Τετάρτη 28 Ιουλίου 2010

2 δισ. βαρέλια πετρελαίου στο Ιόνιο αναζητούν... γεωτρύπανο

Νέα δεδομένα στην έρευνα για πετρέλαιο στη Μεσόγειο θέτει η ΒΡ. Παρά την καταστροφή στον Κόλπο του Μεξικού, η ΒΡ ξεκινά γεωτρήσεις στον Κόλπο της Σύρτης στη Λιβύη. Τι σημαίνει η κινητικότητα αυτή για τα ελληνικά σχέδια. Σε μια δύσκολη συγκυρία καλείται να κάνει η ελληνική κυβέρνηση τα πρώτα βήματα στο μέτωπο των ερευνών σε περιοχές της χώρας που “μυρίζουν” πετρέλαιο, αρχής γενομένης από το Ιόνιο, μετά την περιβαλλοντική καταστροφή στον Κόλπο του Μεξικού και τα αμφιλεγόμενα σχέδια της BP για γεωτρήσεις στα ανοιχτά της Λιβύης. Εν μέσω της οικονομικής κρίσης, τα κυβερνητικά σχέδια για τη δημιουργία φορέα που θα προκηρύξει διαγωνισμούς για τις σχετικές έρευνες εντοπισμού κοιτασμάτων εντός του 2010 είχαν τη συγκυρία με το μέρος τους. Μεσολάβησαν, όμως, η καταστροφή στον Κόλπο του Μεξικού και, προ ολίγων μόλις ημερών, η ανακοίνωση της BP ότι είναι ζήτημα εβδομάδων η έναρξη γεωτρήσεων στον Κόλπο της Σύρτης στη Λιβύη, σε απόσταση 644 χιλιομέτρων από την Κρήτη, 640 χλμ. από την Πελοπόννησο και 560 χλμ. από τη Σικελία.

Μάλιστα, η συγκεκριμένη γεώτρηση θα γίνει σε βαθιά νερά, στα 1.700 μέτρα, σε βάθος μεγαλύτερο από την πετρελαιοπηγή στον Κόλπο του Μεξικού (1.500 μέτρα), γεγονός που έχει θορυβήσει τις χώρες της Μεσογείου, παρά τις διαβεβαιώσεις του πετρελαϊκού κολοσσού ότι έχει “πάρει το μάθημά του” και την απορριπτική στάση της Τρίπολης (“οι πτήσεις δεν σταματάνε επειδή συνετρίβη ένα αεροπλάνο”, απάντησε στις αιτιάσεις ο επικεφαλής της κρατικής πετρελαϊκής εταιρείας της χώρας). “Όλοι παρακολουθούμε στενά τι κάνει η BP μετά τα ανησυχητικά γεγονότα στον Κόλπο του Μεξικού. Εάν συνέβαινε ένα ανάλογο περιστατικό στη Μεσόγειο, θα προκαλούσε ανεπανόρθωτη καταστροφή, καθώς συγκριτικά η Μεσόγειος είναι μια λίμνη”, δήλωσε ο υπουργός Εξωτερικών της Ιταλίας Φράνκο Φρατίνι.

Τα ελληνικά πετρέλαια
Οι εξελίξεις αυτές, όπως είναι φυσικό, αγγίζουν και τα ελληνικά σχέδια. Στην περίπτωση της Δυτικής Ελλάδας, που πιθανολογείται ότι κρύβει 2 δισεκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου (ποσότητα ικανή, σύμφωνα με εκτιμήσεις, να καλύψει τις ανάγκες της χώρας μας για 20 χρόνια), θα πρέπει επίσης να γίνουν γεωτρήσεις σε βαθιά νερά (800 - 1.500 μέτρα στο Ιόνιο).
Σύμφωνα με τον Κώστα Νικολάου, δρ. χημικό περιβαλλοντολόγο και αντιπρόεδρο της Ένωσης Ελλήνων Χημικών, η Ελλάδα δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να αναλάβει το ρίσκο. “Πρέπει να αποφασίσουμε εάν θέλουμε να είμαστε μια τουριστική ή μία πετρελαιοπαραγωγός χώρα. Και τα δύο δεν γίνεται. Ποιος ο λόγος να στραφούμε σε μία περιβαλλοντικά επιζήμια ενεργειακή πηγή που πεθαίνει, όταν θα μπορούσαμε να γίνουμε η Νο 1 χώρα στις ανανεώσιμες πηγές, οι οποίες είναι συμβατές με τον τουρισμό μας;”, τονίζει στη “Μ”.
Εντελώς διαφορετική άποψη έχει το μέλος του διοικητικού συμβουλίου του Ινστιτούτου Ενέργειας Νοτιοανατολικής Ευρώπης Κώστας Νικολάου. “Το πρόβλημα δεν είναι η ασφάλεια. Παντού γίνονται γεωτρήσεις σε βαθιά νερά χωρίς κανένα πρόβλημα. Το πρόβλημα στην Ελλάδα είναι ότι δεν υπάρχει υποδομή, τεχνική και στελεχιακή. Δεν υπάρχει θεσμικό πλαίσιο, δεν υπάρχουν κανονισμοί, δεν υπάρχουν στελέχη στο κράτος που να γνωρίζουν το θέμα και να μπορούν να συνομιλήσουν με τις εταιρείες. Από εκεί πρέπει να ξεκινήσει η κυβέρνηση”. Για το θέμα της ασφάλειας, τονίζει ότι δεν υπάρχει κανένας λόγος ανησυχίας, εάν εφαρμοστούν και στην Ελλάδα τα δρακόντεια μέτρα ασφαλείας που ισχύουν στη Νορβηγία.

Ευρωπαϊκοί φραγμοί
Την ίδια στιγμή, και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εξετάζει το ενδεχόμενο επιβολής μορατόριουμ στις γεωτρήσεις σε βαθιά νερά, κάτι που έχει ήδη αποφασίσει η αμερικανική κυβέρνηση. Η Κομισιόν δεν έχει καμία δυνατότητα να επηρεάσει τα σχέδια της BP στη Λιβύη, εμφανίζεται όμως αποφασισμένη να αυστηροποιήσει τους κανόνες ασφαλείας και τα τεχνικά στάνταρτ, αλλά και να αλλάξει το καθεστώς χορήγησης αδειών, προκειμένου να υποχρεώνονται οι εταιρείες να αποδεικνύουν ότι έχουν τα οικονομικά μέσα να καλύψουν τη ζημιά που θα προκαλούσαν τυχόν ατυχήματα.


http://www.makthes.gr

http://greeknation.blogspot.com




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου