ελεύθερη ψηφοφορία.
• Το κράτος δικαίου, μέσα από την δημιουργία πνεύματος ελευθερίας, δικαιοσύνης, πολιτικού ήθους και ευθύνης.
• Ή επίγνωση όχι μόνο των δικαιωμάτων άλλα και των υποχρεώσεων τών πολιτών.
• Ή πολιτιστική άνοδος των πολιτών μέσω του θεάτρου, της μουσικής, της παιδείας, των επιστημών, των τεχνών κ.λπ.
• Ό παραγωγικός διάλογος μέσω της ανταλλαγής γνωμών για την επίλυση των θεμάτων.
• Ή πολυφωνία των πολιτικών απόψεων, μέσω της οποίας ένα θέμα επιδέχεται αμφισβήτηση, κριτική, τροποποίηση η αναθεώρηση.
• Ή αναγνώριση και κατοχύρωση όλων των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και ελευθεριών, διότι ό Αριστοτέλης στα «Πολιτικά» του (Ζ, 1317α) ορίζει ότι «βασική αρχή της δημοκρατίας είναι ή ελευθερία, διότι αυτό επαναλαμβάνουν συνήθως, ότι στην δημοκρατία μόνο απολαύουν αυτής τής ελευθερίας, και διότι ο κύριος σκοπός τής δημοκρατίας λέγουν ότι είναι η ελευθερία».
• Ή πειθαρχία της μειοψηφίας στις αποφάσεις της πλειοψηφίας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου